[AR] [NH] boek: grondwerk met paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

[NH] boek: grondwerk met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 15:56

Hoi,

Heeft iemand dit boek "Grondwerk met paarden" van Inge Teblick al aangeschaft? En zo ja: is het een aanrader?

Het lijkt mij wel een interessant boek en ik zit er hard over te denken om hem aan te gaan schaffen, want ik wil me al een tijdje meer gaan verdiepen in het grondwerken (ik heb al wel boeken die dit als onderdeel bespreken, maar dit lijkt me een mooie aanvulling).

Brendageene

Re: [NH] boek: grondwerk met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:51

Ik ken het boek (nog) niet, maar het lijkt me zeker interessant!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 00:02

Ik heb het boek niet helemaal gelezen maar de kleine lettertjes verdeeld over de hele pagina en de onduidelijke, kleine zwart-wit foto's (veel stills uit filmpjes, met zichtbare pixels) nodigen mij daar niet toe uit. Er staan onduidelijkheden in bv over de leerprocessen. Dat heeft ze volgens mij niet helemaal begrepen.

Het boek is op heel dun, glad papier gedrukt en de kaft is heel slap (meer een tijdschrift). Dat maakt dat het een heel kwetsbaar boek is. Het gevoel dat je bij elk pagina die je omslaat, moet oppassen dat je hem niet per ongeluk uitscheurt. Voor €25,- mag een boek langer dan een paar keer lezen meegaan/netjes blijven.

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:21

Dat vind ik helemaal niet waar . Ik vindt het het beste boek dat ik heb. dat de fotos niet zo scherp zijn is omdat de mensen gefilmd zijn dat staat er duidelijk in, omdat dan de juiste foto erin staat van het juiste moment dat belangrijk is. en dat de letters klein zijn komt omdat er zoveel instaat dat het boek anders te dik werd en nog veel duurder. Ik vindt dat het het beste boek is over die dinge, het gaat over gewone mensen en gewone paarden.

Elske en Tommy de wonderpony

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:35

Javayo schreef:
Hoi,

Heeft iemand dit boek "Grondwerk met paarden" van Inge Teblick al aangeschaft? En zo ja: is het een aanrader?

Het lijkt mij wel een interessant boek en ik zit er hard over te denken om hem aan te gaan schaffen, want ik wil me al een tijdje meer gaan verdiepen in het grondwerken (ik heb al wel boeken die dit als onderdeel bespreken, maar dit lijkt me een mooie aanvulling).

YES.....zeker een hele mooie aanvulling???
Nou tis eigenlijk geen aanvulling.
Tis een boek waarvan je er niet zo snel een 2de van zal vinden.
Beslist een aanrader vind ik, zeker als je in het onderwerp clickeren geintreseert bent.

Ik heb hier vele boeken liggen, van vele bekende en minder bekende schrijvers....allemaal gelezen ook, of ik het nou wel of niet met de inhoud eens ben, ik wil het zowiezo lezen omdat ik er toch altijd van kan leren en er wel dingen uit kan halen die ik wel wil gebruiken.

Dit boek is een van de boeken die ik blijf pakken, das een ding wat zeker is.
Natuurlijk, er zijn altijd mensen die het lettertje te klein vinden, de plaatjes niet groot genoeg of niet mooi genoeg (daar kom ik zo op) maar voor maar 25 euro een 280 blz. tellend boek met zoveel nuttige inhoud vind ik het geld dubbel en dwars waard!

