[AR] [vd] Waarom niet allemaal clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EbbyT

[vd] Waarom niet allemaal clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 19:04

Hallo,
Ik lees hier regelamtig over "gewoon" belonen met snoepjes om vrijheidsdressuur te doen. Maar wat ik me afvraag, waarom doen niet alle vrijheidsdressuur mensen clickertraining? Het voedsel argument teld toch niet meer, want met voedsel word wel beloond. Ik kan gèèn nadelen bedenken of andere dingen waarom je het neit zou doen als je toch al met voedsel werkt. Het werkt ook nog eens veel sneller, mijn paard heeft alles nu in 2 (goedgetimed natuurlijk!) clickjes door...
groetjes Ebby

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:27

Goede vraag Ik denk dat iedereen gewoon op zijn eigen manier
moet belonen. Als het zo ook kan, is dat natuurlijk mooi

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:49

Waarom wel?
Ik vind het simpelweg niet makkelijk. Ik zeg niet dat het geen goede methode is, maar ik wil mijn handen zoveel mogelijk vrij hebben. En dus niet in 1 hand de zweep, in de andere de clicker, etc.
er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, en ieder kan zijn eigen weg kiezen. De een zal alleen sneller zijn dan de ander.
Dat ik er misschien langer over doe omdat ik geen clicker gebruik kan ik absoluut geen punt van maken. Het is geen wedstrijd wie het snelst een bepaalde oefening beheerst

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 20:08

Ik weet niet, ik heb het altijd met stem en een snoepje gedaan. Dennis weet ook dat hij braaf is als ik goedzo zeg. Doet hij echt iets voor het eerst goed, of extreem goed krijgt hij iets lekkers. Of als hij een keer niet zo enthousiast is krijgt hij ook sneller iets lekkers, dan word hij enthousiaster.

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:41

Tja.. ik zie het voordeel van de clicker eerlijk gezegd niet zo Haha! -bij Mirei en Lent dan- bij bepaalde paarden zal clickeren zeker wel voordelig zijn en ik ben ook zeker niet tégen clickeren... alleen vind ik het bij mn eigen ponys niet handig Lachen Want voor zover ik het clickeren begrijp moet de click in feite jouw gesproken beloning ("braaf!") vervangen omdat je als je spreekt het woordje braaf op verschillende intonaties kan zeggen, maar bij mij voldoet het woordje braaf prima Haha! (Maar tis toch juist heel handig als je eens wat enthousiaster braaf kan zeggen als hij het heel goed doet of juist wat minder enthousiast als hij het maar matig deed? Het woordje begrijpen ze toch wel Lachen )
Daarnaast moet je zoals stef al zegt altijd die clicker bij je hebben waardoor je je handen niet meer vrij hebt en dat vind ik ook niet handig Lachen

Maargoed ik ben geen clickerexpert dus ik zou het graag willen horen als ik het helemaal verkeerd begrijp Knipoog

Erika3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:53

Ik ga ook helemaal mee met het bovenstaande. Ik denk net als danielle dat het bij sommige paarden heel handig is maar Erika reageert heel goed op mijn goed zo en wat voer. Daarnaast denk ik niet dat je er langer over doet om iets aan te leren wanneer je een clicker gebruikt, tenminste, Erika leert het nu ook allemaal heel snel aan Tong uitsteken En ook ik vind het lekker om mijn handen helemaal vrij te hebben Lachen

Tollerhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:27

Ik heb clikker training ook bij mijn hond gedaan, werkt erg goed, ben net vandaag begonnen met oefenen met mijn paard en stappen op comando gaat al best wel goed. Haha! Knipoog Lachen *LOL* Pling Vingers aflikken

