[AR] Alleen op pad gaan??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

droebel

[AR] Alleen op pad gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 17:26

Wie gaat er wel eens alleen op stap met paard en wagen?? Dus zonder helper?

Het zit namelijk zo, ik rijd Tieme voornamelijk onder het zadel. aangezien hij af en toe last van z'n rug heeft (is doorgezakt, hij kantelt z'n bekken verkeerd en gebruikt z'n buikspieren niet goed), had de dierenarts me aangeraden toch een aantal keer per week aangespannen te rijden. dat hij lekker voorwaarts/neerwaarts kan lopen, maar toch zoveel mogelijk onbelast.
Ik heb tot nog toe altijd een "hulpje" (moeder of zusje) mee gehad, maar die kunnen/willen hooguit 1x per 2 weken. dan gaan we ook een rit maken van een 2-3 uur door het bos.
nu wilde ik eigenlijk zelf 1x in de week alleen met hem gaan rijden. Zou dit verstandig zijn??
Hij is verder helemaal 100% verkeersmak en het is dan niet mijn bedoeling om de drukte op te gaan zoeken. Dus een klein rondje van 45 min. over de verharde weg. redelijk rustige landweggetjes.)

Dennis

Re: [AR] Alleen op pad gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:31

Zelf ga ik nooit alleen op pad. Ik heb genoeg narigheid mee gemaakt. Voor de wagen kan er zo veel meer fout gaan dan onder het zadel.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:41

Ik heb dit ook even overwogen.
Pinky is ook prima verkeersmak, en ik wilde toch iets meer trainen met hem (hij werd toen nog niet zoveel bereden als nu).
Toch heb ik er vanaf gezien.
Zoals dennis ookal zegt, je bent zoveel kwetsbaarder!
Als er iets gebeurt, en je bent alleen, is het zoveel moeilijker!
Ik zal niet zeggen dat het apsolute niet kan maar ik begin er voorlopig niet aan..
Mocht je toch gaan, neem dan altijd een goed zakmes, touw, en MOBIEL mee... Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 03:25

Ik ga helaas meestal alleen op pad. Toch voel ik mij niet prettig want als er wel iets gebeurt. Maar als ik van anderen afhankelijk zou zijn zou ik maar 1 of 2 keer per maand kunnen rijden en gezien ik de shetten niet onder het zadel kan pakken....
Ik moet zeggen, de keren dat ik in de problemen ben geraakt had ik toevallig iemand bij me.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 06:17

Ik ga altijd alleen op pad.
Ik weet precies wat ik aan mijn paard heb, en ik vertrouw hem, en hij vertrouwt mij.
Als het fout gaat, kan de helper in veel gevallen toch niet ingrijpen.
Als je paard goed verkeersmak is, en routine heeft, is er mi geen probleem.
Mijn grootste probleem is vaak het opstappen, Bill heeft de neiging om alvast te gaan lopen voor ik goed en wel zit Haha!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 08:46

Persoonlijk zou ik ook nooit alleen gaan. Net als Dennis genoeg ellende meegemaakt. Tijdens die ellende was ik maar wat blij met mijn groom. Als hij er vandoor gaat doet die groom verder ook niks, behalve evt. in een scherpe bocht wat hangen zodat we niet omgaan oid. Maar als het helemaal falikant misgaat kan je groom helpen met uitspannen/lossnijden/bloed stelpen en wat al niet meer Clown

Maar ik heb mazzel dat ik een vriend heb die altijd met me mee gaat en als hij niet kan gaat er wel een vader of een zus mee.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:55

Maar je mist bij heel veel kleine dingetjes al een groom.
Denk aan je hand uit steken als je paard net op springen staat en je je handen vol hebt.
Je pet waait af, of je zweep blijft in de boom hangen.

