[AR] [VD] gedrag van een hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

[VD] gedrag van een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 12:44

Ik weet niet of ik deze topic juist plaats maar misschien zijn er mensen die mij kunnen helpen.

Ik men met een 5-jarige A-welsh. Hij is nog hengst en we gebruiken hem voor het schouwen.
Ik schouw expres nooit met hem omdat ik niet wil dat hij mij daarmee associeert. Misschien slaat deze gedachte nergens op maar dat is mijn gevoel.

Hij is verder heel erg lief en goed hanteerbaar maar wel hengst.

Nu het volgende:
Als ik hem poets over zijn hals dan hapt hij naar mij. Ook begint hij dan te hinniken. Hij is onrustig en het is net of hij het niet prettig windt.
Bij het poetsen onder zijn buik vertoont hij hetzelfde gedrag maar misschien is hij daar gewoon wat kriebelig.

Ik kan goed bij zijn benen komen en hij is verder goed hanteerbaar maar ik heb het idee dat hij mij wil domineren.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen zodat ik het gedrag beter kan begrijpen?

Cassidy

Re: [VD] gedrag van een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:45

Er zijn paarden die niet van poetsen en rossen houden. Hij heeft op dat moment gewoon niet naar je te happen, meteen corrigeren.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:17

Cassidy schreef:
Er zijn paarden die niet van poetsen en rossen houden. Hij heeft op dat moment gewoon niet naar je te happen, meteen corrigeren.

DAt doe ik ook maar ik word er helemaal gestoord van Tong uitsteken Boos! Tong uitsteken
Ik roep dan een keer niet doen maar vaak moet ik toch corrigeren met een tik.
Vind ik eigenlijk niet zo leuk maar ik ben de baas en wie niet luisteren wil moet soms voelen.
Het gaat mij ook meer om het feit dat ik het gevoel heb dat hij mij denkt dat ik bij zij "harem"hoor Haha! Haha!
Het hoort wat zweverig maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:35

Als je al weet dat roepen niet helpt, waarom geef je hem niet meteen die correctie die hij wel begrijpt?
Sommige hengsten zijn erg met hun mond bezig, dat is er gewoon heel moeilijk uit te krijgen. Niet teveel aan hun gezicht zitten, niet teveel koelen, en als hij wel zich misdraagd, en een stevige correctie geven. Als geef je hem een aframmeling die in geen verhouding staat tot datgene wat hij verkeerd heeft gedaan...als hij maar begrijpt dat hij verkeerd zit.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:57

Moet ik dan een tik geven op z'n hals?
En wat bedoel je met koelen?

Verdorie!!!
Ik ben al meer dan 20 jaar met paarden bezig en toch moet ik dit nog vragen!!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:27

Ik denk dat ze kroelen bedoelt. Je hebt gewoon hengsten die dat niet kunnen hebben.

En niets accepteren. Ik heb zelf ook een hengst dus weet wel waar ik over praat. Al is de mijne wel een hele makkelijke. Zelfs als hij aan de hand mag dekken of door een weiland hengstige merries word mee genomen blijft hij braaf (wel wat vrolijk, maar het zou niet gezond zijn als hij dat niet zou worden).

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:46

Zou het kunnen dat hij je onder het poetsen eigenlijk gewoon een beetje uitprobeert? Ik heb ook een hengst, hij is echt super makkelijk maar tijdens het poetsen begint hij soms ontzettend te draaien en idd als ik onder zijn buik kom maakt hij wel eens van die gilletjes. Maar even een ruk aan zijn halstertouw en een boze schreeuw en het is klaar. En dan is hij weer een aantal dagen de lieftalligheid zelve Schijnheilig (mafkees Tong uitsteken). Volgens mij probeert hij me dan gewoon weer even een keertje uit ofzo. Even grenzen testen Clown
Ten tweede zou ik er niet zo mee zitten dat je zoiets vraagt hier. Daar is het forum voor. Het zou pas echt saai worden als je niets meer te leren had...toch? Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:54

Ik bedoelde idd kroelen.

En omgaan met een hengst is een heel ander verhaal dan omgaan met ruinen of merries. Je hoeft je gerust niet te schamen als je dingen moet vragen. Mijn respect heb je omdat je het juist doet. Er zijn er genoeg die het na 20 jaar wel denken te weten en juist niet vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:05

En die correctie zou bij mij zijn dat ik hem een trap met de wreef van mijn voet onder zijn buik zou geven. Kans is groot dat hij niet onder de indruk is van die tik op zijn hals, en dan is de correctie voor niets geweest.

