[AR] [VD] Dressuuroefeningen vanaf de grond?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

[VD] Dressuuroefeningen vanaf de grond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:03

Ik ben een felle voorstander van, voor het inrijden, alle dressuuroefingen vanaf de grond aan te leren.
Alle is misschien overdreven Lachen , iig degene die mogelijk zijn.

Dan heb ik het iig over de basisgangen en de verschillenden versies ervan.
De overgangen daartussen, dus ook van achterwaarts naar galop en van galop naar stap/stilstand.
Mogelijke zijgangen; appuyementen, schouderbinnenwaarts, renvers, travers, pirouetten
Piaffe en passage ( , die best wel pittig zijn.)
Pesade, levade, capriool
En een lading vrijheisdressuuroefeningen.

Ik heb gemerkt dat er nietveel mensen zijn die dat doen, waarom? En wat vinden jullie de voor en nadelen hiervan dan?

Sharada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:25

Zelf lijkt het me hartstikke handig om wel te doen. Als je erop gaat zitten weet je paard tenminste al wat de bedoeling is. Hij zal hooguit in het begin moeite hebben om de hulpen vanaf de rug te begrijpen, maar de principes van de oefeningen kent hij dan al.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:40

Ik zou dat ook wel willen, maar beheers de techniek daarvoor niet. Heb wel wat boekjes over werken aan de lange lijnen, maar bijvoorbeeld een paard mooi actief in de tact op de achterhand houden aan een lichte teugel lukt mij niet. Tijdens het rijden wel, maar dan kan ik ook zit gebruiken.

Ik beheers wel longeren aan twee lijnen.

Heb je tips?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 19:12

Sharada schreef:
Zelf lijkt het me hartstikke handig om wel te doen. Als je erop gaat zitten weet je paard tenminste al wat de bedoeling is. Hij zal hooguit in het begin moeite hebben om de hulpen vanaf de rug te begrijpen, maar de principes van de oefeningen kent hij dan al.

Precies, zo denk ik er dus ook over. Bepaalde oefeningen vragen gewoon erg veel balans, motoriek, spierkracht, uithoudingsvermogen e.d.
Daarom leek het mij ook logischer om de paarden zelf 'op eigen benen' de oefening uit te laten voeren.
Ze hebben, om mij niet in de verleiding te brengen, ook geen halster om, geen hoofdstel in..noem maar op. Het paard is dus 'naakt'. Dit maakt de meeste paarden onafhankelijker, zelfbewuster, 'sterk van geest' en gemotiveerder. Ze staan op hun eigen benen en worden niet in een bepaalde houding gedwongen.

Een groot deel van de uitvoering wordt bepaald door de manier van voordoen.
Als ik wil dat mijn paardje in een appuyement gaat, stap ik met mijn beide benen ook over, het paard, dat op dat moment naast mij loopt, zoekt mijn ritme op en stapt uiteindelijk op dezelfde manier over als dat ik het doe.
Wanneer ik een andere zijgang wil vragen, is het enkel een kwestie van mijn romp en onderlichaam op een bepaalde manier te draaien.

Bij gangen wisselen is het precies hetzelfde. Van achterwaarts naar galop bijv.
Het paard staat naast mij, ik zet rustig een paar stapjes naar achteren, waarbij ik mijn knieen erg buig (zwaartepunt naar achteren brengen), het paard reageert hierop door in zijn achterhand te zakken.
Na een paar stappen spring ik in een grote galopsprong naar voren, dit doet het paardje naast mij dan ook...en dan zitten we in galop.

De capriool, pesade en levade heb ik voornamelijk vanuit de VD aangeleerd.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 19:18

pantarhei schreef:
maar bijvoorbeeld een paard mooi actief in de tact op de achterhand houden aan een lichte teugel lukt mij niet. Tijdens het rijden wel, maar dan kan ik ook zit gebruiken.

Ik beheers wel longeren aan twee lijnen.

Heb je tips?

Het gaat, net als bij het rijden, helemaal om de energie die jij uitstraalt naar je paard. Als jij wil dat je paard verzamelt gaat lopen dan moet jij dat ook doen. Dat bereik je niet door aan de lijnen te gaan trekken, maar door dieper in te zakken door je heupen en je knieen en een bepaalt ritme aan te nemen.
Voor verzamelen is erg veel energie nodig, daarom gaat het vaak minder goed bij een rustig, lees: 'levenloos' paard.
je zult er dus energie in moeten gooien! Maar ipv die energie naar voren uit te stralen, (Rennen!) kan je hem ook op de plaats houden. Dit heeft verzameling tot gevolg.

Sharada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:28

Wat goed zeg dat je dit allemaal lukt Blossomm. Vind het heel knap dat je paard zo met je mee gaat.

Om nog even terug te komen op je vraag. Wat mensen de voor- en de nadelen vinden.

Ik denk dat sommige mensen het als een nadeel zien dat het langer duurt voordat je op je paard kunt gaan rijden. Hij moet immers eerst alles op de grond onder de knie hebben.

