[AR] Hervorming van de mensport....

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 10:50

De punten op een rijtje:
Proef A
•(nieuwe) klasse 1 en 2 rijdt KNHS proeven
•(nieuwe) klasse 3 rijdt FEI dressuurproef of de KNHS
proef klasse 3 (in 1 klassement
•3 juryleden aan de ring bij klasse 3
•Alle dressuurproeven mogen voorgelezen worden

Wat houd dit in:
Klasse 1 en 2 blijft gelijk
Klasse 3 - Deze klasse biedt de keuze van 2 soorten proeven
NL: de oude 3 of de FEI dressuurproef, deze worden in handicap verreden.

Het staat de rijder vrij om te wisselen naar behoefte en mogelijkheden om de FEI proef te rijden (deze moet nl in een grote ring). De proef wordt beoordeeld door dezelfde 3 juryleden i.v.b met 1 klassement. Als een organisatie geen grote ring kan of wil aanleggen blijft alleen de mogelijkheid om de normale 3 proef te rijden, wil een oude klasse 4 rijder rijden dan zal hij de normale 3 proef moeten rijden.

Proef B marathon
•(nieuwe) klasse 1 rijdt max. 4 hindernissen (A t/m F) of
6 hindernissen (A t/m D) dus maximaal 24 poorten
•(nieuwe) klasse 3 rijdt in de trajecten A en B de FEI
snelheden, dus 1 km per uur sneller.

Proef C vaardigheid
•(nieuwe) klasse 1 en 2 (ook L en M) vereenvoudigen:
1.Het parcours voorwaarts te bouwen
2.Aantal meervoudige hindernissen limiteren
3.Snelheidstabel iets bijstellen voor 1 en 2

•(nieuwe) klasse 3 deelnemer heeft twee opties: FEI-snelheid of KNHS-snelheid
(De keuze voor de snelheid is afhankelijk van de keuze in de dressuur)
dus de fei proef dressuur gestart ook de fei snelheid vaardigheid, en voor de 3 rijder geldt hetzelfde.

Leeftijden
Minimum leeftijd paard of pony:

4 jaar Dressuur en vaardigheid t/m klasse M
5 jaar Dressuur en vaardigheid Z en ZZ en samengesteld klasse 1
6 jaar Samengesteld klasse 2 en 3 en minimarathon

Algemeen
- In alle klassen helmplicht
- Luchtbanden zijn toegestaan in alle klasses
- Geen strafpunten meer voor niet dragen van handschoenen en/of schootkleed

Stokmaat
- 1.20 voor enkelspan pony's vanaf klasse 3
- 1.08 voor meerspannen vanaf klasse 3

Correct me if I'm wrong, en er zullen vast nog dingen ontbreken maar so far was dit wat ik kon vinden.

Nou.. barst los..
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 10-11-16 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 10:58

Met m'n jongste die 4 word kan ik voorlopig niks..
Ik vind marathon vanaf 6 best reeel, maar ik zou graag wel de dressuur en vdh onderdelen van de SGMW mee kunnen pakken met een 5 jarige, zo zal je al onderlinge moeten gaan rijden om je dier eens mee te kunnen nemen.
Er werd wel iets gezegd over dat HC rijden dan wel mag met een jonger dier, maar dat is dus niet zeker..

Minimarathon vanaf 6; 5 was ook prima geweest.
En kiezen welke proef je wilt rijden in klasse 3... tsja de ene is pittiger dan de andere.. vaardigheid is FEI vlotter rijden dan de knhs.

De 3 juryleden aan een ring vind ik wel een goed iets.
Evenals cap op in alle onderdelen. Mensport liep daar altijd in achter.

De stokmaten is ook drama; het ging toch altijd prima zo? Nu kunnen veel 2 spannen pony's nooit doorstromen naar 3. En kleine 4 spannen...
En enkelspan pony bijv klasse 2 NL Kampioen 2016 die heeft pony onder de 1.20 en kan nu niet verder...
Zelf had ik ook graag nog eens een keer een SGMW willen rijden in enkelspan, maarja ze zijn geen 1.20+
Tandem zal wel hetzelfde verhaal worden ben ik bang.