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:54

Ik heb een clicker, ergens... Ik heb er bij een vorig paardje mee geprobeerd te werken, maar ik vond het onhandig. Ten eerste idd omdat ik mijn handen niet vrij had, niet 1,2,3 een beloning bij de hand had (In het begin is dat natuurlijk heel belangrijk omdat het paard dan nog niet weet dat klik = snoep) en omdat ik nogal eens vergat te klikken Bloos Ik had dan allang goedzo geroepen en bedacht dan ineens, ohja, ik moet ook nog klikken! Te laat dus... En nu met Zhanna ben ik gewoon meteen met stem begonnen. Werkt super! Als ik haar bijv tijdens een buitenrit aan het irriteren ben door met mijn zweep haar oor aan te raken (waarop ze gaat schudden, een commando wat ze al kent) kan ik dat 9 keer doen, roep ik bij de 10de keer "goedzo!" dan staat ze direct stil en draait d'r hoofd met om d'r beloning in ontvangst te nemen! En da's ook een voordeel van stemhulp, je hebt hem altijd bij! En ook als mijn instructrice "goedzo!" roept als Zhanna iets goed doet, dan merkt ze dat Zhanna zich ontspant en zo iets heeft van, ah, dat is dus wat ze willen! Daarom, geen clicker, maar stem Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:11

een pony op stal is er bang van, en mijn klikker was binnen 2 dagen stuk. een hele dure (5 euro ofzo) met 3 standen. Ik wilde eigenlijk een ander, maar die waren er niet.

Erika3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 11:33

Amable schreef:
En ook als mijn instructrice "goedzo!" roept als Zhanna iets goed doet, dan merkt ze dat Zhanna zich ontspant en zo iets heeft van, ah, dat is dus wat ze willen! Daarom, geen clicker, maar stem Haha!

Ja, dit heb ik dus ook Lachen Als ik onder het rijden goedzo zeg dan weet ze ook gelijk dat dát dus goed was.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:44

En ga maar eens rijden met een clicker in de hand he?! Tong uitsteken

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 14:50

Je hebt bij clickertraining echt geen click-doosje nodig. Je kan ook een kort geluid met je stem doen, zoals yes, of ex, of een tongclick. Als het maar een kort geluid is dat steeds hetzelfde klinkt. Goed zoo en braafff zijn te lang om het moment precies te kunnen markeren.

Ik gebruik al tijden geen clicker meer. Daardoor kan ik ook tijdens het rijden met clickertraining werken.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-04 17:20

Hmmm, clickeren met clicker? Bij honden schijnt het veel gebruikt te worden, maar ik vind het zeer onhandig. Ik roep gewoon yes! De goed zo's van hier zijn ook clickertraining! Alleen word er daarbij niet altijd beloond met voer zoals ik merk, maar ook bij clickertraining (iets wat een heel verkeerde term is merk ik, want dan word er kennenlijk gedacht dat er ook met een clickergesjouwd word) zijn er trainers die variabel belonen. Zelf doe ik het niet, maar dat is een totaal andere discussie. Is hier al vaker gevoerd en dat is mijn bedoeling niet.
En degene die aanhaalde dat het geen snelheidswedstrijd is, natuurlijk niet! Maar wat ikzelf wèl merk bij mijn paard, en dat is de reden dat ik naar clickertraining o in eerste instantie overgstapt ben, is dat als ik niet vaak genoeg beloon en het niet duidelijk is waarvoor is beloon ze gefrustreerd raakt en gewoonweg neits meer doet. Veder voorkomt clickeren ook schooien (als je het goed doet! Dat doe ikzelf neit maar toch bedelt mijn paard niet, dat verschilt van paard tot paard) dus dat is ook mooi. Zelfs paarden die agressief waren met voedsel werden dat niet met clickertraining.
Als iets langzaam duurt is het vervelend heel vaak voor het paard merk ik. Veder is mijn paard vrij slim (maar paarden zijn zo veel slimmer als je denkt! -ff generaliseren Knipoog -) en als we niet vaak en snel genoeg een nieuwe oefening aan ons repertoire toevoegen, en die oefening niet snel genoeg duidelijk is, dan loopt ze weg.
Want behalve dit heeft clickertraining natuurlijk nog meer voordelen boven alleen belonen met snoepjes maar ik heb dit niet geschreven om jullie te overtuigen met clickertraining te werken maar omdat ik me echt afvraag waarom niet al die voedselbeloon mensen met clickertraining werken. Want er zijn zeker meerdere wegen naar Rome, en nu wil ik graag weten waarom somigen weg A ipv weg B hebben gekozen.
groetjes Ebby

