[AR] [LO] Geen galop aan de longeerlijn...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

[LO] Geen galop aan de longeerlijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 15:02

Hai!

Mijn arabier wil niet in galop aan de longeerlijn. Ik heb ook geen flauw idee hoe ik haar dat moet leren. Haar net zolang opjagen in de draf totdat ze in galop valt lijkt me geen oplossing..
Onder het zadel doet ze de galop prima en reageert ze erg goed op de galophulpen.

Hoe leer je een paard dat galop aan de longeerlijn ook een optie is?

Alvast bedankt voor wat voor tip dan ook! Knipoog

qt_shetties

Re: [LO] Geen galop aan de longeerlijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:26

ik heb precies het zelfde probleem, alleen mijn pony is 3 en loopt niet onder het zadel, maar alleen aan de fiets en voor de kar, dit mag ze alleen in stap en draf, ik kan haar dus niet laten aangalopperen en dan het comando geven, wat jij wel kan. en belonen als hij/zij het goed doet. iemand voor mij ook nog tips ??? Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:49

In galop laten vallen (of het nu aan de longe is of onder het zadel) is juist wel de beste manier om een paard te laten leren galopperen. Dat beheersde aanspringen komt later pas.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:33

ik denk dat dat in galop jagen wel een oplossing is, als je haar longeert op een kleinere cirkel kan ze zowiezo niet keihard gaan draven.. als je haar dan opjaagt en Gaâalop roept, leert ze het vanzelf!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:14

ik heb het "mijn" paard gewoon los geleerd.
losgelaten in de piste
opjagen, in een vlotte draf
en als ze in de hoek komt gaaaaaalop (lange A korte O) en ondertussen erachter gerend.
dan "schrok ze en spurtte weg in galop.
nu hoef ik enkel gaaalop en een zweephulp te roepen, en ze springt aan.
ook onder het zadel spring ze zo aan zonder dak iets moet doen. (gebruik het enkel als ze klierig is en nie luisterd)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:15

Ach jeeee... ik vind dat zoiets geks! Ik weet wel dat haar favoriete gang draf is en dat ze dat het liefste doet. Als ik haar vooruit jaag dan gaat ze nog veel mooier draven dan ze al deed maar echt ik galop vallen doet ze niet. Hoewel ik dat natuurlijk ook nog niet echt gericht geprobeerd heb..
Ik zal het van de week eens proberen en dan de longeercirkel kleiner maken, zeg je Bombarie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:39

Heb je een round pen tot je beschikking?
En draf favoriete gang van een Arabier? Kan haast niet. Zie je haar op het land nooit galopperen?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:15

nee, geen round pen. kan misschien wel iets doen met hindernisbalken en staanders e.d.
Ja, echt wel de draf! Ze is een volbloed arabier die het liefst in een soort van zweefdraf door het land gaat als er iets spannends is..haha! Galop doet ze weleens een tijdje uit zichzelf maar ze gaat toch vrij snel weer in draf over. Onder het zadel is dit geen probleem. ik krijg haar goed in de galop en ze galoppeert ook door.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:17

hai ik heb ook een arabier die altijd keihard gaat draven aan de longe voordat ze in galop aanspringt. Terwijl ze onder het zadel wel snapt.

Ik het het aangeleerd met NH oefeningen. Doe de bak door de helft afzetten, zodat je een volte krijgt. Doe haar los en laat haar voltes om je heen lopen. Als ze sneller moet maak jij je groot en loop je op haar kruis af. Als ze niet reageert geef je stemhulp en desnoods zweep hulp (niet raak). Moet ze langzamer, maak jij je rondje ook kleiner en jezelf, knijp je je kont aan en leun je een beetje achterover door je knieen. Je kunt stemhulp geven. Moet ze in galop dan loop ik altijd op haar af, en doe een hupje maken met 1 been naar voren (het been wat ze ook naar voren moet doen in de juiste galop). Daarbij geef ik stemhulp galop maar je kunt ook andere dingen zeggen zoals hup of ja. Reageert ze niet of gaat ze nog hard draven, dan drijf ik net zolang totdat ze in galop valt. Wel let ik goed op dat wanneer ze gaat gallopperen, ik ook mijn hupje doe. Zo leert ze dat ook aan.

Misschien heb je er wat aan. Volgens mij staat je paard in leeuwarden toch? Heb tenminste eens een keer een topic van je gelezen dat je op zoek was naar stalling. Je kan een keer langskomen om te zien hoe ik het doe met mijn arabier. Wij hebben er twee die keihard gaan draven voordat ze in galop vallen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 22:24

Evitatinkle: dankjewel!! Ja, dat ben ik inderdaad. Sta nu op een stal vlak achter Stiens bij mijn ouders in de buurt.
Waar sta jij ook weer? Als het te doen is zou ik best graag eens langs komen om te zien hoe jij dat doet.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:48

Ik sta in Hempens, bij Hiddema state. Heb ik je toen ook aangeraden maar dat vond je iets te ver weg. Ik laat het je graag een keer zien, heb precies hetzelfde probleem gehad!

LadyWinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:44

femskie schreef:
Hai!

Mijn arabier wil niet in galop aan de longeerlijn. Ik heb ook geen flauw idee hoe ik haar dat moet leren. Haar net zolang opjagen in de draf totdat ze in galop valt lijkt me geen oplossing..
Onder het zadel doet ze de galop prima en reageert ze erg goed op de galophulpen.

Hoe leer je een paard dat galop aan de longeerlijn ook een optie is?