Toegankelijkheid?? Nope.

assie

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:21

Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af wie ze bedenkt. De meeste dingen zijn zó niet handig voor instromende en bestaande menners, maar zijn alleen fijn voor de klasse 4 menners. Hoe groot is die groep klasse 4 en hoe verhoudt dat zich met de groep 'gewone' menners? Persoonlijk denk ik dat je hiermee veel mensen gaat laten afknappen.

Verder: dat cap verplicht vind ik logisch in verband met veiligheid. Dat schootskleed en handschoenen niet meer verplicht zijn vind ik heel jammer. Het geeft het geheel toch wat meer allure als je netjes je schootskleed en handschoenen aandoet. Ik blijf er zelf dus wel mee rijden, gewoon omdat ik het netter vind staan.

Minder hindernissen voor klasse 1. Mmm.. tsja. Ik had het al eerder gelezen op de voorpagina van bokt. Maar ik weet niet of ik het een goed idee vind. Voor mijn gevoel kun je al behoorlijk snel alle klassen doorstromen en kom je vrij snel in klasse 3 terecht. De overstap naar klasse 4 is voor veel menners niet aantrekkelijk (te duur o.a.). Dat betekent dat klasse 3 steeds groter en voller wordt met menners die daar blijven hangen.
Door klasse 1 dan nog een stuk makkelijker te maken, zit je nog eerder met z'n allen in klasse 3.
Ik zou er denk ik eerder voor kiezen om een soort 'pre-klasse' toe te voegen. Een instapklasse met maar 4 hindernissen. Daarmee kun je dan rustig inkomen, regels leren kennen etc. Vergelijkbaar met de BB zoals je die in de dressuur nu ook hebt. Alleen zou ik hier dan wel werken met winstpunten, dat je minimaal 5 winstpunten moet hebben voor je mag instromen in de échte klasse 1.

Ben benieuwd hoeveel mensen hun licentie aan de wilgen gaan hangen nu. Nogal wat Welshjes-menners zijn nu de sjaak vrees ik.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:23

Is minimaraton zo'n indoor maraton met hindernissen en vaardigheid zonder dressuur wegtraject? Dat zou jammer zijn, had rustig aan 2017 Faya (dan 5) eens mee willen nemen in tweespan met haar zus.

Vind de stokmaten wel jammer voor degene met kleinere pony's die wel ambitie hebben voor hogere klassen.... Ik heb zelf die ambitie niet. Maar een meerspan onder de 108 cm kan vaak best goed meekomen en een Welsh A onder de 120 enkelspan ook.

Cap verplicht vind ik wel een goede verbetering. Schootkleed en handschoenen vind ik dan weer jammer.. Ziet er toch wel sjiek en verzorgd uit

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:42

Vanaf wanneer gaan deze reglementen in? Ik ben ook wel benieuwd naar de gedachtegang achter bepaalde wijzigingen.

@Patricia: Indoor marathon is inderdaad kegelparkoers met twee hindernissen (zonder wegtraject)

EDIT: voor welk soort spannen geldt deze nieuwe reglementen?

ADeeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:06

Leuk dat er kennelijk al iets meer bekend is.
Enkele punten vind ik wel okay, zoals Cap en aanpassen snelheid van de vaardigheid ( ook al hadden wij daar geen probleem mee).
Maar het aanpassen van het stokmaat voor de klasse 3 zorgt er feitelijk voor dat er een nieuwe verblijfsklasse gecreëerd wordt voor mensen met ponies kleiner dan of die 1,20m (enkelspan) of 1,08m ( meerspannen), want je kunt dan vanwege de maat niet meer doorstromen. Dat vind ik persoonlijk erg jammer!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:14

Nou, ik ben eerlijk gezegd wel blij met minder hindernissen in de Klasse I. Heel veel beginnende marathon rijders vinden dat heel zwaar als je 5/6 hindernissen moet onthouden (incl. ik). Op deze manier heb je er wat meer plezier in. Nu heb ik misschien wat meer kans op een WP :-).

