[AR] [LO]Discussie over longeren met halster en bijzet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

[LO]Discussie over longeren met halster en bijzet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 09:27

Hoihoi,

Bij mij op stal zijn een aantal paarden die door een bepaalde reden een paar dagen geen bit in mogen. Nu hebben een aantal mensen bij ons op stal bedacht dat gewoon longeren met halster zo saai is, dus dan gaan ze hem aan een halster bijzetten. Ik zie daar totaal het nut niet van in
En had dus een kleine discussie met een stalgenoot van mij.

Argumenten tegen (mijn argumenten):
*Als je een paard aan een halster meeneemt en je geeft druk met het halstertouw moet ie stil gaan staan, nu moet hij die druk negeren en er doorheen lopen.
*Voordat een paard zijn hoofd op die manier naar beneden doet, moet je er best veer kracht op zetten, dus moeten de bijzet vrij strak.
Plingaardoor gaat het paard naar mijn idee niet 'aan de teugel' maar loopt hij gewoon in een krulletje.
*Het hele idee van aan de nageeflijkheid gaat op deze manier toch ook weg? als we erop zitten willen we graag dat het paard van achter actief is en dan het bit op gaat zoeken, maar op deze manier valt er voor hem niks te zoeken en word alleen zijn kop naar beneden getrokken.

Argumenten voor (stalgenootje):
*Het is wel goed voor een paard, want dan gebruikt hij die spieren gewoon, die hij anders ook gebruikt tijdens het rijden. (ben ik het niet mee eens, omdat hij op deze manier veel eerder de spieren zal aanspannen om ertegenin te komen dan te ontspannen)
*Longeren aan een halster zonder bijzet heeft helemaal geen nut, want dan loopt ie helemaal uit mekaar gevallen, dus met die bijzet heb je tenminste nog iets (ben ik het ook niet helemaal mee eens, als ik met halster ga longeren probeer ik mijn paard lekker met het neusje door het zand te laten lopen, zodat het niet geheel nutteloos is)
*Als je een paard bijzet aan het halster kan je hem juist extra goed van achter activeren. ( Verward )

Nu ben ik wel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden en of jullie dat zelf ook weleens doen/gedaan hebben en waarom? wat zijn jou argumenten om dat wel/niet te doen Lachen

Groetjes Lisette

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 11:49

als ik mijn paard longeer, longeer ik hem alleen met halster verder niks.
dat is net zo goed voor hem als dat je gewoon rijd.
ik heb altijd van mijn veearts geleert dat je een paard/pony
altijd 1x per week moet longeren met alleen halster/hoofdstel verder niks.
dat lijkt mij juist lekker voor zijn spieren.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 11:53

Hoi

Allereerst zie ik sowieso het nut van longeren met hulpstuk niet in, als het hulpstuk niet nodig is. Maar verder kan het zeker geen kwaad.
Het klopt dat je wilt dat je paard stopt, als hij aan een halster naast je loopt en je eraan trekt. Maar is dat ook niet als je een hoofdstel in hebt?? Het natuurlijk om de druk die hij voelt en het eraan toegeven. En of dat dan nou vanuit het bit of halster komt, maakt in principe niet zo uit.
Maar wat ik al zei, ik zelf zou het niet doen, maar eerder omdat je paard het niet gewend is en waarom zou je hem dat dan nog aandoen, ikzelf zou genoeg andere opties bedenken

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 11:58

Ik ben het helemaal met jou eens Lisette, als je een paard gaat bijzetten aan het halster worden zijn luchtwegen dichtgedrukt en wordt hij dus gedwongen om zo te lopen, bovendien gebruikt hij dan zijn achterhand waarschijnlijk niet en dan zijn rug ook niet.
Dan vind ik dat je hem veel beter aan het halster kan laten lopen dan gebruikt hij wel alle spieren en lekker ontspannen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:43

ik longeer zelf niet met een halster in combinatie met hulpteugels (hoofdstel is wel makkelijker), maar waarom zou je een paard op de neus niet nageeflijk kunnen rijden? op een bitloos hoofdstel kun je de meeste paarden ook prima nageeflijk rijden volgensmij, in principe blijft het systeem hetzelfde, actief van achteren en contact aan de voorkant (of dat nou contact is met het bit of op de neus).
dit is wat mij zelf logisch lijkt Knipoog

Citaat:
Als je een paard aan een halster meeneemt en je geeft druk met het halstertouw moet ie stil gaan staan, nu moet hij die druk negeren en er doorheen lopen.

dat geldt ook voor een hoofdstel

Citaat:
*Voordat een paard zijn hoofd op die manier naar beneden doet, moet je er best veer kracht op zetten, dus moeten de bijzet vrij strak.

