[AR] [LO] Hoofd erop en rechtdoor, tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

[LO] Hoofd erop en rechtdoor, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 16:55

Kortom: Hoofd erop, en ineens rechtdoor. Met kracht win je het niet. (flink) afstraffen lijkt wel iets te werken maar liever voorkomen dat ze zich zo sterk kan maken.

Zelf dacht ik aan touwtjes van bit naar het midden van de buik zodat ze iig niet haar hoofd in de lucht kan gooien. Maar vraag me af hoe jullie hierover denken, of misschien betere tips hebben?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 19:41

Ik denk dat deze pony nog niet zo lang op de volte kan blijven. Pak er stukken rechtdoor tussen om het paard weer recht te zetten.

Verder ben ik niet voor om het paard te dwingen, daarom gebruik ik andere methode's. Een makkelijke en goed werkende methode is op het moment dat je pony rechtdoor gaat ren jij richting kont met z'n een zelfverzekerde houding dat je pony denkt dat je in volle vaart zijn kont ramt en daarom gaat uitwijken voor jouw. Zie daar je stop. Hou hierbij wel het touw trak, zodat ze niet naar voren weg kan. Verder kun je het wijken al uit stilstand oefenen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:06

als het mogelijk is, zou ik ook proberen in een longeercircel, round pen of afgezet deel van de bak te longeren. Dan is het voor haar makkelijk om te begrijpen wat de bedoeling is en kan ze eigelijk ook heel moeilijk weg. Als je paard zich sterk maakt aan de lijn, dan jouw kant van de lijn zo laag mogelijk houden. met het touw op de grond kan je veel meer kracht zetten. Als ze eenmaal goed vaart maakt wordt het wel moeilijk, maar als je haar voor bent heb je er misschien iets aan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 21:30

Longeercricel goed! afzetten Dus niet met een enkel lintje/touwtje. Maar het liefst met balken op een meter hoogte, iets wat ze goed kunnen zien er waarbij ze nog even nadenken of ze erdoorheen zullen vliegen of niet. Als je bijv. alleen een trouwtouwtje hebt daar rennen ze alsnog doorheen. Een hindernis misschien ook, maar daar denken ze langer overna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 22:39

longeercirkel afzetten en je paard bijzetten... Haha!

Ik pak nog wel eens de longeerlijn door het bit terug naar de singel zodat je met stelling kunt blijven spelen en ze een beetje smakelijk kunt houden op de binnenkant.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 22:59

Josien:
De pony is 16 jaar en weet prima wat longeren is. Enkel zoekt ze voor alles wat haar opgedragen wordt een uitweg en dit is wel een erg vervelende.

Longeercirkel is inderdaad een optie maar dan heb ik imo nog geen oplossing voor het probleem. Het moet gewoon fatsoenlijk in de bak lukken!
Ze loopt trouwens niet door een afgezet stuk heen, ookal is dit maar 1 touwtje. (en anders zet ik er eventjes stroom op, dan is dat ook zo afgelopen Extreme duivel

Zat ik ook aan te denken zep, ook nog het proberen waard.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:06

Hoe oud een pony is maakt hierbij niet uit. Heeft ze dit altijd gedaan of doet ze dit pas net.

Een paard/pony die altijd een uitweg zoekt is niet zo leuk. Ze heeft er duidelijk geen plezier van en misschien zelfs wel pijn. Maak het leuker en laat haar zien dat samen werken leuk is en dat het ook nog wat verdiend ook. Met dwingen los je dit niet op.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 23:11

Ze heeft dit vaker gedaan en dat ging braaf. Enkel zoekt ze steeds meer uitwegen bij vanalles en nog wat. Met lief/zanchthandig doen is er al genoeg kapot gemaakt, daar profiteert ze enkel van.

Er mankeert niets aan haar, geen angst, geen pijn, het is pure onwil.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 23:30

Waar komt die onwil vandaan?

