Hoeveel jaar moet een paard zijn om voor de kar te mogen? Is dat net als met inrijden ongeveer rond hun 3e jaar? Of moeten de spieren eerst aansterken en kan je beter eerst andere oefeningen doen?
marieke
Stephany
Geplaatst: 21-10-04 10:51
ik geloof dat je met het 3e jaar moet laten wennen enzo aan de kar en het tuig, etc. En met ht 4e jaar pas voor de kar zetten maar ik weet het niet zeker
Sjonniej
Geplaatst: 21-10-04 10:53
Met zo'n 3 jaar beginnen met longeren. Zo de commando's etc. aanleren. Je moet 200% zeker weten dat je paard stopt wanneer je ho zegt en gaat lopen als je hem dat verteld. Als dat nog niet zo is, doorgaan met longeren, anders gebeuren de grootste ongelukken. Als dat goed gaat kan je hem een een keer met het tuig op longeren.
Anoniem
Geplaatst: 21-10-04 12:20
Tess was op een maandje na 3 toen ze beleerd werd voor de kar.
Sizzy
Geplaatst: 21-10-04 12:49
Ik verplaats je topic even naar UZ
Mariska_28
Geplaatst: 21-10-04 13:03
Ik heb Ciara toen ze 2 was met haar moeder samen in het span gezet. Rusitg aan gedaan en ging en gaat super! Ze is nu 4 en een jaar onder het zadel. Ook onder het zadel in het begin alleen maar in het bos gereden, lange stukken rechtuit. Nu pas rijden we haar in de bak.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 21-10-04 14:42
Een paard kan eerder voor de kar als onder het zadel, de belasting voor de spieren is (normaal gezien) minder. Toevallig hebben wij gisteren onze jonge pony voor het eerst in de kar gehad. Deze wordt in maart 3 jaar.
En voor de verhalen er weer zijn dat het te jong is, dravers lopen op hun 2de jaar al mee in de koers.
EbbyT
Geplaatst: 21-10-04 14:53
Belasting voor de spieren heb ik geen idee van maar ik denk dat die zeker anders zijn als bij rijden. Maar hoe zit het met de groeiplaten? Want behalve dat de spieren goed moeten zijn, al voordat je er iets achter gaat hangen, moeten bepaalde groeiplaten gesloten. Bij het rijden sluiten de groeiplaten in de rug (waar je dus op zit he) pas echt op een jaar of 6. Eerder dan 5 erop gaan zitten is neit bepaald goed voor je paard. Zijn wetenschappenlijke gegevens. Kan het eventueel wel nazoeken hoor, maar dat is wel een heel karwij. Maar goed, iedereen moet zelf weten wat hij met die gegevens doet, zelf weet ik het echter wel... En dat argument van dat ze met hun 2e al in de koers, dat vind ik nou niet echt een goed argument. Wie zecht dat het daarom goed is? Maar ben benieuwd of iemand gegevens heeft over groeiplaten die gesloten moeten worden voordat er verantwoord getrokken kan worden door een paard. Ik denk dat dat eerder is als bij rijden, de ruggroeiplaten sluiten tenslotte als laatste. Wie weet dat?
Tessebes
Geplaatst: 21-10-04 17:28
Neonlight schreef:
En voor de verhalen er weer zijn dat het te jong is, dravers lopen op hun 2de jaar al mee in de koers.
Ja, en die staande op hun 6de al bij de slacht.
Pink_Horizon
Geplaatst: 21-10-04 22:07
Hier zijn de meningen over verdeeld... Over het algemeen mag betuigen eerder dan inrijden. Pinky was 2.5 toen hij beleerd werd (3 weken lang 6 maal per week oefenen) en daarna heeft hij 'rust' gehad (1x per 4 weken). pas nu (nu hij 5 is) wordt er redelijk intensief met hem getraind (zowel voor de kar als onder het zadel.
lageveld
Geplaatst: 22-10-04 01:07
Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken. Een licht karretje trekken is veel minder belasting dan 80 kilo op je rug. Spelenderwijs kun je kinderen ook vanalles leren; niks mis mee. Kinderarbeid is weer wat anders... zie hiervoor de reaktie van Tessebes !
