[AR] [NH] natural horsemanship wordt steeds bekender...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maflingergek

[NH] natural horsemanship wordt steeds bekender...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 09:24

Zoals de titel al luid, natural horsemanship wordt steeds bekender. Steeds vaker kom je het tegen en ook in Nederland dus. Ik heb een jaarling en wil die op basis van natural horsemanship in laten rijden, gelukkig heb ik dus nog 2 jaar om me te orrienteren en ik ben er nu ook al echt mee bezig. Maar nu is de vraag waar zal ik het laten doen? Parelli lijkt mij het beste, dit omdat het op basis van levels is en zo kun je steeds naar een hoger level streven. Net als bij springen en dressuur, ook rijd je onder begeleiding daar je paard in en wordt het niet voor je gedaan. Maar bij www.paardnatuurlijk.nl wordt het voor je gedaan en krijg je alleen de laaste week begeleiding over hoe het gaat en verder moet. Dan heb je ook nog monty roberts en klaus ferdinant hemphing. ik zie door de bomen het bos dus niet meer!

Wie heeft er ervaring bij het laten inrijden op basis van natural horsemanship en kan mij een beetje uitleggen wat het verschil is en waar ik mijn paard het beste kan laten trainen, en mezelf natuurlijk ook!

Wie heeft zo'n cursus of training ook echt gevolgd en hoe was dat?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 26-04-05 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzii

Re: natural horsemanship wordt steeds bekender...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 14:33

Ik ben ook maar pas begonnen met NH en had dezelfde vragen.
Heb het boek van Ingen teblinck gekocht en ga proberen zo snel mogelijk een workshop te volgen specifiek over clickertraining( ze woont vlakbij in de buurt en dat is wel leuk natuurlijk)
Ben nu ongeveer 4 weken aan het trainen en het is ongelooflijk wat je een jaarling al allemaal kan aanleren en dat hij er nog plezier aan beleefd ook.
Krijg vanuit de klassieke rijkunst wel wat tegenwind (velen zeggen dat je een veulen met rust moet laten en hem 3 jaar op de wei moet laten staan), maar in die paar weken dat ik nu met hem bezig ben is het al een wereld van verschil en is hij geevolueerd van een wilde hengt naar een aangenaam jong en speels paardje dat graag werkt en tot nu toe nog geen seconde tegen zijn zin heeft getraind!

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 18:21

hey Lizzii, wat leuk dat je ook zo met je jaarling bezig bent gegaan. Ik krijg ook altijd het zelfde commentaar dat ik te veel doe met mij jaarling en dat ik haar tot haar 3e op de wei moet zetten. Maar dat vind ik zonde van haar want nu hebben we rustig de tijd om aan alles te wenen en te leren. Een kleuter gaat toch ook niet meteen naar de middelbare school, er zit nog een hele school tussen en de meeste mensen vergeten die stap bij paarden vind ik. dus ga vooral zo door, je hebt er een hoop blezier van nu en later vind ik!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:23

bij ons op stal word lesgegeven in natrual horsemanship pb maar voor info

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:49

Hoi..

Ik ben bezig mn eigen paard in te rijden.. Doe ik met behulp van trainers die lesgeven in het naturalhorsemanship. Ik ben ongeveer 2 jaar bezig al vanaf de grond en nu zijn we hem dus aan het inrijden. Ze komen dan aan huis lesgeven. Ik kan het je aanraden je leert er ontzettend veel van en zo op die manier leer je je eigen paard goed kennen.

Groetjes,
Anneke

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 18:51

hoi anneke,

kun je wat meer vertellen over de methode, op basis van join up of parelli levels? En hoe oud was je paard toen je ermee begon en hoe begon je ermee, met welke oefeningen?

sorry voor de vele vragen maar ik ben zeer geinterreseerd in je werkwijze enzo.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:30

op de basis van de parelli levels.. Ik kovht paard toen hij ongeveer twee jaar was en toen ben ik er dus ook mee begonnen. Toen begon ik voornamelijk eerst met de seven games. en nu is net vijf jaar geworden en sinds kort onder zadel. Je moet maar eens op de site www.naturalhorses.com kijken van hun krijg ik dus les, zijn echt hele leuke en ervaren mensen. Op de site www.paardnatuurlijk.nl staan ook wel interessante dingen hierover.
groetjes,
Anneke

maflingergek

Re: [NH] natural horsemanship wordt steeds bekender...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 11:24

en wat kun je nu allemaal met je paard? en als ik mag vragen hoe duur is het?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:40

Zitten jullie nog niet op het Natural Horsemanship forum dan?

