[AR] Oogkleppen de zin of onzin ervan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

[AR] Oogkleppen de zin of onzin ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 20:01

Wie ment er MET of ZONDER oogkleppen en waarom?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:34

Mennen met oogkleppen. Omdat deze stomweg aan het hoofdstel zitten. Daarbij ben ik er zo aangewent dat ik het een stom gezicht vind, zonder oogkleppen. Op een of andere manier is een menhoofdstel daar niet mooi voor. Het zal misschien een voordeel zijn dat je paard meer ziet in de marathon, maar die van mij ziet al genoeg Knipoog .
Onder het zadel rij ik wel gewoon zonder, en ik merk aan me pony ook totaal het verschil niet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:41

Altijd met. Althans aangespannen. Ik rijd de pony onder het zadel zonder. En merk ook niet echt verschil. Al is hij met oogkleppen net wat braver in het verkeer.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:56

Ik rij Eli met oogkleppen. Met beleren ben ik zonder begonnen omdat ik dat eigenlijk wilde. Maar ik bleef problemen houden al ik met draf zelf perongeluk een beetje met de zweep of mijn arm zwaaide streste Eli compleet en ging er steeds vandoor.
Ik heb het toen één keer met geprobeert en toen ging het prima, ik kon zelfs meteen galop doen terwijl ik dat nog niet geoefend had terwijl ik achter hem liep. Sindsdien rij ik dus met. Als hij straks wat meer ervaring heeft wil ik het nog weleens zonder proberen, maar voorlopig houden we het nog even zoals het nu gaat.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 23:06

Ik ben dus begonnen MET oogkleppen, omdat het aan het hoofdstel zit en volgens iedereen moet je er mee rijden Verward , maar ik merk dat mijn pony er gespannen wordt.
Ze is heel kalmpjes en cool van nature ook tijdens het werk, maar de oogkleppen maken dr onzeker en angstig, ze wil denk ik graag alles zien van alle kanten.
Op zich kan dat denk ik ook wel, want ze is niet schrikerig of angstig aangelegd.

Daarnaast zie ik redelijk veel shetlandmenners zonder oogkleppen rijden, niet dat ik dat dan ook moet doen, maar misschien komt het vaker voor bij shets dat ze rustiger zijn zonder oogkleppen. (?)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:34

Beleren doe ik altijd zonder oogkleppen. Ik wil wel dat de pony weet dat er iets achter hem hangt. Na een of twee keer ga ik wandelen aan de hand met een hoofdstel met oogkleppen om ze eraan te laten wennen. Daarna rij ik altijd met oogkleppen, een aantal redenen:
- Paarden zijn beter geconcentreerd op je stem en kunnen niet reageren op bewegingen die ik maak voordat ik een aanwijzing geef.
- In het tweespan moet ik niet hebben dat de ene pony reageer op een stille zweephulp die ik geef aan de andere pony, zoals een hulp bij het inbuigen og een drijvende hulp.
- De pony's zien elkaar niet steeds en zijn geconcentreerd bij hun eigen werk.
- De pony's raken niet afgeleid door dingen die op de bok gebeuren en die hun niet goed kunnen zien (zoals een jas uitdoen) De bok valt net buiten hun gezichtsveld.
- Wanneer de pony angstig is voor iets in de berm ofzo dan kan je gemakkelijk hem ervan afleiden door de pony de andere kant op te laten kijken (uit het oog, uit het hart)

Met verkeersmakheid heeft het denk ik niet zoveel te maken gezien ze soms wel een schrikken omdat ze laat zien wat er aan komt (ze zien dan wel dat het gevaar voorbij is en het is wel meteen duidelijk wat het is omdat het direkt in het gezichtveld valt)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 02:34

Ik rijd altijd met oogkleppen.
Dit komt ook omdat de oogkleppen aan het hoofdstel vast zitten. Dus ik kan ze nieteens verwijderen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 05:04

Ik heb geloof ik een stuk of 6 tuigen (incl. hoofdstel) en inderdaad, die dingen zitten er gewoon aan vast Lachen Wel jammer, kun je niet eens wat anders proberen.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:06

Ben begonnen zonder, dat gaf al gelijk een hoop problemen Scheve mond , dus gauw met kleppen aan de gang en alles gaat nu super *LOL* .

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:09

Eerst met, omdat ik geen ander hoofdstel had.. Nu zonder, omdat ik het 10x niks vond.. Ze schrikt veel meer met oogkleppen, omdat ze van alles hoort, amar niks ziet.. Dus vandaar zonder.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 15:46

Ik rij ook altijd met. Langzaam aan laat ik ze er aan wennen en bij de meeste geen enkel probleem Lachen

En waarom met? net allemaal wat nappie zegt Lachen Pony's letten op mij en niet ergens anders op. Magpie wordt helemaal heftig als ik zonder rijdt..

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:51

Eentje met, eentje zonder. Eigenlijk ook omdat het tuig nou eenmaal zo was, niet dat ik er bewust voor heb gekozen ofzo. Haha!

Tja ik heb eigenlijk bij de pony zonder kleppen geen problemen mee dat hij meer bezig is met andere dingen om hem heen ofzo.