Voor de gene die deze dame en methode niet kennen....
Clikceren...das eigenlijk waar het over gaat, al staat het woord zelf er maar een paar keer in.
Het gaat eigenlijk over een manier van dingen leren aan je paard op een zeer voor het paard begrijpelijke manier en zonder enige vorm van dwang. Iets wat voor mij persoonlijk al heel belangrijk was.
Ik ben er mee bezig met mijn eigen paard, een paard van een manege gekocht die erg schuw was en je liever zag gaan dan komen.
Ik ben sinds ik haar heb geheel geweldloos met haar om gegaan, dus ook geen lichamelijke druk zoals bij een Parellie methode.
Ik dacht dat ik al een heel eind op de goede weg was, ze veranderde al enorm in dat 1ste jaar totdat....ik kennis maakte met deze dame en haar manier van trainen.
Na het bezoeken van een clinic was het voor mij duidelijk dat dit een ultime vorm van comuniceren met je paard is dat naast alle andere vormen past....
Maar waar je een geheel ander paard door krijgt.... een paard dat gaat denken over de volgende stap die het gaat maken, op zoek naar de manier om jou een plezier te doen zonder enige vorm van dwang...geheel uit zichzelf.
Deze vorm van cominiceren staat dus duidelijk uitgelegd in haar boek...

Ze geeft naast dit boek ook clinic´s in Nederland waar je de stof uit het boek in de praktijk kan zien, zelf ook aan deel kan nemen met je paard (makkelijk als je ergens mee vast blijft zitten).
Ze heeft met dit boek een zeer duidelijke uitleg gegeven over deze manier van trainen. Niet moeilijk te lezen, al moet je soms wel ff nadenken...
Hoe je het moet doen, wat je niet moet doen, soorten oefeningen enz. enz.
Daarnaast heeft ze ook haar eigen site nog waar je ook info op kan krijgen en dan de BHA forumlijst...waar je door een hoop mensen geholpen wordt .
Niet alleen maar een boek dus....er zit ook nog hulp achteraan.

De foto´s....onduidelijk, zwart wit...ik las dat hier en wil daar even op terug komen.
Clickeren is een manier van leren waarbij alles draait om het exacte moment van belonen.
Het belonen bestaat niet uit het worteltje maar de click/bridge die je geeft...das de beloning.
Om zo´n moment vast te leggen met een fotocamera is eigenlijk onmogelijk, das een toevalstreffer als die er dan ook op komt op exact het juiste moment.
Filmen is in dit geval dus de enige mogelijkheid....daar kan je plaatje voor plaatje zoeken tot je het juiste beeldje hebt en das belangrijk.
Dat dan zo´n plaatje dan misschien eens niet zo heel scherp is, met wat pixeltjes op papier komt is nmm. niet erg....het gaat om het doel van dat plaatje en zolang dan te onderscheiden/zien is....is in mijn ogen het plaatje geslaagd.
Daarnaast zijn de foto´s bedoeld als ondersteuning van de tekst.
Die tekst, de waarde van die tekst, de daadwerkelijke inhoud dus, daar gaat het bij mijn om als ik een boek koop.

Om een voorbeeld te noemen....
Ik heb hier boeken van Monty Roberts....verschillende...
Ik heb ze gelezen hoor, maar om nou te zeggen dat een van deze boeken ook nuttig was?
Niet een nmm....werkelijk geen een boek....er staan leuke zweverige verhaaltjes in maar het is voor mij niet leerzaam geweest zoals bijvoorbeeld Paardentaal van Henry Blake.
Daar staat veel meer leerzame stof in ...maar die is maar bij weinige bekend.
Ik plaats het boek van Inge Teblick op de zelfde hoogte in mijn lijstje als dat van Blake...erg leerzaam dus en beslist een aanrader !!

Voor degene die dit boek of deze dame niet kennen, kijk maar eens op de volgende linken en ontdek iets groots.....

De site waar je alles over het boek kan vinden en waar je het ook kan bestellen
http://www.cremebrulee.be/inge/welkom.h ... tml~midden

Haar eigen site.....
http://www.cremebrulee.be/inge/artikels/index.html

en het BHA forum waar je ook al mee kan lezen...
http://com4.runboard.com/bbelgianhorsem ... .fmainchat

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:49

PeruaansePas schreef:
Ik heb het boek niet helemaal gelezen maar de kleine lettertjes verdeeld over de hele pagina en de onduidelijke, kleine zwart-wit foto's (veel stills uit filmpjes, met zichtbare pixels) nodigen mij daar niet toe uit. Er staan onduidelijkheden in bv over de leerprocessen. Dat heeft ze volgens mij niet helemaal begrepen.

