[AR] Mennen jullie met het Achenbach principe???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik men met het Achenbach systeem

ja
32 (68%)
neen
15 (31%)

Totaal aantal stemmen: 47

liesbet

[AR] Mennen jullie met het Achenbach principe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 09:04

Dus nog een vraagje van mij, ben momenteel les aan het volgen over het Achenbach systeem en ken dus enkel overtuigde achenbachers maar hoe zit dit bij jullie???
Uitleg over het achenbach systeem vind je hier: http://www.mencursus.net/index2.htm
Laatst bijgewerkt door Lielle op 10-06-05 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

MoniqueT

Re: Mennen jullie met het Achenbach principe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:08

Ja, ik rijd Achenbach. Heb het geleerd bij mijn koetsiersbewijslessen en heb het daarna nooit meer anders gedaan. Ik men nu bij Bob van Asselt en ook daar is het Achenbach.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:24

Ik men ook volgens het Achenbach systeem. Alleen in een wedstrijd, bij de hindernissen, komt het wel eens anders uit en tsja dan is het meer gewoon snel sturen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:26

Nee, ik men op z'n jan boeren fluitjes Tong uitsteken.

Ondanks dat ik al pittig wat handigheid met het beleren enzo heb heb ik nog nooit een enkele menles gehad.

Vandaag gaat mijn eigen pony voor het eerst voor de wagen. En zodra ik een eigen wagen heb(deze leen ik en moet over een week of 3 weer terug) wil ik gaan kijken naar menles.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:34

Ik reed vroeger altijd Achenbach, dresuurhouding.
Maar doordat in mijn proef alles zo snel achter elkaar komt, en dus ook het van 2 handen naar 1 hand, kom ik in de knoop. Ik heb namelijk anti-slipleidsels en die glijden dus niet door je vingers, zoals de bedoeling is.
Daarom heb ik mijn rechterleidsel niet meer door mijn linkerhand heen.

In de marathon is het nogal verschillend. Meestal pak ik het dan op een of andere manier beet Lachen Mijn pony kruipt namelijk heel erg in elkaar zodra hij kort moet wenden. Vlak voor een hindernis neem ik mijn leidsels dan ook een halve meter korter en ga heel erg naar voren zitten. Als ik dan in de hindernis ben, kan ik rechtop zitten. En de eindspurt, weer naar voren.
Dit werkt het beste bij mijn pony.

Buiten rijd ik 9 van de 10 keer wel achenbach en dan vooral de uitgangshouding, dus 2 handen voor elkaar.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:43

als ik op de wagen stap begin ik altijd met achenbach systeem maar al snel ga ik over op 2 handig systeem. Vooral als ik ga dressuren. En buiten begin ik ook vaak met achenbach systeem maar heb ik ze ook vaak in 1 hand. Het ligt er eigenlijk maar net aan

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:09

Hoi!
Ik men bijna altijd Achenbach, niet uit overtuiging maar uit gewoonte. Wel met twee handen hoor, dus dressuurhouding. In de bak om meer contact/gevoel te hebben, en op de weg om sneller in te kunnen grijpen. Alleen met verkeerstekens geven rij ik met 1 hand, en gebruikshouding gebruik ik vrijwel nooit.

Sjonniej, herkenbaar probleem met antislipleidsels, als ik van dressuur naar uitgangshouding moet trek ik daarom met mijn rechterhand het rechterleidsel door mijn linkerhand, is ook een manier.....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:21

Ja maar dan zit ik dus zo te knoeien met mijn leidsels, dat mijn pony een gebroken lijn maakt op de lange zijde, dat zorgt niet voor goede punten kan ik je vertellen Knipoog
Zeker niet als ik daar ook nog gefrustreerd door raak.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:27

Ik heb tijdens mijn lessen voor het koetsiersbewijs ook achenbachsysteem geleerd. Ben dus niets anders gewend geweest...

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:33

Sjonniej schreef:
Ja maar dan zit ik dus zo te knoeien met mijn leidsels, dat mijn pony een gebroken lijn maakt op de lange zijde, dat zorgt niet voor goede punten kan ik je vertellen Knipoog
Zeker niet als ik daar ook nog gefrustreerd door raak.

