[AR] Broek nodig bij mennen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

[AR] Broek nodig bij mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 21:17

Ja dat vraag ik me af want soms zie ik mensen zonder mennen en soms met ?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 21-03-05 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

taverno

Re: Broek nodig bij mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:23

Die hebben misschien een goede rem op de wagen Haha!

Ik rijd mijn tuigpaard merrie met een draverstuig en daar hoort geen broek bij.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:18

ik rij enkelsspan met broek en dubbelspan zonder. enkelspan hoort het gewoon en bij dubbelspan vangt de langboom een deel op en daarbij heb ik goede remmen op mijn wagen.
als het kan zou ik met doen... bij mijn tweespantuig kreeg ik een vreemde broek bij met onwijs lange riemen.
maar als je de zoekfunctie gebruikt krijg je er meer topics over!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 02:35

Zonder geremde wagen, zou ik met broek rijden anders kan de wagen op zijn hakken komen.
Als je een geremde wagen hebt, hoef je niet met broek te rijden. Ik vind het wel erg mooi staan. Helaas rijdt mijn paard zich door op zijn broek, dus moet ik die weglaten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:30

Als je niet met broek rijdt, remt de wagen op het schoftje. Het gewicht komt dus op de voorhand. Achter de billen kunnen ze meer gewicht verdragen. Bij een heel lichte wagen is een broek minder noodzakelijk dan bij een zware wagen, zoals een marathonwagen.

@santos: mijn pony had dat ook wel eens met warm weer, door het zweet. Ik heb toen van zwart nepbont een bontje om de broek genaaid en dat hielp fantastisch! Het is helemaal niet moeilijk te maken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:04

Als je een goede rem hebt is een broek niet nodig.
Tenzij je veel heuvels neemt in galop, dan kan je broek je helpen met afremmen zodat je paard niet de kar op zijn hakken krijgt, denk aan een marathon.

Ik gebruik hem dan ook alleen voor de marathon.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:06

PeruaansePas schreef:
Als je niet met broek rijdt, remt de wagen op het schoftje. Het gewicht komt dus op de voorhand. Achter de billen kunnen ze meer gewicht verdragen. Bij een heel lichte wagen is een broek minder noodzakelijk dan bij een zware wagen, zoals een marathonwagen.

Als je een rem hebt, dan remt je wagen niet op je paard. Maar anders heb je inderdaad gelijk.
Een marathonwagen is trouwens wel minder zwaar dan een 'gewone wagen'. Mijn marathonwagen weegt 100 kg, maar een recreatiewagen van die gewicht vindt je niet. Alleen de marathonwagens voor de vierspannen paarden zijn zwaar, maar dat moeten ze wel zijn anders is het levensgevaarlijk.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:59

ik rij enkelspan met een geremde marathon/recreatie wagen.Altijd met broek.Ook omdat je hier veel heuvels hebt in het bos.En ik niet voor elk heuveltje mijn rem wil gebruiken,alleen de extreme heuvels zeg maar.

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:25

Altijd een broek omdoen! Veel veiliger!!

LiekeLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:30

ik rijdt 2span en gebruik geen broek.. maar in het enkelspan zou ik er wel een gebruiken.. ik vind het minder mooi maar het is wel een stuk veiliger en daar gaat het om tog..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:47

LiekeLieke schreef:
ik rijdt 2span en gebruik geen broek.. maar in het enkelspan zou ik er wel een gebruiken.. ik vind het minder mooi maar het is wel een stuk veiliger en daar gaat het om tog..

Leg mij uit waarom een broek een stuk veiliger is in een dressuurproef.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:02

in je dressuurproef moet je achterwaarts en dat is een stuk makkelijker voor je pony met broek.

verder kan er in je proef altijd iets fout gaan.. het geen wat er altijd fout kan gaan (schrikken en eruit naaien ofzo je weet maar nooit)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:17

laura2span schreef:
in je dressuurproef moet je achterwaarts en dat is een stuk makkelijker voor je pony met broek.

verder kan er in je proef altijd iets fout gaan.. het geen wat er altijd fout kan gaan (schrikken en eruit naaien ofzo je weet maar nooit)

Achteruit in enkelspan; Als je buitensingel strak genoeg zit komt er geen druk op je broek. En als er teveel druk op je broek komt kan je paard niet eens meer achteruit lopen.
Achteruit in span; Dan heb je aan een springriem veel meer.