Aan de andere kant als je iets langer geduld hebt door eerst op de grond alles te leren dan kan je paard al veel sneller onder het zadel deze oefeningen ook. Je hebt dan als je eenmaal erop gaat een al verder ontwikkelt paard.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 23:49

Sharada schreef:
Wat goed zeg dat je dit allemaal lukt Blossomm. Vind het heel knap dat je paard zo met je mee gaat.

Om nog even terug te komen op je vraag. Wat mensen de voor- en de nadelen vinden.

Ik denk dat sommige mensen het als een nadeel zien dat het langer duurt voordat je op je paard kunt gaan rijden. Hij moet immers eerst alles op de grond onder de knie hebben.

Aan de andere kant als je iets langer geduld hebt door eerst op de grond alles te leren dan kan je paard al veel sneller onder het zadel deze oefeningen ook. Je hebt dan als je eenmaal erop gaat een al verder ontwikkelt paard.

Thanks Lachen , ze vindt het ook gewoon heel leuk! Het is afwisselend en ze voelt zich ook helemaal trots als iets goed lukt.

Daar heb je wel gelijk in, zelfs heb ik ook de neiging om gewoon met inrijden te beginnen....maar ik kan mezelf gelukkig goed inhouden Bloos paardrijden is ook zo verslavend!

Dat laatste punt gaf voor mij dus ook echt de doorslag! De dingen zijn dan ook niet meer zo angstaanjagend nieuw en moeilijk.
Ook is je paard, als het op een goede manier gebeurt, al vrij recht en ken jij en kent hij zijn plus- en minpunten.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:42

ik ben zeker voor. heb er nog geen ervaring mee, maar ind dit wel een hele goede manier het paard dit op deze manier aan te leren. OK dan!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 19:46

Thanks! Tot nu toe alleen maar positieve reacties Lachen
Toch vind ik het wel bijzonder dat , tot nu toe, niemand zich hier mee bezig houdt.

Het is ook niet alleen om je paard aan te leren, want je leert er zelf ook onwijs veel van. Als je op de grond staat merk je dat bepaalde oefeningen toch moeilijker zijn dan dat je van te voren dacht..en dan begint het leerproces!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:00

O jawel hoor, hoewel ik niet pretendeer dat ik mijn paard passage en piaffe kan aanleren. Wie weet komt dat nog Knipoog.
Voor de rest zorg ik wel dat alles wat ik van mijn paard vraag, ik het hem eerst aangeleerd heb op de grond. Dit werkt zo veel sneller. Op de grond kan je de dingen makkelijker uitleggen dan vanuit het zadel.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 20:19

Nou, kijk eens aan...de eerste! Welke dingen heb je wel vanaf de grond aangeleerd?

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:03

Wijken voor druk, naar achteren met druk op zijn neus en borst, voorhand wijken naar links en rechts dmv druk iets voor de singel. Wijken van zijn achterhand. Behouden van richting, behouden van tempo, Galopwissels, overgangen, one rein stop, (sliding)stop vanuit draf, begin van spin, rollback (mee bezig), zijwaarts...zo'n beetje alles dus Knipoog. Met als belangrijkste item de lichtheid van het paard. Hij moet zowel op de grond asl met rijden voelen alsof je een bootje rondduwd op het water.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:02

Ik heb toevallig laatst een boek aangeschaft over longeren en werken aan de lange lijnen waarin oo de hogere dressuuroefeningen beschreven worden. Dus ik wil er wel mee aan de gang, maar eerst maar eens het boek doorlezen en het zelf allemaal snappen voor ik ga proberen het aan mijn paard uit te leggen. Hoewel ik wel het idee krijg dat jullie niet aan de lange lijnen maar echt zonder iets werken, of zie ik dat verkeerd?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 18:11

Is dat het boek van Richard Hinrichs?
Die heb ik ook, maar daar gebruik ik vrij weinig van.

Ik begin eerst helemaal los, en zodra het paard alle oefeningen 'op zijn eigen benen' uit kan voeren wil ik ook aan de lange lijnen beginnen.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 18:13

memory schreef:
Wijken voor druk, naar achteren met druk op zijn neus en borst, voorhand wijken naar links en rechts dmv druk iets voor de singel. Wijken van zijn achterhand. Behouden van richting, behouden van tempo, Galopwissels, overgangen, one rein stop, (sliding)stop vanuit draf, begin van spin, rollback (mee bezig), zijwaarts...zo'n beetje alles dus Knipoog. Met als belangrijkste item de lichtheid van het paard. Hij moet zowel op de grond asl met rijden voelen alsof je een bootje rondduwd op het water.

Dat is wel al een lading ja, zie ik het goed dat bij julie dan de nadruk op wijken voor druk ligt?

Hoe ben jij trouwens begonnen met de galopwissels? Die vind ik/vinden wij nog vrij moeilijk en gaat zelden 'goed'.

Wat houdt de rollback in?

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:24

amable: wat voor boek is dat als ik vragen mag?

Blossomm: Het lijkt me ook heel erg leuk om dat soort oefeningen te doen met LL of los, maar ik heb geen flauw idee hoe je dat kan leren, bijvoorbeeld galopwisseld helemaal los? hoe kan je dat ooit leren??????

