Ja dat kan. Dravers worden bv vaak met een halve kneveltrens gereden. Een stang wordt simpelweg gebruikt om meer controle te hebben. Als er wat gebeurt heb je nl verdomd weinig te vertellen met alleen een trens. Een ringentrens wordt ook nog wel eens gebruikt om te mennen.
Het kan wel en het mag wel. Maar ik zou het ook niet doen. Bij mij loopt alles onder het zadel op een simel trensje(enkel of dubbel gebroken), voor de wagen alles met liverpoolstang.
ik heb 1 pony die ik met een vierringstrens rij. om de simpele reden dat hij gewoon echt niet lekker liep met een stang. heel erg tegen de hand en duidelijk echt bang voor het bit. die pony is zo onwijs licht in de hand dat het makkelijk met een trensje kan. ik rij haar op pinkjes en een kneepje is voor haar een enorme ophouding. de rest loopt altijd met stang! gewoon met een stang rijden dus!
Ik heb een bokkebitje maar denk dat ik straks toch met een trensje ga rijden. Hij reageert op een trensje heel goed tewijl hij juist op een stang moeilijk doet.
Met Timon heb ik in het begin ook gement met een trensje, maar ik ben toch maar wel overgestapt naar een bokkebitje, omdat hij voor de kar nogal hieperactief kan zijn en dan veel minder op zijn trensje reageerd, maar bij lange lijnen of a la flech gebruik ik wel een trensje, omdat hij dan dáár weer beter op reageerd. Het ligt aan het paard zelf. Loopt hij gewoon goed op het trensje en luisterd hij prima dan kan je met een trensje gaan. Het is net wat het beste voor jou en het paard is.
Zelf ben ik met een stang begonnen, na ong een jaar hebben we een trens geprobeerd en hij liep beter met een trens. Nu rijden we nog steeds met een trens, voor Dressuur, Vaardigheid en zelf inde oefenmarthons
Ik zei ergens dat paarden op een liverpool oid minder snel met hun mond openliepen, dat moet ik terugnemen: in Zelhem zag ik , helaas, toch een aantal paarden met de mond open of met de tong opgekruld lopen
Ja dat klopt natuurlijk. Ik had het achteraf ook niet in dit topic gezegd, maar in zo'n soortgelijk, een meisje dat haar draver wilde omscholen. Ik geloof dat jij daar ook hebt gereageerd toen. Iig hield ik daar een pleidooi om met een stang te gaan mennen, met als (een) argument dat heel veel paarden hun mond dicht hielden bij een stang, zonder sperriem en dat met een trens de mond vaak onrustiger was en er dus een sperriem nodig was. (Kort gezegd)
Maar als ik dan in Zelhem een tweespan paard (nationaal notabene) in het losrijden voor de dressuur met open mond zie lopen,vind ik dat een beetje jammer.
Tsja, je ziet zo vaak dingen dat je zegt, oef, moet dat nou. Zo ben ik het ook niet eens met de rijstijl van Ijsbrand in de marathon. In de dressuur zie en hoor je niets. In de marathon kan je hem op een kilometer afstand horen schreeuwen en zie je zijn handen van links naar rechts vliegen om het spul de bocht om te krijgen.
ik ben het zowieso niet eens met de rijstijl van Ijsbrand. een kennis kwam hem een keer tegen toen hij aan het trainen was. 1 paard was niet helemaal gehoorzaam geloof ik en dat ging erop zei ze! echt niet normaal!
Goed dan krijg je weer een verhaal van horen zeggen. Hij kan welr ijden anders was hij ook nooit zo ver gekomen. Iedereen heeft altijd wel dingetjes in zijn rijstijl waar iemand anders het niet mee eens is
ja tuurlijk hebben die er last van! dat ontgaat ze echt niet hoor die tikken en rukken. ik maak me er wel druk over als het er niet netjes uit ziet. mijn ene pony liep met een stang steeds met het hoofd in de lucht, mond open en heel angstig kijken. die had er duidelijk echt last van. ik ga echt niet voor mezelf opzoek naar een vierringstrensje die dan uiteindelijk gevonden wordt in duitsland. ik zou me er wel degelijk druk over maken als het er niet netjes uit ziet.