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:40

EbbyT"]
Veder voorkomt clickeren ook schooien (als je het goed doet!
[/quote]
Evenals gewoon zonder clicker belonen als je het goed doet Knipoog

[quote="EbbyT schreef:
Want behalve dit heeft clickertraining natuurlijk nog meer voordelen

Zou je die ook willen noemen? Bloos Want tot nu toe zie ik meer nadelen dan voordelen aan clickeren...

Ik vind het hele idee van clickeren namelijk best interessant maar ik snap echt het voordeel van clickeren niet op "gewoon" belonen Lachen

En om nog even terug te komen op dat clickeren sneller zou gaan dan gewoon belonen, daar geloof ik niet in Tong uitsteken Het lijkt mij dat het gewoon even snel gaat Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:08

Zoals Dagami zegt, doe het ook liever met de stem. Met je stem kan je ook aangeven hoe enthousiast je bent over de uitgevoerde oefening Lachen Zo kan ik heel goed aangeven aan m'n paard hoe het beter kan, of dat het super was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:49

eveline_B schreef:
Als het maar een kort geluid is dat steeds hetzelfde klinkt. Goed zoo en braafff zijn te lang om het moment precies te kunnen markeren.

Braaf of yes is IMO evenlang, als je maar zorgt dat je altijd hetzelfde gebruikt.
Prima dat de clicker voor mensen werkt, en ik zeg niet dat het een slechte methode is, maar waarom zou ik gaan clickeren als het zo ook gaat? Zoals ik zei, het is geen wedstrijd wie zijn paard het 1e kan laten liggen.

Betreft schooien....
Jamaica kennende, clicker of geen clicker, die schooit toch wel, heeft ze altijd gedaan, ook toen ze nog geen VD kende

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:57

Ik wou met mijn shet (wat binnenkort komt) Clickertraining gaan doen. Maar ik was aan het twijfelen... Met zo een Clicker of met een clickje van de tong (Moet ik nog oefenen want soms lukt dat niet Lachen ) Of met 1 woordje zoals Braaf,... Ik weet het niet???!!!

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 13:15

dagami schreef:
Zou je die ook willen noemen? Bloos Want tot nu toe zie ik meer nadelen dan voordelen aan clickeren...

Aha, welke nadelen dan? Ik zie geen enkel nadeel behalve dat somigen vinden over voedselbelonen. Maar die tellen nu niet meer he. Alleen je emotie in je stem kan soms wat vervelend zijn maar daar train je jezelf mee dus dat is mooi. En ja, je moet goed timen. Maar bij welke vorm van training niet? Bij druk laten vallen moet je het ook precies doen. Oke, bij het snoepje geven niet maar dat is dus een groot nadeel van voedselbelonen zonder bridge vind ik. Want ik geloof in de 3 seconden regel. Sowieso, hoe zou je het anders moeten snappen? Ja, na heel lang maar hoeveel frustratie is daar dan wel niet overheen gegaan? Hoeveel onbegrip? En al is dat niet zo aanwezig, waarom zou je je paard dan neit extra helpen dmv de bridge? Ik heb het dan over klikkeren met je stem natuurlijk. Ik zie vrij weinig verschil tussen gewoon voedselbelonen en clikeren.
Voorbeeldje, je zit bv nog op de basisschool en je hebt een heel blad met rekensommen gemaakt, 10 om het eventjews simpel te houden. 2 ervan deed je goed. Dus zecht de leraar: goed zo! je mag eventjes uitrusten. Maar wat was goed? Welke sommen? En hoe moet je die anderen nu oplossen? Bij clickertraining zecht de leraar als het ware: som 2 was goed en som 8. De rest zecht hij niets over. Dus die waren niet goed. In een later stadium is het natuurlijk anders maarik heb het eventjes over het begin stadium. Oke, hoe de andere moeten moet hij nog uitvogelen maar het is toch veel duidelijker welke wel en welke neit goed waren?

