pricilia schreef:In de boeken van heartland zeggen ze dat je dan op een longeerring moet gaan staan en het paard alsware "wegsturen" en door te laten galoperen tot dat ie gaat kauwen, zijn binnenste oor naar mij toe draait en alsware met zijn mond door het zand gaat? *je stuurt hem alsware voorwaarts met je houding* en zodra ej paard deze tekenen laat zien draai je je om(met je rug naar je paar) En je kijkt dan naar de grond zo gauw je paard bij je is en je "begroet" draai je je voorzichtig om..*nog wel naar beneden kijkent* en je aait hem dan over de hals ofzo.. dan loop je voor hem uit en het is dan de bedoeling dat je paard je volgt zo niet dan is de join-up mislukt..(Je moet dan ook een keer de andere kant op gaan) Is dit nou ook hoe de join-up in het "echt" in zijn werk gaat?
Voor zover ik weet is dat de goede methode! Ik ben bij Dreamstables op ponykamp geweest, daar leer je ook hoe je een join up moet doen. Het binnenste oor naar je toe draaien, kauwen en de neus over de grond gaan. Als het paard die dingen gaat doen, ziet hij jou als leider en is bereidt voor je te werken. Hij zal je idd overal volgen.
Er is wel iets wat ik anders moest doen bij Dreamstables: Zodra je paard die tekenen gaat vertonen (zoals kauwen etc.), laat je hem stappen. Je gaat wat dichterbij hem lopen, ongeveer op 2 m afstand. Je kijkt dan naar een ander lichaamsdeel, bijv. zijn benen. Als je het paard in zijn ogen zal kijken, ziet hij jou als vijand en zal niet naar je toekomen. Dus niet in zijn ogen kijken! Het paard zal zien dat jij niet in zijn ogen kijkt en zal naar je toe willen komen. Hij draait zijn hoofd naar je toe en zodra jij dat ziet, draai je je om en loopt een stukje weg. Daar ga je stil staan en wacht tot het paard jou volgt en naast of achter je komt staan. Als hij je volgt en bij je komt staan, is de join up gelukt. Dan kan je het paard als het goed is overal mee naar toe nemen 
Zoals Lailapri zegt, moet je het paard ook laten keren. Bij Dreamstables hadden we een leadrope, een soort halstertouw maar dan langer. Daar moet je draaibewegingen mee maken. Eigenlijk is de leadrope een soort zweep. Als je het paard dan moet laten keren, ga je voor hem staan en draait dan met de leadrope, dan zal hij omdraaien. Je hoeft niet per se een leadrope te hebben. Ik doe het zelf altijd met een halstertouw, want een leadtrope is best duur!
Laatst bijgewerkt door GummyBear op 15-07-05 09:59, in het totaal 3 keer bewerkt