[AR] remmen op de wagen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

[AR] remmen op de wagen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 14:33

Ik heb sinds kort een soort concourswagentje voor mijn pony. Hij heeft er nog niet voor gestaan, want ik moet eerst zelf nog leren mennen Bloos

Er zitten op dit wagentje geen remmen. Het is een erg licht wagentje en de vorige eigenaar had daar geen problemen mee. Het wagentje remt op de broek van de pony.

Nu sprak ik gisteren iemand die pertinent voor remmen op de wagen is. Om de wagen stil te houden als de pony toch wil gaan lopen, bv bij het wachten voor een stoplicht.

Nu wil ik zeer ws geen concoursen gaan lopen met mijn pony (dat is een kruising, dus ik weet niet eens of dat zou mogen), dus ik kan proberen of ik remmen op mijn wagentje kan laten zetten. Weet iemand of dit mogelijk is ?

Verder ben ik benieuwd naar jullie mening. Wel of geen remmen ?

Sjonniej

Re: [AR] remmen op de wagen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:37

Wel remmen. Zoals je zelf al zei voor een stoplicht of iets. En wat dacht je als je op een helling naar boven moet stilstaan, dat lukt niet zonder rem.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:02

Ik ben ook heel blij met mijn remmen op mijn nieuwe wagen om de redenen die sjonniej al noemt. Nu ik deze met remmen heb durf ik eigenlijk niet eens meer zo goed met mijn oude wagentje zonder remmen de weg op.

Ik denk dat bijvoorbeeld een wagenbouwer wel remmen op je wagen kan zetten hoor, maar dat zou je gewoon aan zo iemand moeten vragen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:08

Ik heb 2 wagentjes voor m'n shets , 1 met rem en 1 zonder.
Zelf heb ik er geen problemen mee om zonder rem te rijden. Maar het is toch wel erg prettig als je er 1 hebt.

Ik heb altijd geleerd dat je een rem zo min mogelijk moet gebruiken.
Een paard moet zelf leren remmen met de broek en leren dat halt ook inderdaad halt betekent.
Tuurlijk is het erg handig als je dit kan verduidelijken met een rem , maar het moet niet nodig zijn.
Zelf heb ik m'n menbewijs gehaald (en gelest) met wagens zonder remmen. Juist zodat je dan goed leert om ze zo min mogelijk te gebruiken. (als ze er niet op zitten kan je ze ook niet gebruiken Tong uitsteken )

Zelf gebruik ik de rem op de andere wagen vrij weinig.
De keren dat ik hem gebruik is op steile dijken naar beneden (om een beetje bij te remmen) en heel soms voor een stoplicht.

Of er remmen bij jou wagen opgezet kunnen worden........ik denk dat dat wel mogelijk is.
De wagen van mijn Tinker heeft een heel simpel remsysteem doormiddel van 2 ijzerenplaten die op de banden drukken, niets ingewikkeld en als iemand een beetje handig is, kan het zo in elkaar "geknutseld" worden, voor weinig geld lijkt mij.
Maar wil je echt wat sjiekers zoals schijf of trommel remmen ....tja , daar hangt dan ook weer een totaal ander prijskaartje aan.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:22

als je pony's bij het stoplicht weg willen heb je niet veel aan een rem hoor. mijn pony's trekken er in ieder geval gewoon door heen. die nemen dan de kar met slippende banden mee. in zo'n geval heb je meer aan ee groom die even naast je pony gaat staan.
je zegt zelf al dat je een erg licht karretje hebt. dus ik denk dat een broek voldoende moet zijn als je gewoon lekker recreatieritjes wil gaan maken.
ik heb zelf wel remmen en vind dat bij een tweespan ook echt een must. daarbij rijdt ik wedstrijden en heb je dan wel echt remmen nodig.
het is een voordeel om remmen te hebben maar ik denk dat het in jou geval niet echt noodzakelijk is. kijk maar eerst of je de mensport leuk vind en daarna kan je altijd nog kijken naar een wagentje met remmen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:11

Laura; Maar een rem kan net wel dat kleine beetje zijn dat je paard net niet het kruispunt over rent. Hij moet er toch echt harder aan trekken en als jij hem van voren ook goed tegenhoudt, dan blijven de meeste wel stilstaan.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:08

Een rem is handig, maar zeker geen noodzaak.
Zoals Laura al zegt, als ze echt willen, houd je er niks aan. Tis dan wel weer handig om net even dat zetje te geven, maar ze moeten het ook zonder doen.