dat hoeft niet, als je paard actief is van achter kan dat met heel weinig "druk", gewoon hetzelfde als met bit, daar hoef je toch ook geen kracht op te zetten?
van een strakke bijzet hou ik sowieso niet.

waarschijnlijk is een bit wel makkelijker omdat veel paarden het op de neus niet gewend zijn, maar het lijkt me niet onmogelijk!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:45

Rachel_T schreef:
als ik mijn paard longeer, longeer ik hem alleen met halster verder niks.
dat is net zo goed voor hem als dat je gewoon rijd.
ik heb altijd van mijn veearts geleert dat je een paard/pony
altijd 1x per week moet longeren met alleen halster/hoofdstel verder niks.
dat lijkt mij juist lekker voor zijn spieren.

Idem!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:06

Rondslingeren aan een halster heeft echt totaal geen nut,
zet hem dan liever een paar uur in de paddock/wei.

Of longeren met bijzet aan het halster slecht is? Dat moet je per individu bekijken denk ik.
Ik fiets wel eens met mijn paarden en op lichte druk op het halster geven die na. En waarom zou een paard wel op druk op de neus willen stoppen, maar dit niet doen als de druk in de mond is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:09

Ik denk dat er geen verschil is in druk op de neus of in de mond qua longeren.
Dan zou longeren op het bit ook niet gaan.

En als het de luchtwegen dichtknijpt heb je je halster te laag hangen Lachen

Nee zie het probleem niet zo.

verder ben ik meestal zo'n rondslingeraar Lachen
Ik longeer weinig en als ik het doe, is het zelden met wat er aan, maar gaat het me puur om ff beweging.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:10

Ik zou het van een andere kant bekijken. Als het paard door omstandigheden een tijdje geen bit in mag, betekend het dat er iets aan de hand is. Een wondje, last van de tanden of zo? Waarom dan toch door willen werken? Geef het de tijd om te genezen en geef het paard alternatieve beweging zoals weidegang bijvoorbeeld Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:20

Of pak een kaptoom.
Volgens Steinbrecht schijn je daar zelfs meer voordeel mee te kunnen halen dan met bit. Dat een paard dan ook in het kaakgewricht na moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:21

Ik ga even in jouw quote antwoorden.

jarrah schreef:
Argumenten tegen (mijn argumenten):
*Als je een paard aan een halster meeneemt en je geeft druk met het halstertouw moet ie stil gaan staan, nu moet hij die druk negeren en er doorheen lopen.

*** Dit ben ik niet met je eens. Een paard moet wijken voor druk. Dat betekent niet automatisch dat hij bij welke vorm van druk dan ook stil moet gaan staan. Dan zou je dus ook nooit aan de mond kunnen komen, want als je halthoudt dan geef je ook een dergelijke hulp? Klopt dus niet.

*** Als je 'm meteen met de kin op de borst vast wilt knuppen moet je inderdaad spierballen gebruiken. Maar je kunt natuurlijk ook de bijzet gebruiken zoals dat ding gebruikt HOORT te worden Haha! nl als begrenzer. Ook met longeren geldt dat je van achteren naar voren werkt, dus je zult ahw die energie aan de voorkant ergens 'tegen moeten houden'. En dat doe je dus met de bijzet.

Plingaardoor gaat het paard naar mijn idee niet 'aan de teugel' maar loopt hij gewoon in een krulletje.

*** Als je de bijzet gebruikt zoals jij suggereert dan heb je met deze opmerking gelijk. Maar dan MISbruik je de bijzet ipv dat je 'm gebruikt. Ik vind de bovenstaande opmerkingen derhalve ook meer een bewijs dat je niet weet hoe een bijzet gebruikt dient te worden, dan een bewijs dat je een nuttige discussie met je stalgenoten hebt gevoerd over hoe een paard te trainen dat tijdelijk geen bit in kan.

*Het hele idee van aan de nageeflijkheid gaat op deze manier toch ook weg? als we erop zitten willen we graag dat het paard van achter actief is en dan het bit op gaat zoeken, maar op deze manier valt er voor hem niks te zoeken en word alleen zijn kop naar beneden getrokken.

*** Zoals gezegd idd ook bij longeren van achteren naar voren werken, tegen de begrenzing aan. Bij het rijden is dat de weerstand biedende hand, en bij longeren de bijzet.

