[AR] [LO] aanvallen bij longeren:(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zarko4life

[LO] aanvallen bij longeren:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 14:33

hoi hoi

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn D-pony.
als ik hem wil gaan longeren dan begint hij me aan te vallen..........(doet hij bnij iedereen)
hij doet dat ook op stal hij heeft me al heel vaak gebeten en getrapt!!
het is echt niet meer normaal.
ik wil ook graag hulp hebben maar niemand weet hoe ik het kan oplossen!!
en ik ben nu ziek dus ik kan niet veel rijden (ik ben al een halfjaar ziek)
dus er moet echt iets gebeuren.............!!
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 26-01-05 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [LO] in titel vergeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:38

Hoe oud is hij, en hoe lang heb je hem al, is dit al sinds je hem hebt, etc?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:46

Jeejtje! Is ie nog hengst toevallig? Want dan zo ik hem meteen castreren! Vooral omdat hij je gemeen aanvalt!

Hoe is je houding tegenover hem? Bang of juist boos? Bij beide houdingen kan een paard je aanvallen als het in zijn karakter ligt. Probeer vrolijk en rustig te zijn als je met em wilt werken, beloon hem bij elke goede stap die hij neemt, zorg dat hij plezier krijgt in het werk!

Desnoods gooi je hem eerst los in de bak en ga je van de kant uit met hem spelen, dus als hij rent entousiast toejuichen (jaaaaa moooi!!) (niet opjagen) Als ie draaft kun je wel vragen of ie in galop wilt, doet ie dat dan belonen alsof hij net een olimpische medaille gewonnen heeft!
Geef hem weer plezier, laat het straffen en boos worden maar eens even achterwege.
Want volgens mij heeft ie bahalve geen respect voor je ook geen plezier in het werk. En respect kun je ok verdienen door je paard tevreden te houden!

machteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:53

dat hij geen respect of plezier in het werk heeft vind ik kan je zo niet zeggen... mijn fjord doet dit ook waarneer ik hem los longeer...

vraag je instrcutrice of iemand met ervaring om je er eens bij te helpen, iedereen kan wel oplossingen geven en tips maar wij kunnen natuurlijkniet zien wat de pony doet... vraag er gewoon een hulp bij dan gaat het hopelijk gauw beter.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:44

oej diet probleem heb ik ook gehad. ik was er bang van geowrden jij ook? ik denk dat je hem echt moet aanpakken. als hij iets doet, heeeel streng zijn. dus tik geven met de zweep enz. dit hielp bij mijne ook en nu kan ik erop rijden(zelf beleerd ) en er bij in. en wees consequent (schrijf je dat zo)

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:11

Dat is lastig probeer de dingen die hier boven staan en als het gewoon niet lukt moet je hulp erbij halen!

wemkelover

Re: [LO] aanvallen bij longeren:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:52

Met de zweep zou ik dus niet gaan doen he
Dat wordt gevaarlijk en dat is gekken werk. Probeer is er achter te komen waarom hij het doet en ga dan op zoek naar iemand die er ervaring mee heeft, want dit gevaarlijk en je kan zelf beter maar niks uit gaan proberen voor je eigen veiligheid. Ik raadt het je af. En geloof me dat zeg ik niet snel.

Doe hij dit ook tijdens het rijden, zo ja laat hem helemaal opnieuw proberen. Ik zelf ken er niet een die dit kan. Maar aub ga niet zelf aanklooien !!!!!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 20:35

met een zweep is juist wel handig!! als hij dichterbij komt gewoon een tik geven. (maar ik wist wel dat er kritiek op kwam) maar na een tijdje denkt hij, nu moet ik toch wel oppassen. je zult zien dat ie zo mak wordt als een lammetje!! Knipoog

