[AR] [LO] dubbele longe, 2e longe over de rug? [+foto]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Reem

[LO] dubbele longe, 2e longe over de rug? [+foto]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 20:42

Ik heb al weer een hele tijd, in verband met een geblesseerd paard, niet meer gelongeerd. Maar ik wil het weer een beetje gaan oppakken. Toen ik begon met longeren aan de dubbele lijnen deed ik de 2e longe over de rug (en door de onderste ring, net als de binnenste longe, en dan direct aan het bit). Dit deed ik om haar even te laten wennen aan de nieuwe manier van longeren. Toen ik vervolgens de buitenste longeerlijn achter langs wilde doen blokkeerde ze juist d'r achterhand in plaats van dat ie activer werd. Zodra ik de buitenste longe weer gewoon over de rug deed ging ze beter lopen. Nu vroeg ik me af, kan ik ook gewoon zo blijven longeren?

Even een foto om duidelijk te maken wat ik nou precies bedoel:
Afbeelding

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:21

Ik longeer zowiezo altijd met de longe over de rug. Hierdoor heb je veel beter contact met de mond van je paard. Als hij achterlangs zit wordt je contact iedere keer verbroken door het bewegen van de achterbenen... Het activeren van de achterhand zal je dus met je stem en zweep kunnen oplossen.

fortunelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:33

het maakt opzich niet uit. ik doe het achter langs maar ik heb nog een jonge pony.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:41

Achterlangs vind ik zo rot.... mijn lijn wordt dan zo kort Haha!

Maar ik denk dat ik het ook eens 'over de rug' ga proberen

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:03

als je het mij vraagt kan het geen kwaad, maar dan gaat de echte werking van de dubbele longe verloren, nl het achterhand gebruik.
Maar laat je paard eerst maar wennen aan het nieuwe manier van longeren, en dan kun je het gaan uitbreiden door de longe achter de kont te zetten.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:05

the sam:
Je kunt je lijnen langer maken door ze aan elkaar te binden(dmv de lussen aan elkaar te binden), zo heb je ook minder kans dat er een lijn uit je handen glijd zodat je hem kwijtraakt.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:30

Ania schreef:
the sam:
Je kunt je lijnen langer maken door ze aan elkaar te binden(dmv de lussen aan elkaar te binden), zo heb je ook minder kans dat er een lijn uit je handen glijd zodat je hem kwijtraakt.

Bedankt voor de tip! OK dan!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:26

Ania; Maar zo gaat ook het constante buitenteugelgebruik verloren en dit is naar mijn mening een veel belangrijker voordeel van de dubbele longe. De achterhand kan je oplossen door middel van zweep en stem. Maar het sturen op 2 teugels/longe's gaat grotendeels verloren. Misschien ligt het aan de manier waarop ik mijn pony's train. Ik rij namelijk alleen maar op de buitenteugel en longeren zou in principe ook alleen op de buitenteugel kunnen. Door de beweging van het achterbeen zou het contact verloren gaan met de mond en dat zal mijn pony zijn lopen en zijn hoofdhouding niet veel goed doen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:29

dat kan wel sjonnie, iedereen heeft zo zijn eigen trainings manier

MoniqueT

Re: [LO] dubbele longe, 2e longe over de rug? [+foto]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:47

Afbeelding

Ik longeer altijd met de tweede lijn achter mijn paard. Ik heb weinig last van contactverlies en heb sinds ik met twee lijnen longeer heel veel bereikt met Janssen. Hij zat muurvast door heel lang niet dressuurmatig gewerkt te hebben en is nu echt swingend door zijn rug.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 08:14

Ania schreef:
als je het mij vraagt kan het geen kwaad, maar dan gaat de echte werking van de dubbele longe verloren, nl het achterhand gebruik.

Goh, sinds wanneer is longeren met dubbele longe alleen voor het achterhandgebruik??? Onze hackney's worden al meer dan 30 jaar praktisch alleen aan de dubbele longe getraind, en dat is echt niet alleen daarvoor. (Overigens worden hackney's en tuigpaarden al jarenlang zo getraind, en is het bij rijpaarden pas iets van de laatste jaren.) Achterhand moet er van nature onderkomen en stimuleren wij alleen maar met een beetje zweep aanleggen. Bij ons is het doel juist het nageeflijk en op 2 teugels lopen. Wij doen ook altijd de buitenteugel over de rug, inderdaad omdat je anders een onregelmatig contact in de mond hebt. Wij doen alleen een teugel achterdoor als we een jonge pony beleren, zodat ie wat aan zijn benen voelt, zodat ie niet begint te meppen als ie in de kar eens een keer iets aan zijn benen voelt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:55

