[AR] wie doet er mee aan de mendurance?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

[AR] wie doet er mee aan de mendurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 11:14

22 mei is er een mendurance wedstrijd in kootwijkerbroek.Zijn er hier mensen die er ook aan mee gaan doen?

Sjonniej

Re: [AR] wie doet er mee aan de mendurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:25

Nee, lijkt me opzich wel een leuk idee. Al zou ik dat toch liever erop doen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 23:02

Sjonniej schreef:
Nee, lijkt me opzich wel een leuk idee. Al zou ik dat toch liever erop doen.

Waarom?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:03

Geen idee, eigenlijk Lachen
Dat lijkt me dan leuker ook ivm. zware paden etc.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:15

Ja, ik doe als het enigszins kan wel mee. Vorig jaar hadden we ingeschreven en scheurde mijn man zijn enkelbanden net voor die dag. Nu zijn we zeker van plan om mee te doen!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 15:56

leuk.Ik heb er echt al zin in.

sjonniej,Ik denk inderdaad dat het best wel zwaar zal zijn.Ben daarom ook al aan het trainen.Gelukkig hebben we hier ook zware paden en heuvels(holterberg).Maar als je geen bos hebt en eigenlijk alleen op het harde rijdt is het wel veel zwaarder denk ik.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:11

baudyh schreef:
leuk.Ik heb er echt al zin in.

sjonniej,Ik denk inderdaad dat het best wel zwaar zal zijn.Ben daarom ook al aan het trainen.Gelukkig hebben we hier ook zware paden en heuvels(holterberg).Maar als je geen bos hebt en eigenlijk alleen op het harde rijdt is het wel veel zwaarder denk ik.

We hebben hier duinen Lachen Dat zware kan ik wel trainen, maar zware paden paden kan je makkelijker ohz. rijden, dat is minder zwaar voor je paard....

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:53

Is dat die mendurance met veel zachte paden?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:39

De mendurance van vorig jaar ging inderdaad over vrij veel mulle zandpaden waarin ook nog aardig wat klimwerk in zit. Het bos bij Kootwijkerbroek is vooral richting Harskamp aardig zwaar terrein. De totale route van 26 kilometer was gedeeltelijk behoorlijk pittig, andere stukken waren vrij vlak (vooral de kant van Stroe).

Er waren veel paarden die niet direct door de veterenaire controle kwamen, veel mensen hadden het duidelijk onderschat. Later dat jaar reden we zelf wel mee in de Mensportrally (ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van het blad Mensport). Ook toen waren er bij de vrijwillige veterenaire controle nogal waar paarden niet op adem. Wij reden met Janssen, 1.72 hoog en behoorlijk langbenig met 2 personen op de marathonwagen. Maar we zagen ook mensen met enkelspannen met veel kleinere paardjes of ponies en dan met 4 tot 6 mensen op de wagen. Dat kan daar dus gewoon niet, daar is het terrein te zwaar voor.

Onderschat het niet, maar aan de andere kant, met een goed getraind paard of pony, is het goed te doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:42

Monique; Maar dat die paarden over de temperatuur zijn komt doordat de mensen te laks zijn. Met samengesteld heb je het ook te vaak, dat mensen terug moeten komen na de marathon. In een klasse 1 kan ik het nog begrijpen, dat je niet kan inschatten hoeveel conditie je erin moet trainen. Maar ook in de klasse 3/4 zijn er menners die écht íedere wedstrijd weer op het laatste nippertje toch door te keuring komen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:45

OK Sjonnie, ben ik met je eens. Maar daarom is het ook voor een mendurance van belang dat je kan inschatten of je paard/pony zo'n zwaar traject aan kan en hoe zwaar je het dan belast.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:16

owja dat is wel jammer.
want met ons 2span shetten rijden we ritten van 35 a 40 km dat is altijd super goed te doen. want ze hebben ook een erg goede conditie maar die rit in kootwijkerbroek zagen we niet zitten door dat mullezand met die korte shettenpootjes. nu doen we wel mee met een andere mendurance van een menvereniging. dat is in de duinen en bos met niet zoveel mulzand

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:58

ik bereid me gewoon op het ergste voor.oefen veel mul zand en heuvels.Vandaag een rit van 20,5 km gedaan met een gem van 11 km per uur.Voornamelijk omdat er veel mensen en honden in de weg liepen.

met 2 shetten 35 tot 40 km.Hoe lang doe je daar dan over?