Ik ben het met je eens dat zachtheid en lief zijn geen waarborg is dat het paard mee wil werken, vaak juist het tegen overgestelde. Zit op het ogenblik ook met z'n jong paard. Die heeft enkel iets bedacht waar iedereen behalve ik jammer genoeg bang voor is. Dat is gewoon van je af schoppen en dan ook echt mikken.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 23:50

Ik zou willen dat ik het wist Josien.
In het begin ging alles goed. Longeren, rijden enz.
Al snel vond ze een hoek eng in de bak. We ging vanalles bedenken waar dat vandaan zou komen, maar vonden niets. Steeds werd er een ´grotere´ hoek eng totdat je nog maar net de bak in kon. Rustig meenemen en gerustellen, erdoorheen slaan, niets hielp. Wel opviel was dat het enkel eng was als het haar uitkwam (bv vandaag mt longeren wel, met vrijspingen zág ze de hoek nog niet). Door verscheidene paardeneigenaren met verstand werd geconstateerd dat het onwil was. En met een flinke aanpak ging het ook prima.
Echter wordt het nu wer steeds erger. Rijden is een poging tot zelfmoord en zelfs longeren is niet ongevaarlijk meer tenzij je van skieen houdt. Haar eigenaresse is hopeloos en heeft er nu echt genoeg van...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 08:49

Heb je een duidelijk foto van haar hoofd van voren en opzij. Dan kan ik kijken wat haar karakter is en zien waar het probleem waarschijnlijk vandaan komt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:07

bijgezet longeren kan nooit geen kwaad (mits je dit goed doet tenminste, dus niet te kort of zo)
Zo te lezen, neemt ze de boel behoorlijk in de maling, wat doet ze met rijden dan, (zelfmoordpogingen)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 21:15

Josien:
Ik heb je een pbtje gestuurd. Ben heel erg benieuwd of jij aan haar geschtsuitdrukking iets kunt halen wat ons kan helpen!

Shan:
INEENS 2 meter opzij springen, soms een hoek eng vinden, ineens gaan rennen. Kortom heel onvoorspelbaar....

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:07

Als er iemand anders opzit doet ze het dan ook?
Anders is het misschien een idee om ze eens een maand ofzo door iemand anders te laten rijden.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:46

Weleens gedacht aan los werk? Iets anders dan anders?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 23:07

Geprobeerd zonder resultaat Kaya. (leuke naam, zo heet mijn aanstaande merrie veulen ook Tong uitsteken)

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:16

Wat doet ze als je los met haar werkt? Of gewoon grondwerk met haar doet?
Woonde je maar wat dichterbij - ik zou er graag eens naar kijken. Denk niet dat allerlei toestanden er aan binden zal helpen.

madonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:37

hoi kaya, het gaat om mijn merrie donya, kijk maar even bij het topic v.m.r en dan vreselijk dilemma donya houden of verkopen

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:01

Ok, ik begrijp het. Het is maar een kleine indicatie die je geeft in het verhaal, maar ik zal je proberen mijn mening uit te leggen.
Ik zie het zo: als je paarden nieuw bij elkaar in de kudde zet, gaan ze op elkaar af, snuffelen, soms gilt er eentje of mept met een voorbeen. Ze zeggen: "Let the games begin!" en dan begint er een heel spel van uittesten. De hoogste in rang is de slimste, de snelste, niet eens altijd de sterkste of de grootste. Snel zijn in handelen en snel zijn in denken, dat is waardoor paarden ontzag hebben voor elkaar - of voor ons. Bij paarden blijft dat hun hele leven doorgaan. Dit paardje (is Donya een Haflinger? Die zijn vaak superslim) daagt jullie uit tot een 'spel', en dat blijft-ie doen. Je kunt meespelen, steeds verliezen, af en toe het spel doorhebben en zelfs af en toe winnen. Dan komt er onmiddellijk een nieuw spel, wat je na veel oefenen, nadenken en weet ik wat misschien ook zou kunnen winnen. Iemand met veel ervaring, die al veel spelletjes heeft meegemaakt en geobserveerd, gewonnen en weer gewonnen, zal er om lachen en denken: kom maar op, ik heb je! Iemand met minder ervaring zal denken Hemel, wat een doolhof! en doodongelukkig worden van deze spelletjes en het almaar moeten nadenken over hoe dit nu weer te winnen.
Zoveel te hoger in rang zo'n paardje is (geworden in andere kuddes of relaties met mensen), zoveel te meer moeite heb je er mee als je niet ervaren bent in het spelen van deze spelletjes. Ik zou zeggen: zoek een eigenaar die dit een uitdaging vindt, dan zal Donya wellicht zelfs een superbrave, makke pony worden. Zoek voor jullie zelf een paardje die minder belang hecht aan dit soort spelletjes, daar zijn jullie allemaal beter mee af. Wellicht niet wat je het liefst wilt horen, maar ik hoop dat het wat bijdraagt. In mijn opinie ligt het niet aan jullie, niet aan Donya, maar klopt de combinatie niet. Ga je daarover niet schuldig voelen, maar neem afscheid van Donya en wens haar nog veel leuke spelletjes met een nieuwe eigenaar. Ik wens je sterkte en wijsheid.

madonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:17

dus je denkt dat donya altijd wel weer een nieuw spel zal vinden? ja dat gevoel heb ik ook wel hoor, ze heeft ook telkens weer iets nieuws, maar toch heb ik het gevoel ook dat ik ook al best wel wat heb gewonnen, en dat ik met hulp van andere kan leren hoe consequent te blijven en te belonen bij goed gedrag en te straffen bij slecht gedrag, het is en blijft moeilijk vind ik

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:47

Kaya, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.
madonya, ik weet niet hoe lang jij je paardje al hebt en hoe lang het spel al aan de gang is, maar vaak is het wel zo dat als je al een poos bezig bent en je pony al veel heeft gewonnen, dan gaan er bepaalde gewoontes inslijten en is het voor jou veel moeilijker om nog het spel te winnen dan dat het zou zijn voor iemand die het paard niet kent. Je pony weet gewoon van jou, o, die kan ik hebben. Als je haar nog niet zo lang hebt, dan heb je nog de kans om met hulp (en je schrijft dat je die hebt, goed zo !) de tendens om te draaien en het spel meer in jouw voordeel te beslissen. Maar zoals geschreven is dat het steeds erger wordt, dan ben ik bang dat ze doorheeft dat ze alles uit de kast kan trekken en er toch wel mee weg komt. En dat is heel moeilijk door jou er nog uit te krijgen.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 17:28

Ja, ik weet dat Donya altijd een nieuw spel zal vinden, en dat is goed, zo zit een paardenleven in elkaar. Maar of dat voor jou en je dochter ook goed is en plezierig, dat moet je zelf zien/beslissen. Ik ben al helemaal blij als mensen het kunnen zien als een spel, en niet als 'die poedersuiker die steeds andere rottigheid bedenkt'. Het is een spel, het spel van het leven. Zolang je erom kunt lachen en altijd meespeelt om te winnen, maar ook tegen je verlies kunt, dan gaat het goed. Ok, er bestaan ook verknipte paarden. Verknipt door mensen of al bij de geboorte. Maar ik ga er van uit dat we het daar nu niet over hebben. Hou je doel voor ogen, en blijf realistisch kijken of dit je plezier schenkt of gaat schenken. Zie het niet als 1 probleem, die enge hoek in de bak die steeds groeter wordt, maar zie het als geheel: het grote spel om de leiding. Je kunt nog zo graag gelijkwaardige vriendjes willen zijn met je paard, maar dat zal nooit kunnen. Je kunt partners zijn, maar jij hebt de leiding.
Dit is zoals ik het zie, en ik wens je veel wijsheid en plezier.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 21:26

Heel mooi omschreven kaya. en zoals je het ook verteld is het precies donya. Ze doet het puur om uit te dagen, en heeft al zoooo vaak gewonnen dat ze enorm veel zelfverytrouwen heeft en ook niet zomaar opgeeft na een flinke strafpartij. Ze voelt zelf dat ze toch weer ooit wint en met haar 600 kilo (oke, misschien 500 Tong uitsteken) in de strijd wint ze dat ook (te vaak).
Ik twijfel er ook erg aan of Donya de pony is, of kan worden, voor petra en vooral voor mandy. Of het ooit zo zal worden dat je met een gerust gevoel met je paardje aan het werk gaat, zonder hulp. De ene dag is het een engel en de andere dag wens ik haar in de hamburgers...

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:00

Blijven lachen - ze is ws een superslim paard. Ik heb het geluk dat er zoveel verschillende paarden op mijn pad kwamen dat ik heel veel heb kunnen kijken (hoe regelen ze hun zaken onderling) en heb kunnen afkijken, slimmer heb kunnen worden. En heb leren lachen! Ik heb ook Haflingers gehad Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:05

waar je voor moet zorgen is niet teveel druk op de lijn als ze het "rondje" loopt. Op het moment dat ze dan de druk op gaat zoeken even inkomen.

Damn Kaya, wat een heel best verwoordt stukje zeg!!!!

Ik zou wel willen dat meer mensen zo over de sport dachten