Ik heb jaren lang zonder gereden (zelfs zonder broek) en dat lukt heel goed. Je moet een klein beetje rekening met je paard houden en uitkijken waar je rijd.

Tegenwoordig heb ik een nieuwe wagen mét remmen (en heb ik een ander paard, dus rijd ik ook met broek, wat toch altijd het beste is) en wil ik nooit meer zonder. Je kunt je paard vaak even helpen. Duintje naar beneden, overgang terug, dat soort dingen.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:58

Remmen is idd handig wat je zelf al zei.
ook als je nog met jonge paarden voor de wagen gaan. nu we met de 3de bezig zijn is die rem toch wel nodig.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:09

Hoi,

Remmen zijn inderdaad handig, maar bij een lichte kar niet echt noodzakelijk. Ik zou dan wel met een broek rijden, en niet over hele stijle hellingen rijden.

En een rem erop laten zetten? Kun je proberen, ik weet niet welke wagen je hebt, bij concourswagentjes heb ik altijd het idee dat ze al breken als je er naar kijkt, dus ik weet niet of die dingen er op gebouwd zijn.

Ik vind zelf vooral mijn voorrem handig bij het stilstaan. Als het paard wat onrustig is zet je daarmee het hele voorstel inclusief lamoen vast.

Vraagje: wanneer gebruiken jullie de rem? In het verkeer, in dressuurproef (mag dat eigenlijk) of in hindernissen?

Groeten Arjan

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:21

Ik gebruik in mijn dressuur bijna nooit de rem, alleen als hij ineens achteruit wilt gaan lopen. Mijn pony denkt de proef namelijk altijd beter te weten en als je dan 4 sec. moet stilstaan, gaat hij na 2 sec alvast achteruit lopen.

In het verkeer gebruik ik hem heel vaak. Ik rem liever een beetje, dan dat ik hem in zijn mond moet zitten. Daarbij heb je hier heel veel dijken etc. dus veel hellingen, dan gebruik ik hem altijd.

In de hindernissen probeer ik hem nooit te gebruiken, het kost alleen maar kracht van je paarden en het helpt toch niet op die snelheid.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 00:34

Bedankt voor jullie antwoorden.

@Shayla, heb je misschien een goede foto van hoe jouw remmen eruit zien ?

@Arretje, hoe ziet jouw voorrem eruit en is dat ook op een andere kar te bouwen ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:11

Bij ons wordt eigenlijk altijd zonder rem gereden. Gaat best.
De kar wordt op de broek geremd. En zeker bij een licht wagentje gaat dat prima. Dus ik zou gewoon zo beginnen. Je kunt altijd nog remmen erop zetten, of misschien een ander wagentje kopen als dat later toch beter blijkt te zijn. Zelfs met onze zware waren rijden we zonder rem. En idd, als een pony wil trekt hij er toch doorheen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:23

Nado schreef:
@Arretje, hoe ziet jouw voorrem eruit en is dat ook op een andere kar te bouwen ?

Nee liever achterremmen ipv. voorremmen. Als je een keer per ongeluk of te hard op je voorrem trapt wil je de gevolgen niet weten.
De laatste wedstrijd hier ook weer een meisje, in volle galop, trapte per ongeluk op de rem, kar bijna voorover gekiept...

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 17:37

Een goede foto heb ik er niet echt van , ik kan wel even zoeken voor je maar ik heb er weinig hoop op. Ik wil ze evt. wel een keer maken voor je hoor.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 19:59

Het is denk ik wel makkelijk!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:36

oké dit topic wil ik wel graag volgen.. ik wil binnenkort Bull super graag voor de kar beleren, maar als ik van het terrein af wil moet ik in elk geval de dijk over...
de kar is aan de zware kant, zo'n 100 kg schat ik... de pony zelf is een erg grote shetlandpony
als ik de dijk over ga zonder rem heb ik dan een groot probleem of niet
(ik weet nog steeds geen oplossing om een rem op de kar te bouwen en het lijkt mij in principe wel erg verstandig..)
ookal hebben jullie wel gelijk als het paard er echt vandoor gaat dan trekken ze de kar gewoon mee en slippen de banden
maar het gaat toch net om dat ene kleine beetje zekerheid Knipoog

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:35

Inderdaad, voorrem is gevaarlijk als je te hard remt, gebruik hem ook niet als ik rij, alleen als ik stil sta....... Maar ik denk niet dat je dat zomaar in kunt bouwen hoor, tis een schijfrem. Je kunt beter een achterrem laten monteren, heb wel constructies gezien met blokken die op de banden drukken, zoiets is meestal wel achteraf in te bouwen, werkt niet geweldig maar tis beter dan niks.

