[AR] Nuttige weetjes over mennen en beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

[AR] Nuttige weetjes over mennen en beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 15:00

Wat mij vaak opvalt in dit forum is dat mensen vragen hoe ze hun pony maar even moeten beleren voor de wagen. Ik heb het idee dat mensen het idee hebben dat het mennen heel gemakkelijk is en dat je dat dus wel even kan doen zonder dat je maar ergens verstand van heb.
Dit klinkt hetzelfde als ik vraag: ik wil op een paard gaan rijden maar mijn paard is nog groen en ik heb nog nooit op een paard gezeten. Hoe moet dat? Op zo'n moment zou ik dus verwachten dat iedereen me
A. gaat uitleggen hoe ik moet paardrijden (en hoe leg je zoiets uit)
B. dat je dus mij moet vertellen wat voor een zadel ik nodig heb, hoe dit moet passen en hetzelfde voor hoofdstel ed
C. hoe ik zonder enige kennis een paard zadelmak moet maken

Een ieder zal begrijpen dat dit niet uit te leggen is in een forum. Hier zullen de meeste mensen ook op antwoorden dat ik maar eerst eens bij een manege les moet gaan nemen.

Wat ik dus bedoel uit te leggen is dat je moet weten waar je aan begint. Je kan niet zo zonder enig kennis van zaken achter een paard gaan zitten (net als dat je er niet zo op kan zitten). Ook een paard veilig beleren is niet iets wat je zomaar doet. Daar heb je hulp van nodig van iemand die hier verstand van heeft.

Denk er eens aan wat je je paard aandoet als het misgaat. Denk eens aan de ongelukken die kunnen gebeuren wanneer het paard in paniek raakt met een kar erachter. Niet alleen jij en je passagier kunnen zich ernstig verwonden, ook omstanders en je paard. Een paard houd geen rekening met de kar. Als hij ergens langs kan (of overheen kan) zal hij dat ook doen.

Daarnaast wordt vaak begonnen met slecht kwaliteit tuig en verrotte karretjes. Wanneer er in de omgeving niemand is die verstand hiervan heeft en de boel niet regelmatig controleerd en repareerd, zit een ongeluk ook in een klein hoekje.

Ik wil gewoon niet dat er gedacht wordt dat de mensport maar zo simpel is en daarnaast wil ik de reputatie van de menners ook beschermen.

Sorry voor het lange verhaal maar anders moet ik steeds maar weer herhalen dat je hulp van een ervaren persoon moet zoeken.

--- Stuk toegevoegd met dank aan Sjonniej ---

Zelf beleren of laten doen?
Altijd gaaf om je eigen pony te beleren en samen te leren. Maar is het wel een idee om zelf wat te proberen en hem er zelf voor te knopen? Eigenlijk niet, zoiets gaat 100 keer goed maar daarna niet meer.
Het is beter om van te voren een paar lesjes te nemen, een ervaren iemand erbij te halen of hem weg te brengen. Zo weet je zeker dat er niets fout kan gaan in het begin. Want daar kan je toch het meeste in verpesten.
Begin zowiezo niet aan het mennen voor je een paar keer ergens hebt gelest. Een goed begin is het halve werk en is het koetsiersbewijs bijvoorbeeld. Een curses waar je een hoop over de basis leert en waar je veel aan zult hebben als je nog nooit hebt gement.

Vanaf welke leeftijd?
Vanaf 3 jarige leeftijd mag je dressuur en vaardigheid starten en vanaf 4 jaar het samengesteld. Maar begin met het beleren ook liever pas rond die leeftijd. Het trekken is dan wel iets heel anders dan het dragen, maar zeker zo belastend voor een groeiend paard.
Begin met 3 jaar rustig met longeren en bouw het zo verder uit. Áls je hem wegbrengt is het slim hem via het longeren alvast wat bitwijs te maken en de commando's aan te leren.

