[AR] Mennen zonder ijzers, mogelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Is het mogelijk om te mennen zonder ijzers?

Ja, want
16 (69%)
Nee, want....
3 (13%)
Alleen als ze natuurlijk bekapt is...
4 (17%)

Totaal aantal stemmen: 23

Jellie

[AR] Mennen zonder ijzers, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 09:46

Hoi,

Met hulp van een stalgenootje willen wij onze TInker voor de kar beleren.
Flanna heeft geen ijzers onder en in het begin zullen we alleen in de bak rijden/oefenen. Als het eenmaal lukt willen we ook de weg op, ze is goed verkeersmak. Ze heeft nu geen ijzers onder en met buiten geeft dat tot nog toe geen probleem. Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Is het mogelijk om te mennen zonder ijzers?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 01-06-05 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Anoniem

Re: Mennen zonder ijzers, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:08

Jazeker, als het paard nog niet aan ijzers gewend heeft, en een mooie hoefkwaliteit heeft, dan moet het zeker lukken. Bouw het rustig op, door het asfalt slijten de hoeven wel wat sneller, maar als je begint met korte ritten over asfalt en die langer maakt, dan zullen ze er meer aan gewend raken, en dus minder hard slijten is mijn ervaring.

Dus kijk het gewoon aan, het hangt of staat met de kwaliteit van de hoeven, hoe hard die slijten. Nu gaat het buitenrijden blootsvoets wel goed, maar ik neem aan dat jullie dan ook veel in de berm lopen? Verder, als je gaat mennen, zal dat alleen op asfaltwegen gaan gezien jullie omgeving of ook bosgebied met zandpaden dus bijvoorbeeld?

Ik zou het zelf dus zeker proberen, want zonder ijzers is imo nog wel beter voor het hoefmechanisme en gewoon de hoef zelf. Mocht het toch te hard slijten, dan zullen er helaas ijzers onder moeten. Ik denk niet dat de methode Natuurlijk Bekappen er speciaal aan zal helpen ofzo...

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:05

Toen ik Spetter beleerde sleten zijn hoeven al aardig. Ik heb hem dus op ijzers staan omdat je bij ons eigenlijk alleen op de weg kunt en geen of nauwelijks zandpaden hebt. Is denk ik afhankelijk van de grondsoort. Rijd je veel op asvalt dan kan het zijn dat de hoeven wel snel slijten. Gewoon uitproberen en overleggen met je hoefsmid.
Leuk hoor dat je wilt mennen!
gr Cindy

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 11:16

Maya en Cindy. Allebei bedankt voor jullie reacties! OK dan!

Wij hebben idd alleen asfaltwegen om op te rijden.
Vroeger reed ik alleen maar met Flanna door de berm maar tegenwoordig stap ik altijd op het asfalt en af en toe ook een drafje. Galop doe ik wel in de berm maar ja dat doe je toch niet op t asfalt voor de wagen Knipoog
Flan heeft super sterke hoeven volgens de smid en in Utrecht in de kliniek zeiden ze ook dat ze van die sterke hoeven had. Zelf wil ik liever geen ijzers. Ik heb er ook aan zitten denken om, als t nodig moet zijn, hoefschoenen aan te laten meten..
We zullen ook niet dagelijks met de wagen op pad gaan, waarschijnlijk 1x per week.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:22

Met een paard met 4 goede harde hoeven kan je zo de weg op. Wel rustig opbouwen.
Dennis kan rustig 4 tot 5 x per week de weg op zondat dat zijn hoeven echt te kort worden. Met de rest ben ik iets voorzichtiger, die zijn allemaal nog jong en hebben nog niet zulke bikkelharde hoeven.
Als je een jaar de hoeven prikkel door regelmatig de weg op te gaan heb je met een jaar een stuk hardere hoeven. Het groeien van een hele nieuwe hoef kost nl ongeveer een jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:43

Als je 1 keer per week de weg opgaat, en dan geen echt lange afstanden aflegt (lees >20 km in aardig tempo, dus veel draf) dan zal Flanna het zeker zonder ijzers redden denk ik.

