[AR] 2span, vaste opstelling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

[AR] 2span, vaste opstelling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 22:04

Ik vroeg het me ineens af; hebben jullie voor jullie 2span een vaste opstelling? Dus steeds dezelfde pony links en dezelfde pony rechts?

Zodra Pink in 2span gaat lopen kan de 2e pony dit dus niet.
Die is wel 100% verkeersmak.
Ik vroeg me dan af wat verstandiger is; Pinky links ivm verkeer wat hij al kent, en de andere pony rechts?

Of hebben jullie een andere theorie?
Wisselen jullie ooit? Waarom wel/niet?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:46

Het is verstandig het makste paard in het verkeer links te laten lopen. Officieel hoort het grootste paard/ppony rechts te lopen, daaar de weg altijd wat rond loopt en dat paard dus iets lager zou lopen.
Als de paarden gelijk zijn, wat verkeersmakheid betreft zou je ze om en om moeten laten lopen. Maar dan moet je steeds je teugels van maat veranderen, dus veel doen dit niet.(wij ook niet, ha,ha) Lachen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:20

Pinky_girl"]
Ik vroeg het me ineens af; hebben jullie voor jullie 2span een vaste opstelling? Dus steeds dezelfde pony links en dezelfde pony rechts?
Wisselen jullie ooit? Waarom wel/niet?
[/quote]

Om te voorkomen dat je pony`s scheef worden is het belangrijk om de zoveel tijd van positie te wisselen.

[quote="santos schreef:
Maar dan moet je steeds je teugels van maat veranderen, dus veel doen dit niet.(wij ook niet, ha,ha)

Dit is onzin.
Vergespen is bij het omspannen van een tweespan van gelijke afmeting zelden nodig. Bovendien is vergespen een fluitje van een cent.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:24

het is goed om te ruilen.
tegen mij zeggen ze altijd ze moeten net zo makkelijk links als rechts kunnen lopen.
dat verhaal met verkeer etc klopt in theorie wel maar in praktijk is dat wat anders.
ik had een pony met 2 span ervaring en 1 zonder. het is wel belangrijk dat beide pony's goed betuigd zijn omdat de eerste keer in 2 span toch al een ramp is... (denk aan aantrekken etc. de een gaat de ander wacht en zo kom je dus geen meter vooruit)
dus als 1 pony nieuw is in het tuig en in 2span is het helemaal lastig.
omdat mijn ene pony blijkbaar altijd links heeft gestaan is omspannen een ramp. bit een gaatje lager en voet op de rem. na 4 /5 keer rijden wordt het beter maar ze is o zo blij als ze weer terug mag naar haar eigen plekje.
omspannen moet je dus wel blijven doen maar om er achter te komen wat het lekkerst loopt moet je in het begin af en toe om de 7/8 x ongeveer wat wisselen.
succes er mee!!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:26

Maar dan moet je steeds je teugels van maat veranderen, dus veel doen dit niet.(wij ook niet, ha,ha)

alleen het borsttuig veranderd bij het omspannen maar ook dit is niet altijd het geval. heb je en borsttuig met 2 ringen dan houdt je pony al het tuig. heb je een borsttuig met 1 ring dan moet je het borsttuig wisselen.
de rest blijft bij de pony dus de leidsels ook!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:41

laura2span schreef:
de rest blijft bij de pony dus de leidsels ook!

Ik geloof niet dat dit zo is.
Bij het omspannen blijft de leidsel niet bij de pony. Er is verschil tussen de rechter en linker leidsel (je zit niet recht achter je span) en de kruisleidsel is zo'n 11 cm langer (afhankelijk van de grootte van de pony)
Laat je bij het omspannen de leidsels op de pony dan lopen ze omgespannen met de koppen tegen elkaar.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:48

Ook ik wissel ze wel eens om, is echt beter Lachen Zeker omdat mijn pony's wat verschillen in maat, zo'n 13 cm. Maar ja, ik kan er niet echt in meepraten, kom net kijken bij het 2span rijden Haha!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:42

de leidsel blijft zeker wel bij je pony en de langst leidsel blijft de binnen leidsel dus dat veranderd zat de langste eerst in het rechteroogje van je tuig dan zittie nu in het linker. als je in het midden op de kar zit is er niks aan de hand, zit je rechts op de kar dan zul misschien een gaatje bij moeten stellen.
omdat de ene pony gevoeliger is dan de ander en de een weer links of rechts meer steun nodig heeft hoort een leidsel bij een pony.
de leidsel blijf je trouwens verstellen soms wel 3 x per rit.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:45