Wat voor wagens en tuigen heb je?
Een hoop keus; tweewieler, sulky, concourswagentje, marathonwagen, recreatiewagen, koets of een zelfbouw. Op marktplaats is al een hoop te koop, maar je weet nooit zeker of het goed is. Een lik verf kan al een hoop verbergen. Daarom is het beter om met dit soort dingen iets langer door te sparen en meteen iets nieuws, iets goeds te kopen. Dan hoef je niet meteen naar de duurste wagenbouwer, maar een nieuwe wagen heeft zowiezo minder kans op gebreken dan een 2e hands.
Denk vooral goed na over wat je wilt. Wil je alleen boscrossen of ook wedstrijden? Hoeveel kan mijn pony trekken, met hoeveel mensen wil ik weg? Als je een klein shetje hebt, die je alleen door de polder wilt sturen heb je aan een tweewielertje genoeg. Maar wil je met meerdere mensen op stap, lange ritten maken en misschien zo af en toe een wedstrijdje meepikken, is een reacreatie- tot marathonwagen een stuk beter.

Kwa tuigen is er niet zo veel keus; leer of kunststof. Een merk om aan te raden is Ideal. Het heeft een goede kwaliteit maar is zeker niet duur. Het verschil tussen kunststof en leer is ook erg klein. Het is meer jouw smaak; wat vind je mooier. Het meeste leer is toch verstevigd met nylon en het kost ongeveer evenveel.

Enkele interessante links:
viewtopic.php?f=21&t=355257
viewtopic.php?f=21&t=352940
viewtopic.php?f=21&t=354779
viewtopic.php?f=21&t=347004
viewtopic.php?f=21&t=350070
viewtopic.php?f=21&t=348241
viewtopic.php?f=21&t=342899
viewtopic.php?f=21&t=327100
viewtopic.php?f=21&t=335163
viewtopic.php?f=21&t=326103

Menwedstrijden?
Natuurlijk is het hartstikke leuk om met je shetlander een rondje door de polder of het bos te rijden, maar vergeet niet dat het een stuk gevaarlijker is dan ohz. Denk maar eens aan de gevolgen als je aanspanning aan de hol gaat. Wees daarom altijd oplettend en neem áltijd een ervaren iemand mee, voor als er iets gebeurd. Vergeet, als je met een vriendin bent, niet op je pony te letten ipv. dat je constant met je vriendin zit te beppen. Want daardoor gebeuren helaas veel kleine ongelukjes, die wel fataal kunnen zijn.

Na een paar jaar 'bos-crossen' wil je natuurlijk eens een wedstrijdje meepikken. Zorg dat je je spullen goed voor elkaar hebt. Er is natuurlijk niets zo vervelend dan wanneer jij op een wedstrijd komt en je wordt teruggestuurd omdat je pony's geen chip of iets hebben.
Vergeet tijdens de wedstrijden ook nooit dat je voor jezelf rijdt. Laat je nooit ompraten door iemand, om toch een gevaarlijkere route te nemen. Weet waar je voor staat en ga geen rare dingen uithalen. Je staat tijdens de wedstrijd al onder spanning en dan is de kans op een stuurfoutje stukken groter.

Natuurlijk wil je dan ook wedstrijden gaan rijden. Je hebt de keus uit; Dressuur, Vaardigheid of samengesteld. Bij alle soorten wedstrijden heb je 1 startkaart nodig, voor alles dezelfde, alleen moet je per onderdeel apart coupons aanvragen. Voor iedere proef die je rijdt, stuur je 1 coupon op naar een wedstrijd. Ook ben je verplicht je paarden te laten registreren, dan wel met chip of DNA, ze moeten 1x per jaar geënt worden (binnenkort zelfs 2x per jaar) en bij pony's tussen de 1.45 en 1.50 moet je ze tot hun achtste jaar laten meten. Het mennen kent namelijk geen E-pony's, dus als je pony 148,1 cm hoog is, dan is het een paard.

Bij de dressuur heb je de niveau's B, L, M, Z, ZZ. De proeven zijn zeker niet moeilijk, maar 1 ding is zeker; je pony's moeten goed in de hand staan. Zodra ze niet te sturen zijn, heb je echt een probleem, zeker als je met 1 hand moet rijden. De wedstrijdbaan is indoor 20x40 of 20x60 en outdoor 30x60. De winstpunten regeling is hetzelfde als ohz. Gemiddeld een zes is 1 winstpunt, tussen de 6,5 en 7 gemiddeld is 2 winstpunten en hoger dan een 7 is 3 winstpunten.
Bij 5 winst. mag je naar de L, bij de andere klasses heb je er 10 nodig (en max. 20) om over te gaan.