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:10

cijsalover schreef:
met een zweep is juist wel handig!! als hij dichterbij komt gewoon een tik geven. (maar ik wist wel dat er kritiek op kwam) maar na een tijdje denkt hij, nu moet ik toch wel oppassen. je zult zien dat ie zo mak wordt als een lammetje!! Knipoog

hangt er natuurlijk wel een beetje (veel) vanaf waarom hij dit gedrag vertoont! 'Aanpakken' is niet in elke situatie de juiste 'aanpak'!!!!!
Ik zou hulp inroepen van een prof, samen kijken wat er gebeurt en de oorzaak van zijn gedrag proberen op te sporen...en dan daar wat aan doen!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:34

oh gelukkig, ik dacht dat ik de enige was met een aanvallend paard! Ze valt je aan als je andere paarden uit de bak haalt. Bij mij doet ze het eigenlijk niet omdat ik gelijk zeg van Nee! Ze denkt dat het een spelletje is, keihard op iemand afrennen en dan vlak voor diegene de kont toe draaien. Ik ben doodsbang dat ze iemand echt trapt. Ze heeft mij al 2 keer getrapt in de stal en om eerlijk te zijn is dat niet fijn! Ik denk dat ze zich in het nauw gedreven voelde door andere paarden maar dan mag ze mij nog niet schoppen. Toch ben ik een beetje bang ervoor geworden!

Ik heb iemand gevraagd om te helpen (professioneel) want dit is een dominantie probleem wat er echt uit moet!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:28

Mijn pony heeft dit ook een hele tijd gedaan. Ik stapte (onbewust) terug als ze dat deed en ging een beetje bang staan.

Toen ik het op een dag zo kotsbeu was dat ik haar alleen met bijzetteugels kon longeren (dan deed ze het nl. niet). Heb ik haar hoofdstel ingedaan, longeerlijn eraan en een korte zweep meegenomen (geen longeerzweep).

Bij de eerste keer dat ze zich naar mij toe draaide heb ik haar weer gewoon vooruit gejaagd, maar toen ze begon aan te vallen heeft ze met de zweep een knal tegen der hoofd gekregen. Niet aardig, maar sindsdien weet ze dat ze het niet meer hoeft te proberen. Ook mijn houding werd anders zodra zij probeerde aantevallen deed ik juist een stap naar voren om haar wegtejagen en ik maakte me iets 'groter'.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:49

Charos schreef:
Mijn pony heeft dit ook een hele tijd gedaan. Ik stapte (onbewust) terug als ze dat deed en ging een beetje bang staan.

Toen ik het op een dag zo kotsbeu was dat ik haar alleen met bijzetteugels kon longeren (dan deed ze het nl. niet). Heb ik haar hoofdstel ingedaan, longeerlijn eraan en een korte zweep meegenomen (geen longeerzweep).

Bij de eerste keer dat ze zich naar mij toe draaide heb ik haar weer gewoon vooruit gejaagd, maar toen ze begon aan te vallen heeft ze met de zweep een knal tegen der hoofd gekregen. Niet aardig, maar sindsdien weet ze dat ze het niet meer hoeft te proberen. Ook mijn houding werd anders zodra zij probeerde aantevallen deed ik juist een stap naar voren om haar wegtejagen en ik maakte me iets 'groter'..

aha dus als ik het goed begrijp heeft het dus wel indruk gemaakt, de zweep

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:11

cijsalover schreef:
Charos schreef:

Bij de eerste keer dat ze zich naar mij toe draaide heb ik haar weer gewoon vooruit gejaagd, maar toen ze begon aan te vallen heeft ze met de zweep een knal tegen der hoofd gekregen. Niet aardig, maar sindsdien weet ze dat ze het niet meer hoeft te proberen. Ook mijn houding werd anders zodra zij probeerde aantevallen deed ik juist een stap naar voren om haar wegtejagen en ik maakte me iets 'groter'..

aha dus als ik het goed begrijp heeft het dus wel indruk gemaakt, de zweep

Het grote verschil hier is dat er bij Charos van bìnnen iets veranderde. Zij was er klaar mee en heeft dat al dan niet bewust aan haar paard duidelijk gemaakt! Als je toch wat huiverig voor je paard bent moet je hier zeker mee oppassen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:48

Nee ik denk niet de zweep, meer mijn houding van 'kom maar op'. Ik durfde zelf zo te gaan staan, omdat ik een zweep had.