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:35

Dat verschilt per soort rit.
er zijn wel 2 lange stops onderweg. om even wat te drinken en paarden te laten rusten. ook voor de gezelligheid omdat er meestal wel aardig wat aanspanningen meegaan.
2de paasdag hebben we er weer 1 een puzzelvaardigheid die is meestal 30 km. en daarna het ik nog vaardigheid en dresuurwedstrijd. dus dan moet er zowiezo een lange stop zijn geweest anders is het een beetje te veel achter elkaar

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:56

Wat mij als toeschouwer (en onder-het-zadel enduranceruiter) vorig jaar echt opviel was dat vrijwel niemand zijn paard(en) koelde, niet onderweg, niet voor de P/A controle en niet voor de finish. Dom, want met kennis van zaken koelen kan ervoor zorgen dat de hartslag van je paard voldoende zakt. Oefen het ook van te voren met je paard, niet elk paard vindt het meteen lekker dat er flessen water over z'n hals worden uitgegoten.

Goed koelen is noodzakelijk bij dergelijke wedstrijden.

Er worden niet voor niets ook groomplaatsen aangewezen, waar je begeleiders met water (ook drinkwater) voor je paard kunnen klaarstaan.

Dit jaar rijd ik trouwens misschien wel mee, mijn hoefsmid gaat meerijden, en ik hoop mee te kunnen als hulpje/groom.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:01

Ai, daar zeg je wat: met kennis koelen!

Ik ben geen endurancemens, dus heb die kennis en ervaring niet. Wat versta je onder "met kennis koelen". Misschien kan je het uitleggen, zodat wij er ook wat mee kunnen ...

Wat ik vorig jaar ook veel zag, was dat paarden nogal even moesten wachten bij de controles en vooral de hetere typjes maakten zich daar nogal druk om. Lijkt me ook niet bevorderlijk voor een rustige hartslag?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:18

Met kennis koelen: koelen doe je om de temperatuur van je paard te verlagen, en ook om vochtverlies te beperken (immers, als jij er water over gooit, hoeft je paard geen zweet te produceren).

Je wilt de grote bloedvaten koelen, want dan heb je het beste effect. Die lopen in de hals en aan de binnenkant van de voor- en achterbenen dicht aan de oppervlakte, dus daar koel je bij voorkeur.

Onderweg koel je eigenlijk alleen op de hals (voorbenen doen dan meestal gelijk een beetje mee, want daar druipt het wel langs), in vetgates (geldt niet voor deze mendurance, daar is alleen een P/A controle en ga je meteen door, bij een vetgate stop heb je een verplichte rustpauze van minimaal 30 minuten) en na de finish koel je ook de benen uitgebreid, want dan heb je meer tijd. Onderweg daar ook uitgebreid koelen zou teveel tijd kosten en je paard teveel uit z'n ritme halen.

Als je water over je paard hebt gegoten, veeg je het na een paar minuten (het water voelt dan lauw aan als het goed is) eraf, en je koelt opnieuw. Voelt het water na een paar minuten niet lauw, dan heb je genoeg gekoeld.

Vuistregel: als je iedere 5 à 10 km 1 à 2 van die 1,5 liter limonadeflessen met water uitgiet over de hals van je paard kom je met de meeste weersomstandigheden goed uit. Hoe heter, hoe vaker koelen en hoe meer water je gebruikt. Bij zeg 20 graden heb je heel globaal aan 1 fles per 10 km genoeg, bij 30 graden of meer ga je naar 2 flessen per 5 km. Je koelt in principe in ieder geval altijd een paar km vóór de P/A controle en vóór de finish. (Tenzij het steenkoud is en met bakken uit de hemel komt natuurlijk, maar dat snap je wel.)