Argumenten voor (stalgenootje):
*Het is wel goed voor een paard, want dan gebruikt hij die spieren gewoon, die hij anders ook gebruikt tijdens het rijden. (ben ik het niet mee eens, omdat hij op deze manier veel eerder de spieren zal aanspannen om ertegenin te komen dan te ontspannen)

** Je stalgenootje heeft hiermee volkomen gelijk. Bijkomend voordeel van GOED longeren is bovendien dat je lekker kunt zien wat er allemaal in het lijf gebeurt en dat de ruiter het paard niet kan verstoren. Prima training dus!

*Longeren aan een halster zonder bijzet heeft helemaal geen nut, want dan loopt ie helemaal uit mekaar gevallen, dus met die bijzet heb je tenminste nog iets (ben ik het ook niet helemaal mee eens, als ik met halster ga longeren probeer ik mijn paard lekker met het neusje door het zand te laten lopen, zodat het niet geheel nutteloos is)

*** Dat ben ik niet met je stalgenoot eens, maar ook niet meteen met jou. Je hebt meerdere manieren van en redenen om te longeren. Als je rijmatig wilt longeren heb je inderdaad niks aan niet begrenzen. Maar soms kies je er juist bewust voor om het paard zonder bijzets te longeren. Ik noem dat 'slingeren', oftewel beweging geven. Maar met trainen heeft dat weinig te maken.

*Als je een paard bijzet aan het halster kan je hem juist extra goed van achter activeren. ( Verward )

*** Of dat aan het halster of aan het hoofdstel is maakt mij weinig uit, maar van achteren activeren heeft inderdaad meer zin als je die energie ook op de goede manier begrenst, dan dat je het er maar van voren uit laat lopen.
Bij het juiste bijzetteugelgebruik zie je ook een heel ander effect van meer druk van achteruit (over de rug lopen) dan bij geen hulpteugel (Harder lopen).

Nu ben ik wel erg benieuwd wat jullie hiervan vinden en of jullie dat zelf ook weleens doen/gedaan hebben en waarom? wat zijn jou argumenten om dat wel/niet te doen Lachen

*** Ik hoop dat mijn antwoorden duidelijk zijn. Bij vragen of opmerkingen hoor ik het wel! Doeg!

Groetjes Lisette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:23

Jola schreef:
Ik zou het van een andere kant bekijken. Als het paard door omstandigheden een tijdje geen bit in mag, betekend het dat er iets aan de hand is. Een wondje, last van de tanden of zo? Waarom dan toch door willen werken? Geef het de tijd om te genezen en geef het paard alternatieve beweging zoals weidegang bijvoorbeeld Lachen

Jola, als een paard bv naar de tandarts is geweest en er is een wolfskies getrokken, waarom zou je 'm dan niet op andere wijze verder trainen? Als een paard in training staat, zou ik 'm persoonlijk niet zomaar een week stilzetten als er ook andere oplossingen zijn Verward

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:28

Ik verplaats het even naar UZ

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:21

Als ik weinig tijd heb en Lady even wil laten uitrazen dan longeer ik haar alleen aan een halster. Als ik gewoon de tijd heb dan zet ik haar aan de dubbele teugel.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:23

elady schreef:
Als ik weinig tijd heb en Lady even wil laten uitrazen dan longeer ik haar alleen aan een halster. Als ik gewoon de tijd heb dan zet ik haar aan de dubbele teugel.

Uitrazen, dan kan je de beter losgooien dan longeren.
anders gaat het en keer fout op z`n kleine volte.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:51

Citaat:

Mijn paard stopt niet op druk die stopt omdat ik stop, als hij druk krijgt op het halster heeft hij een fout begaan en is dat zijn straf.

Die argumenten dat je dat met het hoofdstel ook hebt is helemaal onzin, een paard stop je op je zit niet door in zijn mond te gaan trekken Ok ik rijd dan wel western, maar in de 10 jaar dat ik engels heb gereden moest ik een paard laten stoppen door mij zwaar te maken in het zadel en dan een lichte ophouding te geven.

Ik denk dat bijzetten aan het halster niet echt fijn is voor het paard als hij niet heeft geleerd om na te geven door druk op de neus. Een nylon halster zal daarbij ook snijden in de neus en de luchtwegen kunnen afklemmen. Dan kan je beter bijzetten aan een kaptoom, deze is er voor gemaakt om de druk te verdelen en snijd niet in de neus.

Ik zie ook totaal het nut niet om een paard te leren na te geven voor druk op de neus als je er een paar dagen later weer een bit ingooit Verward

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:15

Citaat:
Uitrazen, dan kan je de beter losgooien dan longeren.
anders gaat het en keer fout op z`n kleine volte.
Klopt....gelukkig is ze niet heel druk en zal ze nooit (zeg nooit nooit) knettergek doen.