Handschoenen en schootkleed blijf ik wel gebruiken vind ik netter. Mijn groom gebruikt liever geen handschoenen (hij blij).

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:17

Vanaf wanneer gaat dit in? Was net blij dat ik vanaf januari in de jonge pony rubrieken mocht starten met de mini marthon.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:30

Ben wel benieuwd hoe het nu met de kampioenschappen gaat. Gaan de oude klasse 4 rijders/internationale rijders nu bij de klasse 3 rijders meetellen? Lijkt me voor klasse 3 niet zo leuk. Daarnaast moeten de internationale rijders nu ook minimaal 3 klasse 3 wedstrijden rijden voor het kampioenschap te mogen rijden voor 10 juli? (moeten ze opeens meer wedstrijden rijden, lijkt me zwaarder voor de pony's zeker nu de klasse 4 rijders in 2016 geen wedstrijd hebben die al meeteld voor de selectie)..

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:33

Klasse 1 en 2 krijgen een KNHS kampioenschap, klasse 3 een Nederlands Kampioenschap, ze hoeven zich niet te selecteren is vrije inschrijving.
Volgens voorzitter menforum was er weinig verschil tussen klasse 3 en klasse 4 rijders en volgens hem waren een aantal klasse 3 rijders veel beter dan bepaalde klasse 4 rijders.
Het gaat in in 2018.
Dat menschort en handschoenen is voorlopig alleen voor de marathons.
Wat betreft die stokmaat, mensen die al in klasse 3/4 zitten, met een te kleine pony, zullen eerst te maken krijgen met een overgangsregeling, ze kunnen dan blijven rijden, er worden echter geen meer toegelaten vanuit 2. Het is ingesteld met het oog op het dierwelzijn.
Op de districtsvergaderingen wordt het allemaal heel duidelijk uit de doeken gedaan door Arjan Copolse/Hermann v.d. Bosch.
Het wordt trouwens pas 13 december (waarschijnlijk) definitief goedgekeurd, dus het is nog niet 100% zeker.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:53

yarrah schreef:
Nou, ik ben eerlijk gezegd wel blij met minder hindernissen in de Klasse I. Heel veel beginnende marathon rijders vinden dat heel zwaar als je 5/6 hindernissen moet onthouden (incl. ik). Op deze manier heb je er wat meer plezier in. Nu heb ik misschien wat meer kans op een WP :-).

Daarom lijkt een instapklasse mij een betere zaak. Dan kun je ook rustig inkomen en het is net wat meer dan een hobbyklasse waar je eens recreatief een rondje start.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:53

Maar als ik het goed begrijp, dan wordt de snelheid in de marathon 2 km per uur sneller bij overgang van klasse 2 naar klasse 3? Dat vind ik dan wel weer veel ineens (voor mijn kleine Detje haha)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:27

Die instapklasse hebben ze eerder geprobeerd, maar was geen succes, zowel bij de opganisaties als de deelnemers, nu is het de bedoeling dat de klasse 1 echt een beginnersklasse zal worden.
Klasse 3 is nu de hoogste klasse, als je daar start hoor je bij de besten, dus dan moet er een tandje bij :).
Het probleem dat de klasse 3 rijders het te duur vinden om naar klasse 4 te promoveren is nu weg, tenslotte is klasse 4 er niet meer en voor klasse 3 hoef je geen massieve banden of andere aankopen/aanpassingen te doen.
Het menforum is een jaar aan het brainstormen geweest hierover, het is ons, op de districtsvergadering, van vergadering naar vergadering uitgelegd door Hermann, dus de hele opbouw, met de redenen waarom dit, waarom dat, duurde wel lang, vergadering was om 11 uur afgelopen ipv 10 uur, maar was ook heel verhelderend.
Hoofdzaak is dus minder klassen, meer deelnemers per klasse, alles zo diervriendelijk mogelijk, zodat de sport hierdoor niet in een verkeerd daglicht zal komen. Vooral hiervoor is de angst groot, partij voor de dieren werd hierbij genoemd.
Er wordt nu ook al en straks ook, gecontroleerd op de terreinen waar men de paarden/pony's laat overnachten, want ook daar gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen, volgens de spreker.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:46