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 22-10-04 07:49
Niet alle dravers staan met hun 6de al bij de slacht, dit zijn de paarden die niet goed genoeg zijn en toch geen handel in zit. Onze paarden worden met 2,5 jaar in de regel getuigd (als ze echt jeugdig zijn een jaar later), gaan met 3 jaar mee op concours en worden tot een jaar of 20 voor de wedstrijden ingezet. En in de 18 jaar dat ik daar nu op stal kom is er (bij gemiddeld 8 paarden op stal) nog nooit eentje kreupel geweest!
Napie
Geplaatst: 22-10-04 10:57
Ligt aan je paard. Sommige rassen zijn laat uitgegroeit zoals friezen. Die zou ik sowieso niet al te vroeg mee beginnen. Drie lijkt me een redelijke leeftijd. Dan kunnen ze het geestelijk ook beter verwerken (in span moet een paard toch geestelijk veel kunnen verdragen en zelfstandig kunnen werken). Iets ouder ben ik nog meer voorstander van. Een paard tot zijn 5 gespaart blijft tot in de ouderdom bewaart.
mcrielaard
Geplaatst: 22-10-04 14:28
Mijn vader is begonnen met 2 jaar en 3 maanden.. Rondje wandelen, met alleen het tuig aan enzo.. Met 2 jaar en 4 maanden is voor de marathonwagen gezet.. Zomaar superkleine rondjes van 10 minuten ofzo.. En met 2 en een half naast Celien gezet.. Omdat Celien een heel goed paard is om een jong paard naast te beleren.. Ze kijkt nergens van op, en als Lady (zo heet het jonge paard zeg maar) Niet in 1 keer goed luisterd als ze bijv. rechts moet, dan duwt Celien dr gewoon de goede richting op enzo.. Ze is nu ong. 2 jaar en 6 maanden..
Ikzelf zou beginnen tussen de 2 jaar en 8 maanden en de 3 jaar..
(Lady is trouwens een trekpaard) Maar het hangt erg af van het paard, hoe ver hij zich al ontwikkel heeft enz. Bij het ene paard is dat erg laat.. Bij het andere weer vrij vroeg..
Vroeger werden trekpaarden soms al met 18 maanden ingespannen.. Dat vind ik absoluut te vroeg.. Het is dan eigenlijk nog een veulen..
Monster
Geplaatst: 22-10-04 15:22
ik geloof dat je hem met 2.5 al het "lichtere" menwerk kan laten doen...
Banja
Geplaatst: 24-10-04 20:02
vanaf hun 2e kun je m al laten wennen aan aangespannen rijden.. doe er dan nog niet TE zware dingen mee
Tessebes
Geplaatst: 25-10-04 09:47
Goed en nu een serieus antwoord van mijn kant. Ik denk dat je vooral niet te vroeg moet beginnen. Lichte lichamelijk belasting is totaal geen punt, maar denk aan geestelijke belasting. Hou de oefeningen kort, ga niet gelijk een uur aan de slag met een jong paard. Een kwartiertje even wat doen is lang zat. 2 jaar vind ik wel erg jong. Mijn paardje is nu 1 jaar en 7 maanden, echt nog een kleutertje. Om haar over 5 maanden al te gaan beleren zou ik niet eerlijk vinden. Ze kan de rest van haar leven nog voor me werken en om daar zo lang mogelijk van te mogen genieten, laat ik haar nu nog even staan. Ik zou zeggen, zo met 2.5 jaar zou je eens wat kunnen gaan doen. Spelenderwijs het tuig erop leggen en een rondje stappen, kan natuurlijk al op jongere leeftijd.
Frankinero
Geplaatst: 25-10-04 10:34
Op 2.5 jarige leeftijd gaan ze hier voor de kar. Maar dat is dan een rondje van hooguit 25 minuten en niet iedere dag.
Banja
Geplaatst: 25-10-04 16:28
als ze met 2/2,5 voor de kar gaan en je houd het echt HEEEL kort, kan dat best!
