[AR] [NH] Join-up, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

[NH] Join-up, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 15:44

Hallo,
wij zitten een beetje met een probleem..
Ons paard is heel braaf hoor, maar in de wei ziet ie ons als minderwaardig, en valt al galoperend ons aan en probeert ons omver te lopen, ofwel te trappen.
Vandaag deed ze t weer, ik deed eerder altijd gewoon tegen m inlopen, en dan met stem haar wegjagen, maar daar reageerd ze nu ook niet meer op, en we moeten ons nu echt met een touw of zweep beschermen..

Ik heb vandaag een join-up gedaan, en ik vond dat ze daarna wel braver deed, maar ik weet niet hoe dit helemaal precies moet, dus ik wou graag weten hoe je dit precies moet doen, en of dit geschikt is om bij een agressief paard te doen..

Dus >> weet iemand hoe je een join-up moet uitvoeren, please help me!!!
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 20-02-05 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [NH] in titel vergeten

Susanne

Re: Join-up, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:55

in Heartland-boeken staat dat uitgelegt Haha!
ik denk dat het wel een goed idee is hoor,want je moet het vertrouwen winnen van je paard enzo...
maar volgens mij is hier het geval dat het paard gewoon de baas over je aan het spelen is...misschien kun je eens flink optreden ofzo...
maar een joint-up kun je best proberen,denk ik Tong uitsteken
veel succes ermee Haha!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:13

ik heb ze ook gelezen, daardoor kwam ik op t idee, maar weet jij nog hoe t moet?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:16

euhm...ja...ik heb die boeken Haha! heb jij ze niet...of had je ze geleend...?
nouja,zo moet het geloof ik...*zoek het op in haar boek*

je gaat met je schouders en je borst naar voren staan.
je laat het paard LOS in de bak geloperen.
dit doe je 'n paar minuutjes.
dan ga je een paar stappen naar voren (dat je zeg maar een beetje schuin voor het paard staat).
het paard zal instinctief omdraaien en de andere kant opgaan(stond ook in het boek) je ogen blijven strak op het paard gericht.
als het goed is doet het paard zijn hoofd een beetje naar beneden en hij zal een ontspannender en vloeienderder galop krijgen.
je blijft evengoed het paard een beetje 'opjagen'.
na een paar rondjes (per paard verschillende hoeveelheid) moet je het eerste teken zien. dat is als het binnenste paardenoor zich naar jouw kant 'zet'.(en dat zo houd) als ie dat doet geeft hij aan dat hij niet meer zo hard wil 'werken'.
maar evengoed moet je hem nog even laten doorgaloperen.
het volgende teken is dat het paard het hoofd een beetje naar binnendoet.
daarna hoort het paard zijn hals te strekken en kauwbewegingen te gaan maken.
zo maakt het paard duidelijk dat hij jouw wel als leider wil zien en dat hij wil stoppen met rondjes galoperen.
dan moet je gelijk je schouders wegdraaien van het paard en je ogen op de grond richten.
je moet ontspannen blijven wachten en als het goed is moet het paard naar je toe komen.
vervolgens ga je een stukje (ontspannend en met je ogen op de grond gericht en je schouders naar 'beneden') lopen door de bak en dan hoort het paard je gewoon te volgen.
als dat gelukt is kun je het paard belonen en dan is de join-up gelukt !
het paard zal je nu vertrouwen.
als het paard je echter niet volgt dan moet je hem weer in galop zetten en alles weer opnieuw doen...

zo,pfiewww...hehe...ik hoop dat het lukt...ik heb 't met me verzorg pony ook gedaan,het is echt heel goed voor je band met elkaar Tong uitsteken

nouw,veel succes ermee Vork

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:18

oow...s0rry voor het lange stuk tekst... Bloos
het kon niet echt korter...SORRYYY Bloos

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 21:52

ik had ze toen geleend, maar dat is ook al een jaar ofzo geleden.. toen werkte ik in de bieb..

Is juist fijn zo'n lang stuk, nouy weet ik tenminste hoe t ookal weer ging!!
BEDANKT

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:59

graag gedaan hoor Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:01

Zelf ben ik niet voor de join-up, maar wil je het graag doen. Doe het dan onder goede begeleiding. Zoals je beschrijft dat je paard is kan de join-up behoorlijk gevaarlijk worden. Je moet echt weten wat je doet wil je het kunnen doen zonder in problemen te komen.

Cassidy

Re: [NH] Join-up, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 12:16

Josien heeft gelijk, niet zomaar wat gaan aanprutsen. Als je paard het gevecht met je aan wil gaan en dat dan ook doet, maak je meer kapot dan dat het helpt.

En nog iets: join up en opjagen in een ronde bak doen, niet in de rijbak. Kans is groot dat hij in een hoek duikt en je weer van voren af aan kunt beginnen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:59

er staat toch geen rijbak...?
er staat gewoon bak hoor !