Bij de vaardigheid heb je de L, M en Z. Bij de klasse L krijg je 35 centimeter extra bij de spoorbreedte van je wagen, in de M is het +30 en in het Z +25. Het tempo dat je verplicht bent om te rijden is een arbeidsdraf. Als je helemaal foutloos bent, mag je een barrage rijden. Deze telt mee voor de eindklassering, maar niet meer voor je winstpunten. Bij een foutloos basisparcours krijg je 2 winspunten, bij een balletje 1 winstpunt, of tijdfouten die gelijk staan aan een balletje (3 str.) en meer dan dat is geen winstpunten. Bij 10 winstpunten mag je over en met 20 moet je over.

Over het samengesteld is een heleboel te vertellen. Ten eerste is het ingedeelt in 4 klasse's, klasse 1, 2, 3, en 4. De klasse 1, 2, 3 is basis. De klasse 4 kunnen internationaal starten, hebben andere wedstrijden en hebben een hoop extra regels. Het samengesteld bestaat uit 3 onderdelen; Dressuur, vaardigheid op zaterdag en de marathon op zondag.
De dressuurproeven zijn iets simpeler dan de proeven van het andere dressuur. Ook de wedstrijdring is een stuk groter, deze is 30x60, 40x80 en voor de langspannen (en vaak klasse 3) 40x100.
De vaardigheid is vaak een stuk technischer en je moet flink doorrijden. Tegenwoordig heb je zelfs een handgalopje of middendraf nodig, om binnen te toegestane tijd het parcours af te leggen.
De marathon bestaat uit 6 hindernissen en een wegparcours. Bij elkaar is een marathon ongeveer 15 km, waarvan 1 km stap en de rest draf. In het wegparcours moet je een vastgestelde snelheid aannemen, ben je te laat of te vroeg, krijg je strafpunten.
De hindernissen moeten natuurlijk zo snel mogelijk en tellen hard mee in het klassement.
Al met al kost zo een weekend dus veel kracht van je paard (en jezelf). De winstpunten en klassering is gericht op de totaal uitslag, maar ook de dressuur bepaalt hoeveel winstpunten er max. gehaald kunnen worden.

Op de site van de KNHS, kun je alle details en prijzen vinden. Ook staat het hele regelement erop, dus genoeg om even door te spitten. Doe dit dan ook als je wedstrijden gaat rijden, je wordt geacht de regels te kennen. Ken je die niet is het jouw probleem maar kan je daar wel op gestraft worden.
Ook iets belangrijks; Als je een startkaart etc. hebt maar je geen wedstrijden meer rijden die niet bij de KNHS zijn aangemeld, zogeheette 'wilde wedstrijden'. De KNHS wil van deze wedstrijden af omdat het bij een aantal nogal schort aan de regels en veiligheid. Ik heb het niet bedacht, maar houdt er wel rekening mee. Als ze je betrappen wordt je voor 3 wedstrijden geschorst.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-04-06 14:25, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Gewijzigd in normaal discussietopic wegens opname informatie in FAQ

mriekie

Re: [AR] Voor een ieder die wilt beleren: lees dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:06

netjes neergezet napie Ja

ik denk dat het bijna tijd is voor een sticky over mennen omdat het mij opvalt dat eigenlijk steeds de zelfde vragen worden gesteld

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:55

Helemaal mee eens Vork

Ik kan ook nog wel even wat bijvoegen wat van allebij de kanten gezien kan worden:

Iemand die er verstand van heeft die heeft (meestal) veel ervaring.
Het is echter zo dat deze vaak ook gewoon zijn begonnen en het nodige hebben moeten meemaken.

Het verschil tussen deze mensen en de rest:

DEZE ZORGEN DAT JIJ NIET HETZELFDE MEEMAAKT ALS DAT HUN HEBBEN MOETEN DOEN.