Ik heb trouwens wel met vd eerst los geleerd en daarna onder het zadel Lachen

Iig wel knap van jullie als je dat kan zeg. *LOL* OK dan!

En een rollback is volgensmij dat een paard een half rondje heel snel draait, net zoiets als spinnen, maar dan een half rondje. En ik geloof dat ze het tussen galop doen, maar ik weet het niet zeker hoor.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 18:27

Febe schreef:

Blossomm: Het lijkt me ook heel erg leuk om dat soort oefeningen te doen met LL of los, maar ik heb geen flauw idee hoe je dat kan leren, bijvoorbeeld galopwisseld helemaal los? hoe kan je dat ooit leren??????

En een rollback is volgensmij dat een paard een half rondje heel snel draait, net zoiets als spinnen, maar dan een half rondje. En ik geloof dat ze het tussen galop doen, maar ik weet het niet zeker hoor.

Een kwestie van nadoen Haha!
Ooit wel eens zelf door de bak gegalopeerd? Mensen kijken mij een beetje gedesorienteerd aan als ik dat doe, maar zo oefen ik mijn eigen galoperen.
Galopwissels vind ik zelf al niet makkelijk om te maken, laat staan dat het makkelijk voor paarden is, die hebben nog vier benen ook! Maar zij galoperen wel vaker dan ik, dat wel.

Eerst ben ik gaan oefenen met vanaf de grond aangaloperen, wanneer ik aangalopeer, doet mijn dametje dat ook..als ze er zin in heeft. Als het goed is, zelfs nog op hetzelfde been.
Ik zorg er dan voor dat ik vrij dicht naast haar ren, en op een bepaald moment maak ik een extreme wissel...soms doet zij dat ook....en soms vind ze het te veel moeite.
Op dit moment is het ook nogal moeilijk te oefenen, want de bak is nogal een modderbad. (externe attributie? Bloos )

Dat van de rollback zou best kunne, ik heb niet echt verstand van western...dus ik geloof je op je woord Haha!

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:57

huh???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:00

Een rollback is een oefening waarbij een paard na de sliding stop of het achterwaarts gaan een snelle wending om de achterhand maakt en weer rustig verder galoppeert.

En ja, aangezien ik niet op mijn shetlanders rij, leer ik ze alles vanaf de bodem aan. Vrijheidsdressuur, maar ook gewone dressuur, mennen en het werken aan de lange teugel. Met het laatste zijn we op het moment vooral bezig met het ontspannen stappen en draven ([***]) en het begin van het verzameld in viertakt galopperen ([***]), schouder binnenwaarts in stap en draf en met [***] nu het begin van het appuyement. En de piaffe, in mijn dromen. Haha!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 19:01

Febe schreef:
huh???

Wat Verward

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 19:05

xyzutu2 schreef:
Een rollback is een oefening waarbij een paard na de sliding stop of het achterwaarts gaan een snelle wending om de achterhand maakt en weer rustig verder galoppeert.

En ja, aangezien ik niet op mijn shetlanders rij, leer ik ze alles vanaf de bodem aan. Vrijheidsdressuur, maar ook gewone dressuur, mennen en het werken aan de lange teugel. Met het laatste zijn we op het moment vooral bezig met het ontspannen stappen en draven (sjors) en het begin van het verzameld in viertakt galopperen (Blacky), schouder binnenwaarts in stap en draf en met Sjors nu het begin van het appuyement. En de piaffe, in mijn dromen. Haha!

Ja, van jou wist ik het wel ja! Ik vind je site geweldig!
Zonder over te komen als één of andere malloot graag Lachen

Ben jij ook los begonnen? Of heb je het aan de lange teugel aangeleerd?

Nu je het zo uitlegt over de rollback, krijg ik wel een deja-vu ja...

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:10

Blossomm schreef:
Wat Verward

niks laat maar, je bericht is nu gewijzigd Lachen

Doe je het het echt voor???(galopwissels enzo) Bloos!

snapt ie dat? Bloos!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:57

Blossomm schreef:
Dat is wel al een lading ja, zie ik het goed dat bij julie dan de nadruk op wijken voor druk ligt?

emmh ja...alles met rijden is hier ook op gebaseerd dan het lijkt me niet meer dan logisch dat je dat principe op de grond eerst aanleerd...

Citaat:
Hoe ben jij trouwens begonnen met de galopwissels? Die vind ik/vinden wij nog vrij moeilijk en gaat zelden 'goed'.

Paard op de cirkel sturen, laten galoperen, naar je toe halen in galop dan halverwege de andere kant opsturen (nog steeds in galop) en voila je hebt een changement.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:12

Het boek wat ik heb heet longeren en werken aan de lange lijnen en is geschreven door Olympisch dressuurruiter Jennie Loriston-Clarke.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:02

Verward Ik zorg er dan voor dat ik vrij dicht naast haar ren, en op een bepaald moment maak ik een extreme wissel...soms doet zij dat ook....en soms vind ze het te veel moeite. Verward

verklaren mensen je niet voor gek als ze dit zien??
ik zou het zelf ook wel eens willen proberen, dus alle uitleg en tips zijn welkom....