Hij is trouwens ook beleerd zo zonder kleppen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:14

mennen doe ik altijd met, mede ook omdat ze er gewoon aan zitten en omdat het paard dan minder van de omgeving ziet.

onder de man gewoon zonder, ook omdat het hoofdstel nou eenmaal zonder is en erop heb je zo en zo al meer controle (meestal)

longeren wissel ik het weleens, sommige paarden doen het braaf zonder, terwijl de andere met moet omdat hij dan allerter blijft voor de zweep omdat hij hem nietmeer ziet en meer om mn stem let. Het verrassingseffect is dan ook groter en uiteraard de reactie ook wanneer ik wel mn zweep gebruik.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:20

De reden dat ik mn shetlander heb beleerd met oogkleppen is vanwege alle redenen die hierboven genoemd zijn en ook omdat ze aan het hoofdstel vast zitten, maar ze loopt fijner en relaxter zonder oogkleppen ze let net zo goed op en is vrolijker (minder gespannen), ze kijkt wel meer om zich heen maar het effect vd hulpen hebben er tot nu toe nog niet onder geleden. (misschien ook omdat ik alleen recreatief men, wedstr . en les hopelijk volgend jaar)

Ik hoop op Paard en koets een tuig te kunnen kopen zonder oogkleppen of een hoofdstel waar je ze ervan kunt halen.

Gister was ik op een wedstr waar 3 shets meeliepen en alledrie zonder oogkleppen, ik zie het overgens veel meer bij ponys dan paarden dat er zonder oogkleppen gement wordt.
Waarom?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:22

Tess schreef:
Ben begonnen zonder, dat gaf al gelijk een hoop problemen Scheve mond , dus gauw met kleppen aan de gang en alles gaat nu super *LOL* .

Zo zie je maar dat het erg per pony/paard verschilt

Die van mij is net andersom Knipoog

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 20:11

een kennis van iemand die ik ken die beleert de paarden eerst met oogkleppen voor de kar en daarna zonder zodat als je het hoofdstel ooit eens verliest op de één of andere manier dat je paard dan niet schrikt van wast er achter hem is wat hij dus kan zien.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:44

horssie schreef:
een kennis van iemand die ik ken die beleert de paarden eerst met oogkleppen voor de kar en daarna zonder zodat als je het hoofdstel ooit eens verliest op de één of andere manier dat je paard dan niet schrikt van wast er achter hem is wat hij dus kan zien.

Dat is niet slim om het hoofdstel te verliezen. Ben je dus alle controle kwijt.

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:49

napie schreef:
Dat is niet slim om het hoofdstel te verliezen. Ben je dus alle controle kwijt.

nee idd,maar stel dat er eens iets gebeurt waardoor je je hoofdstel verliest en je paard ziet ineens de kar en is dat niet gewend kun je helemaal niks meer beginnen zo bedoelde hij dat.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 01:03

Over shetlander zonder oogkleppen....

Ik heb een shetlander en wil eigelijk graag met oogkleppen op rijden...ze is zonder veel meer afgeleid en kijkt meer om zich heen dan dat ze naar mij luisterd. Met oogkleppen is dit minder, alleen zitten die hoofdstellen met kleppen bij mijn kleine shet ook veel minder. Dat heb ik wel geprobeerd.
Ik denk dat er meer menners met mij eens zijn dat het moeilijk is om een perfect passend hoofdstel met kleppen te vinden voor een shetland-koppie. Dan dus maar weer zonder...en als ze braaf genoeg zijn, waarom ook niet?

.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:54

Ik rijd en beleer alles met oogkleppen.

De voordelen zijn dat ze geconcentreerder zijn en niet schrikken van dingen die op de kar gebeuren of als je er bijvoorbeeld af stap(heb ik allemaal mee gemaak).
Ik heb wel een tijd zonder gereden, maar nu alles met.

Dat heb ik ook met een stangetje. Ik heb op een trensje gereden, ik pak nu liever een stangetje.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:28

Er zijn geloof ik wel eens discussie over geweest wat beter is.
Met Timon heb ik altijd zonder gement gewoon omdat een tuig zonder oogkleppen goedkoper was en ik heb er verder ook geen concentratie problemen mee gehad.

Bij sommige paarden die een hoofdstel dragen met oogkleppen raken helemaal in paniek omdat ze neit meer omzich heen kunnen kyken en andere concentreren zich beter met oogkleppen. Er is dus neit egt een touw aan vast te knopen wat nou 'beter' moet zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:29

horssie schreef:
nee idd,maar stel dat er eens iets gebeurt waardoor je je hoofdstel verliest en je paard ziet ineens de kar en is dat niet gewend kun je helemaal niks meer beginnen zo bedoelde hij dat.

Als je je hoofdstel verliest zal er zowiezo al niets meer mee te beginnen zijn...

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:07

horssie schreef:

ik heb het idd wel eens mee gemaakt dat een pony gewoon zijn eigen hoofdstel van zijn hoofdschudden..... door snel reageren van de omgeving gebeurde er daardoor gelukkig geen ongelukken...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:16

Het is ook wel zo, dat ze dan meer op jou letten.. Maar het is ongelofelijk vervelend, dat ze amper te houden is als er een auto langsmoet, omdat ze dan allemaal gebrom naast zich hoort, alleen ze kan het niet zien, en dus vind ze het eng. Als ik zonder oogkleppen rijdt, ziet ze het, en vind helemaal niks eng, en loopt ze zo lang aardappelrooiers enzo.. Tong uitsteken
En zonder oogkleppen, kan ze veel ontspannender lopen.. En het niet opletten is geen probleem, want ze luisterd ontzettend goed naar je stemhulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:19

Afbeelding
Ik rijd erg veel met halve oogkleppen zodat het paard toch redelijk mee kan kijken.
Alleen in de dressuur rijd ik met hele oogkleppen omdat die nu eenmaal bij m'n nette tuig horen Haha!