Waarom voor de kleine pony's geen lagere snelheden dit hadden ze vroeger ook.
En 6 hindernissen in klasse 1 vond ik geen probleem maar juist leuk, maar ja ik rij maar 1 SMW per jaar, n.l. de thuis wedstrijd. Hier train ik het hele jaar voor om mijn kleintjes van 98cm en 104cm in conditie te hebben.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 21:54

Klasse 3/4 NK word wel een giga druk NK met open inschrijvingen. Maar ik vind het wel wat, idd er zijn klasse 3 rijders die sterker rijden dan sommige klasse 4. Ik vind het een mooie meting juist.

@Assie: Nou deze regels zijn voor mij als klasse 4 rijders ook geen joepie regels... ik rijd bijv ook lekker dressuur vdh en zit nu aan allerlei regels verbonden. En m'n jonkie staat voorlopig uit zn neus te peuteren.
Leuk hoor dat we nu meer wedstrijden kunnen rijden, maar dat gelijk de rest op de schop moet is wat mij betreft vreemd en niet fair.
En idd, nu gaat klasse 3 straks heel snel volstromen.

Schootkleed en handschoenen krijg je geen strafpunten meer voor, maar ik zou het zeker wel doen iig het schootkleed. Geen enkele jury wil recht je kruis inkijken zegmaar. :))

Yarrah: Je kan alsnog 6 hindernissen moeten rijden, echter mogen ze dan t/m poort D gaan.

@Roos; ja dat klopt.. bij FEI rijden we bijv 14-13, dat is flink aanpoten voor die van mij, ik kan tussendoor niet een stukje gaan stappen bijv. Maar heb ook wedstrijden gehad dat we 12-13 moesten. Mogen ze bepalen aan de hand van tussen traject of geen tussen traject. Maar dan word de overgang van 2 naar 3 eventueel idd 2 km sneller dan voorheen maar kan ook hetzelfde blijven of 1 km sneller..

Cabelona: De hele mensport gelden reglementen voor; dus alleen zoals stokmaten gaan voor spansoorten.

Ik ben wel benieuwd of ik bijv dan klasse 2 SGMW als HC mee zou mogen doen met een 5 jarige pony, want klasse 3 moeten ze nu 6 zijn, maar ik wil geen marathon rijden maar alleen de drs vdh onderdelen. Anders kan ik echt voorlopig niks en ben ik gebonden aan maar wat onderlinge wedstrijden.

Op fb word gezegd vanaf 2017 dat dat is gezegd op de vergadering, ik ga daar ook maar vanuit, want 1,5 jaar van te voren reglementen presenteren is best enthousiast dus dat lijkt me ook sterk van de knhs. Maar je weet natuurlijk maar nooit. Ik kijk uit naar de vergadering over 2 weken..

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 00:55

Bij ons werd uitdrukkelijk gezegd 2018, ook omdat de parcoursbouwers en juryleden allemaal eerst bijscholing moeten hebben over de nieuwe manier van bouwen. Dan moet alles nog op papier gezet worden, 13 december as. wordt het pas definitief, dan kun je pas beginnen met op papier zetten en dan is het kerst, nieuwjaar en zit je al in 2017, denk niet dat er dan al een letter op papier staat.
Vanaf 2017 is ook 2018 :). De nieuwe dressuurproeven hebben we ook erg lang op moeten wachten, dus maak me geen illusies.

Ze willen ook een rubriek voor jonge paarden mogelijk maken, deze doen dan alles op voor hen de gemakkelijkste manier, de vaardigheid hoeft bijvoorbeeld niet op volgorde, maar je mag de poortjes nemen zoals voor jouw paard het gemakkelijkst is, zo kan het jonge paard rustig wennen aan alles om hem heen.
Je mag ook alleen de onderdelen rijden die jouw paard/pony aan kan, dus je kunt ook alleen dressuur en vaardigheid rijden, of alleen dressuur, mag je de proef ook nog uitzoeken, net wat jij wilt en wat je paard wil.
Leek ons allemaal wel heel creatief, maar misschien werkt het, de tijd zal het leren.