Hoefschoenen zijn idd ook wel een idee. Karuna met Connor hier op Bokt gebruikt die idd voor het mennen, bevalt hun erg goed. Is idd een beter idee dan ijzers denk ik dan Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:05

Als ze goede hoeven heeft en goed bekapt wordt (zodat er geen stukken afbrokkelen zodra je op de weg komt) dan kan het zeker wel, je moet alleen goed opbouwen, dus niet meteen 20 km over asfalt gaan draven.

Verder zijn hoefschoenen wellicht een optie.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:04

Ja hoor. Ligt wel aan het paard of beter nog aan zijn hoefjes. Ons fjordje heeft bij ons nog nooit op ijzers gelopen en wij mennen al 3 jaar met hem. Maar veel op zand paden dus vandaar dat het niet zo hard slijt.
Hij heeft ook hele sterke harde hoeven. De hoefsmit vlijt ze altijd alleen maar bij. Eén keer heeft hij er een klein stukje van af gehaald omdat hij toen al een jaar niet had gelopen.

Dus ga je redelijk veel op zand mennen kijk het eerst maar eens aan. Maar ga je op veel op asvalt kijk dan goed uit. Als de fries van mijn schoonmoeder een kwatier op asvalt loopt zonder ijzers is het al te veel, maar hij heeft ook zwakke hoeven.
Dus hou het goed in de gaten als ze al te kort zijn gesleten kunnen er eerst nog geen ijzers onder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:22

Bij Connor hebben we eerst ijzers gehad omdat hij zijn hoeven op het asfalt nogal hard afslijt. na 2 km op het asfalt zijn het al vierkante klompjes.

Ijzers trapt hij er snel af, meestal na 2 of 3 weken liggen ze er met meenemen van een stuk hoef af.

Dat was dus ook geen optie. Na overleg met de DA (of het geen kwaad kon bij Connors benen en bouw) zijn we overgestapt op hoefschoenen en dat bevalt heel erg goed. In principe gebruiken we ze alleen met mennen op straat.

Bij mennen in de bak en het uitstappen daarna op de straat hebben we ze niet nodig. Maar gaan we echt langer op stap, me ook veel asfalt dan zijn we tevreden over de hoefschoenen.

Connor heeft er een keer met warm weer zweetvoeten in gehad waardoor hij sopte in zijn schoenen. verder hebben we ze in diepe blubber gebruikt en op ongelijk scherp grind. geen probleem. de rest van de tijd staat hij lekker met blote voeten.

O ja van de winter met de sneeuw waren ze ook handig. We hebben gewoon met hem gemend. Alleen sloft hij wat meer, maar dat doet hij zonder ook vrij snel

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:13

Ja ik ben ook beniewd mijn pony past geen ijzers. Maar die site van de hoefschoenen zijn wel erg duur heb ze ook wel eens geziene rgens voor 70 per paar en an helemaal op maat gemaakt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:58

dat zijn de schoenen van Smit, ik weet geen site, maar Hans Arendse meet ze ook aan geloof ik

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:29

Na een paar jaar trouw op ijzers men ik nu sinds 2,5 jaar zonder ijzers en ik vind dat het prima gaat zo. Ik heb nu veel hardere hoeven en zo scheuren nauwelijks. Ik vond de ijzers nooit ideaal bij mijn shetten omdat het allemaal zo kort en klein al is. 3 keer per jaar de natuurlijke bekapper erbij en het is klaar. Bijna geen omkijken naar. Hier zijn ook wel veel zandpaden maar ook daar kunnen hoeven op slijten

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:33

ik heb geen ervaring jellie maar het kan zeker en helemaal met (ja komt ie weer) natuurlijk bekappen omdat de hoefwand hierbij rondgevijld wordt. hierdoor loop je een stuk minder kans op brokken en scheuren. als de straal niet bijgesneden wordt (dit is de groeisnesor) blijft de hoef in een goed tempo groeien.

Hieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:40

Hmmm.. misschien wel... maar niet als je meer en langere afstanden wilt mennen.

Ik heb mijn pony tot nu toe altijd nog zonder ijzers gehad omdat:

1. Ik korte afstanden mende en al snel via de weg in het bos kon komen

2. Hij van nature erge mooie voeten heeft

3. Ik naast korte ritjes vooral thuis in de paddock met hem werkte.

Inmiddels men ik langere afstanden en ik ontdek dat veel routes voor aanspanningen over harde weg gaan. Zelf vind ik het niet prettig mee om hem zonder ijzers te laten lopen.
Met een aanspanning in de berm is niet altijd even handig Knipoog

Vandaar dus dat hij binnenkort voor het eerst op ijzers gaat!

Doei!
Hieke

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:18

Je kan best mennen zonder ijzers. Ja
Helemaal als je paard altijd al zonder ijzers heeft gelopen.
Ik zelf vind het nog beter als het paard op Natuurlijke Bekapping staat.
Omdat het paard dan bekapt zoals wilde paarden (die ook kilometers over rotsgrond moesten lopen) zijn de hoeven sterker en gezonder, bovendien word de kans op hoefkatrolonsteking verkleint, en is het veel beter voor de benen en de kans op andere beengebreken word ook verkleint.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:06

Goh! Goeie vraag.. ik heb me dit ook al eens afgevraagd. bl+izz doet het super op blote voeten en ik rij vaak op de weg/grint/schelp ook in draf tot grote ergenis en verbazing van sommige mensen. Blijkbaar vinden die dat dat niet kan.
Mijn smid klaagde bijna over de hardheid van Blizz zijn hoeven hahah! Ik bekap ook ( redelijk) natuurlijk.

Ik denk wel dat ze sneller slijten voor de kar dan onder zadel, omdat ze meer horizontale kracht zetten (als je begrijpt wat ik bedoel)

Leuk dat je gaat mennen!Wil ik ook ooooit nog eens.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 11:58

Super zeg, wat een reactie's! Zo veel had ik er nooit verwacht Lachen

Dapperdier, wat jij zegt over het voor de wagen harder slijten dan onder het zadel, dat vroeg ik me ook af... Enerzijds lijkt me dat wel logisch Verward Hoop voor je dat je er ook een x aan kan beginnen Ja

Over dat natuurlijk bekappen zit ik ook al een poos te denken....

Maar zo aan de reacties te zien kan ik het iig wel proberen en is het niet 'verplicht' om op ijzers over te gaan Lachen Als t wel nodig is kies ik toch liever voor de hoefschoenen... Zo te zien zijn daar ook goede ervaringen mee Ja

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:46

Jellie schreef:
Super zeg, wat een reactie's! Zo veel had ik er nooit verwacht Lachen

Dapperdier, wat jij zegt over het voor de wagen harder slijten dan onder het zadel, dat vroeg ik me ook af... Enerzijds lijkt me dat wel logisch Verward Hoop voor je dat je er ook een x aan kan beginnen Ja

Over dat natuurlijk bekappen zit ik ook al een poos te denken....

Maar zo aan de reacties te zien kan ik het iig wel proberen en is het niet 'verplicht' om op ijzers over te gaan Lachen Als t wel nodig is kies ik toch liever voor de hoefschoenen... Zo te zien zijn daar ook goede ervaringen mee Ja

Hoefschoenen is idd ook een heel goede oplossing! *LOL*
Het is veel beter voor de hoeven dan ijzers, en toch slijten de hoeven niet snel. Ze zijn best duur als je er 4 koopt, maar bedenk wel dat je er jaren mee doet, en dat je dus op langere termijn goedkoper uit bent.

Jellie

Re: [AR] Mennen zonder ijzers, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 23:10

Manuutje1990, dat denk ik ook wel. Lijkt me voor Flan iig beter dan ijzers... Als ik zie wat een problemen dat af en toe geeft bij paarden op stal zit ik helemaal niet op die dingen te wachten...
T enige wat ik me afvraag over die schoenen is of dat de sokken niet in de weg zitten en of het wel te doen is om die dingen aan te doen...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 07:50

sokken?????
Ik weet niet welke schoenen jij op het oog hebt, maar ik bij Marquis schoenen nooit sokken aan gehad, dat zou me bij Morrie echt nooit lukken!