Het boek is op heel dun, glad papier gedrukt en de kaft is heel slap (meer een tijdschrift). Dat maakt dat het een heel kwetsbaar boek is. Het gevoel dat je bij elk pagina die je omslaat, moet oppassen dat je hem niet per ongeluk uitscheurt. Voor €25,- mag een boek langer dan een paar keer lezen meegaan/netjes blijven.

Hoi, ik wil je iets vragen als dat mag....
Wat vind je de onduidelijkheden over het leerproces?
Waarom denk je dat zij het volgens jou niet helemaal begrepen heeft?
Ben je bekent met deze methode? Hoe lang doe je dit al?
Doe je dit niet , welke vorm hanteer je zelf dan?

Dan even je opmerking over de kwaliteit van het boek.
De kleine lettertjes...tja....die zijn inderdaad niet al te groot....maar uhhh, ik heb een leesbril maar kan het nog steeds zonder deze bril lezen...dus onleesbaar is het niet .
Het had inderdaad groter gekund, dat heeft ze ook geschreven op Paardnatuurlijk.
Dit zou echter inhouden dat het geen 280 pagina´s werden maar een vele dikker boel zou worden....en papier kost geld, veel geld.
Het zou er op neer komen dat het voor vele te duur wordt om het aan te schaffen.
Dit zelfde geld voor de foto´s.
Als je die al uit foto´s zou kunnen halen moet je er zo veel maken...dat wordt erg duur...en kleurendruk al helemaal.
Niet vergeten dat het boek door deze dame zelf gemaakt is op uitzondering van de drukker na...dus ook die foto´s komen van haar eigengemaakte filmpjes af waarvoor ze stad en land heeft afgereisd.
Dit alles om een betaalbaar boek te houden.
Wat de kaft betrefd zie ik je probleem niet...het papier ook niet...het ziet er in mijn ogen niet minder degelijk uit dan andere boeken die ik heb liggen en een goed boek.....daar ben ik zowiezo erg voorzichtig mee...

Maar goed, ieder zijn oordeel...graag antwoord op mijn vragen van hierboven....want je maakt me nieuwschierig.

Gr. Nick

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:13

Even offtopic. (sorry Bloos )

Citaat:
Niet een nmm....werkelijk geen een boek....er staan leuke zweverige verhaaltjes in maar het is voor mij niet leerzaam geweest zoals bijvoorbeeld Paardentaal van Henry Blake.
Daar staat veel meer leerzame stof in ...maar die is maar bij weinige bekend.

Dat boek heb ik ook! Het is erg leerzaam en leest lekker weg. Ik heb t al 4 keer gelezen! Er staat zelfs een woordenlijst in in paardentaal! Haha!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 18:57

Bedankt voor de reacties (zowel de positieve als negatieve!!)
Ik denk dat ik het er binnenkort toch maar op ga wagen. Het lijkt me een interessant boek waar ik vast het één en ander uit kan halen dat mij kan helpen. Ik ga het ook even in de gaten houden met die clinics, wie weet is dat nog een leuk idee voor de toekomst.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:11

heeft iemand het boek toevallig niet tweedehands te koop voor mij? en heb je een clinker erbij nbodig zoja heeft iemand die ook?

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:40

Hetboek is nog maar een maand uit dus er zal nog wel geen tweedehants zijn. Het is ook geen clickerboek eigenlijk, nik heeft allemaal gelijk behalve vind ik dus dat het niet over clickertraining gaat. Het gaat over alles. Het is gintegreerd, of hoe heet dat. Het gaat over gewoon grondwerk ook. Het gaat er juist om dat het allemaal in elkaar past. Parelli en Voest en Hemfling staat er eigenlijk allemaal in elkara gepast in. En Inge gebruikt zelf nooit een clicker, zeg ebruikt haar stem en ik denk bijna niemand die les van haar krijgt gebruikt een clicker. daar gaat het juist om, dat het allemaal in elkaar past zonder dat ge speciael een clicker nodig hebt of een speciaal halster of een speciale zweep.
En voor ik alles kan wat erinstaat ben ik een jaar bezig met Tommy denkik of zelfs meer.
En nu moet ik naar school, we mochten later komen vandaag, dag,

Elske en Tommy de wonderpony

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:04

is het ook gewoon in een boekenwinkel te koop of moet je het apart bestellen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:21

Citaat:
Hoi, ik wil je iets vragen als dat mag....
Wat vind je de onduidelijkheden over het leerproces?
Waarom denk je dat zij het volgens jou niet helemaal begrepen heeft?
Ben je bekent met deze methode? Hoe lang doe je dit al?
Doe je dit niet , welke vorm hanteer je zelf dan?

