[AR] Cap op met mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

[AR] Cap op met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:14

Naar aanleiding van mijn verhaal zie:
[VvdD]Mennen is een nachtmerrie...

Dacht ik eraan.. waarom hebben wij met mennen geen cap op?
Ok dan kun je zeggen met auto rijden moet je dan ook een helm op hebben, maar dat heb je zelf in de hand (mits je bijrijder bent van iemand of iemand rijd je aan, maar dat er even buiten gelaten)

Eigenlijk vind ik dat je met mennen net zo hard een cap op moet hebben en eventueel een body protector. Hoor en lees steeds vaker dat het mis gaat met mennen en dat ze met het hoofd op de stenen vallen.

Wat is jullie mening daarover? Voors en tegens brand eens los ben nieuwsschierig

Mickey

Re: Cap op met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:16

Ik zag vandaag bij Studiosport dat de Nederlandse menners op de internationale wedstrijden ook veiligheidscaps dragen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:20

Volgens mij is het bij een aantal menwedstrijden (of alle, kan ook) al verplicht om een veiligheidshelm te dragen. Ik ben een voorstander, ook bij deze tak van paardensport kunnen vervelende ongelukken gebeuren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:24

Ik wist helemaal niet dat het al gedaan werd in wedstrijden dat is top
Maar eigenlijk vind ik dat het ook recreatief moet. Als je ziet wat er fout kan gaan.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:29

Mijn moeder draagt tijdens het mennen ook altijd een cap, keer ongeluk met mennen meegemaakt en ook gewoon voor de veiligheid.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:01

Faniek: Het is bij de KNHS verplicht in het hindernissen-traject. Verder mag je het zelf weten. Ook bij de FEI is er nog niets verplicht.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 17:04

Wist ik verder niks van hoe het met wedstrijden zat, maar vooral vind ik dat ze het van mij mogen verplichten op de gewone weg met rustige menritjes. Vind het net zo link als rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:12

Naja de kans dat er in een marathon iets gebeurd is wel wat groter dan wanneer je door het bos rijdt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 17:16

Maar dan heb ik het hier niet over het bos. Fietspaden en wegen.
In 1 jaar ben ik betrokken geweest bij 6 menongelukken nu allemaal recreatief.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:17

ik wil ook gaan mennen
denk dat ik wel een cap op doe...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:38

Ik denk dat het grotendeels aan de onkunde van de menners ligt. Dat een 10-lessenkaart daar meer aan veranderd dan een helm. Ik rijd zelf nu al 4 jaar en heb ik die tijd nog nooit wat meegemaakt in deze omgeving.
Alleen 1x een paard in de haven, maar dat was ook door onkunde.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 17:56

Hmmm misschien, maar deze mensen hadden ook een menbewijs de anderen waar ongelukken mee gebeurd zijn 3 daarvan niet de andere 2 ook. Weet niet of het onkunde is als het paard geschrokken er vandoor galopeerd en alles door de rem heen trekt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:01

Misschien geen onkunde, maar misschien een gebrek aan ervaring bij menner en/of paard?
ik men nooit met een cap op, ik heb Bill nu 13 jaar voor de kar, en hij heeft (gelukkig) nog nooit een ongeluk veroorzaakt.
Maar ik denk dat het belangrijkste probleem is dat mensen mennen en beleren onderschatten, en dat ze nonchalant worden met op- en aftuigen.
Hoe vaak gebeurt het niet dat je ziet dat de leidsels al losgemaakt worden als het paard nog aan de kar vaststaat?
Als ik ga rijden, span ik ALTIJD zelf mn paard in en uit.
Ik wil zeker weten dat dat gebeurt zoals ik wil.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:58

Ik heb laatst een tocht gereden van ongeveer 30/40 km met de kar, zonder cap. Het is inderdaad veiliger om een cap op te doen, dat verhaal van jou zet me ook wel aan het denken.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:15

Ik men altijd zonder cap, we zitten altijd met zijn 3en op de kar en er zit altijd iemand naast die ook vaak genoeg een stuk ment, zodat iedereen fit en alert blijft.

_revanche_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:10

Ik heb hem eigelijk altijd op, op wedstrijden en thuis. Toen ik kleiner was moest ik het altijd, omdat ik nooit uit keek voor de loshangende takken . En nu zet ik hem automatisch op

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:14

Billy; Ik denk dat dat inderdaad het grootste probleem is, veel groter dan dat mensen geen cap op hebben.
Oh, mennen? We knuppen er een kar achter, geeft niet als hij gammel is, geeft niet als het paard het niet snapt. Het kan niet moeilijk zijn.
Oh er is geen groom, zet de paarden maar midden op de weg en knoop er zelf de wagen achter, zonder dat er iemand voor staat.

Faniek; Een menbewijs wil niet zeggen dat men kan mennen. Met je vingers in je neus kan je dat binnenhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:12

Ik denk dat het in de meeste gevallen wel erg overdreven is om een cap op te gaan zetten met mennen. Hoe vaak dondert er nu iemand van een kar af in verhouding tot dat er mensen van paarden af vallen?

Het lijkt me zinvoller om goede les te halen als je met mennen begint en zorgt draagt voor kwalitatief goed tuig en een goede wagen.