Vaak scheeld dat een hele hoop pijn.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:22

Mee eens.. Ja
Er zijn de laatste tijd echt superveel topics bij uit het zadel over 'hoe beleer ik mijn pony/paard' etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:41

Ik heb [***], [***] en mezelf ook in enkel- en tweespan beleerd, dus als je verantwoordelijkheidsgevoel hebt, je beesten goed kent en in geval van problemen ook zover onder controle kunt houden dat je de problemen op kunt lossen, dan kan het ook zonder (al te grote) problemen gaan.

Maar wat mij het meeste verbaasd is dat mensen het ook echt aan de hand van de reacties op dit forum die op de vraag 'hoe beleer ik mijn pony' de pony willen gaan beleren. Zonder ook maar een greintje onderzoek ernaar te doen, bijvoorbeeld door boeken te lezen, video's te bekijken of demo's te bezoeken. En boeken over mennen zijn er echt genoeg, in alle talen. Dat vind ik nog het shockerendst, dat als de pony al voor de kar wordt gezet, er geen greintje voorbereiding aan vooraf is gegaan, vaak al niet praktisch (pony laten wennen aan oogkleppen, longeren met twee longes, broekriem, tuig, slepen) maar al helemaal niet theoretisch (dus de geestelijke voorbereiding van de trainer in spe). En vooral dat laatste vind ik erg kwalijk, omdat je dan op geen enkele manier bent voorbereid op wat er gaat komen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:49

Citaat:
Daarnaast wordt vaak begonnen met slecht kwaliteit tuig en verrotte karretjes. Wanneer er in de omgeving niemand is die verstand hiervan heeft en de boel niet regelmatig controleerd en repareerd, zit een ongeluk ook in een klein hoekje.

Dat valt mij ook op. Het is goed dat je dit aanhaalt. Er is zoveel onwetendheid m.b.t. aangespannen rijden. Een sticky is geen slecht idee.

Ik heb bv een borsttuig te koop, maar mensen verwachten dat ze een tuig EN wagen voor minder dan de prijs van een tig-de-hands zadel aan te schaffen. Zoveel advertenties van wagentje gezocht, €100, niet duurder. Tja....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:39

Haha!

voor die mensen die willen gaan beleren kan ik ook het koetsiersbewijs aanraden, dan heb je iig de theoretische kennis over de wagen, het tuig, het paard etc.
Ook heb je dan al een paar keer gement dus weet je hoe het aanvoelt als het goed gaat Tong uitsteken

Er zijn echter een paar mensen die denken dat je na het halen van het koetsiersbewijs meteen de moeilijkste paarden weer mak kan maken voor de kar, helaas heb ik hier voorbeelden van gezien en de helft hiervan is er niet zonder verwonding vanaf gekomen.

Het koetsiersbewijs is dus geen garantie dat je met elk paard kan gaan mennen, het is een basis. Hiernaast komt dus de genoemde paardenkennis kijken.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:42

palousa_boy schreef:
Haha!

voor die mensen die willen gaan beleren kan ik ook het koetsiersbewijs aanraden, dan heb je iig de theoretische kennis over de wagen, het tuig, het paard etc.
Ook heb je dan al een paar keer gement dus weet je hoe het aanvoelt als het goed gaat Tong uitsteken

Er zijn echter een paar mensen die denken dat je na het halen van het koetsiersbewijs meteen de moeilijkste paarden weer mak kan maken voor de kar, helaas heb ik hier voorbeelden van gezien en de helft hiervan is er niet zonder verwonding vanaf gekomen.

Het koetsiersbewijs is dus geen garantie dat je met elk paard kan gaan mennen, het is een basis. Hiernaast komt dus de genoemde paardenkennis kijken.

Ik heb geen koetsiersbewijs en nog nooit officieel les gehad..
Ik heb veel geleerd door heel veel op wedstrijden kijken, en ik heb ontzettend veel van m'n vader geleerd.. Ja

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:57

helemaal mee eens napie!
perfect neergezet!!
zelfs met een koetsiersbewijs op zak zijn vele mensen nog niet in staat een paard of pony te beleren.
eindelijk iemand die dit helder en netjes kan zeggen _/-o_ OK dan!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:10

ik zeg ook niet dat het verplicht is om je koetsiersbewijs te halen om te mogen/ kunnen beleren.

ik raad het ze alleen aan als BASIS.

tuurlijk heb je mensen zoals jij die veel van hun familie mee krijgen, maar je hebt ook mensen die helemaal geen hippische achtergrond hebben en alls zelf maar moeten ondervinden.