Citaat:
Ik vind het hele idee van clickeren namelijk best interessant maar ik snap echt het voordeel van clickeren niet op "gewoon" belonen Lachen

*LOL* , en ik juist de vordelen van gewoon voedelbelonen boven clickertraining niet. Dààrom vroeg ik het ook. Niet om mensen te overtuigen maar dat is natuurlijk wel een (prettig Knipoog ) bijverschijnsel.

Citaat:
En om nog even terug te komen op dat clickeren sneller zou gaan dan gewoon belonen, daar geloof ik niet in Tong uitsteken Het lijkt mij dat het gewoon even snel gaat Lachen

Zie voorbeeldje, wat denk je dat sneller gaat?
Maar wat stef ook zecht, het is geen snelheidswedstrijd. Waarom ik het wel een voordeel ervan vind heb ik al eerder uitgelegd. Daarnaast, dingen die uitstekend waren, bijvoorbeeld, een buiging, het begin gaat perfect maar het einde niet. OP het moment dat het perfect gaat klik je (roep je iets) maar het slechte gedeelte beloon je niet. Bij gewoon voedselbeloning beloon je beide. Als je paard het eerste perfecte gedeelte al in verband brengt met het snoepje... Dus misschien beloon je het verkeerde gedeelte wel...
Nog eventjes over schooien:
Doordat het paard wèèt waar hij zn beloning voor krijgt, het moment van de yes en schooien dus niet helpt word schooien vaak voorkomen. Ook word er beleefdheid aangeleert, maar dat kan je natuurlijk ook bij gewoon voedselbelonen. Bij clickertraining is er geen voedsel zonder yes, dus waarvoor moet je schooien? Die yes. Maar die yes krijg je alleen als je iets doet. En als je het dan ook alleen maar krijgt als je het comando hebt gekregen... Waarvoor meot je dan nog schooien?
Maar met schooien heb ikzelf amper ervaring, dat is alleen maar uit ervaringsverhalen.
Nog een praktijk voorbeeldje:
Ik wou gaan VDen. Basis zat er vanuit de NH al in dus ik sta naast mn paard en probeer haar voetjes te laten geven. Want ik had het boek nathali's penquitt paardenschool gelezen en daar moest je mee beginnen. Nou was mijn paard nogal voetjes op de vlor. Voetjes geven deed ze heel moeilijk laat staan haar leren haar voet op te tillen als ik het zei. Dus dat werd een fiasco. Maar ik had al heel wat van clickertraining gehoord, ik was er ookal mee begonnen. Alleen begon ik toen verkeerd en met een andere opwaardeer methode van de clicker. Werkte voor geen meter. Maar toen ben ik gaan clickeren. Eerst allerlei andere dingen aangeleerd, hoofd laag bv, en toen weer met de voetjes. Ze deed ze de lucht in als ik op haar knie (halverwege het been Knipoog ) tikte. Oke, kan ook met alleen voedselbeloning. Meteen de spaanse pas aanvast geplakt. Die licht overginds momenteel in de koelkast want ze doet hem alleen met weg gedrukte rug. Dat heb ik haar geleerd door haar een zweep met haar knien te touchen. En ik denk niet dat je dat lukt met alleen voedselbeloning zonder bridge. Want dan beloon je niet alleen het aanraken van de zweep maar ook de beweging. En die beweging wil ik wel, maar toch met wel wat veiligheid. Zo doet ze het ook nooit als ik naast haar sta zonder zweep voor haar voorbenen, voor haar sta, of wat dan ook. En zo krijg ik de beweging meteen de lucht in. Vind ik toch wel een voordeel. Ook heb ik haar geleerd haar onderkant van haar hoef te targetten tegen een zweep, maar dan naar achteren. En dan omhoog houden. Kan met voedselbeloning maar ik dnek dat je dat hetzelfde krijgt als bij de spaanse pas. En als laatst lecht ze nu haar hoef in mijn hand als ik die terhoogte van de knie houd (halverwege het paardenbeen Knipoog ik weet neit zeker of dat de knie is, volgens mij is het nl de elleboog). Bij het ene been gaat ze dan naar voren en houd ze hem niet stil. Als ze hem wel stilhoud klik ik. En dat gedrag had ik er dan ook snel uit. Ik denk niet dat je dat lukt met alleen voedselbeloning.
Aanvulling:
Enge dingen kunnen ook erg goed emt klikkertraining gedaan word. Een pasje richting eng iets, klik. Aanraken met de neus, klik. Enz. Ooit wel eens een paard iets minder eng laten vinden door hem na elke keer dat hij langs het enge ding liep een snoepje te geven?
Daarnaast is clickertraining niet iets op zichzelf staands, als extratje boven op de rest van de trainingsmethodes.
Maar is voedselbeloning dat ook niet? (geen rethorische vraag, gewoon een echt gemeende afvragende vraag)
En stef, wbt dat wedstrijdje, mijn paard doet qua vrijheidsdressuur niet veel spectaculairs. En ik ben toch al enkele maanden bezig. Ze buigd niet eens... Liggen trouwens wel al bijna. Maar ze doet wel andere "vrijheidsdressuur" achtige dingen.