Ik ben een keer met iemand meegeweest met een marathonwagen en twee fjorden ervoor. Ik dacht dat mennen erg suf was, maar kwam er al snel achter dat het ook heel leuk kon zijn. We zijn dus verschrikkelijk hard geweest (in volle galop door het bos, hobbel, hobbel ). Aan het eind zaten we allemaal van boven tot onder onder de blubber. Was erg leuk, maar zo'n wagen en het tuig krijgt het dan natuurlijk wel heel erg zwaar te verduren. Nu was het geen enkel probleem, want we hadden hele goede (en heel erg dure) spullen mee, dat erop gemaakt was om zwaar belast te worden. Zoiets lijkt me echter geen goed idee met oud versleten tuig of heel goedkoop slechte kwaliteit tuig .

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:39

Toen wij zaterdag in Kootwijk waren kwam er ook een kar door het bos langsgescheurd met allemaal gillende mensen erop. Geen flauw idee hoe het afgelopen is maar het zet je wel aan het denken.

Zag laatst hier in het bos een stel kinderen achterop zitten allemaal braaf met helmpjes op. Ik vind het wel een goede zaak.

Ik verplaats dit topic even naar UZ.

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:53

Mennen met cap op het is op onze menvereniging ook een hot item. Trouwens binnen de gehele mensport.

Bij onze menverening is het tijdens het lessen sinds kort verplicht om een cap te dragen.

Zoals sjonniej als zie is het in het hindernis traject verplicht gesteld om een goedgekeurde cap met de nodige veiligheids eisen te dragen. Ik heb hier een seizoen lang op lopen schelden, die stomme paddenstoelen op je kop!! Grr. Tot de SGWM op texel opgelopen jaar, ik was groom achterop bij het enkelspan paard van mn vriendin. In hindernis twee gingen we onderuit. Ik werd compleet gelanceerd, en neem van mij aan ben niet echt een licht veertje dus daar lag het niet aan. Ook mn vriendin van de wgen af en daar ging de aanspanning. Alles hadden we weer snel, paard was gewond kar kapot dus uit de wedstrijd. In eerste instantie hadden wij beide nix, dan alleen de schrik een beetje in de benen. Maar de volgende dage kon ik naast de gebruikelijke spierpijn mn nek haast niet bewegen en ook verschikkelijke hoofd pijn. Had een lichte hersenschudding en wat later bleek ook een whiplash. Achteraf was ik zeer blij dat ik die cap op had!!!

Nu heeft de KNHS ook vrijgeven om tijdens de vaardigheid, zowel twee onderdelen als tijdens SGWM, een cap te dragen voor degen die dat willen.

Als laatste ben ik het zeker eens dat er verschillende mensen zijn die de kans op ongelukken door onkunde en domme actie vergroten. Maar volgns mij zit een ongeluk nog steeds in en klein hoekje, als je weet waar je mee bezig bent en dit ook onthoud!!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 11:03

ik heb alleen een cap op in de hindernissen op wedstrijden. vroeger ging ik altijd met een shetje en sulky het bos in en moest ik van papa een cap op.
ik vind het nutteloos om een cap te dragen bij recreatieve ritjes. dan heb je zoals sjonniej al zegt meer aan een 10 lessenkaart dan aan een helm.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:58

Asward; Je bent altijd al vrij geweest in het dragen van een helm, ook bij de oude KNF. Maar dit werd niet gedaan, aangezien een mooie hoed er een stuk beter uit ziet dan een cap. En als het niet verplicht is,. waarom niet?

Ik heb zelf trouwens ook alleen met de marathon en andere cross-wedstrijdjes mijn helm op. Met dressuur en vaardiheid niet, tenzij de vereniging meld het liever te zien.
Ohz. rijd ik trouwens wel altijd met cap.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:15

valt het jullie niet ook op dat ohz en de menners precies het tegenovergestelde beginnen met de cap??

ohz begonnen de recreanten met het dragen van een cap, zo langzamerhand beginnen de wedstrijdruiters ze ook te dragen.

bij menners is het precies andersom, hier beginnen alle wedstrijdmenners met het dragen van een cap en volgen de recreanten. Naar mijn gevoel geven die dan ook wel weer een beter voorbeeld.

nog ff tussendoor... als je in kootwijk of waar dan ook op de veluwe of iets aan het mennen bent, kijk dan uit voor afgezaagde boompjes langs de ruiter/menroutes. vaak blijft er zo'n 10 a 15 cm van het boompje staan en als je dat niet optijd ziet dan heb je zonder ervaren mensen grote kans dat je kar omslaat. de meeste ongelukken gebeuren denk ik daarmee. als je dus zo hard over de kronkelpaden rijdt, let dan op.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:21

Ik vind het wel beter om met mennen ook een cap te dragen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:41

Ik denk dat het voorbeeld van Katja heel illustratief is voor waarom het zo vaak fout gaat met mennen ± De hele familie gaat op een zonnige middag een paar uurtjes met een huifkar op weg.
Die kun je nl gewoon huren, dat je geen bal verstand hebt van mennen geeft niet want `de paarden zijn toch mak` en`ze kennen de weg`
Bullsjit dus
Verder is een wedstrijd mennen met zware vaste hindernissen wel even wat anders als gewoon mennen.
Op de wedstrijd zou ik wel een helm opzetten,. met gewoon mennen voldoet een petje prima