Dat naar wedstrijden gaan vind ik ook wel een goeie Haha!

Het is echter zo dat niet iedereen op dezelfde manier leert, als je kan leren door te kijken is jou manier goed, leer je door iets te doen, dan kom je op jou manier niet echt ver, ieder zn ding.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:15

laura2span schreef:
zelfs met een koetsiersbewijs op zak zijn vele mensen nog niet in staat een paard of pony te beleren.
eindelijk iemand die dit helder en netjes kan zeggen OK dan!

Het is ook geen cursus beleren laura Dromen

De ene heeft meer gevoel hiervoor dan de ander.
Er zijn trouwens ook mensen die de eerste les van het koetsiersbewijs voor het eerst mennen. na 10 lessen kunnen deze echt nog niet beleren.

Een ruiter die 10 lessen heeft gehad zet je toch ook niet op een groen paard?

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:34

misschien ook even handig om te vertellen dat het koetsiersbewijs NIET alleen voor wedstrijd menners is Haha!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:51

palousa_boy schreef:
De ene heeft meer gevoel hiervoor dan de ander.
Er zijn trouwens ook mensen die de eerste les van het koetsiersbewijs voor het eerst mennen. na 10 lessen kunnen deze echt nog niet beleren.
Een ruiter die 10 lessen heeft gehad zet je toch ook niet op een groen paard?

Rolleyes Ik zeg niks, wil geen slecht voorbeeld zijn.

Ik was al ruim voor de 10de les Eli aan het beleren

Wat ik wel zeggen wil is dat ik het helemaal met xyzutu2 eens ben. Er zijn best mensen die het kunnen, maar er word idd door heel veel mensen niet nagedacht.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:02

ik ben koppig..
ga het samen met oud iemand doen...

en niemand weerhoud me ervan!! Haha! Haha! Haha!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:21

zo bedoel ik het ook niet. alleen menen veel mensen dat je omdat ze een koetsiersbewijs hebben meteen de beste menners zijn.
verder vind ik mensen die hun eerste rit bij het koetsiersbewijs maken goed bezig. ze maken hun rit dan met begeleiding.

@ cijsalover, dat jij dat gaat doen weet ik al lang. zal er verder niets meer over zeggen gezien je je daar toch niets van aan trekt. wat ik er van vind weet je ook al. succes!

ik heb zo'n bericht net ook gezet maar hij staat er niet bij. vreeeeemd!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:00

mriekie schreef:
misschien ook even handig om te vertellen dat het koetsiersbewijs NIET alleen voor wedstrijd menners is Haha!

Zeker niet.. Er zijn tegenwoordig natuurgebieden met speciaal aangelegde menpaden. En je hebt dan alleen toegang met een aanspanning als je een koetsiersbewijs hebt.. Ja

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:27

Citaat:
Zeker niet.. Er zijn tegenwoordig natuurgebieden met speciaal aangelegde menpaden. En je hebt dan alleen toegang met een aanspanning als je een koetsiersbewijs hebt.. Ja

Zoals ik al ergens heb gezegt Haha!

de srr en natuurmonumenten die hebben hun samenwerking stopgezet omdat dr srr niet wilde meebetalen aan de bewegwijzing van rijterpaden Clown

het gevolg hiervan voor ons is dat je in gebieden van natuurmonumenten geen koetsiers/ ruiterbewijs meer nodig hebt.
Wat je wel moet hebben is een vergunning a € 20 per jaar

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:29

palousa_boy schreef:
Citaat:

Zoals ik al ergens heb gezegt Haha!

de srr en natuurmonumenten die hebben hun samenwerking stopgezet omdat dr srr niet wilde meebetalen aan de bewegwijzing van rijterpaden Clown

het gevolg hiervan voor ons is dat je in gebieden van natuurmonumenten geen koetsiers/ ruiterbewijs meer nodig hebt.
Wat je wel moet hebben is een vergunning a € 20 per jaar

Ow.. Owkeej.. Tong uitsteken
Ik vind het wel stom dat je er dan weer een vergunning voor moet hebben.. Waarom zijn er anders ruiter en men paden..? Verward
Maarja.. Tong uitsteken

