[AR] Wat is fijner om te mennen groot paard of klein pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

welke maat om te mennen

kleinere pony
9 (42%)
middenmaat pony
8 (38%)
epony of paard
4 (19%)

Totaal aantal stemmen: 21

vivaldie2

[AR] Wat is fijner om te mennen groot paard of klein pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 12:56

Wat is fijner om te mennen. Een paardenmaat of eponymaat. Of een wat kleinere pony. Ik wil binnenkort gaan mennen en dan vooral in de bossen. Ik heb een sulky waar ik ze voor kan zetten en daar past vanaf een cpony voor.
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 04-03-05 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [AR] vergeten in titel

Sjonniej

Re: wat is fijner om te mennen groot paard of klein pony of

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:51

Maakt niet uit Lachen
Als ze groter zijn, nemen ze grotere passen en ga je sneller. Maar meer verschil is er niet. Zolang ze maar lief zijn...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:27

Zolang je een fijn betrouwbaar paard heb maakt het niets uit.

Ik ben helemaal blij met mijn kleintjes. Varierend van 88 tot 107 cm groot.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:45

Wij hebben nogal verschillende maten, paarden en pony's. Op zich maakt het niets uit. Het ligt aan het karakter en de hoeveelheid ervaring of ze fijn zijn om mee te mennen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:16

die van mij is 1.51m en ik vindt dat te perfecte maat.wendbaarder dan grote paarden.Maar ook snel.De mijne is sneller dan menig groot paard.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:46

Kleine paarden zijn zeker in de marathon inderdaad in het voordeel. Voor een gewone bosrit maakt dat niet zoveel uit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:58

Percy schreef:
Kleine paarden zijn zeker in de marathon inderdaad in het voordeel. Voor een gewone bosrit maakt dat niet zoveel uit.

Ligt eraan wat voor hindernissen je hebt.
Bij de pony's kwamen wij met deze van 1.40 te kort, omdat wij vooral lange, zware marathons rijden. Maar al heb je korte hindernissen ben je inderdaad in het voordeel.
Maar in een 100 meter neemt een klein paard net 2 galopsprongen meer en dat is waar je het op gaat verliezen. Dus eigenlijk zo groot mogelijke paarden, die wel helemaal dubbel kunnen vouwen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:55

Ik heb pony's van 1,10 m en in tempo gaan we net zo snel als de grote paarden alleen wenden we sneller (alleen in stap raken we achter)
Een voordeel vind ik dat je alles wat gemakkelijker kan vervoeren want alles is kleiner. Ook kan ik eigenlijk bijna overal wel langs met me wagen waar vaak andere wagens niet langs kunnen.
Sommige vinden wel dat je een beetje voor paal rijd met dat kleine grut (waar ga je later mee rijden? wanneer koop je een echt paard?)
Weer anderen vinden het stoer of aandoenelijk.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:35

napie schreef:
Ik heb pony's van 1,10 m en in tempo gaan we net zo snel als de grote paarden alleen wenden we sneller (alleen in stap raken we achter)
Een voordeel vind ik dat je alles wat gemakkelijker kan vervoeren want alles is kleiner. Ook kan ik eigenlijk bijna overal wel langs met me wagen waar vaak andere wagens niet langs kunnen.
Sommige vinden wel dat je een beetje voor paal rijd met dat kleine grut (waar ga je later mee rijden? wanneer koop je een echt paard?)
Weer anderen vinden het stoer of aandoenelijk.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:40

Ik ben nog niet zo lang op dit forum actief dus mijn vorige berichtje ging niet helemaal goed Bloos

Wat ik dus wilde zeggen dat ik weet wat je bedoeld Napie.
Mijn Jorritje is een b-welshje. Ik rij altijd samen met de buurman. Met hem heb ik Jorrit ook beleerd.
Mijn vader wil nooit mee want hij vindt het maar niks, "een smurfje voor de kar" en dat terwijl Jorrit zo lekker loopt voor de kar !!!

Het maakt volgens mij niet uit hoe groot je paard of pony is, zolang je er maar plezier aan hebt!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:56

Een nadeel bij kleine pony's is, dat je hele kleine karretjes hebt en daar moet je wel op passen Lachen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:54

Leg uit Sjonniej.
Ik ben een echte beginner op het mennersgebied.
Verward
Ik heb een kleine marathonwagen bij wagenmakerij Bakker gekocht.
Bevalt mij erg goed....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:51

Als jij kleine pony's hebt kun je het niet maken een kar van 300 kg erachter te hangen. Maar als zo een karretje weinig weegt, is hij ook erg klein. Hij moet ook erg klein zijn anders zijn de verhoudingen niet mooi.