Geheel off-topic.... maar, ik hoop dat PeruaansePas niet op jouw uitnodiging tot discussie ingaat. Als ze commentaar heeft op dit boek dan kan ze beter bij de schrijfster terecht lijkt me. Het boek is nog maar net uit dus zul je nog geen afgewogen mening kunnen hebben, temeer daar je op een ander forum nog niet zo erg lang geleden schreef dat je dit soort methodes allemaal maar niks vond..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:09

NickAltena schreef:

Voor de gene die deze dame en methode niet kennen....
Clikceren...das eigenlijk waar het over gaat, al staat het woord zelf er maar een paar keer in.
Het gaat eigenlijk over een manier van dingen leren aan je paard op een zeer voor het paard begrijpelijke manier en zonder enige vorm van dwang. Iets wat voor mij persoonlijk al heel belangrijk was.

Ik ben sinds ik haar heb geheel geweldloos met haar om gegaan, dus ook geen lichamelijke druk zoals bij een Parellie methode.

Na het bezoeken van een clinic was het voor mij duidelijk dat dit een ultime vorm van comuniceren met je paard is dat naast alle andere vormen past....
Maar waar je een geheel ander paard door krijgt.... een paard dat gaat denken over de volgende stap die het gaat maken, op zoek naar de manier om jou een plezier te doen zonder enige vorm van dwang...geheel uit zichzelf.

Die tekst, de waarde van die tekst, de daadwerkelijke inhoud dus, daar gaat het bij mijn om als ik een boek koop.

Nick je blijft me met je uitspraken verbazen.

Op je favoriete site heb je onlangs nog iemand afgekat toen ze vroeg of iemand die al langer met clickertraining bezig was eens een soort van introductieles op die bewuste site wilde zetten. 8 februari jl. om precies te zijn.
Toen vond je de vraag ongepast omdat je het onderwerp niet vond thuishoren op een Paard Natuurlijksite.
Wat jij hierboven zo lyrisch beschrijft over het clickeren klinkt mij toch als heel vriendelijk in de oren voor de paarden. Maar op zo'n site is het ongepast ??? Very strange !!!

Hoeveel waarde moet ik nog hechten aan JOUW teksten, de daadwerkelijke inhoud dus !!!

Doet niks af aan het boek van Inge. Ik ken het boek niet maar zoals ze een en ander heeft beschreven klinkt het me als waardevol in de oren.

Henny

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:24

Citaat:

... dat zou dan betekenen dat je 24/7 niet in de buurt van je paard komt, want alle 'inmenging van buitenaf' is dus 'druk' ... en volgens jouw theorieën dus geweld...

Misschien moet je de woorden 'druk' en 'geweld' eens voor jezelf her-definiëren, voordat je de éne methode ( "zelfs Parelli") met de andere (grondwerk Teblick) vervangt en daar uitspraken over doet! Ik ken het boek van Inge niet maar dat wat zij op haar website benoemd is zinnig. Niet revolutionair, maar wel zinnig.

Jolandeverh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:50

Beste allemaal,

ik zie dat jullie het hebben gehad over het boek van Inge Teblick - Grondwerk met paarden.

Inge komt zaterdag 14 mei bij mijn aan huis (in Muiden - 10 kilometer ten oosten van Amsterdam) een workshop geven. De bedoeling is dat ze een introduktie over clickertraining met paarden gaat geven. Haar boek is natuurlijk het vertrekpunt.