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:39

Manuutje1990 schreef:

dat weet ik Haha! maar er was een bokker die dacht dat het alleen voor wedstrijdmenners was. Dit is ondertussen uitgepraat. Maar ze was vast niet de enige die dit dacht

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 21:20

Als ik als onervaren ruiter het ruiterbewijs ga halen kan ik ook nog niet rijden.
Koetsiersbewijs is echt de basis en daarna moet je door ervaring wijs worden. Het koetsiersbewijs wordt ook vaak gereden met een doorgewinterd menpaard en dit is dus weer heel iets anders als een eigen paard tuigmak maken. Wellicht dat de beginnende menner wel wat meer gaat nadenken over haar of zijn eigen capaciteit om te mennen.
Met een schooldiploma ben je er immers ook nog niet... dan beginnen je lessen pas.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:38

Toen ik je topic las was eigenlijk mijn eerste reactie: "dat is toch logisch". Maar ik merk dat ik zelf ook vaak reageer met: "vraag een ervaren persoon" of "neem les". Ben het dus eigenlijk helemaal met je eens, niks aan toe te voegen.

Ik vind dat er in de paardensport sowieso heel makkelijk over dingen gedacht worden. "O doen we wel even" zonder er ervaring in te hebben of er maar iets van af te weten.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:43

Goed gezegd Napie Ja

En ja, sommige mensen kennen hun paarden of pony's zo goed dat alleen africhten wel kan, ligt aan het aard van het beestje..

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:27

Ach ja, overal wel een oud boertje te vinden dat vroeger elk paard voor de wagen kneupte he? Toen er nog gemiddeld 10 auto's per dag over het zandpad kwamen en een vrachtwagen er een was uit het automobielmuseum ...

Natuurlijk zijn er hardstikke betrouwbare paarden die super verkeersmak zijn en het zal best een keer goed gaan. En er zijn ook supereigenwijze 12-jarigen die denken dat ze alles weten en kunnen en die lopen in het leven vanzelf ook een keer met de kop tegen de muur.

Maar ik ben het gloeiend met Napie eens. Ik heb jaren onder het zadel gereden, van kind af aan gemend met mijn vader en veel gezien en meegemaakt. Ook nog netjes mijn koetsiersbewijs gehaald en inmiddels een paar jaar actief weer aan het mennen met eigen eigenwijze Janssen die alles al heeft gezien wat een paard maar kan zien in de mensport.

Maar toch gaat volgend jaar onze Whisper, een jonge KWPN-tuiger, netjes naar Onder de Kastanje om beleerd te worden. Ieder z'n vak, denk ik maar. Ik heb geen zin om aan de stuiter te gaan met zo'n jong dier. Ik ben dan drie jaar bezig om hem netjes op te voeden en ben stapelgek met hem. Te gek om hem straks met een gebroken been uit de sloot te moeten vissen, omdat ik te overmoedig ben.

En wat materiaal betreft: ja, ook daar zie je heel veel troep tussen. Mennen is geen slap aftreksel van de ruitersport, maar een eigen tak van sport die ook geld kost.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:23

@MoniqueT, zo denken wij er nu ook over, ieder zijn vak. 3 van onze pony's zijn beleerd bij Odk, en dat bevalt prima, zij weten waar ze mee bezig zijn. Onder het zadel kun je mij erg veel vragen, maar beleren voor de wagen vind ik een vak apart en dat moet goed en netjes gebeuren. Hier in de regio zie je ook veel van die"kenners", als je die verhalen hoort van africhten............... daar wordt ik stil van en die krijgen geen enkel paard van mij in hun handen Boos! .

@Napie, dit was echt eens nodig Knipoog , er wordt echt veel gevraagd hoe je een pony moet beleren. Heb er niks aan toe te voegen.

@Cijsalover we weten je mening, dat hoeft echt niet 100 keer in het forum te worden vermeld.Afbeelding

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 01:05

meschien ben ik koppig ik ga het toch echt zelf doen... ik ken mijn pony door en door... zelf ingereden...en ik heb er verstand van..meschien niet jaren langen ervaring..maar die krijg ik vanzelf wel !!