Beter een graadje te erg, dan een graadje te soft.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 17:39

Cassidy schreef:

Bij een hengst wel ja Haha!! Bij mij is een ruk aan het halster genoeg, maar ik was vergeten te melden dat mijn 'stoere hengst' een spruit van 86 centimeter is Knipoog .

(maar hengst is hengst hoor!)

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 08:45

Cassidy schreef:
En die correctie zou bij mij zijn dat ik hem een trap met de wreef van mijn voet onder zijn buik zou geven. Kans is groot dat hij niet onder de indruk is van die tik op zijn hals, en dan is de correctie voor niets geweest.

Ik vind die correctie van jou errug hard. Ik weet dat heel veel mensen een trap onder de buik geven, maar eigenlijk is dit erg gevaarlijk. Ik ken iemanmd die mee heeft gemaakt dat een paard er zo dood bij neerviel. Omdat je daar net een gevoelig punt kan raken. Dat hoef je maar 1 keer te horen of mee te maken en dan kijk je wel uit.

Ik werk erg veel met hengsten maar de eerste tijd proberen ze zowiezo errug veel uit paar keer goed terecht zetten en het is over. Ik denk meer aan een ruk aan het halster of een keer 'laat dat!!" ofzo. Vaak is dit voldoende. En dit zijn wel grote paardjes van minimaal 1,60. Hihi Pling

groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 09:05

Ik zeg wreef van mijn voet, niet punt van mijn neus. En bij mij is daar nog geen paard van dood gegaan.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 16:05

dutselover schreef:
over. Ik denk meer aan een ruk aan het halster of een keer 'laat dat!!" ofzo. Vaak is dit voldoende. En dit zijn wel grote paardjes van minimaal 1,60. Hihi Pling

Ja klopt eigenlijk wel. Ik zat vandaag tijdens het poetsen hieraan te denken. Op mijn werk schop ik de hengsten (en de andere paarden) ook nooit, dan is een brul en een ruk ook meer dan genoeg Lachen . (ik mis echt zo'n nadenksmiley Tong uitsteken )

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 15:22

Mijn stoere kerel is ongeveer 1.25 maar soms denkt hij volgens mij wel dat hij 2 meter is!!!!
Maar ondanks dat kan ik wel met hem door de merriestal lopen. Het enigste wat hij dan doet is een keer omhoog gaan bij een hengstige merrie en dan houdt hij zijn voorbenen onder zijn buik.

Maar ik denk inderdaad wel dat ik hem direct op een ferme manier corrigeer. Anders loop ik de hele tijd te roepen.

Paarden zijn niet van suiker en ze kunnen wel tegen een stootje.
Wat betreft die schop onder zijn buik... met de wreef en dat is echt niet zo erg of gevaarlijk. Heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar in een kudder corrigeren??? Of wat te denken van een groep jonge hengsten??

Bedankt voor jullie reactie's allemaal. Ik zal laten weten of het gewerkt heeft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:00

Stado schreef:
Ja klopt eigenlijk wel. Ik zat vandaag tijdens het poetsen hieraan te denken. Op mijn werk schop ik de hengsten (en de andere paarden) ook nooit, dan is een brul en een ruk ook meer dan genoeg Lachen . (ik mis echt zo'n nadenksmiley Tong uitsteken )

Wat is het resultaat als een brul en een ruk niet genoeg blijkt te zijn? Wil je eerst aftasten wat de graad is dat hij wel onder de indruk is van een correctie? Dan heb je negen van de tien keer je kans gemist. Een paard onthoudt alleen een correctie als hij binnen twee minuten wordt gegeven. Als jij tien minuten bezig bent om de correctie in intensiteit te versterken, ben je te laat, en is het echt pure mishandeling.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:16

Ik ben zelf ook liever een keer te grof dan een keer te soft.

Je moest eens weten, de schoppen die Dennis gehad heeft. Een tik is meestal niet voldoende. Wel geef ik bij iedere lichamelijke staf ook een brul. Als hij iets stouts doet op afstand is een brul ook genoeg. Vaak is een waarschuwend 'denk d'r om'.en een hand voor zijn hoofd(dus geen sla beweging) al genoeg.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 07:34