Hahaha, nee kan ik me best voorstellen, gelukkig is achenbach niet meer verplicht in de dressuur Lachen

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:08

Ik men Achenbach omdat dat me zo geleerd is de menlessen voor het koetsiersbewijs (waarbij je overigens niet Achenbach hoeft te mennen).
Ik ben wel blij dat ik het kan want volgensmij geeft het je veel meer controle. Het is wel even een handigheidje om te leren maar als je het kan is het wel zo makkelijk met verlengen en verkorten en met het zweepgebruik

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:46

Ik ken dat gevoel, sjonniej! Nu ga ik proberen met de leidsels in een hand de rechterleidsel als een teugel ohz vast te pakken, maar dan niet met mijn pink eromheen. Dus als volgt:

Linkerleidsel zoals ik die al had, dus zoals in de dressuurhouding v Achenbach. Rechterleidsel helemaal uit mijn hand halen en die van onder naar boven terug leggen in mijn linkerhand.
Dan heb ik dus onderdoor en bovenlangs mijn leidsel en strikt gescheiden, na afloop haal ik die rechterleidsel weer uit mijn hand en die leg ik weer in de dressuurhouding.Met oefenen werkte het, nu kijken of er tijdens wedstrijden minder stoom uit mijn oren gat komen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:12

Ja, in principe men ik volgens het Achenbach.
Maar kijk niet altijd zo krap, maar heb het zo geleerd, en dan gebruik je het ook. Wel het meeste in dressuurhouding. Alleen op de weg vind ik in 1 hand ook wel fijn met een brave pony.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:40

Met 1 hand werk ik wel gewoon volgens Achenbach. Werkt prima. Als hij wat meer nodig heeft kan dat dmv. je wijsvinger. Dat gaat prima zo.
Alleen de overgang dressuurhouding --> 1 hand is onwijs lastig door me anti-slip leidsels.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:05

Ik reed wel altijd volgens achenbach, maar sinds ik met mijn jonge paard begonnen ben rijd ik steeds meer twee handig. Ik kan met achenbach Udinde haar mond niet zo goed "voelen" en andersom en nu ik een tijdje twee handig rijd, merk ik toch wel dat ik meer gevoel heb en haar beter kan rijden. In de lessen reed ik wel achenbach, maar zodra ik er meer aan moest rijden ging ik al snel over op twee handig.

sanderijn

Re: [AR] Mennen jullie met het Achenbach principe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:28

ik men vanaf dag 1 met achenbach en omdat ik het zo geleed heb, heb ik ook niet de behoefte aan een andere manier.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:29

Dennis schreef:
Nee, ik men op z'n jan boeren fluitjes Tong uitsteken.
.
Ik net zo.. Haha! Is alleen lastig als je wat te drinken wil pakken of een broodje wil eten. Dan pak in nog wel eens even beide leidsels in 1 hand, maar mag geen achenbach heten hoor Haha!

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:36

Ik men wel met het achenback systeem. Eigenlijk omdat ik het zo geleerd heb.

crazyfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 10:57

Ik heb tijdens de menles het Achenbach systeem geleerd maar ik kon niet echt aan wennen en kan er nu ik met mijn eigen fjord men ook niet mee overweg en neem ik de leidsels net zo als de teugels ohz. Dat gaat ook prima.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:44

het spreekt denk ik voor zich dat als je veel moet sturen je leidsels in 2 handen neemt, vaak al geen dressuurhouding meer. ik vind het zelf ook stukken beter sturen door hindernissen etc...

in de bak en tijdens cursussen of buitenritten men ik wel achenbach. op de weg probeer ik zoveel mogelijk met 1 hand te rijden.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:47

Ik men achenbach omdat dit TOCH gewaardeerd word in een dressuurproef, in de vaardigheid en marathon rijdi k meestal wel het 2handige systeem (wat overigens op mn stage nog s werd bevestigd Haha!) en heb ook goede antislip leidsels maar ken dat probleem absoluut niet...

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:24

met 4span hebben we achenbach geleerd. en daar maak ik tijdens de dressuur goed gebruik van. Tijdens de marathon gaan we over op 2 handig systeem en lussen leggen. al vraagt dat nog enige oefening Schijnheilig

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:05

mriekie schreef:
met 4span hebben we achenbach geleerd. en daar maak ik tijdens de dressuur goed gebruik van. Tijdens de marathon gaan we over op 2 handig systeem en lussen leggen. al vraagt dat nog enige oefening Schijnheilig

ik weet precies wat je bedoelt Haha!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:43

mriekie schreef:

Ook in de dressuur en met achenbach systeem leg je lussen voor de wending.

Anti-slip-leidsels zijn blijkbaar bij dressuurrijden niet zo handig, dan vraag ik mij af waarom jullie dan niet met normale leren leidsels rijden en de marathon met anti-slipleidsels? Zo'n investering is dat toch niet?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:02

Leren leisdels zijn te breed voor het bovenste leidselgat. Ik heb wel leren leidsels maar ik moet even terug naar de zadelmaker en tja dat schiet er telkens bij in Bloos