Nooit de rug en bilspieren van je paard koelen, dat is vragen om spierproblemen (ik zag er afgelopen wedstrijd in KWB weer ééntje die dat deed, dus ik waarschuw nog maar even).
Voor de nakeuring kan je natuurlijk wel even de zweetsporen van schoftje en broekriemen afsponzen, dat kan geen kwaad, en dan ziet je paard er weer fris uit.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:29

ik zou wel mee willne doen... maar heb geen geschikte wagen... dus mischien kom ik gewoon kijken!!! is ook gezellig!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:42

Je kunt een wagen huren bij OdK, wist je dat? Is niet eens erg duur dacht ik...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:29

Ibbel; Als je je paard goed traint is het koelen niet nodig. Ik rij dan geen endurance maar wel SMW aangespannen. Dus een wegtraject waarbij je zo een 13 km/h moet rijden en tussendoor hindernissen zo snel mogelijk.
Je ziet het bij ons veel, maar wij hebben het nog nooit nodig gehad. Mijn pony is nog nooit boven de 38 graden uitgekomen en zijn pols is ook altijd goed geweest. Nog nooit problemen met de controle's gehad, ook niet tijdens de hittegolf van vorig jaar....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:34

Dat zal geen endurance ruiter beamen.
Het aantal deelnemerns dat verplichte rustminuten had zowel bij P/A als bij finish vorig jaar bij het merendeel van de mendurancecombinaties bewees ook dat koelen wel degelijk nodig was. Wordt bij SMW ook uitgegaan van een pols van 60?

En een SWM is geen 26 km, toch? Verkijk je er niet op!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:51

Ibbel schreef:
Dat zal geen endurance ruiter beamen.
Het aantal deelnemerns dat verplichte rustminuten had zowel bij P/A als bij finish vorig jaar bij het merendeel van de mendurancecombinaties bewees ook dat koelen wel degelijk nodig was. Wordt bij SMW ook uitgegaan van een pols van 60?

En een SWM is geen 26 km, toch? Verkijk je er niet op!

SMW was vroeger wel zo een 30 km, toen hebben we ook geen problemen gehad.
Maar tegenwoordig is het zo een 15 à 20 km. Maar bedenk wel dat je daarvan zeker 2 km echt in de uiterste versnelling rijdt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:04

Ik weet in ieder geval van minstens 1 ervaren SWM team dat vorig jaar meedeed en afgekeurd werd bij de finish omdat ze bij binnenkomst boven de hartslag 60 zaten, en na 10 minuten verplichte rust nog steeds niet op of onder de 60.

Dus nogmaals, verkijk je er niet op, het is beslist niet hetzelfde als een SWM.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:08

Ibbel schreef:
Ik weet in ieder geval van minstens 1 ervaren SWM team dat vorig jaar meedeed en afgekeurd werd bij de finish omdat ze bij binnenkomst boven de hartslag 60 zaten, en na 10 minuten verplichte rust nog steeds niet op of onder de 60.

Dus nogmaals, verkijk je er niet op, het is beslist niet hetzelfde als een SWM.

Ja dat weet ik Lachen
Zowiezo al door de hindernissen lijkt mij een SMW veel lastiger, omdat je op die punten echt sprint. Ik bedoel geen SMW onder het zadel, hè!

Maar hoelang is deze mendurance? Nog onder de 30 km, toch? Ik denk dat dat toch echt wel te vergelijken is met een SMW. Dat de afstanden van 90 km veel zwaarder zijn, dat begrijp ik. Maar het lijkt me dat 30 km te doen moet zijn, zonder koelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:40

Je komt er vanzelf achter.

Nogmaals, vorig jaar viel het iedereen vies tegen, en ik kan het iedereen echt niet genoeg aanraden: koelen, koelen en nog eens koelen, vooral als het boven de 20 graden is.