Daaar zit zeker wat in in jou beredenatie, maar toch vind ik de oefeningen uit de dress. minder onnatuurlijk dan het paar op commando laten liggen op de rug bijvoorbeeld.
Waarom?; omdat in de dress veel natuurlijke bewegingen terug komen, bv zijwaarts , onder het zadel wordt dit versterkt en ook min of meer verplicht uitgevoerd , ook al is het in veel gevalleen een natuurlijke beweging, het tijdstip of tijdsduur is niet natuurlijk, dat klopt.
Een paard op zn rug laten liggen is in mijn beleving paard-onwaardig en IK vind dat je een paard hiermee beledigd.
Je brengt hem in een positie waarin hij zich onderdanig en kwetsbaar moet op stellen.
klopt, en als je paard je niet vertrouwt, krijg je dit ook niet voor elkaarPaarden zij prooidieren en wij mensen worden door paarden gezien als roofdieren, nu doen wij dagelijks onze best om door een paard niet als roofdier aangezien te worden, ik vind op het moment van dit soort kunstjes dat je het paard alleen bevestigd in zn vermoeden en gevoel van het prooidier zijn.
ik ken genoeg dingen uit bijv NH waar men zich wel degelijk als roofdier (en niet als leidende hengst of merrie) opsteltDat neemt niet weg dat dit niet kan gebeuren in andere takken vd paardensport of recreatie, maar VD spreekt mij niet aan en MIJN gevoel zegt dat dit ZO tegenatuurlijk is dat ik er niet mee bezig wil zijn.
dat mag 
Misschien voor de duidelijkheid, een paard een mooi pasje aanleren of een voetje leen geven vind ik vrij onschuldig, mijn mening is gebaseerd op een paard op de rug laten liggen, andere dieren over hem laten springen, een paard op de kont laten zitten andere dieren op het paard zetten enz enz.
Nogmaals veel mensen denken echt dat hun paard het leuk vind, ik zie en veel gevallen een paard dat de aandacht leuk vind niet de trukjes!