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:11

EbbyT"]
Alleen je emotie in je stem kan soms wat vervelend zijn maar daar train je jezelf mee dus dat is mooi.
[/quote]
imo is de emotie in je stem juist een voordeel op de clicker. Een click is altijd maar een click maar met je stem kan je nog aangeven door heel enthousiast te zijn dat je paardje het heel goed deed of door iets minder enthousiast te zijn dat je paardje het juist wat minder deed.

[quote="EbbyT"]
En ja, je moet goed timen. Maar bij welke vorm van training niet? Bij druk laten vallen moet je het ook precies doen. Oke, bij het snoepje geven niet maar dat is dus een groot nadeel van voedselbelonen zonder bridge vind ik. Want ik geloof in de 3 seconden regel.
[/quote]
Of je nu clickt of braaf zegt, dat kan beide prima binnen de drie seconden Lachen Timing is imo dus geen probleem.

[quote="EbbyT"]
Sowieso, hoe zou je het anders moeten snappen? Ja, na heel lang maar hoeveel frustratie is daar dan wel niet overheen gegaan? Hoeveel onbegrip? En al is dat niet zo aanwezig, waarom zou je je paard dan neit extra helpen dmv de bridge?
[/quote]
Dit stukje volg ik niet helemaal Haha! Hoezo zou er frustratie ontstaan? Zolang je goed timet met je beloning en consequent blijft zie ik geen problemen Lachen

[quote="EbbyT"]
Voorbeeldje, je zit bv nog op de basisschool en je hebt een heel blad met rekensommen gemaakt, 10 om het eventjews simpel te houden. 2 ervan deed je goed. Dus zecht de leraar: goed zo! je mag eventjes uitrusten. Maar wat was goed? Welke sommen? En hoe moet je die anderen nu oplossen? Bij clickertraining zecht de leraar als het ware: som 2 was goed en som 8. De rest zecht hij niets over. Dus die waren niet goed. In een later stadium is het natuurlijk anders maarik heb het eventjes over het begin stadium. Oke, hoe de andere moeten moet hij nog uitvogelen maar het is toch veel duidelijker welke wel en welke neit goed waren?
[/quote]
Dit voorbeeld volg ik ook niet helemaal:D Als je je paardje bijvoorbeeld "pas" wilt leren kan je imo net zo goed met je stem als met de clicker aangeven wanneer je paard het goed doet.

