Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amable schreef:En ook als mijn instructrice "goedzo!" roept als Zhanna iets goed doet, dan merkt ze dat Zhanna zich ontspant en zo iets heeft van, ah, dat is dus wat ze willen!Daarom, geen clicker, maar stem
EbbyT"]
Veder voorkomt clickeren ook schooien (als je het goed doet!
[/quote]
Evenals gewoon zonder clicker belonen als je het goed doet
[quote="EbbyT schreef:Want behalve dit heeft clickertraining natuurlijk nog meer voordelen
eveline_B schreef:Als het maar een kort geluid is dat steeds hetzelfde klinkt. Goed zoo en braafff zijn te lang om het moment precies te kunnen markeren.
dagami schreef:Zou je die ook willen noemen?Want tot nu toe zie ik meer nadelen dan voordelen aan clickeren...
Citaat:Ik vind het hele idee van clickeren namelijk best interessant maar ik snap echt het voordeel van clickeren niet op "gewoon" belonen![]()
Citaat:En om nog even terug te komen op dat clickeren sneller zou gaan dan gewoon belonen, daar geloof ik niet inHet lijkt mij dat het gewoon even snel gaat
EbbyT"]
Alleen je emotie in je stem kan soms wat vervelend zijn maar daar train je jezelf mee dus dat is mooi.
[/quote]
imo is de emotie in je stem juist een voordeel op de clicker. Een click is altijd maar een click maar met je stem kan je nog aangeven door heel enthousiast te zijn dat je paardje het heel goed deed of door iets minder enthousiast te zijn dat je paardje het juist wat minder deed.
[quote="EbbyT"]
En ja, je moet goed timen. Maar bij welke vorm van training niet? Bij druk laten vallen moet je het ook precies doen. Oke, bij het snoepje geven niet maar dat is dus een groot nadeel van voedselbelonen zonder bridge vind ik. Want ik geloof in de 3 seconden regel.
[/quote]
Of je nu clickt of braaf zegt, dat kan beide prima binnen de drie secondenTiming is imo dus geen probleem.
[quote="EbbyT"]
Sowieso, hoe zou je het anders moeten snappen? Ja, na heel lang maar hoeveel frustratie is daar dan wel niet overheen gegaan? Hoeveel onbegrip? En al is dat niet zo aanwezig, waarom zou je je paard dan neit extra helpen dmv de bridge?
[/quote]
Dit stukje volg ik niet helemaalHoezo zou er frustratie ontstaan? Zolang je goed timet met je beloning en consequent blijft zie ik geen problemen
[quote="EbbyT"]
Voorbeeldje, je zit bv nog op de basisschool en je hebt een heel blad met rekensommen gemaakt, 10 om het eventjews simpel te houden. 2 ervan deed je goed. Dus zecht de leraar: goed zo! je mag eventjes uitrusten. Maar wat was goed? Welke sommen? En hoe moet je die anderen nu oplossen? Bij clickertraining zecht de leraar als het ware: som 2 was goed en som 8. De rest zecht hij niets over. Dus die waren niet goed. In een later stadium is het natuurlijk anders maarik heb het eventjes over het begin stadium. Oke, hoe de andere moeten moet hij nog uitvogelen maar het is toch veel duidelijker welke wel en welke neit goed waren?
[/quote]
Dit voorbeeld volg ik ook niet helemaal:D Als je je paardje bijvoorbeeld "pas" wilt leren kan je imo net zo goed met je stem als met de clicker aangeven wanneer je paard het goed doet.
[quote="EbbyT"]
Daarnaast, dingen die uitstekend waren, bijvoorbeeld, een buiging, het begin gaat perfect maar het einde niet. OP het moment dat het perfect gaat klik je (roep je iets) maar het slechte gedeelte beloon je niet. Bij gewoon voedselbeloning beloon je beide.
[/quote]
Niet mee eens. Je kan zowiezo met je stem al aangeven dat je minder enthousiast bent over de oefening.
Daarnaast beloon je na je click nadat je paardje weer uit de buiging is opgestaan ook met een snoepje. Ik geloof niet dat je paard dan snapt dat hij de beloning niet voor het laatste slechte deel krijgt maar alleen voor het goede eerste deel
(Als dit voorbeeld echt was zou ik trouwens niet stoppen na een slecht deel maar de buiging nog even doorvragen totdat hij wel goed is en dan het paardje pas weer laten opstaan)
[quote="EbbyT"]
Eerst allerlei andere dingen aangeleerd, hoofd laag bv, en toen weer met de voetjes. Ze deed ze de lucht in als ik op haar knie (halverwege het been) tikte. Oke, kan ook met alleen voedselbeloning. Meteen de spaanse pas aanvast geplakt. Die licht overginds momenteel in de koelkast want ze doet hem alleen met weg gedrukte rug. Dat heb ik haar geleerd door haar een zweep met haar knien te touchen. En ik denk niet dat je dat lukt met alleen voedselbeloning zonder bridge. Want dan beloon je niet alleen het aanraken van de zweep maar ook de beweging.
[/quote]
Tuurlijk kan dat ook met een voedselbeloningKwestie van goed timen met je "braaf", evenals je goed moet timen met je click.
[quote="EbbyT"]
En die beweging wil ik wel, maar toch met wel wat veiligheid. Zo doet ze het ook nooit als ik naast haar sta zonder zweep voor haar voorbenen, voor haar sta, of wat dan ook.
[/quote]
Dat is een kwestie van consequentie en heeft niets met de clicker te maken.
[quote="EbbyT"]
Ooit wel eens een paard iets minder eng laten vinden door hem na elke keer dat hij langs het enge ding liep een snoepje te geven?
[/quote]
Dat moet je met de clicker ook aangezien je een beloning moet geven na je click
[quote="EbbyT schreef:Daarnaast is clickertraining niet iets op zichzelf staands, als extratje boven op de rest van de trainingsmethodes.
Maar is voedselbeloning dat ook niet? (geen rethorische vraag, gewoon een echt gemeende afvragende vraag)
EbbyT schreef:Wat ik onder voedselbeloning versta is, je paard geeft een voetje, voetje staan op de grond, jij bied een brokje aan.