Want ook dat wordt steeds bekender Lachen

Daar zitten nu bijna 400 (P)NH studenten en er worden steeds vaker gezamenlijke oefendagen (playdays) e.d. georganiseerd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:41

Persoonlijk vind ik dat forum te veel georienteerd op Parelli Lachen

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 16:38

Ik rijd momenteel een 5 jarige KWPNer in met de principes van NH. Ik heb als voorbereiding de 7 games van parelli genomen. gewoon omdat dit een hele goede basis geeft voor het rijden.
Het paardje was ook (behalve met opstijgen) heel relaxed en begreep de hulpen meteen. Dit omdat ik vanaf de grond dezelfde hulpen had gegeven. Zo gaat het inrijden eigenlijk vanzelf. Tina kon meteen al sturen, inhouden, aansporen en zelfs achterwaarts zonder problemen.

een kleine impressie van de eerste keer op haar rug:
Afbeelding

Afbeelding

(gewoon omdat ik erg trots op mn meissie ben)

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 06:47

@sandra83, dat ziet er goed uit zeg, zo wil ik het ook hebben! gewoon op een touwhalstertje en lichte hulpen inrijden, je bent een voorbeeld voor mij! Haha!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:35

wendytjeG schreef:

Klopt, want het is in eerste instantie ook opgezet voor en door Parelli studenten.
Maar er zitten toch ook heel wat mensen die geen Parelli doen. En ook vragen over Voest, join up of wat dan ook, kun je er gewoon stellen.

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 11:06

ik vind het een heel fijn forum, en ben blij dat ik er vanaf weet!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:42

callippo schreef:
wendytjeG schreef:

Klopt, want het is in eerste instantie ook opgezet voor en door Parelli studenten.
Maar er zitten toch ook heel wat mensen die geen Parelli doen. En ook vragen over Voest, join up of wat dan ook, kun je er gewoon stellen.

Hmm, misschien toch eens aanmelden dan Haha!

Goede promotie doe jij Knipoog

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:09

ik vind het allemaal heel leuk dat jullie reageren op mijn topci, maar echt antwoordt heb ik nou niet echt gehad. Mischien kan iemand noe even uitleg het verschil tussen de verschillende stijlen. dat zou ik erg fijn vinden

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:16

Even uitleggen is niet zo heel makkelijk. Alle stijlen hebben wel wat van elkaar weg, en hebben wat verschillen.

Parelli is erg gestructureerd met games en levels.

Monty Roberts focust zich vooral op de join-up, waar hier al wel wat topics over te vinden zijn. De join-up wordt vaak als zwaar middel gezien.

Hempfling is wat minder gestructureerd dan parelli, het komt vaak op eigen inzicht aan. Ik vind het een goede methode, maar een hoop mensen kunnen er niet veel mee geloof ik.

Emiel Voest is degene die bezig is met freestyle. Daar weet ik niet zo veel over, maar ik vind het erg interessant.

Misschien moet je maar eens op naturalhorsemanship.pagina.nl kijken voor wat informatieve links.

En de volgende keer als je een topic plaatst maar 1 vraag stellen, dan heb je meer kans op een antwoord waar jij op zit te wachten Knipoog

Oh ja, ik rijd mijn paarden zelf in, met wat kennis uit het boek van Hempfling Haha!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 13:09

ik en calippo zijn bezig met een site waar alle methodes naast elkaar komen te staan. zodat je makkelijker kunt vergelijken. Even wachten dus, we zijn er druk mee bezig.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:40

Ik heb zelf een tijdje terug een IJslander ingereden met behulp van de Parelli methode. Maar als je het niet zelf wil doen, kan je het ook door de nederlandse Parelli instructeur laten doen (Eddy Modde) je kan bijv. ook een cursus jonge paarden starten doen, hij rijdt hem in en gelijk daarna volg je zelf met je eigen paard bij hem een cursus hoe je verder moet!
www.parelli.nl vind je info/email.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:21

bij Emiel Voest bestaat de 'jonge paarden' cursus. dit is 1 cursus die bestaat uit 3 weekenden, steeds met 1 maand ertussen (dan kun je thuis oefenen). voor meer info kijk op www.emielvoest.nl

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:36

Het probleem van je paard in laten rijden door iemand anders is dat je paard leert, maar jij niet.
Als je, zoals TS, weinig ervaring met NH heb (welke methode dan ook)zou ik er eerst voor zorgen dat je de theorie goed kent.
Daarna proberen om met een (zeker) paard van iemand anders te werken/'uitproberen', zodat je ook de praktijk kent.