Ik denk ook niet dat je dit moet doen als je zelf nog wat huiverig bent, maar ik was het zo stront zat dat ik zo durfde te gaan staan, zonder terug te stappen.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:11

dat bedoelde ik juist, dan heb je de zweep, geeft hem een tik, en als die niet meer op je af komt, dan krijg je zelfvertrouwen. maar goed, ik heb geen zin in discusseren want dat lijdt bij mij vaak tot ruzie.

ik zou zeggen, iedereen doet het op zijn eigen manier, de een vindt de zweep fijner (bij aanvallen) de andere um.. een ander erbij fijner. maar niet zo dat ik mijn paard klappen uitdeel!! normaal ben ik heel gedludig maarja, wat wil je na een half jaar bang voor je pony zijn geweest. denk maar niet dat je een x denkt, en nu ben ik het zat!! dan pak je echt wel de zweep erbij hoor.. maja, bij mij is het helemaal goed gekomen dus ik denk wel dat het indruk maakt. verder waardoor mijn pony druk was geworden, een meisje die mij 'hielp' heeft hem een tijd op zitten te jagen. dat zou ik niuet doen want daar worden ze juíst opstandig van. zohe, wat een verhaal Haha!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:54

ik zou echt hulp vragen...ik heb vrijdag les en alhoewel ik m2 dressuur en z springen ben heb ik even mijn trots aan de kant gezet want ik wil gewoon niet meer dat ik of iemand anders gewond raakt! Sommige dingen moet je gewoon met hulp van iemand anders oplossen. Als je wil weten wie mij heeft geholpen (ik zal er nog verslag van uitbrengen) moet je even mailen.....

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:22

Ik zou de zweep er niet bijhalen Lachen

Kijk eens naar jezelf: hoe is jouw houding? Bang, of boos, dreigend, enz. Misschien moet je je houding wat aanpassen.
Hoe reageert het paard op:
-gewoon aan de hand rondjes lopen?
-longeren met iemand erop?
-loslaten in de bak met jou in het midden?

Daaruit kun je dan opmaken en redeneren waar het aan zou kunnen liggen. Veel succes Lachen

KikiR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:43

Als ik jou was zou ik zeker hulp inschakelen van iemand met ervaring hierin. Dit voor je veiligheid.

Maar soms moet je misschien wel zelf; dan is dit truukje handig, tenminste wanneer je je paard los longeert.

Pak zelf een halstertouw en als je paard ongewenst op je af komt zwiep je dit touw flink om je heen.
Let wel: je mikt niet op het paard, maar je vergroot als het ware jouw ruimte.

Komt het paard te dichtbij, dan krijgt hij dus het zwiepende touw tegen zich aan. En het is zijn keus; jij slaat hem immers niet, maar hij verkoos ervoor om in die ruimte te komen. - dat lijkt een onbelangrijke nuance, maar het verschil is dat hij het zichzelf aandoet, in plaats van dat jij hem slaat.
Je moet hem dus zeker niet achterna lopen met het zwiepende touw, maar het echt gebruiken als het vaststellen van jouw ruimte.

In de wei helpt dit ook heel goed als je je paard moet halen, maar andere paarden zijn te opdringerig.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:10

Ben het HELEMAAL eens met KIKI,

Ruimte om je heen maken waar je paard alleen mag komen als je hem echt vraagt. En of je dat nou met een zweep doet of met een touw, op een gegeven moment gaat zo'n paard door je grens heen, en dat kan echt gevaarlijk worden! Iedereen moet zelf weten hoe die dat oplost maar ik heb er in ieder geval geen last meer van. Mijn paard heeft dit aanvallen dus ook en ik ben nu met een paar oefeningen bezig en dat gaat super!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:30

Klinkt hard:
Sla hem zo hard je kunt met een stuk tyleenpijp o.i.d. als hij zo naar je toekomt.
Jou paard ziet in jou een soortgenoot en dat moet er uit.
Wees niet bang hem te beschadigen, bedenk hoe paarden onderling de machtsverhoudingen bepalen.
Doe dit wel in een veilige (voor jou) omgeving.
Durf, of wil, je dit niet en dat kan ik mij voorstellen, schakel dan een prof in.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:18

Ik ben het met Albert eens.....