Volgens onze sprekers zal de klasse 3 niet volstromen, omdat er natuurlijk verloop is, als je weer met een jong paard/pony begint, begin je in de klasse die bij het niveau van jouw paard/pony past, dus klasse 1 of klasse 2, daardoor krijg je weer verloop van mensen uit klasse 3 naar klasse 1 of 2.
Je zit nu dus niet eeuwig meer in klasse 3, maar je mag ook weer terug als dat het niveau van jouw paard is.

Deze stokmaten zijn trouwens de stokmaten die de FEI hanteert, het is de bedoeling dat menners uit het buitenland dan zo mee kunnen doen aan een Nederlandse wedstrijd en niet in de war worden doordat wij andere regeltjes hanteren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 01:08

Ik begrijp dat jullie de uitleg van het menforum reeds hebben gehad in district oost, Mel.

Mijn gevoel (maar "correct me") zegt dat de stap van klasse 3 naar de feitelijke klasse 4 (= internationaal) nu juist veel groter wordt.

Verder kan ik me juist wel vinden in de veranderingen, behalve de capplicht in alle klasses. Betekent dat dat het rijden met een hoedje alleen nog maar voorbehouden is aan de internationaal rijdende menners? Erg jammer, er gaat zo wel veel van de allure van de mensport verloren.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 01:15

Grainey schreef:
B
Je mag ook alleen de onderdelen rijden die jouw paard/pony aan kan, dus je kunt ook alleen dressuur en vaardigheid rijden, of alleen dressuur, mag je de proef ook nog uitzoeken, net wat jij wilt en wat je paard wil.
Leek ons allemaal wel heel creatief, maar misschien werkt het, de tijd zal het leren.

Dat zou voor mij wel top zijn, zo kan ik toch dressuur/vdh onderdeel van de sgmw met de entourage aanwennen. Dus ben benieuwd.

Citaat:
Volgens onze sprekers zal de klasse 3 niet volstromen, omdat er natuurlijk verloop is, als je weer met een jong paard/pony begint, begin je in de klasse die bij het niveau van jouw paard/pony past, dus klasse 1 of klasse 2, daardoor krijg je weer verloop van mensen uit klasse 3 naar klasse 1 of 2.
Je zit nu dus niet eeuwig meer in klasse 3, maar je mag ook weer terug als dat het niveau van jouw paard is.

Ah, dus ik mag bij wijze weer klasse 1 gaan rijden als ik enkelspan of tandem ga doen. :)) Naja dan liever klasse 2, maar ben blij dat die keuze dan iig nog voor ons is aangezien ze onder 1.20 zijn.

Citaat:
Deze stokmaten zijn trouwens de stokmaten die de FEI hanteert, het is de bedoeling dat menners uit het buitenland dan zo mee kunnen doen aan een Nederlandse wedstrijd en niet in de war worden doordat wij andere regeltjes hanteren.

Buitenlandse menners zijn dus interessanter voor knhs dan onze eigen menners... -O-

Gem: Ik niet, ik kreeg alles wel door en dit komt van de site vereniging in stap en draf.
En idd, die overstap van klasse 3 naar een internationale word zo juist groter voor mijn gevoel..

Capplicht vind ik een goed iets; mensport liep daar al in achter. Ohz ZZ rijden moet met cap, maar hier mocht je in de B met hoedje. :')
Het is idd sjiek een hoedje, maar ik heb er eens een zien gaan in de dressuur, die kon t met mazzel navertellen, maar dat hoedje beschermt niks. Ik heb internationaal ook geen hoedje op. Krijg net zo goed 9ens. Maargoed dat is natuurlijk een eindeloze discussie tussen wat mooi is of niet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 01:26

Ik geloof ook niet dat klasse 3 volstroomt. Heb juist het gevoel dat de stap tussen 2 en 3 best een pittige is.