Alvast bedankt voor wat voor tip dan ook! Knipoog

hallo ik ken wel een oplossing.
probeer eerst een join up met je paard aan de longe
je laat hem eerst doordraven en dan ga je stak naar hem kijken zo dra het binnen oor naar binnen gaat dan draai je je rug naar het paard toe maar hij moet door draven als die een soort kauw beweging maakt moet je even hem laten stil staan en dan kijk je naar de grond dit betekend ik be geen bedreiging.. dan kom die naar je toelopen en dan loopt hij precies met je mee en als je het niet lukt probeer je het nog een keer en daarna begin je met het zelfde en dan in galop als die niet wil geef je hem een tik op de kont.
groetjes LadyWinnar

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:46

Dat laatste lijkt met niet echt geweldig ei'k Lips are sealed
Ik zou je paard of in het begin gewoon in galop laten vallen of anders tijdens het rijden of aan de hand (als je hard kunt lopen Tong uitsteken) galop op een stemcommando zetten en daar gebruik van maken. Mbv NH zoals evitatinkle beschrijft is ook een goed idee Lachen

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 21:29

Hee!! Allemaal wel bedankt!

Evitatinkle: ik zou graag eens langskomen. Kan wel een keertje op een vrijdag of in het weekend?!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:46

he ja dat kan wel. Ze was kreupel vandaag (zie centraal mok topic) maar galopperen wilde ze nog wel. Zeg maar wanneer je wilt komen. Ik wil ook wel een keer naar stiens komen, vind ik ook leuk. Ik geef zowiezo les in dit soort dingen de laatste tijd. Pb maar even wanneer je wilt!

bleuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:18

Ik heb het op NH weekend als volgt los geleerd:
paard in een vierkante bak (+-15 op 15m) en 'drijven' door middel van je lichaamstaal: met je navel naar zijn achterhand wijzen. Loopt hij vb. op de rechter hand, dan moet je met de rechterhand aandrijven en meegaan in het ritme van zijn passen. Vb. voor overgang van stap naar draf ga je zelf 'meeschomelen' met je handen en voor overgang van draf naar galop maak je een bijtrekpas vooruit en maak je een opwaartse beweging met je rechterhand. Als hij dan nog niet in galop gaat kun je nog 'in zijn ruimte prikken' door met het leadtouw achter hem te gooien.
kweet niet of je dit een beetje voor je ziet, maar iemand die wat NH kent, kan het je wel voordoen.
Als je deze hulpen beheerst en gaat combineren met 'galop' te roepen, kun je hem het commando galop aanleren en het met de longe proberen.

Groetjes

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 22:23

Bleuke: jij kan het wel goed uitleggen hoor! Bedankt! Ik zal eens kijken of ik er wat mee kan doen in combinatie met iemand die een beetje NH kent.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:50

ja wat bleuke uitlegt is ook de manier waarop ik het doe. Welleswaar iets anders omdat elk paard er verschillend op reageert. Maar het basisprincipe is hetzelfde.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 21:35

Heeee!!! het is gelukt! Mevrouw heeft haar eerste galopschreden aan de longeerlijn gemaakt!

Hoe heb ik het nu gedaan? Misschien vreemd maar toch..Ik heb haar eerst met hoofdstel in (teugels eraf) los laten lopen in de bak. Longeerzweep erbij en dan maar op commanda stappen en draven. Ze vond het een geweldig leuk spelletje en genoot er zichtbaar van. Op een gegeven moment was ze in een hoek van de bak in een vlotte draf en toen heb ik even een klikje met de zweep gemaakt en het commando "galop". En warempel, ze deed het! Daarna nog een keer of drie op deze losse manier.
Toen haar ontzettend beloond en de longeerlijn vastgemaakt. Weer hetzelfde principe als daarvoor , alleen nu aan de longeerlijn. En het werkte! Ze begreep het meteen.

Arabje is wel slim..haha:)

bleuke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:37

Goed zo!! Weer een grote stap vooruit, dat is fijn!

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:52

missien kan je onder het zadel leren dat ze onder het woord GALOP reageert dus dat je het hardop zecht als je de beenhulpen geeft en dat je het later probeert zonder en dat je dan het gaat probeeren met de logeerlijn missien helpt het???

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:54

laat maar sollie was een beetje laat

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 19:25

haha! Maar dat geeft niet.. Is goed bedoelt, toch? Had jouw idee zelf ook al inderdaad.

Rietjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:57

mijn paard reageerd nu goed op mn stem, het enigste waar ze aan de lijn nog moeie meej heeft is in de rechtergalop dan gaat ze er snel vandoor en kijkt helemaal met het hoofd naar buiten, maar gewoon gedult hebben en dan komt het vanzelf wel, mijn paard is ook nog maar net aan het zadel en is onderhanderen 4 jaar en moet zeker ook nog heel veel leren, echt je moet er alleen maar gedult mee hebben dan komt alles goed

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:27

Toen ik Klaartje moest leren galoperen aan de longeerlijn heb ik net zolang achter d'r aan gerend totdat ze bleef galoperen Zeer vermoeiend, dat wel.. Maar het werkt wel. Tegelijkertijd met het "opjagen" zei ik "gaaaaaaaaaaaaaaaaalop" & nu kan ik met alleen m'n stem d'r al in galop krijgen. Het heeft een tijdje geduurd totdat ze de galop goed beheerste maar nou loopt ze prima in galop & reageert ze goed op m'n stem.