Er kunnen maximaal 10 deelnemers (E 55) en maximaal 6 paarden (+ E 10 als je je paard ook mee neemt) meedoen. Het boek van Inge kan je terplekke wat goedkoper kopen. En koffie/T/lunch en borreltje na is in begrepen.

Als je wat meer informatie wilt of vragen hebt, mail me dan of vraag het via dit forum. Ik plaats dit bericht ook nog bij het 'evenementen' overzicht op deze site.

Groeten,

Jolande

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 13:01

Javayo schreef:
Hoi,

Hoi Javayo.

Ik vind het boek super!! Herkenbaar, werkbaar, en het zouden je eigen foto's kunnen zijn. Geen dure super-manege-bakken, maar gewoon werken met je paard in het weiland op een afgezet stukje. Kijken naar je paard, en met de meest simpele handelingen het meest haalbare uit jezelf en uit je paard halen, dat is wat het voor mij doet. Uit alles in het boek van Inge kan ik opmaken dat ze zelf heel veel gelezen heeft. Het vervelende is als je dit zelf zou doen, dat je dan ook moet kiezen uit 1000 meningen, en zoals je uit de kleine discussie die volgt op jouw vraag al op kan maken: telkens wil iemand weer zijn gelijk halen in plaats van SAMEN WERKEN AAN: het grote mysterie paard. Er zijn vele vele methodes en Inge geeft je alle vrijheid. Wat ze laat zien vind ik heel mooi, heel leerzaam en vooral heel werkbaar. Je kan meteen beginnen.

Hopelijk heb je hier wat aan, ook dit is weer slechts een mening Lachen

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:57

Ik heb zelf het boek afgelope vrijdag bestelt samen met het boek van Emiel voest, en ben dus erg benieuwd hoe ik het allemaal ga vinden. Ik ga beginnen met NH met mijn pony wanneer ik beide boeken uit heb. Ook wil ik eerst iemand laten komen om mij een kleinschalige cursus te geven. Dus als iemand zich aanbied Tong uitsteken

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:39

Als je 't er voor over hebt: Inge Teblick geeft op 14 mei een clinic, in de buurt van Amsterdam (Muiden) ..

Jolandeverh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:50

Janne Pauli, dank voor deze melding!
Er kunnen zich nog twee mensen aanmelden, en dat zit de groep vol. We starten om 10.00 uur op zaterdagochtend. Inge komt speciaal uit Belgie om theorie- en praktijkkennis over te dragen. Het is ook echt een workshop! Iedereen krijgt de gelegenheid om met een paard te werken.

(Dit i.t.t. een clinic waar je mijn inziens met zijn alleen kijkt hoe een paar gelukkigen iets uit mogen proberen onder leiding van de master... - Hier gaat iedereen aan de slag!)

Bij vragen, graag kontakt!!!

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:51

Is het boek ook aan te raden voor iemand die nog nooit grondwerk heeft gedaan? En het paard ook niet? Knipoog Haha!

Heeft Inge ook een eigen site? Ik begrijp dat ze in België woont, dan is Muiden gewoon te ver voor mij, maar misschien kan ik wel een clinic volgen in België Lachen

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:31

jazeker, ik ben ook beginner en het is een heel leerijk boek. Op 3 weken tijd kent mijn paardje al enkele basisoefeningen en hij vindt het nog geweldig ook!

Jolandeverh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:18

Inge heeft inderdaad een zeer informatieve site.... www.cremebrulee.be/inge onder het kopje nieuws zie je van alles staan ook dat er een paar workshops in Belgie georganiseerd worden!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:20

ik hoop morge het boek binnen te krijgen! vandaag is het van mijn bank afgeschreven die 25 euro dus ben erg benieuwd Haha!

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:33

Jolandeverh schreef:
Inge heeft inderdaad een zeer informatieve site.... www.cremebrulee.be/inge onder het kopje nieuws zie je van alles staan ook dat er een paar workshops in Belgie georganiseerd worden!

Dankjewel voor de link OK dan! Ik ga gelijk even kijken Lachen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 20:06

Nou, naar aanleiding van de reacties heb ik het boek ook bestelt, dus ik zit in spanning naar m'n brievenbus te kijken, haha.