Het alleen de dressuur en de vaardigheid mogen rijden (in de SWM) ben ik heel blij mee. Dat verruimt mijn mogelijkheden.

Vind het wel goed dat een klasse 4 menner met een jong paard weer van voor af aan MAG beginnen (of moet??). Mijn instructrice rijdt al anderhalf jaar impuls, hobbyklasse en JP omdat ze voorlopig niet in klasse 4 wil starten met de jongeman.

(edit: ongetwijfeld door velen flauw en geheel offtopic bevonden: ben benieuwd wanneer ze in de voltige en westernsport capplicht krijgen.)
Laatst bijgewerkt door Gem op 11-11-16 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 01:29

Bij de vergadering van Oost heb ik begrepen dat de nieuwe regels in 2017 ingaan maar dat ze dan nog geen nieuwe proeven hebben dus die hopen ze in 2018 klaar te hebben.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:16

Bij ons werd gezegd dat er geen nieuwe proeven komen, als alles klaar is en loopt, dan gaan ze misschien nog eens nadenken over nieuwe proeven, maar dat kon nog wel een tijdje duren, als ik de reacties daarover zag. Misschien hadden jullie een andere spreken in Oost?
Om te starten met een jong paard in een lagere klasse moet je het wel melden bij de KNHS, dus het moet niet, maar mag.
Gem: moeten ze eerst nog even een cap uitvinden voor de voltige die de kinderen niet stoort bij de oefeningen en waar ze niet aan kunnen blijven hangen (riempjes aan de cap )
Oost en Noord hebben de vergadering gehad, het was ook erg druk bij ons, zaal moest nog groter gemaakt worden (Noord), anders pasten wij er nooit in :).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:18

Citaat:
Vind het wel goed dat een klasse 4 menner met een jong paard weer van voor af aan MAG beginnen (of moet??). Mijn instructrice rijdt al anderhalf jaar impuls, hobbyklasse en JP omdat ze voorlopig niet in klasse 4 wil starten met de jongeman

Dit is altijd geweest je mocht 1 of 2 klasses lager starten met een jong paard met behoud van een aantal winstpunten

Daarbij vind ik persoonlijk dat er erg veel druk op verenigingen nu komt met het uitschrijven van het vraagprogramma en het organiseren van wedstrijden.
Heb altijd al bewondering voor ze, maar nu gaat het helemaal een puzzel worden.. dus alvast voor de verenigingen van mij een dikke chapeau

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:24

Niet voor niets dat het menforum het specialiseren van wedstrijden promoot. Dus niet meer voor alle rubrieken openstellen, maar bv alleen voor pony's of alleen voor paarden.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:27

Klopt het dat er ook nog iets verandert in de vaardigheid, voor dressuur&vaardigheid menners? Daar was ook over gezegd dat de verschillen niet groot genoeg waren, als je L start moet je hetzelfde parcours rijden als in het Z. Weet iemand of dat ook aangepast wordt?

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:58

Echwel schreef:
Citaat:
Vind het wel goed dat een klasse 4 menner met een jong paard weer van voor af aan MAG beginnen (of moet??). Mijn instructrice rijdt al anderhalf jaar impuls, hobbyklasse en JP omdat ze voorlopig niet in klasse 4 wil starten met de jongeman

Dit is altijd geweest je mocht 1 of 2 klasses lager starten met een jong paard met behoud van een aantal winstpunten

Daarbij vind ik persoonlijk dat er erg veel druk op verenigingen nu komt met het uitschrijven van het vraagprogramma en het organiseren van wedstrijden.
Heb altijd al bewondering voor ze, maar nu gaat het helemaal een puzzel worden.. dus alvast voor de verenigingen van mij een dikke chapeau

1 of 2 klasses lager starten met samengesteld klopt niet. Ik wilde 2 jaar geleden met mijn jonge (7 jarige) pony klasse 2 starten ipv klasse 3 en kreeg geen dispensatie. Als reden werd aangegeven dat de pony dat best moest kunnen, want ze was al 7 jaar. Met mijn Fries vorig jaar hetzelfde