Sjonniej
Geplaatst: 25-10-04 16:38
Dan kan je natuurlijk beter een half jaartje wachten en daarna meteen lekker aan het werk gaan. Dan een half jaartje wat aanmodderen.
Buckje
Geplaatst: 25-10-04 19:47
vanaf 2,5 jaar laat ik mijn pony aan zijn tuig wennen en langzaam bandjes tot 3 jaar en met 3 de kar ervoor
DendroFleur
Geplaatst: 25-10-04 22:35
Juntos is nu 2,5 en zo af en toe wordt er iets mee gedaan. Van de zomer heb ik hem 3x 10 minuten gelongeerd. Hij weet nu dat hij naar mijn commando's moet luisteren. Hierna heb ik hem 2x met een hoofdstel gelongeerd maar wel met een halster erover waaraan ik de lijn vast heb gemaakt. Hierdoor kon hij rustig aan het bit wennen. Een enkele keer als hij op stal lag ben ik er bovenop gaan zitten (wel met nog een been op de grond) en heb hem overal aan geraakt. Daarna heb ik tijdens het eten het tuig erop gelegd. Hierna een keer gelongeerd. Daarna aan de dubbele lijnen een beetje sturen en van de week heb ik dit op een vreemde plaats (binnenbak manege) gedaan terwijl er een ander paard liep en hem ook tussen hindernissen door gestuurd. Ik noem dit nog geen werken maar meer leren en gehoorzamen. Hierdoor gaat hij leren dat hij mij kan vertrouwen en leer ik hem ook beter kennen. Binnenkort wil ik een keer op de manege in de buitenbak gaan sturen zodat er veel dingen om hem heen te zien zijn. De stap hierna zal slepen zijn. Ik hoop hem volgend jaar voor de wagen te hebben. Ik denk dat het aanrijden hierdoor gemakkelijker gaat. Ik ben al wel aan het oefenen om op-en- af een krukje te stappen. Die beweging naast zich vind hij nog wat spannend. Dat kan ik beter nu oefenen dan wanneer ik er echt wil gaan stappen. Het zou jammer zijn dat hij van de beweging schrikt en je hierdoor niet op een rustige manier op hem gaat zitten. Ik vind niet dat je een paard op deze manier belast. Ik denk eerder dat ze het leuk vinden dat ze er ook bij horen en belangrijk zijn.
Owens_hartje
Geplaatst: 25-10-04 22:59
Tessebes schreef:
Ja, en die staande op hun 6de al bij de slacht.
En waarom staan ze bij de slacht??? Omdat ze worden afgedankt omdat ze de snelheid niet meer halen. En omdat ze meestal te gek zijn in de kop om normaal op te rijden. Dus dan gaan ze geld kosten. Terwijl ze op de baan geld moeten verdienen. En mijn Welsh Cob, is nu 10 jaar en in volle bloei. Was al vanaf zijn 2,5 jarige betuigd. en vanaf zijn 4e jaar onder het zadel.
SummerRemedy
Geplaatst: 25-10-04 23:09
Wat de groeiplaten betreft: die in de benen zijn rond het 3e jaar allemaal gesloten, het bekken en de schouder rond het 4e, en de rug- en halswervels rond het 6e jaar, maar volgens mij hoef je met de rug niet zoveel rekening te houden. Ik zou op het 3e jaar beginnen met longeren en aan het tuig en de kar laten wennen, en pas op het 4e jaar echt beginnen met werken...
Amanda_T
Geplaatst: 26-10-04 10:05
Ik weet niet wanneer Lasagna ingespannen is. Maar volgens mij best vroeg. ze is wel goed beleerd. Ze snap alles goed enzo, ze luisterd goed naar commando's. ik denk zelf dat je het beste rond 2,5 jaar kan beginnen met het lichtere werk, zoals longeren, lange lijnen, gewoon dat het paard aan jou commandos leert wennen. Als ze dat goed kunnen, zou je er eens een tuig op kunnen leggen, en eens kunnen gaan oefenen. Daarna zou je ze voor een niet te zware wagen kunnen zetten, en er af en toe eens een paar rondjes mee kunnen rijden, niet te lang, en niet te vaak. En zo steeds iets verder opbouwen