mijn hengsten zijn vaak tussen de 1.50 en 1.70 en dus bijna altijd groter dan mij ( als ze hun hoofd in de lucht steken, ik ben 1.67)
Maar als je een paard hebt die kleiner is dan joou, dan moet je duidelijk maken dat hij toch echt je mindere is.
Zo wiezo,was Cassidy ( en andere ) zei... Niet kroelen, dit versterkt alleen zijn gevoel dat je interessen hebt in hem.
Duidelijke taal spreken. Wat gisteren niet mocht, mag vandaag ook niet en zeer zeker is hier geen verandering in voor morgen.
Wees dus heel erg concequent.Het mag zo zijn dat het vandaag nog niet werkt, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
Regelmaat.
Zet hem aan twee kanten vast en zorg dat er een routine is in de manier van poetsen. Hij weet wat je vervolgens gaat doen en straf hem als hij iets doet dat niet mag. Vervolgens de volgende keer als je op de plek komt waar je hem net, of gisteren hebt gepoetst zeg je in een strenge, zware stem, "pas erop he!!!".
Als je dit herhaald geef je hem al een waarschuwing. Op een gegeven moment weet hij wat je waarschuwing betekend . Stil blijven staan en luisteren, of een flinke tik.
Ik ben persoonlijk niet voor trappen. Trappen komt vaak harder aan dan de bedoeling is en kan een situatie erger maken bij hengsten.
Persoonlijk zou ik als hij loopt te klieren naar zijn hoofd lopen en een flinke pets op zijn neus geven ( het liefste aan de zijkant, maakt een lekker kletterend geluid en doet het minste pijn bij ze. Het geluid alleen al is behoorlijk vernederend bij een hengst.)
zorg echter dat hij wel genoeg ruimte heeft dan om zijn hoofd te bewegen ( als hij op dat moment aan twee kanten vast staat, want hij moet wel zijn hoofd kunnen bewegen na die pets).
Ik ga soms nog net een stukje verder. Als mijn hengst mij bijt, bijt ik terug. Gewoon ik zijn neus, lip, wat dan ook. Als hij het kan kan ik het ook. Hij verwacht het niet en geloof me, voordat hij weer het lef heeft om met zijn mond bij mij te komen heeft hij er wel twee keer aan gedacht om me te bijten. Gelieve geen stukken uit je paard te happen, we zijn geen mike tyson...

Probeer plekken die hem kunnen opwinden zoveel mogenlijk te mijden.
Dit zijn; Manenkam, pezen, liezen, onderbuik ( kan er voor de rest even niet zo snel meer bedenken, maar ongetwijfeld nog wel een stel).
Wil niet zeggen dat je daar niet aan moet poetsen, maar houd er vaart in en zorg dat je poetst en niet gaat staan knuffel/poets/wrijven...

Hengsten zijn over het algemeen voorbeen paarden, merries vaak achterbeen paarden. Dus pas op dat met zijn voorbenen. Onthoud, een paard dat zijn hoofd naar beneden zal niet zo snel omhoog komen.
Als je met hem loopt, zorg dat zijn hoofd niet helemaal de lucht ingaat.

Ga het als straf niet knijpen, dat stimuleerd het alleen maar.
Probeer geen gevecht met hem aan te gaan, maar gelijk duidelijk te maken dat dit allemaal niet door de beugel kan.
Zeer duidelijk " Nee" en een pets op zijn neus. En dan daarna hem waarschuwen " pas erop" of " houd op" ( of wat dan ook in die trant). Doet hij het weer, weer een pets op zijn neus.
Maar geef hem altijd een waarschuwing eerst. Hij moet weten wat je gaat doen en waar de grenzen liggen voordat hij straf verdient...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 07:39

mocht het niet duidelijk zijn, ik raad je NIET aan dat bijt proces in gang te zetten.
Omdat ik zo gek ben, hoeven anderen dat niet te zijn.
Het is voor mij een manier om me uit te drukken, maar als dit bij jou niet in je gedachten is opgekomen dan raad ik het echt af.
Voor mij werkt het omdat ik soms het gevoel heb dat het een oplossing is, maar het te pas en te onpas gebruiken is niet juist...
Dus als je iets van me raad aanneemt, dan aub de pets...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:31

de grote maakt niet veel uit die kleinstjes zijn ook erg sterk en kunnen net zo gevaarlijk zijn als een grote

(heb der hier een van 165 en eentje van 65 Haha! daarbij een ruin en een merrie )

wat ik het grote verschil vind tussen hengsten versus ruinen en merries dis dat ze hun leven lang af en toe weer proberen hoe ver ze kunnen gaan en of ze het leiderschap kunnen over nemen

de ene hengst (of ruin) houd erg van (al dan niet plaatselijk manen kam bv) kroelen en de ander houd er absoluut niet van

telt ook voor merries maar de merries kroelen in de regel liever (grager) dan hengsten en ruinen , dus niet in de regel maar algemeen
hier is het kroel gehalte alsvolgt ruin hengstklein hengstgroot merrie dus t kan ook anders om