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:34

In de tijd dat ik mijn erg dominante haflinger had heb ik ook ooit een join-up geprobeerd Bloos En dat ging echt niet goed, het paard kwam met maaiende voor en achterbenen om me af. Ik had na die tijd niet echt het idee dat er iets veranderd was. Ik zou dus zelf dit echt nooit gaan proberen wanneer je onervaren bent en ook nog eens in het bezit van een dominant paard.
Ik heb zelf geen ervaring met paarden die echt vals op je af komen in de wei. Mijn idee is wel dat ze wanneer ze aanvalt toch echt straf moet krijgen. Met een menzweepje heb al meer te vertellen. Ik zou mijn paardje wanneer ze dit doet verschrikkelijk hard door de wei meppen. Dan maar even schrikachtig of boos. Maar dit gedrag kan naar mijn idee echt niet getoleerd worden.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:12

Coby wil je niet de oorzaak weten.

Ik zal even enkele mogelijke oorzaken opnoemen.

Het paard is onzeker en jaagt iedereen uit zijn gebied. Slaan of enige geweld is hier uit de boze om het paard niet nog onzekerder en banger te maken.

Dominant: Het paard laat zijn ruimte zien en zegt tegen jouw dat je je daar aan te houden heb. Hier kan een duidelijke resolute optreden goed helpen maar zonder geweld. Geweld roept tegen geweld op.

Het paard wil niet dat je hem uit de wei haalt en jaagt daarom iedereen weg. Werk leuk maken en duidelijk maken dat je niet weg te jagen valt.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 23:16

oh maar dat is vaak het probleem niet hoor, als je ze roept, komen ze dravend naar je toe, heel aardig, maar op het moment dat je in de wei bent is het niet meer leuk!!

Ik denk dat ze het meer als eigen gebied beschouwd, waar wij niets over haar te vertellen mogen hebben..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:24

josien schreef:
Coby wil je niet de oorzaak weten.

Ik zal even enkele mogelijke oorzaken opnoemen.

Het paard is onzeker en jaagt iedereen uit zijn gebied. Slaan of enige geweld is hier uit de boze om het paard niet nog onzekerder en banger te maken.

Dominant: Het paard laat zijn ruimte zien en zegt tegen jouw dat je je daar aan te houden heb. Hier kan een duidelijke resolute optreden goed helpen maar zonder geweld. Geweld roept tegen geweld op.

Het paard wil niet dat je hem uit de wei haalt en jaagt daarom iedereen weg. Werk leuk maken en duidelijk maken dat je niet weg te jagen valt.

Natuurlijk zal er een oorzaak zijn, die opgelost moet worden. Maar toch vind ik dat je tegen een paard wat je aanvalt in de wei best agressie mag gebruiken. Ik loop dagelijks door een wei met zo´n 14 andere paarden. Wanneer ik bij ieder paard na moet denken waarom hij me schopt of bijt. En vervolgens na moet denken wat ik zou moeten doen, bij dat betreffende paard. Dan zou ik hier dit verhaal niet meer kunnen typen ben ik bang. Ook zou ik dan mijn eigen paardje standaard niet uit het land kunnen halen, best lastig.

Ik heb ook mijn eigen ruimte in dat weiland, en wil die graag behouden, niet belaagd worden door andere paarden ongeacht de problemen die ze hebben met de eigenaar. Paarden onderling treden in de wei ook op wanneer een ander paard te dichtbij komt. En dat gaat ook niet alleen met dreiggebaren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:31

suuz_horsie schreef:
er staat toch geen rijbak...?
er staat gewoon bak hoor !

Het gaat er niet om of het een bak is of een rijbak is. Het gaat erom dat de hoeken afgerond zijn zodat hij daar niet in kan duiken om zich aan het werk te onttrekken. Want ook het opjagen is werken voor het dier.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:06

Heb ook een join-up uitgeprobeer.. met een shet.. niet omdat ik problemen had met haar ofzo.. maar gewoon om uit te proberen en de band te versterken.. ze is normaal niet echt sloom.. maar ik kreeg haar echt niet vooruit.. heb alles geprobeer.. ogen... met touw zwiepen.. enzo.. het lukte niet.. misschien lag het probleem bij dat ik het in een gewoon rijbakje deed? weet iemand waardoor het zou kunnen komen of wat ik zou kunnen doen..?

HCdevilin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:02

Volgens mij is het inderdaad niet slim om alleen een join-up te doen. Je moet op de kleinste signalen van je paard kunnen reageren. Als je onervaren bent (dan bedoel ik niet met paarden, maar met dingen als een join-up) zie je misschien dingen niet (optijd). Volgens mij maak jeet een verkeerde join-up meer kapot dan je lief is..

Als je het toch wil doen doe het dan liefst met ervaren begeleiding en lees er anders veel over, dat is wel het minste wat je kan doen, boeken zeggen lang niet alles wat je in de praktijk van een ervaren iemand kan leren.