Ik heb tot nu toe altijd de meest ervaren pony links gehad. In mijn oude span heb ik ze op een gegeven moment een keer omgewisseld maar dat liep echt niet. De een is gewoon een echte linkshandige pony en de ander rechtshandig. Dat was eigelijk ideaal. Nu heb ik 2 linkshandige pony's. De ervaren pony staat nog steeds links en de andere probeer ik dmv longeren rechts wat soepeler te krijgen. Ik denk dat het ook een kwestie van proberen is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:33

Wij hebben Hardy en David gewoon zomaar naast elkaar gezet. Dit een paar weken, en daarna een keer andersom proberen. Kijken op welke manier ze het beste lopen.
Daar kwam uit; Hardy rechts en David links. Zo liepen ze allebei lekker en liepen goed in de aanleuning. Zodra je ze een keer omspande gingen ze tegen elkaar lopen vechten en gooide ze de koppen in de wind.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:19

Omspannen lijkt me heel verstandig als ze een tijdje naast elkaar hebben gelopen.

Ik heb pas van Riny Rutjens gehoord waarom bij het beleren het onbeleerde paard links zou moeten lopen, zoals Santos al zei. Ten eerste gaan zij bij het beleren altijd de weg op, omdat de weg op zich al een soort "baan" vormt, door de berm. Het paard heeft daar houvast aan.

Een paard is een vluchtdier en zal bij gevaar (denk aan naderende vrachtauto's of andere grote gevaarten) altijd proberen van het gevaarte af te vluchten, dus tegen het rechtse paard aan. Als dat paard koel in het hoofd is, blijft hij gewoon lopen en drukt dus terug. Hij geeft dan zijn spanmaatje het gevoel van: "ok, niks aan de hand, je kan gewoon blijven lopen".

Ze je het groene paard rechts, dan trekt het zijn maatje mee en heb je veel meer kans in de berm of erger, de sloot, te belanden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:32

Onze paarden komen thuis zelden in het tweespan, vaak alleen op concours. Het is zelfs zo dat wij onze laatste 2 tweespannen (1 ervaren en 1 onervaren) op concours zelfs voor het eerst naast elkaar hebben gezet, waarbij dus de onervaren voor het eerst in het tweespan stond, en dan de wedstrijd ook allebei de keren nog winnend hebben afgesloten. Op de wedstrijd hebben onze paarden een vaste kant in het tweespan. In de regel wordt bij de hackney's de beste hackney links gezet. Bij ons beste span was dit niet zo, dit kwam omdat Michael ging hangen als ie links liep. Deze staat nu langs een jonge merrie in het span, en blijft dus gewoon rechts staan.
Onze andere oude ervaren spanpony kan zowel links als rechts staan. Pony's die slecht doorliepen of bijvoorbeeld niet door water lopen zetten we langs deze "tank" neer, en dan komen ze om bovengenoemde reden links te staan. Wat dus eigenlijk de "wedstrijd"plaats is voor de oude pony.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:05

laura2span schreef:
de leidsel blijft zeker wel bij je pony

Dat is dus niet zo, de leidsel zonder gespje blijft altijd je rechterleidsel.

Afz: Ilindra.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:19

officieel moet je gespje altijd links zitten omdat daar je pinkriem aanzit.
met omspannen is het gewoon het makkelijkste de leidsel bij je pony houden omdat je dan alleen wat veranderingen hoeft af te stellen en als je de leidsels ook omwisseld moet je weer helemaal op nieuw beginnen.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:45

wij wisselen nog wel eens de paarden om. ze kunnen alledrie zowel links als revchts lopen. en ook kunnen ze alledrei naast elkaar... naja in een tweespan dan... zeg maar...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:45

Celien is bij ons altijd het zogenoemde 'handpaard' En staat dus altijd links, omdat ze goed voorwaarts is, en heel braaf, en een heel goed paard om een jong paardje naast te zetten.. En Tekla of Lady staan dus altijd rechts. Hoewel Tekla ook wel is links staat, omdat ze bij de vorige eigenaar altijd links gestaan heeft, is het dus alle2 gewend..