De schoenen ook niet meer overigens, maar dat is een ander verhaal.
Hij heeft ze ook niet meer nodig, z'n hoeven zijn nu gezond genoeg om zonder schoenen de weg op te gaan.

Als je de schoenen zorgvuldig inloopt, dus de voeten langzaam laat wennen, "eelt" kweekt als het ware, heb je geen sokken nodig volgens mij!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:11

Hahahahaha,die smurf.. Ze bedoeld de sokken (haren) van haar eigen paardje!! Tinkers hebben nou eenmaal veel sok,en ze wil weten of al dat haar niet in de weg gaat zitten met die schoenen enzo.. Haha!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 08:15

Hihi, Flan krijgt echt geen Burlington's aan hoor Clown
Ik bedoelde idd wat Tinkerloos zegt Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 09:10

o die sokken, sorry hoor, tja ik heb geen Tinker hè daarom ben ik ook uit het tinkertopic verbannen door een zekere persoon, bij Morrie knip ik het behang altijd af, behalve de vetlok, ivm beenschurft, dus geen last van sokken

Bij ons op stal hebben de dames van Marquis een keer een demo gehouden en hebben ze Lisje van WenK hoefschoenen aangetrokken, mét sokken, héél veel sokken en een andere Tinker bij ons op stal ook, was geen enkel probleem bij dit merk schoenen!

HIER staan wat foto's van dat hoefschoenenfeestje, naar beneden scrollen voor de Tinkers

Maar er zijnmensen die hun paard sokken aandoen onder de hoefschoenen hoor, of de hoefballen inpakken met tape, echt waar!

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 23:01

echt even gaan kijken op:
www.paardnatuurlijk.nl!
Superpagina: ga daar een cursus natuurlijk hoefbekappen volgen: je krijgt antwoord op AL je vragen en vanaf dat moment kan je het helemaal zelf en kost het je nooit meer geld! (alhoewel dat niet het belangrijkt is: het is gewoon een goed verhaal!)

Groetjes bIanca (sind een dik jaar natuurlijk aan het bekappen en ze wordt alleen maar mooier-de hoeven!!!)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 08:29

Ja mennen zonder ijzers is goed mogelijk, het is zelfs hartstikke goed.
Ga nu met je paardje dan al over asfalt rijden, en dan steeds grotere stukken over asfalt, zodat de hoef iets sneller gaat slijten en daardoor harder gaat groeien en harder materiaal aanmaakt, dan worden de hoefen dus steeds sterker en sterker en kan jij haar makkelijk voor de wagen zetten en lekker over asfalt rijden. Zorg wel dat ze goed bekapt is, dus de straal lang, hoefwand kort, hielen laag. Als je namelijk de straal niet lang hebt werkt de groei sensor ook niet, dus zullen ze ook niet sterker worden, als de hoefwand te lang is steekt ie uit en zal ie gaan brokkelen omdat het paard dan op zn wand loopt en dat hoort niet, en als je de hielen hoog hebt kan die gaan toonlanden en als je dan op asfalt loopt kan je hoefkatrol ontsteking of pees blesures krijgen.

Mijn 3 jarige wordt ook beleerd voor de kar en ik neem haar nu naast de fiets mee om haar hoeven te 'trainen' op t asfalt.
Hoefschoenen kan je doen, maar lijkt mij ook niet verstandig, dat is meer voor als paarden van ijzers afkomen en het eerste half jaar wat gevoelig lopen omdat hun hoef beschadigt is. Jouw paardje heeft goede hoeven, dus zijn die schoenen helemaal niet nodig. Ga nu gewoon lekker over asfalt rijden en dan steeds iets meer, en dan komt het helemaal goed, en krijgt ze kei en kei harde en goede hoeven.