Een paard die het in zn hoofd haalt om boos/dreigend op mij af te komen.......... nou, ik kan je vertellen dat dit NIET slim is. Al moet ik er een end hout bijpakken en hem via Parijs naar Moskou jagen...... maar ik maak wel heel snel duidelijk dat hij/zij dat soort kunstjes maar beter niet bij mij moet uithalen.

Als het uberhaupt eens voorkomt dat een paard naar me dreigt aan de lijn dan heeft ie al een tik met de longeerzweep op de neus te pakken. Nee hoor, gaat niet gebeuren Haha! Haha! Haha!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:58

geloof me maar dat als een paard je serieus wil aanvallen dat jij als persoontje niks voorstelt en kunt doen wat je wilt, daar heb ik sinds gister ervaring mee...
ik ben gister dus aangevallen dor een jonge hengst tijdens het longeren, maar hoe bozer ik werd hoe meer hij me aanviel ik kon slaan/zwaaien/gillen enz wat ik wou, en gelooof me ik had kansen zat om het uit te proberen want hij heeft mij tot 6 keer toe gericht aangevallen, 3 keer heb ik hem kunnen ontwijken, 3 keer niet..
hier zit ik dan met me gekneusde ribben, voet en heup......
Die word dus gecastreerd...

En het is niet zo dat ik het paard niet kon, of dat ie mischandeld is, hij is al sinds zijn geboorte bij ons..

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:25

de pony op de manege waar ik meestal op moet moet komt soms ook aanvallend op je af. half steigerend met de oren in de nek en even voor je gaat ze stilstaan(probeert soms ook nog te bijten dan) de manege eigenaar zegt dan dat je um een paar keer met de zweep op de kont moet slaan. als je dan goed achter um blijft en hem naar voren drijft luistert ie weer

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:43

Ania schreef:
geloof me maar dat als een paard je serieus wil aanvallen dat jij als persoontje niks voorstelt en kunt doen wat je wilt, daar heb ik sinds gister ervaring mee...
ik ben gister dus aangevallen dor een jonge hengst tijdens het longeren, maar hoe bozer ik werd hoe meer hij me aanviel ik kon slaan/zwaaien/gillen enz wat ik wou, en gelooof me ik had kansen zat om het uit te proberen want hij heeft mij tot 6 keer toe gericht aangevallen, 3 keer heb ik hem kunnen ontwijken, 3 keer niet..
hier zit ik dan met me gekneusde ribben, voet en heup......
Die word dus gecastreerd...

En het is niet zo dat ik het paard niet kon, of dat ie mischandeld is, hij is al sinds zijn geboorte bij ons..

Gatsie wat eng! Mijn merrie heeft dit bij sommige mensen. Bij mij draait ze wel weer weg maar bij anderen komt ze steigerend met de oren in de nek op je af. Dan draait ze vlak vantevoren haar kont om....de meeste mensen zijn dan al gevlucht maar ze zal maar een keer echt raak trappen! Ze heeft mij al twee keer getrapt omdat ze ruzie had met een ander paard en ik stond op de verkeerde plek. Kreeg de volle laag, kom je ook niet mooier uit.....

Die hengst moet idd gecastreerd worden en dan hopen dat ie wat rustiger wordt....want sommig gedrag krijg je er niet makkelijk uit. Succes!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:09

met slaan bereik je niks. dan worden ze bang of gaan ze het eng vinden en gaan ze longeren met was engs of pijnlijks associeren en willen ze helemaal niet meer. heb je een dubbele longe al eens geprobeerd. dees gebruik ik bij mijn paard ook deze komt als ie rechtsom moet constant mety ze hoofd naar me toe draait ie zich en dan begin je niks. Nu met dubbele longe heb je 2 teugels en kun je hem dus ook omtrekken. de ene lijn gaat namelijk achter ze kont langs. Zou dit wel met iemand oefenen die er ervaring mee heeft. Is in de begin fase nog wel eens lastig al die lijnen en nog op je paard moeten letten. Succes in ieder geval