Zo zijn er nog een heleboel kleine dingetjes waar je je groom al hard nodig hebt. Normaal zou je even af kunnen stappen en kan je makkelijker wat doen. Aangespannen kan dit niet.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:09

Met een goed beleerd paard, dat goed te vertrouwens is aangespannen, kan het best.
Ik heb zelf liever een groom bij, die in noodgevallen kan ingrijpen, en zoals Sjonniej al zei, er zijn zoveel kleine dingetjes dat je denkt van, oliebol had ik nu maar even een groom bij me.
Maar het kan op zich best.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 16:18

Samen is natuurlijk veiliger maar ja...
Ik hebt zelf ook jarenlang in mijn eentje gemend. Toevallig was er de keren dat er iets (bijna) mis ging altijd een helper bij (of zou het door de bijrijder komen Tong uitsteken ). Naast een betrouwbaar paard en een goed onderhouden wagen+tuig altijd een mobiel, zweep en een goed mes mee. Veel plezier!

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:05

Ik ga nooit alleen. Dat vind ik niet vertrouwd, ondanks dat mijn paard erg braaf is. Ook met mijn shet ga ik niet alleen. Heb er wel aan zitten denken, maar in de wei met oefenen zag ik dat het goed mis zou kunnen gaan en dan ben ik liever niet alleen. De ongelukken met wagen zijn vaak zo groot... Ondanks dat een hulpkoetsier niet altijd wat kan doen vind ik het prettiger om er 1 bij me te hebben, net voor die extra paar handen... (ik woon dan ook aan een drukke straat)

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:12

Ik heb het tot nu toe maar 2 x gedaan. Toch vind ik het niet vertrouwd, ik ben al vaak zat blij geweest dat er een groom bij was, en dat was al met de kleine dingetjes.

Probleem is alleen dat mijn zusje, die altijd helpt, niet zo vaak kan. Dat vind ik wel balen want ik ben dan wel weer vrij fanatiek.

Laatste tijd span ik wel in, haal dan mijn zusje op en span dan daarna zelf weer uit en ruim alles op, dat is opzich wel goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:04

Niets is heerlijker als alleen op pad met paard en wagen!
Ik ga vaak alleen, maar ook vaak samen, maar als je alleen bent is het zo rustig, je zit natuurlijk altijd te praten als je met iemand bent, en als je alleen bent, geniet je er extra van.
En voor de mensen die mij hier kennen, weten ze dat mijn peerd zelfs zonder mij nog met wagen de straat op kan,hahaha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:35

Hier is er niets te genieten, dus dat mis ik iig. niet Knipoog

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:39

ik ga heel soms alleen. maar dan alleen in enkelspan en dan eigenlijk maar met 1 pony omdat ik weet dat die stil staan bij het inspannen en dat ik die altijd aan kan. die ander is af en toe nog al vreemd om het zo maar te zeggen.
het kan wel als je het verkeer niet ingaat en als je alleen in en uit kan spannen. je moet dan wel 100% zeker weten dat je je pony ook in onverwachte situaties de baas kan.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:54

maar heb je dan ook geen bak of stuk land waar je aangespannen kunt rijden? Daar kun je tenslotte ook oefenen Knipoog

Zelf ga ik absoluut nooit alleen.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:28

Ik heb ook regelmatig moeite om iemand mee te krijgen, vooral als t regent...
Mijn pony staat nu ong 2 weken voor de kar, doet het prima, nog nooit geen problemen gehad. En toch zal ik nooit alleen gaan. ALS er iets gebeurt kun je niets. Je kunt niet tijdens het rijden van de kar afspringen om je paard te leiden als je gevaar ziet aankomen.
Als ik niemand zover krijg om mee te gaan rijd ik in de buitenbak...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:22

Ik ga binnekort beginnen en in het begin gaat er zeker altijd iemand mee. Ik denk dat ik ongeveer 1 x per week alleen ben. denk wel dat ik alleen zou gaan rijden als hij netjes overal aan gewend is. Zou niet weten wat er zou moeten gebeuren wat ik niet kan oplossen en iemand die naast me zit wel. Ben natuurlijk emt jullie eens met zn tweeen is veiliger.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:36