Maar als jij zelf nu heel lang of stevig/dik bent, zit het voor jezelf niet lekker en is het eigenlijk ook geen porum. Zo vind ik het persoonlijk ook een stom gezicht als ik Aart van de Kamp rond zie scheuren, omdat de verhoudingen menner/paarden niet echt klopt, snap je?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:41

Ik heb mijn fries voor de kar staan en heb ook eigenlijk alleen nog maar met friezen gemend. Ik vind dat friezen voor de kar zo lekker vrolijk zijn, het is een heel werkwillig ras. En een leuke maat, vind ik dan Knipoog

sanderijn

Re: [AR] Wat is fijner om te mennen groot paard of klein po

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:55

ik heb zelf nooit gemend met grote paarden(wel ernaast gezeten op de bok) dus kan eigenlijk niet zeggen wat ik liever heb. Ik weet wel dat ik zeer tevreden al 3 jaar men met mijn welsh a pony, ze is erg pittig dus ik heb wel 'wat'in handen, om het zo maar te zeggen.
Tja als ik ons op foto zie(pony+concourswagentje+ik)dan vind ik dat we een mooie combi zijn.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 16:46

Sjonniej schreef:
Maakt niet uit Lachen
Als ze groter zijn, nemen ze grotere passen en ga je sneller. Maar meer verschil is er niet. Zolang ze maar lief zijn...

Dat zou ik nog niet te hard roepen.. Mijn Shet kan zo ontzettend hard draven dat het verzorgpaard van een vriendin moest galloperen om het bij te houden. Echt niet normaal snel kan ze.. Tong uitsteken

Ik vind het zelf eigenlijk niet uitmaken. Het hangt niet af van het type paard, maar van hoe het paard beleerd is. Is hetzelfde als onder het zadel, je kan een paard zo voorwaarts en attent aan de hulpen maken als je zelf wilt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:49

Manuutje1990 schreef:
Sjonniej schreef:
Maakt niet uit Lachen

Dat zou ik nog niet te hard roepen.. Mijn Shet kan zo ontzettend hard draven dat het verzorgpaard van een vriendin moest galloperen om het bij te houden. Echt niet normaal snel kan ze.. Tong uitsteken

Maar als ik alle uitzonderingen erbij moet schrijven, ben ik volgend jaar nog niet klaar Lachen Zo heb ik nog steeds geen paard gevonden die David (1.36) in stap bij kan houden...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:14

Sjonniej schreef:
Manuutje1990 schreef:

Maar als ik alle uitzonderingen erbij moet schrijven, ben ik volgend jaar nog niet klaar Lachen Zo heb ik nog steeds geen paard gevonden die David (1.36) in stap bij kan houden...

Hahaha, dat is zo.. Tong uitsteken
Celien (Belgisch Trekpaard) is ook zo'n ontzettende snelwandelaar in stap.. Dat is echt grappig.. Tong uitsteken

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:59

ik zweer bij de kleintjes... lekker goedkoop en bikkel hard!

dat een shet hard kan draven maakt niet uit. mijn shetten draven met gemak 19 km per uur maar dat vraagt niemand van je in een wedstrijd dus heb je er niets aan. elke pony kan conditie krijgen en dus een flinke toch vol houden. je stap schijnt voor sommige een probleem te zijn in hogere klasses met shetten. ik heb er nooit last van maar ja ik rij ook niet zo hoog.

kleine karretjes zijn lastig te vinden maar als je goed zoekt vind je ze vanzelf.

in de hindernissen denk ik echter wel dat ik in het voordeel ben qua wendingen etc want ik kan op sommige stukken binnendoor schieten waar andere het niet kunnen. de grotere winnen deze tijd echter weer terug op de lange einden. met shetten vind ik dat je in enkelspan geen SGW kan rijden. en ook met een 2span zal je de nationale top niet halen maar ja dat neem ik maar voor lief.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:30

Elke pony is anders. Maar met kleintjes ben je veel wendbaarder. Zo ken ik iemand (ned. kampioen 2-span) die met zijn welsh-A tjes ned. kampioen 2-span is. En die pony's kunnen hard hoor. Denk dat ze de grote paarden wel bij houden. Gewoon een kwestie van trainen.(maar dit zal ook per kleine pony verschillen, somigge zijn heel werkwillig en andere zijn eigenlijk heel lui).

Ik denk niet dat je op zoek moet gaan met de instelling van, ik wil een groot men-paard of een kleine. Maar ik denk dat je moet gaan met de instelling, ik wil een goed menpaard/pony waar ik veel plezier aan kan beleven. Of ben je niet op zoek Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:44

Maar als jij een waterbak hebt zoals in Tilburg, waar de kleintjes tot boven hun knieën in het water lopen, verliezen ze té veel.
Wij komen zelfs met pony's van 1.37 tekort bij de tweespan pony's klasse 3. In de hogere klasses heb je echt grotere pony's nodig.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:14

ben ik het mee eens sjonniej!

shetten zijn heel leuk en welsh a-tjes ook maar als je eenmaal in klasse 3 of 4 komt kom je gewoon pk's te kort.

aan luie pony's heb je in de sport zowieso niets dus dan maakt het niet uit of het een shet of een kwpn'er is.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:24

Nou die man rijd in klasse 4 hoor..
maarja..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:49

Jan de Boer?
Maar toch zie je op de grotere wedstrijden, neem een EK/WK, dan de grote pony's bovenin staan. Zeker als je de lange hindernissen hebt zoals vorige jaren, redden die kleine pootjes het niet.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 14:16

Haha idd Jan de Boer. Haha!
Ja dat misschien wel maar dat je zowiezo al met kleine pony's bij een EK of WK komt vind ik al knap.