Op een of andere manier krijg ik juist het gevoel minder voeling met die mond te hebben als de boel over de rug gaat. Ik weet niet precies hoe dat komt, maar het zou misschien kunnen omdat hij zo groot is? Ik weet het niet, die achterhand komt er toch wel onder, daar hoef ik het niet voor te doen. Ik ben vooral met de dubbele longe gaan werken om een stuk spanning eruit te krijgen op mijn stem. Tweede doel was die vastzittende rechtkant loskrijgen door vooral ook in te werken met de buitenleidsel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:49

Dat kan kloppen dat dat komt door de grootte van het paard. Ik longeer onze hackney's zonder problemen daarmee te hebben, die zijn net boven de 1.30m. Mijn rijpony is wat groter, rond de 1.50m, en dat gaat ook nog goed. Als ik echter een rijpaard (> 1.68m) longeer (doe ik af en toe bij verschillende mensen) dan heb ik daar ook moeite mee. Maar dan vind ik het nog altijd beter zo als achter de kont door.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:51

Die van mij gaat lopen klieren als ik de 2e longe over de rug doe. Steeds willen uitbreken naar buiten ed. Met de 2e achter de kont langs heb ik daar geen last van.
Ik heb van die antieschokstukjes tussen de longe en de mond.
Iemand hier misschien een oplossing voor?

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:48

Je moet doen wat het beste bij je paard past.
Er zijn geen 'wetten' voor hoor.
Bij jou is dat bovenlangs dus Lachen

Bij Omar MOEST ik de lijn achter de kont langs doen anders ging íe in het verlengde van de lijn staan. Als hij nu de kont naar buiten probeerde te draaien trok hij eigenlijk zichzelf in de mond.
Bij hem was dat de oplossing.

Sommige paarden zijn heel gevoelig in de mond en worden zenuwachtig van de lijn achter de kont dan kan je 'm weer beter over de rug doen.

Succes verder!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:00

Volgens mij gaat het paard juist veel meer op de voorhand lopen als je de buitenlijn over zijn rug laat gaan.
Verder vind ik het onhandig bij het van hand veranderen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:46

Als je goed longeert gaat je paard niet meer op de voorhand lopen. Ik heb het gisteren nog even uitgetest bij een ervaren hackney, hij liep beduidend slechter (door een niet constante verbinding met de buitenkant) met de lijn achter hem door als over de rug heen. Doordat hij in zijn mond en in zijn beweging gehinderd werd ging hij zelfs " onkant" lopen achter. Dit is een concourshackney van 16 jaar oud, die al dik 10 jaar praktisch alleen aan de dubbele longe getraind wordt, en dus zelf daar enorm veel ervaring mee heeft.

Ania

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:11

Neonlight schreef:
Goh, sinds wanneer is longeren met dubbele longe alleen voor het achterhandgebruik???

Goh, sinds wanneer zeg ik dat??

En ik blijf erbij,iedereen zo zijn eigen trainingsmanier, het is niet de bedoeling dat we elkaar af gaan zeiken hier.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:12

Nou, je had het over de echte werking van de dubbele longe die dan verloren ging...... Wat je met deze woorden zegt is dat dus de werking van de dubbele longe. Voor mij in ieder geval niet, bij mij stelt de dubbele longe meer voor. Maar dat komt misschien dus ook omdat ik het niet bij rijpaarden gebruik maar bij hackney's, en dit is voor hun zo'n beetje de enige training, terwijl het voor de meeste ruiters een soort van afwisselingstraining is. Wat voor jullie onder het zadel rijden is is voor ons het longeren met dubbele longe. Het was mij ook niet bedoeld om af te zeiken, maar juist om te benadrukken dat het veel meer is als alleen dat. Sorry als ik een beetje vervelend overkwam!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:41

Ik doe de lijn bij mijn paard van 1.80 ook over de rug, achter z'n benen langs vind ik niet fijn werken, ik ga daarin helemaal met Sjonniej mee. Van hand veranderen gaat ook best, je moet er even handigheid in krijgen, maar dan laat je 'm zo aan de ene kant van de rug af glijden en slinger je 'm aan de andere kant er weer op. Met een kleiner paard is dat alleen maar makkelijker.