[quote="EbbyT"]
Daarnaast, dingen die uitstekend waren, bijvoorbeeld, een buiging, het begin gaat perfect maar het einde niet. OP het moment dat het perfect gaat klik je (roep je iets) maar het slechte gedeelte beloon je niet. Bij gewoon voedselbeloning beloon je beide.
[/quote]
Niet mee eens. Je kan zowiezo met je stem al aangeven dat je minder enthousiast bent over de oefening.
Daarnaast beloon je na je click nadat je paardje weer uit de buiging is opgestaan ook met een snoepje. Ik geloof niet dat je paard dan snapt dat hij de beloning niet voor het laatste slechte deel krijgt maar alleen voor het goede eerste deel Scheve mond
(Als dit voorbeeld echt was zou ik trouwens niet stoppen na een slecht deel maar de buiging nog even doorvragen totdat hij wel goed is en dan het paardje pas weer laten opstaan Tong uitsteken)

[quote="EbbyT"]
Eerst allerlei andere dingen aangeleerd, hoofd laag bv, en toen weer met de voetjes. Ze deed ze de lucht in als ik op haar knie (halverwege het been Knipoog ) tikte. Oke, kan ook met alleen voedselbeloning. Meteen de spaanse pas aanvast geplakt. Die licht overginds momenteel in de koelkast want ze doet hem alleen met weg gedrukte rug. Dat heb ik haar geleerd door haar een zweep met haar knien te touchen. En ik denk niet dat je dat lukt met alleen voedselbeloning zonder bridge. Want dan beloon je niet alleen het aanraken van de zweep maar ook de beweging.
[/quote]
Tuurlijk kan dat ook met een voedselbeloning Knipoog Kwestie van goed timen met je "braaf", evenals je goed moet timen met je click.

[quote="EbbyT"]
En die beweging wil ik wel, maar toch met wel wat veiligheid. Zo doet ze het ook nooit als ik naast haar sta zonder zweep voor haar voorbenen, voor haar sta, of wat dan ook.
[/quote]
Dat is een kwestie van consequentie en heeft niets met de clicker te maken.

[quote="EbbyT"]
Ooit wel eens een paard iets minder eng laten vinden door hem na elke keer dat hij langs het enge ding liep een snoepje te geven?
[/quote]
Dat moet je met de clicker ook aangezien je een beloning moet geven na je click Knipoog

[quote="EbbyT schreef:
Daarnaast is clickertraining niet iets op zichzelf staands, als extratje boven op de rest van de trainingsmethodes.
Maar is voedselbeloning dat ook niet? (geen rethorische vraag, gewoon een echt gemeende afvragende vraag)

Ik wil best antwoord proberen te geven op je vraag maar zoals je hem hier stelt begrijp ik hem niet Bloos

Verder geloof ik nog steeds niet dat clickeren sneller zou gaan dan zonder clicker. De "click" en het gesproken "braaf" betekenen namelijk hetzelfde. Je moet beide goed timen om tot een snel/goed resultaat te komen.
Snelheid hangt dus imo af van de bekwaamheid van de trainer + de intelligentie van je paard.

Dan tenslotte nog even een lijstje van nadelen (imo Knipoog) van de clicker Haha!
-Je mist een vrije hand
-Een click is altijd een click, kan niet "enthousiaster" worden.
-Je moet hem altijd bij je hebben
-Sommige paarden zijn bang voor het clickgeluid Tong uitsteken

Voordelen van de clicker
-Je kan exacter timen (ben ik het niet mee eens Haha!)
-Het gaat sneller (ook niet mee eens Haha!)

Erika3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:15

Ik ga helemaal met Danielle mee. Ook ik denk dat het met de clicker niet sneller gaat, echt niet! Wat Daan al zei, dat ligt aan de bekwaamheid van de trainer en van de intelligentie van het paard. Nou ja, ik ga niet alles wat Danielle net heeft geschreven hier weer opnoemen want dat is ook zo onzinnig Tong uitsteken Ik ben het gewoon met het bovenstaande eens Knipoog

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 14:29

Dagami, hier hebben we een comunicatie probleem. Jij denkt, volgens mij, dat ik met een clicker rondzeul. Dat doe ik niet!!!! Dat vind ik, net zoals jij super onhandig! (sorry als het schreeuwerig overkomt). De nadelen los je op met je stem. Oftewel, geen van jouw nadelen klopt bij clickertraining, tenzij je het met een clicker doet. Ik roep yes!, jij braaf. OP die manier doen we beide aan clickertraining!
Wat ik onder voedselbeloning versta is, je paard geeft een voetje, voetje staan op de grond, jij bied een brokje aan.
Phoe, hopenlijk is het zo duidelijk maar ik bedoel dus zonder clicker maar met stem.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 14:42