Als je eenmaal klaar bent om met je eigen paard te beginnen zou ik meerdere mensen chartereren die je kunnen bijstaan terwijl jij en je paard het werk doen!

Ik zou mijn paard nooit uit handen geven.
Het belangrijkste wat je moet onthouden is dat je moet luisteren naar wat je paard aangeeft en niet alles voor klooien/zeuren aan moet zien.

Wat mij opvalt is dat mensen die uit de 'reguliere paardenwereld' over stappen vaak naar Emiel Voest trekken, omdat dit niet zo diep gaat en het dichtste bij de 'reguliere paardenwereld' ligt.

Mensen die wat verder erop in willen gaan hangen meer aan Klaus. Daarom begrijpen zoveel mensen ook niet wat hij bedoelt.

Parelli is een standaard stappenplan, met als eigenschap dat je een doel voor ogen hebt. Je bent dus gestandaardiseerd bezig.Helaas past niet ieder paard in dit plaatje..

Monty Roberts werkt eigenlijk alleen met de join-up....en heeft ook een standaard beeld van hoe elk paard reageert. Bij hem heb ik het idee dat hij alle paarden op dezelfde manier aanpakt. Weinig uitzonderingen daar gelaten.

Is dit duidelijk?

O, ja www.natural-horsemanship.nl (met streepje dus) is niet gebaseerd op één methode maar geeft een mengeling weer van allerlei verschillende denkbeelden.

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 10:29

zo das de beste reactie die ik heb gehad tot nu toe!

heel erg bedankt en je hebt wel gelijk met alles, ik wil mijn paard ook niet graag uit handen geven dus kies ik toch voor een methode die daar bij aansluit en ik denk dat ik parreli het fijnste vind omdat dit een doel heeft en je steeds kunt streven naar hoger, ook is er precies een curcuspakket enz.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:36

Graag gedaan hoor....ik begrijp je dilemma.

Niet iedere methode is geschikt voor iedereen, daarom is het verstandig om gegrond een bepaalde keuze te maken.
Als je nog niet veel ervaring hebt met verschillende methodes is Parelli erg handig. Als je van meerdere methodes wat afweet zul je merken dat je daaruit zelf de informatie haalt waar je wat aan hebt.
Je creeert als het ware je eigen methode.
Bij Parelli is dat alleen moeilijk te combineren..

Als je echt gaat Parellien moet je er voor zorgen dat je veel contact houdt met anderen zodat je situaties anders leert bekijken en relativeren.

Ook zou ik je willen adviseren om toch jezelf te in te lezen in de andere methodes.
Er bestaat geen waarheid, alleen maar hypotheses.
En hypotheses zijn er om geanalyseerd te worden...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:15

Ik combineer ook gewoon alles..
Uit Emiel Voest, Parelli en Hempfling haal ik dingen die ik belangrijk vind en kan gebruiken en die mij wel lijken..
Zo combineer ik alles met wat ik van die methodes leer..
In heb boek van Emiel Voest stond ook zoiets van, ieder paard heeft iets anders nodig dus geld het niet voor ieder paard dat het uit 1 methode kan.. dat sprong voor mij gewoon uit het boek en ben ik het 100% mee eens. Lachen

Ik vind bijv. Parelli wel ok, maar ik denk niet dat mijn (moeilijke) paard alles uit dat programma zou kunnen/willen doen... en dat werkt langs 1 methode en als dat bij jou nou net even niet werkt? Nee ik combineer liever alles.
Ik zou gewoon de goede dingen uit alles halen en zo je eigen ''trainingsprogramma maken''

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 19:34

Natural horseman ship word inderdaad bekender,, Omdat er zoveel op tv komt enz enz.. Je word doodgegooit met boeken er over.. maar je kan het niet leren uit een boekje of een video bandje.. je moet echt trainings lessen nemen..

Ik heb zelf les van de broer van buck branaman ( de man die de horsewispererer heb meegemaakt en dus verfilmt is)

En ik heb ong zon 4 uur les op een dag.. dus dat is best wel veel maar wel heel erg boeiend. Maar het is wel zwaar