Ik heb alleen een ander probleem omdat mijn paard zo groot is: de lijnen zijn te kort. Ik heb zo'n "officiele" dubbel longe waar het band overgaat in touw dat door een katrolletje loopt (zoals ook op de foto van MoniqueT). En dat touw deel is dus veel te kort.
Als ik het uiteinde zou vastmaken tussen z'n benen en dan via het bit naar de zijkant, dan zit de overgang band/touw strak tegen de katrol aan en loopt mijn paard achter de loodlijn. Idem als ik ze richting de schoft vast klik, halsstrekken of zelfs normaal nageven is onmogelijk.
Ik heb het nu opgelost door een stukje band met een musketon en een ring vast te klippen op de onderkant van de singel en daar dan de longe op te zetten, dan is 'ie wat langer.
Maar als ik 'm vast wil maken zoals op de foto van MoniqueT, dan moet ik al weer 2 van die verlengstukjes hebben.
Ik moet dat ding toch maar eens een keer gaan verbouwen en er langer touw op zetten, dit is niks en daarom gebruik ik 'm ook maar heel weinig, terwijl ik het wel heel nuttig vindt.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:57

Neonlight schreef:
Nou, je had het over de echte werking van de dubbele longe die dan verloren ging...... Wat je met deze woorden zegt is dat dus de werking van de dubbele longe. Voor mij in ieder geval niet, bij mij stelt de dubbele longe meer voor. Maar dat komt misschien dus ook omdat ik het niet bij rijpaarden gebruik maar bij hackney's, en dit is voor hun zo'n beetje de enige training, terwijl het voor de meeste ruiters een soort van afwisselingstraining is. Wat voor jullie onder het zadel rijden is is voor ons het longeren met dubbele longe. Het was mij ook niet bedoeld om af te zeiken, maar juist om te benadrukken dat het veel meer is als alleen dat. Sorry als ik een beetje vervelend overkwam!

Ik Train er zowel rijpaarden als tuigpaarden met de dubbele longe, en uiteraard heeft de dubbele longe meer werking voor me dan alleen de achterhand gebruik.
dus hierbij ook mijn excuses!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:32

Bij mij hangt et van de pony af of ik de 2e lijn achter de billen langs doe of over de rug. Bij Dennis vind ik achterlangs veel fijner. Bij Roos vind ik het juist helemaal niet fijn.

Het is ook een kwestie van handigheid krijgen. Ik heb gelukkig van Dennis mogen leren die alles wel braaf doet, ook als je zelf loop te stunten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:35

Ik had er laatst eentje die volledig flipte van die lijn achter z'n billen.
Normaal een heel cool paard en gewoon in stilstand gaf hij er ook echt niks om, maar in beweging ging hij ineens wel erg hard.... Clown
Die krijgt 'm dus ook op z'n rug.
Dan is een goed afgezette longeercirkel toch ook wel heel prettig, kun je ze gewoon laten hollen zonder dat er iets gebeurt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:22

Ania schreef:
Ik Train er zowel rijpaarden als tuigpaarden met de dubbele longe, en uiteraard heeft de dubbele longe meer werking voor me dan alleen de achterhand gebruik.
dus hierbij ook mijn excuses!

Haha! OK dan!

En Margreet, dat paard, was dat toevallig een merrie??? Heb de ervaring dat merries net wat harder flippen als ze achter iets voelen. Ik zou in ieder geval toch proberen om het dan juist achter de billen te doen. Wel voorzichtig aan natuurlijk, maar het is in de toekomst wel fijn, dat je niet een paard hebt die direct gaat flippen als ie iets achter zich voelt. Je weet nooit wat er ooit kan gebeuren namelijk. Onze jonge pony's doen we juist wel achter de billen, gewoon om het te laten voelen. En ook een lang teugeltje, dat het op de hakken bungelt, want daar flippen ze ook nogal gauw op. Kan een hoop ongelukken voorkomen.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 16:52

Fijn om te lezen dat werken met dubbele longe op meerdere manieren kan. Even ter verduidelijking ik doe het niet achter d'r billen omdat ze het eng vindt (ze vindt niks eng Cool ), maar omdat ze d'r achterhand juist meer blokkeerd in plaats van actiever wordt. Met stemhulpen probeer ik haar nu zo veel mogelijk van achter naar voren te laten lopen. Voor mij is longeren aan de dubbele longe ook deels vervanging voor het rijden, omdat ik te maken heb met een oude paso fino merrie (onder het zadel moeilijk te ontspannen) die atrose heeft. Maar ik wil d'r wel een beetje los in het lijf houden Lachen

Bedankt in ieder geval voor de reacties!