als hij hapt direct (niet over nadenken moet automatisme zijn) dreun verkopen tegen de kop (komt dan meestal dus automatisch tegen de lippen aan omdat je namelijk niet kijkt niet een seconde denkt waar of hoe maar direct reageert !) dus NIET eerst stapje opzij en denken waar zou ik ergenomisch gezien jou nu eens een tik uit kunnen delen want dan worden ze kop schuw en begrijpen niet waar wat voor is
dan valt t dus eerder onder de catagorie mishandeling , direct reageren naar mijn mening niet

als er hier ook maar eentje denkt te happen en ik beweeg mijn hand richting ,... dan deinzen ze al terug
kan gewoon elk hoofd hier aaien kroelen etc gaan z der echt voor staan

duidelijk heid en consequentie boven alles

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:21

Cassidy schreef:
Wat is het resultaat als een brul en een ruk niet genoeg blijkt te zijn? Als jij tien minuten bezig bent om de correctie in intensiteit te versterken, ben je te laat, en is het echt pure mishandeling.

Dat doe ik helemaal niet . Dat is ook helemaal niet nodig. De hengsten op mijn werk worden best flink (maar wel rechtvaardig) aangepakt door mijn baas en de grooms die daar door de weeks werken. Eén keer een brul en ze weten donders goed hoe fout ze zijn! Dan gaat dat hoofd in de lucht en schieten ze naar achteren. Moet ik dan ook nog een trap gaan geven? Hij weet het dan toch? Als hij daarna weer braaf is vind ik het genoeg! Zoniet, ja, dan ben ik bij de eerstvolgende fout natuurlijk strenger!
Ik vind het ook best moeilijk om een paard van een ander hard aan te pakken, het is immers niet mijn paard en iedereen pakt zoiets toch anders aan. Bovendien zijn dat hele lieve en makkelijke hengsten, lang niet zo dominant als sommige andere hengsten (mijn eigen spruit bijvoorbeeld Clown). En zoals ik al eerder zei: doerak krijg echt wel eens een schop hoor! Het ligt echt aan het paard hoeveel straf hij nodig heeft om te begrijpen dat hij fout is. Doerak is wat dat betreft wat moeilijker.

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:22

Hajj

Heel af en toe geef ik mijn paard ook wel een schopje onder zijn buik!
Maar echt als alleen een tik niet helpt..
Ik vind wel dat je niet zo heel erg hard moet schoppen.. Je kan ook eens proberen zijn gedrag te negeren ofzow! Dat hij dan niet meer hapt..Ik denk dat anders een tikje op zijn kont ofzo ook wel wil helpen! naja tikje.. mag best iets harder dan een tikje! maar ik ga nu naar mijn eigen pony ..!!

X s0phie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:37

@ Stado: jij bent dus duidelijk niet de enige die met die hengsten omgaat, ze krijgen hun plek gewezen door je baas en de grooms. Ik zie het nut er ook niet van in om nog een trap na te geven als een brul werkt. Maar ik durf ook zomaar te beweren dat je baas en de grooms in al hun rechtvaardigheid weleens meer hebben moeten doen dan alleen brullen om tot de reactie te komen die je nu bij de hengsten ziet.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:09

Cassidy schreef:
Maar ik durf ook zomaar te beweren dat je baas en de grooms in al hun rechtvaardigheid weleens meer hebben moeten doen dan alleen brullen om tot de reactie te komen die je nu bij de hengsten ziet.

Hahaha, nee...zij doen ook wel eens wat meer dan een brul idd Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:14

Aha. Nou, dat wilde ik even weten. Ik dacht dat je hier de oplossing had voor de omgang met hengsten. Blijkt maar weer dat het echte opvoedende werk door een ander is en wordt gedaan. Lips are sealed

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:40

In dat geval misschien wel ja, omdat het niet nodig is. Ik heb nooit problemen met ze en als ik die wel heb is dus een brul genoeg. En de enkele keer dat ze dan nog verder gaan kan ik ook echt wel boos op ze worden. Maar ze worden door de weeks denk ik al goed aangepakt en bij mij gaat het altijd goed. Dat ik ze daar niet hoef aan te pakken betekent echt niet dat ik 'dat maar aan anderen overlaat' omdat ik te lui ben om ze zelf op te voeden ofzo. Ik heb thuis ook een hengst, die ik wél zelf moet opvoeden! Daar is niemand die me daarbij helpt en dat gaat ook hartstikke goed! Ik snap jou reactie ook niet zo. Waarom doe je zo negatief over mij?? Verward Volgens mij pak ik mijn paarden niet anders aan dan jij hoor. Ik geef een brul, houden ze niet op, dan een schop of tik. Ik snap het punt niet zo meer (en das niet banketstaaf bedoeld ofzo...).