Je kunt natuurlijk heel goed stem én clicker gebruiken? Je enthousiasme door je stem en het exact markeren met de clicker? Wan dát is volgens mij het voordeel van de clicker, je kunt hele kleine gedragingen 'aanklikken'. Doordat de clicker een kort geluidje is (korter dan goed zo bijvoorbeeld) is dat makkelijker. Ook is het een duidelijk te onderscheiden geluid want zie er als paard maar uit te komen: "ja braaf, goooooeeeed zooooo, knap gedaan'! ........ eh..... wat was nu precies zo goed gedaan?;-)
In mijn ogen maak je het leven van het paard dus makkelijker en kun je dingen zoals Ebby hierboven beschrijft, targetten met hoef bv, (makkelijker) aanleren.

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:16

EbbyT schreef:
Wat ik onder voedselbeloning versta is, je paard geeft een voetje, voetje staan op de grond, jij bied een brokje aan.

Maar er is toch helemaal niemand die op deze manier bezig is met zijn paard? Scheve mond Lijkt me geen handige manier in elk geval (je kan dan helemaal niet duidelijk maken wat je paard goed doet want de beloning komt pas na het kunstje en het kost ook weer tijd om je beloning te pakken waardoor je snel te laat beloont) en als je het zo bedoelt is clickertraining (met of zonder clicker) idd het handigst Haha!
Maar al met al vind jij dus eigenlijk dat iedereen hier op bokt clickert? Tong uitsteken (want voor zover ik weet werkt iedereen met stembeloning)

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:47

Interesante discussie!

Ik klak met mijn tong als belongingssignaal, ik zeul dus niet een klikker met me mee.
Op zich kan je net zo goed het woordje 'braaf' gebruiken, ik doe dat alleen niet omdat ik dat woordje wel vaker zeg en hem dan lang niet altijd beloon met snoep.
Onder het rijden zeg ik ook regelmatig braaf, en dat snapt Babar geloof ik ook prima, het verschil is alleen dat hij dan geen eten verwacht en na een klik wel.

Dat je stem elke keer anders klinkt heeft denk ik voor- en nadelen:
- Je kan met een woordje inderdaad de ene keer extra enthousiast belonen, wat met een klikker niet kan
- Als je een keer geirriteerd/boos/... bent (kan altijd, is nou eenmaal menselijk gedrag) hoort een paard dat net zo goed als het extra enthousiasme, terwijl hij op dat moment misschien niets verkeerd doet.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-04 18:32

Rosita, ik ben ooit begonnen met de klikker maar aangezien het een ontzettend onhandig apparaat is heb ik haar toen ook gestart met mijn stem. De klikker zelf licht nu ergens in t stof te baden (maar ze zijn wel te koop hoor Knipoog ).
Goed zo word afgeraden, de meest gebruikte woordjes bij mensen die bewust met clickeren bezig zijn (en dus weten dat die term eraan kleeft Haha! ) zijn yes! en ex! Ik weet niet hoe het in engelstalige landen zit maar dat doet er nu niet toe.
Ook yes en ex kan je lang laten klinken, in die valkuil val ik ook wel. Maar ik heb toch het idee dat Stella doorheeft dat het moment van de Y het goeje is en de rest ruis. De klikker geeft trouwens ook 2 geluidjes flak na elkaar en dan beloon je dus ook eigenlijk 2 dingen. Een balpen klik misschien toch makkenlijk?
Dagami, ik denk dat mensen op die manier met voedselbeloning bezig en zijn en dààrom vroeg ik ook naar de voordelen van op die manier belonen boven klikker training. Maar gelukkig is het comunicatie verschil nu opgelost Lachen. Vandaar ook dat voorbeeld van het blad met rekensommen en die leraar.
Veder sluit ik me bij Heleen aan.