Als hij ertussenuitnaait dan weet ik zeker dat je meer aan je teugels hebt dan aan je broek.... Knipoog

Mirjam

Re: [AR] Broek nodig bij mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:18

Wij reden ook eerst met broek, maar op les rijdt iedereen zonder. Dus doen wij dat nu ook en er is geen verschil te merken. Ons shetje gaat heel rustig terug naar stap en de wagen komt niet in de buurt van haar benen. Je doet toch ook de buitensingel met een slag om de lamoen?

Buiten rijden we wel met broek, omdat het licht heuvelachtig is en er geen rem op de concourswagen zit. Dan zie je wel dat de broek soms gebruikt wordt, maar meestal niet.

Ik zie dus niet zo'n verschil tussen wel of geen broek, maar kan me voorstellen dat het in de marathon of sterk heuvelachtig gebied anders is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:17

@Mirjam: jij merkt misschien geen verschil maar je pony wel. Rij je alleen zonder "omdat de rest op les ook zonder rijdt" of heb je een speciale reden?

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:16

Arie heeft ook een broek, maar dat is vanwege de bovengenoemde dingen. Er zit geen rem op de wagen, als je een rem hebt is het niet nodig vind ik, maar voor de zekerheid zou ik ut wel doen Clown

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 23:15

PeruaansePas schreef:
@Mirjam: jij merkt misschien geen verschil maar je pony wel. Rij je alleen zonder "omdat de rest op les ook zonder rijdt" of heb je een speciale reden?

Wij rijden zonder omdat de rest ook zonder rijdt. We rijden met een zeer lichte en kleine concourswagen. Met broek kan je zien dat hier geen gebruik van wordt gemaakt. De pony gaat zeer rustig terug naar de stap dat zal ook effect hebben. Het gedrag van de pony is niet anders, vandaar mijn opmerking dat met of zonder geen verschil maakt.
We gebruiken de broek wel met buitenrijden, omdat het licht heuvelachtig is en dan zie je ook dat je op de broek remt. Ik denk dat er anders teveel druk op de schoft komt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:33

Wij gebruiken een ongeremde wagen en nooit een broek. Wij rijden altijd met concourswagens, deze zijn zeer licht. Op de aangespannen wedstrijden is het gebruik van een broek zelfs verboden, en daarom rijden wij er thuis ook nooit mee. Wel letten we op dat we geen hellingen en zo nemen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:18

Hoi,

Op aangespannen wedstrijden is het niet verboden hoor, misschien bij de tuigpaarden wel maar verder niet, volgens mij is het zelfs verplicht om enkelspan mét broek te rijden!

Groeten Arjan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:03

Arretje schreef:
Hoi,

Op aangespannen wedstrijden is het niet verboden hoor, misschien bij de tuigpaarden wel maar verder niet, volgens mij is het zelfs verplicht om enkelspan mét broek te rijden!

Groeten Arjan

Juist ja, bij aangespannen wedstrijden is het verboden. Aangespannen wedstrijden is een andere discipline dan menwedstrijden. Aangespannen wedstrijden zijn net de wedstrijden van de tuigpaarden, hackney's en friezen. Knipoog

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:25

Hoi,

Nou kijk eens aan, weer wat geleerd! Bedankt Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:16

Arretje schreef:
Hoi,

Groeten Arjan

Hier zit je echt helemaal fout.
Zoals Neonlight vertelde is aangespannen rijden ook tuigpaardensport.
En je bent nergens verplicht om een broek te gebruiken, alleen bij het koetsiersbewijs, maar dat is toch al een verhaal apart.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:23

Okee, klok en klepel-verhaal, kan het inderdaad niet in de reglementen terugvinden....... Maaruh, waarom is koetsiersbewijs een verhaal apart?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:49

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:02

Oeps, mijn reactie klinkt wat hard, zo is het niet bedoeld Arjan, maar ik kan het niet meer veranderen. Bloos En ik had ook niet eens goed gelezen. Bloos
Op die KNHS-site is ook het regelement van het mennen te vinden, op de volgende link: http://www.knhs.nl/objects/00000436.pdf
Eigenlijk kan ik daarin niks over tuigage vinden, dus zal alles wel mogen.
En waarom het bij het koetsiersbewijs anders is? Omdat ze daar van de "vroegere" gebruiken uitgaan, de aanspanningen zoals ze waren toen het nog bittere noodzaak was, van voor de auto-tijd.