Als je het doet kan je zoiets volgens mij het beste in een round-penn doen. Dan heb je geen hoeken waar hij idd in kan duiken. Gewoon een rondje afzetten in de bak is geen goed idee. Ik heb zelf nooit een join-up gedaan, maar ik heb weleens bij iemand anders gezien dat het paard echt gek werd, ik denk bang en door de omheining heen rende (was zo'n rood/wit afzetlint Rolleyes ).

Misschien kun je anders beter andere grondoefeningen gaan doen. Er zijn boeken, video's en dvd's over waarin deze worden uitgelegd, bijvoorbeeld van Emiel Voest of Parelli.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:49

Charadelover schreef:
Heb ook een join-up uitgeprobeer.. met een shet.. niet omdat ik problemen had met haar ofzo.. maar gewoon om uit te proberen en de band te versterken.. ze is normaal niet echt sloom.. maar ik kreeg haar echt niet vooruit.. heb alles geprobeer.. ogen... met touw zwiepen.. enzo.. het lukte niet.. misschien lag het probleem bij dat ik het in een gewoon rijbakje deed? weet iemand waardoor het zou kunnen komen of wat ik zou kunnen doen..?

Dit vind ik zielig.
Ik ben zowiezo al tegen een join up, maar een join up doe je alleen als een paard iets FOUT doet.
Dit is ronduit zielig. Sorry.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:53

sommige mensen willen een nog sterkere band met hun paard, wie dat niet respecteerd is ZIELIG!

Sorry maar je mag het best zielig vinden, maar hou dat dan voor je.. en hoop dat je nooit zo wordt!
En hoezo vind je dat nouw weer zielig dan?

Ferretangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:01

Als je een join-up wilt doen zou ik het boek van Monty roberts aanschaffen,daar staat ook achterin hoe je het moet doen.
Een join-up doe je NIET omdat een paar stout is,een join-up is om een paard jou te laten zien als leider.
Ik heb het zelf gebruikt om een ruintje van een boer in te rijden; join-up gedaan en na een uurtje reden we al weg...niets geen angst,totaal vertrouwen in mij Pling
Ik denk dat jij al heel ver komt met grondwerk...verdiep je daar maar eens in,bv http://www.paardnatuurlijk.nl

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 23:28

ik ben ook niet van plan om het te gebruiken als een straf, maar ik wil wel dat ons paard ook respect voor ons heeft als we bij haar in de wei lopen, en ons niet meer aanvalt op een ontzettend gevaarlijke manier..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 00:19

Charadelover schreef:
sommige mensen willen een nog sterkere band met hun paard, wie dat niet respecteerd is ZIELIG!

Sorry maar je mag het best zielig vinden, maar hou dat dan voor je.. en hoop dat je nooit zo wordt!
En hoezo vind je dat nouw weer zielig dan?

Omdat je via een Join-up een paard een ongenadig pak rammel geeft, zonder dat hij wat verkeerd heeft gedaan. Het paard krijgt een psychische dreun van heb-ik-jou daar, en alleen maar omdat JIJ dingen zoals de Join-up wilt uitproberen. Ik walg van alle kinderen die gemiddels eens in de week een JOIN UP doen met hun paard/shet/verzorgshet omdat Monty Roberts het ook doet. Het verschil bij MR is dat hij weet wanneer hij het moet doen en waarom hij het moet doen, en dat heb jij duidelijk niet. Er zijn andere manieren om het vertrouwen van je paard te winnen, daar heb je de Join-up niet voor nodig.

Dus ja, iedere keer dat je die Join up weer onnodig uit de kast haalt is het zielig. Het is hetzelfde als je paard een aframmeling geven met een stuk hout of een zweep. Onder de noemer van "paardvriendelijk zijn"
Ronduit walgelijk.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:47

Even genuanceerd: Join up vergelijken met een pak rammel is wat overdreven... Je kunt een join up op verschillende manieren doen, zelfs op stal met hele kleine lichaamsgebaren. het is maar net wat je onder de terminologie verstaat. Join Up kan een heel goed middel zij om communicatie op te bouwen en vertrouwen te herstellen. Vaak ook helemaal niet nodig. Het is aan een ieder zijn eigen inschatting om te bepalen of je het wilt of niet

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:55

Sorry hoor, maar wordt er niet een heel klein ietsie pietsie beetje HEEL ERG VEEL overdreven? Volgens mij is zo'n join up echt geen straf hoor voor een paard. Als je hem alleen maar weg zou jagen en het daarbij laten, ok dan is het misschien niet zo lief. Maar het is toch net als in de natuur, je 'jaagt' het paard eerst weg, totdat hij aangeeft jou als meerdere te willen accepteren en dan laat je hem toe in je 'kudde'. Daar is volgens mij niets zieligs aan. En als je dit wat vaker doet, kun je die stap van het wegjagen verkorten of zelfs overslaan en kun je verder gaan met het volgen enzo.

HCdevilin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 18:30

hoe kun je dan een join up doen zonder je paard weg te jagen?

als je het wegjagen weglaat dan volgt hij je toch al en dat is dan toch geen join-up, of zie ik het nou verkeerd?