Ik bedoelde eigenlijk gewoon even laten lopen, maar niet los. Ze staat elke dag zo'n 6 a 7 uur buiten...dus dan rent ze het er uit...maar ik snap wat je bedoelt met het risico dat er iets kan gebeuren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:00

Longeren met bijzet is zowiezo al niets, dus met een halster ook niet....
Ik vind dat een bijzet veel te veel dwingt en een paard hierdoor snel verkeerde spieren traint.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:09

Sjuimpje schreef:
Rondslingeren aan een halster heeft echt totaal geen nut,
zet hem dan liever een paar uur in de paddock/wei.

Als ik Taco in de paddock zet dan staat hij al die tijd in het zelfde stukje vna de bak dus komt hij ook niet echt aan zijn beweging
Ik longeer dus wel altijd aan een halster.
Nou ja, ik longeer zonder lijn maar zodra ik in het midden sta is hij wel lekker actief en heeft hij zo dus zijn beweging.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 18:16

Mijn paard wordt regelmatig gelongeerd, dat doe ik nooit met bijzets alleen met halster.

Als je een paard hebt wat tijdelijk niet met bit in mag ivm het trekken van een wolfkiesje, zou ik persoonlijk gewoon met halster longeren en zodra het paardje weer een bitje in mag, weer met bijzets als ze dat al deden. Misschien heeft ie nog wat na pijn of is zn mond nog wat gevoelig, laat hem even lekker opknappen en ga pas weer serieus aan het werk als ie volledig opgeknapt is en geen last meer heeft van zn mond.

Het mooiste is om je paard zonder bijzets ook van voren rond en laag te krijgen, dat lukt me de laatste tijd aardig bij mn eigen paard, als zn achterhand eronder is komt ie vanzelf lager en is ontspannen.
Als ik bij hem een bijzet eraan doe, komt ie ook naar beneden maar niet vanuit zn achterhand, hij wordt naar beneden geduwt door de bijzet, dan krijg je in zijn geval een gespannen paard met een verkrampte rug, terwijl hij het zelf zo mooi kan, als ik maar even de tijd geef om goed los te komen.
Je kunt aan de longeerlijn zoveel oefeningen doen, om je paard ontspannen te laten lopen en vanuit dat startpunt kun je een paard ook zonder bijzets laag en rond krijgen.
Het vergt wat oefening, maar dat geeft toch niet, lijkt mij.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:39

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het paard (en hoe gevoelig hij op dat soort dingen reageert) en in hoeverre deze getraind is.
Mijn vorige paard liep net zo goed nageeflijk als ik haar met een halster reed, terwijl ze een behoorlijk heethoofd was, en niet bepaald supersimpel. Ik heb trouwens nog nooit een paard met halster en bijzet gelongeerd, maar bij dat paard zou ik het wel kunnen doen, bij mijn huidige paard niet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:06

Taaclover schreef:
Als ik Taco in de paddock zet dan staat hij al die tijd in het zelfde stukje vna de bak dus komt hij ook niet echt aan zijn beweging
Ik longeer dus wel altijd aan een halster.
Nou ja, ik longeer zonder lijn maar zodra ik in het midden sta is hij wel lekker actief en heeft hij zo dus zijn beweging.

Maar dat heeft toch niets met longeren te maken?
En daar gaat dit topic over.

Het rondslingeren aan een halster vergelijken met longeren is het zelfde als ik achterstevoren op het paard een rondje stap en zeg dat ik aan voltige doe.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:51

Longeren aan een halstertje is eigelijk volkomen nutteloos ja. Noem het dan rondslingeren. Sommige mensen hebben geen land of paddock, en doen dus even rondslingeren, om even hun benen te kunnen strekken.

Longeren met een dubbele longe, of bijgezet of pessoa o.i.d, is wel echt trainen vind ik.

Ik zou niet gauw mijn paard bijzetten aan zijn halster. Ik heb het iig nog nooit gedaan. Misschien kan het wel hoor, maar mijn manier zou het niet zijn..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:59

Misschien dat ik het niet helemaal snap, ik bedoel de reacties van mensen die zeggen dat je niet serieus zou kunnen trainen met alleen een halster en longeerlijn, maar dat vind ik onzin.

Wel als je het paard maar wat laat rennen om zn enegie kwijt te kunnen, dan ben ik met deze mensen eens, maar je kunt heel gericht trainen met longeren, ook zonder bijzets, dubbele longe of pessoa, dat zijn slechts hulpmiddelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:36

Cissie, dan vind ik het wel interessant om te horen hoe je serieus traint met alleen een halster en een longe. IMO kom je dan niet veel verder dan een beetje commando's oefenen, maar als je paard al een beetje opgevoed is, is dat nauwelijks trainen meer te noemen?