En kizz-rianne, dijken zijn best steil, zou daar niet graag zonder rem vanaf willen hoor, je loopt de kans dat je pony de kar niet houdt en onderuit gaat......

Groeten Arjan

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:14

oké nou bedankt, ik moet dan nog een systeem zien te bedenken om te remmen... als ik zelf niks weet kan ik altijd nog iemand iets laten monteren Knipoog

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:08

Remmen Haha! ! Die zijn me nou al een aantal keer heel goed van pas gekomen. Ik moet soms een drukke weg oversteken en voor de zekerheid druk ik mijn rem dan ook altijd in. Meestal blijven de paarden netjes staan maar mochten ze toch onverwachts naar voren lopen, dan heb ik in elk geval die rem! En idd wanneer je een heuveltje afgaat oid. Dan is dat super handig Knipoog !
Ohw ja, volgens mij hoeft je pony geen ras te zijn om aan wedstrijden mee te doen. Ik weet het niet zeker, ik rij nog geen menwedstrijden, maar het lijkt me erg onlogisch als dat wel het geval zou zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:20

Stado schreef:
Ohw ja, volgens mij hoeft je pony geen ras te zijn om aan wedstrijden mee te doen. Ik weet het niet zeker, ik rij nog geen menwedstrijden, maar het lijkt me erg onlogisch als dat wel het geval zou zijn.

Klopt. Vergeet alleen niet dat je bij het mennen geen E-pony's hebt. En boven de 1.48 is je pony dus een paard.
In Duitsland hebben ze voor de klasse 4 dacht ik wel een minimale hoogte ingestelt, dit heb ik volgens mij ergens gelezen.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:01

als je menwedstrijden rijd, is het echt wel nodig, vooral tijdens marathons.
en kruising of niet dat speelt geen rol

veel succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:21

Inèske schreef:

veel succes

Tijdens marathons gebruik ik hem nog wel het minste. Alleen als we een poort voorbij schieten. Het kost alleen maar kracht als je in hindernissen gaat zitten remmen, en het helpt op gras toch 99 van de 100 keer niet.

drea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:42

nee, want het heeft geen nut, als je pony wilt lopen doet hij dat echt wel... met of zonder rem.
ik zelf heb hier heel veel ervaring mee en die rem is meer voor als je paard geleerd heeft om goed stil testaan, bijv, als je op een helling staat om je wagen even vast te zetten...
verder moet je die rem dus echt niet gebruiken, want als een paard die druk voelt gaat hij alleen maar tegenwerken, dus juist vooruit.
als je voor een stoplicht wilt stilstaan moet je gewoon zorgen dat je pony goed beleerd is voor de wagen door een ervaren iemand en anders niet gaan mennen.
het levert anders gevaarlijke situaties op.
ik ben zelf ook 2 keer op hol gegaan met de wagen en dan kan je remmen tot je een ons weegt maar die paarden rennen dan gewoon door.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:58

Sjonniej schreef:
Inèske schreef:

veel succes

Tijdens marathons gebruik ik hem nog wel het minste. Alleen als we een poort voorbij schieten. Het kost alleen maar kracht als je in hindernissen gaat zitten remmen, en het helpt op gras toch 99 van de 100 keer niet.

ik gebruik mijn rem wel degelijk in marathons.
als ik bijvoorbeeld een scherpe bocht moet maken vanuit galop is het toch handig. je stuurt je pony in en de kar in de slip.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:12

laura2span schreef:
ik gebruik mijn rem wel degelijk in marathons.
als ik bijvoorbeeld een scherpe bocht moet maken vanuit galop is het toch handig. je stuurt je pony in en de kar in de slip.

Ik raad je aan het niet te doen.
Het kost alleen maar extra kracht voor je paarden en het heeft echt geen enkele zin. Mijn pa heeft het ook jaren gedaan, onbewust dan wel, tot iemand er wat van zei. Je kon de wedstrijd erna (zonder het remmen) echt 0,0 verschil merken met de wedstrijden daarvoor, waarbij hij wel remde. Alleen de temperatuur en pols van de pony's lag lager, wanneer hij niet remde.