Ik ga NOOIT alleen naar buiten, wel in de bak.
Zoals Sjonniej al zei mis je met heel veel kleine dingetjes al een groom, daar kan je aan wennen en wel oplossingen voor vinden. Maar ik vind het gewoon levensgevaarlijk voor als het mis gaat, zonder groom ben je nergens! Je kunt niet je paard en vasthouden en de riemen doorsnijden als je in de sloot ligt en je paard zet al zijn kracht om eruit te komen ect ect en bij nog heel veel meer ongevallen met de wagen ben je gewoon echt nergens zonder groom ook al is je paard 100% mak en ken je hem door en door....
Als ik geen goede groom had gehad had ik een advertentie gezet ofzo, en ik weet maar al te goed hoe het is om geen groom te hebben en niet weg te kunnen en dat is knap vervelend, maar dat weegt niet op tegen het gevaar om zonder groom te rijden......
Maar goed, ook hier heeft iedereen zijn eigen mening weer over...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:54

het lijkt mij heerlijk om alleen te gaan, maar dat durf ik voorlopig niet!! mijn pony is zeer betrouwbaar en ervaren, maar ik vind het zelf een eng idee. je zult zien dat het precies mis gaat op het moment dat je alleen bent!

ik heb genoeg mensen die mee willen, dus dat is niet zo'n probleem.. maar dat zal over een paar maanden ook vast wel minder zijn, zodra het nieuwe er een beetje vanaf is Knipoog

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:36

Ik zou ook dolgraag alleen gaan, maar durf het echt niet. Zelfs met mijn shet (die voor een mini karretje staat waar je zo van af bent) ga ik nog niet alleen. Onder het zadel ga ik trouwens ook liever niet alleen, maar dat nog eerder dan met de kar.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:33

Of wat denk je als je moet stoppen vanwege heel druk verkeer en je paard wilt niet stil staan, omdat hij/zij nogal opgefokt is. Met enkelspan is dat een heel probleem als je geen groom bij je hebt, laat staan meerspannen. Dan ben je helemaal blij als iemand je paard even bij het hoofd kan pakken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:01

Als je paard niet stil wil staan is je basis niet goed, en kun je idd niet alleen met paard en wagen op pad.
Maar eerlijk gezegd zijn er maar weinig situaties waarin een groom echt van pas kan komen, tenzij bij samengestelde wedstrijden.
idd bij een onervaren paard kan groom heel handig zijn, maar bij een ervaren combinatie zie ik weinig voordelen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:55

Manuutje1990 schreef:
Of wat denk je als je moet stoppen vanwege heel druk verkeer en je paard wilt niet stil staan, omdat hij/zij nogal opgefokt is. Met enkelspan is dat een heel probleem als je geen groom bij je hebt,
laat staan meerspannen.
Dan ben je helemaal blij als iemand je paard even bij het hoofd kan pakken.

hier ben ik het niet mee eens. als alle paarden in het span rustig wachten en eentje niet heeft die ene een probleem. ook in tweespan, als zijn spangenoot rustig wacht heeft die ene pony een kar, een koetsier en een spangenoot mee te nemen. als ze allebei niet willen wachten heb je een probleem. maar ik vind dat de rem de basis van het rijden is.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:07

Ja, dat is idd zo. Het begint al bij het inspannen, dat een paard gewoon goed stil moet staan. Maar welk paard heeft nou niet is dat hij/zij nogal druk is, omdat er bijvoorbeeld heel veel verkeer langs raast, of je rijd net door een druk dorp heen, waar van alles gebeurd. Dan kan je best wel is hebben dat je paard niet goed stil wilt staan, en als je groom hem dan even bij z'n hoofd kan pakken, dan is dat toch wel makkelijk. Wat je ook vaak kan hebben met meerspannen, is dat het ene paard rustig is, en het andere paard druk, dat het drukke paard het rustige paard gek maakt, omdat hij zelf door het dolle is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:54

Billy schreef:
Als je paard niet stil wil staan is je basis niet goed

Of het karakter Knipoog
Op de heenweg kan ik uren stilstaan, maar op de terugweg heb ik mijn handen vol om hem op zijn plaats te houden. Je kunt doen wat je wilt, we zijn er al een paar jaar mee bezig, maar je krijgt het er echt niet uit.