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:10

Ik denk niet dat het altijd hetzelfde hoeft te zijn., Wisselen is wel goed! Want anders worden ze eigenlijk maar op een kant getraind. Dus slecht is het nooit! Het paard zal alleen even moeten wennen denk ik. Lachen succes.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:56

Wij wisselen ook zo vaak mogelijk op stal ivm het niet aanwennen aan 1 plek, op wedstrijd staan ze wel allemaal het zelfde omdat ze natuurlijk allemaal een betere kant hebben maar thuis houden we wel van stuivertje wissel.

Een paard dat wij beleren zetten wij ALTIJD links, en waarom? Zodat als hij slaat hij de menner niet tegen de knieen slaat!
En qua leidsels, er is een linker en een rechterleidsel dus als we omspannen gaan de leidsels gewoon zoals ze horen en niet mee want dat werkt niet.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:03

Ienemienie schreef:
Een paard dat wij beleren zetten wij ALTIJD links, en waarom? Zodat als hij slaat hij de menner niet tegen de knieen slaat!

Dat kan bij ons dus niet.. Bij onze wagens zit een soort voorschot.. Dus als ze trappen, moeten ze eerst door het hout (bij de recreatiewagen) of door het aluminium van de marathonwagen heen.. Tegen die tijd is de menner wel aan de kant gegaan denk ik.. Tong uitsteken

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:33

Nou wij rijden met een vierspanmarathonwagen en die is wel aardig stevig hoor en heeft al wat klappen gekregen. Vaak genoeg trappen de paarden als ze het doen tegen het schulpje maar soms komen ze er ook wel eens over heen met de beentjes hoor. Maar gelukkig gebeurt het niet zo vaak.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 00:32

nog even een reactie op de leidsels. De leidsels zijn zeker wel verschillend in ons tweespan. De hete tuiger en de rustige volbloed vragen beide een heel verschillende teugeldruk. De een heeft veelnodig en de andere bijna niets. Dus als ze omgespannen worden moeten de leidsels zeker(in maat!!!!) mee veranderd worden. Lachen( wij hebben dan ook nog eens een tuig met de borst ringen aan de binnenkant, wat inhoudt dat de tuigen ook nog om moeten, wat dan weer inhoudt dat de zware tuiger en de smalle volbloed elkaars tuig niet passen) Conclusie wij laten ze altijd aan hun "eigen"kant lopen( wat eigenlijk niet goed is, omspannen is beter) hahaha.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:19

Ienemienie schreef:
Nou wij rijden met een vierspanmarathonwagen en die is wel aardig stevig hoor en heeft al wat klappen gekregen. Vaak genoeg trappen de paarden als ze het doen tegen het schulpje maar soms komen ze er ook wel eens over heen met de beentjes hoor. Maar gelukkig gebeurt het niet zo vaak.

Heeft Lady ook een x gedaan, de kar liep op de broek bij een hellinkje, en daar schrok ze nogal van (Ze is nog maar 2 en een half) En toen begon ze te bokken, en toen kwam ze er ook boven.. Maar ze moet dr benen wel heel erg naar achter trappen wil ze de menner raken..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:34

Ja maar al schopt ze je plankje darvoor (naampje vergeten) nou aan diggelen, is de kans kleiner dat de menner het in zijn gezicht krijgt als het paard links staat.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:03

Sjonniej schreef:
Ja maar al schopt ze je plankje darvoor (naampje vergeten) nou aan diggelen, is de kans kleiner dat de menner het in zijn gezicht krijgt als het paard links staat.

Dan krijgt de menner het niet in zn gezicht, maar de passagier wel, als die er is.. En die zit dan dus naast de menstoel, dus nog een stuk lager..
Aan de andere kant, als je beste paard links staat, en je gaat langs de weg, dan schrikt het bijv. jonge paard veel minder snel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:35

Maar als je jonge paard schrikt trekt die het goede paard eerder mee de sloot in, dan wanneer hij links gaat en eerst het ervaren paard moet omduwen.