[AR] wat te doen bij op hol geslagen paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

wat te doen bij op hol geslagen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 21:53

Ik ben eens benieuwd, hoe zouden jullie handelen als je paard/pony voor de kar op hol slaat?
Ik wil over een paar jaar m'n ukje laten beleren voor de kar/sulky en ben dus al het een en ander aan het opzoeken enzo, maar kan eigenlijk weinig vinden over dit onderwerp.
Hoe moet je reageren, wat moet je doen, laat je 'm gaan, probeer je 'm te stoppen, zet je 'm tegen een hek aan? Naja, wat of hoe moet je in zo'n geval dus reageren?

Misschien dat er iemand is die het zelf eens mee heeft gemaakt en wil vertellen hoe hij of zij gehandeld heeft?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:59

Mijn man heeft ons paard eens tussen twee bomen geparkeerd tijdens het op hol slaan. Maar ja, die moet je dan maar net tegenkomen en dan moet je ook het geluk hebben dat dat goed afloopt.
Verder vrees ik voor je dat je weinig kunt doen dan laten lopen. Als je Achenbach ment leer je hand over hand verkorten en dus zo ook de noodstop. Ik hoop dat dat werkt maar zeker weten doe ik dat niet.

Zo. Spook scenario besproken dan nu ruimte voor iets luchtigers: het gaat je gebeuren. Ik gun je dat het je niet zal gebeuren ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:01

Wat ik altijd doe is het paard naar een kant trekken maar dat lijkt me niet zo handig met een karretje :P

balance
Moderator Over Paarden

Re: wat te doen bij op hol geslagen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:03

O jeutje... vergeet ik toch NIET toe te voegen. Swoesj..... om mijn oren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:04

Als je dit niet weet kun je beter niet zelf jouw pony gaan beleren voor de kar.

Je kan het beter onder begeleiding gaan doen met iemand die er verstand van heeft en die kun je dan vragen wat te doen in het geval van op hol slaan.

Ik vind het ook een interessant onderwerp, dus ik volg deze topic, ik zou het ook echt niet weten.

Een kennis van vroeger had helaas meegemaakt dat haar haflinger op hol sloeg met de kar terwijl ze aan het mennen was.............en dat was heel heel erg eng en ze heeft enorm veel geluk gehad, dit kwam helaas door een stomme fout van de lesgever (nota bene een wedstrijdmenner), was net beleerd en gingen er toen mee naar buiten...........pffffffffffff

Mij krijg je niet op de kar, ik vind het doodeng, alleen bij de dravers durf ik wel op de sulky, geen idee waarom..........
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-12-15 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:04

Ik heb toen mijn Welsh op hol sloeg nadat hij van iets schrok naar de omheining gestuurd voor hem te stoppen. Het is dat de omheining er was en dat ik snel ingegrepen had of ik was hem kwijt.. net zoals deze zomer waarbij ik overkop ben gegaan, was een hele open ruimte en voor ik van de koets kon springen lagen we al op zijn kop.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 22:06

Ben er ook bang voor dat het gaat gebeuren, zeker met een jonge en groene pony en een onervaren menner als ik. Vandaag heb ik het wel zien gebeuren, vandaar ook dat ik dit topic open. Het liep gelukkig goed af! Sulky op z'n kant, menner en groom ernaast en sulky nog een meter of 5 achter de pony aan voordat hij losschoot. Gelukkig heeft niemand er wat aan over gehouden en de pony ook niet, maar dit zette me wel aan 't denken, hoe ga je of hoe kun je het beste reageren. Gevaar met een sulky is het om klappen natuurlijk, met een gewone kar kun je nog op de volle sturen als je ruimte hebt en je groom achterop staat, maar met een sulky gaat dat niet.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:10

NIET, het gaat niet gebeuren ;). Voordeel van een tweewieler is dan ook weer dat hij niet kan gaan scharen.
Het andere heel belangrijke punt is dan wel weer wat je al zelf aanhaalt... twee x groen is een rode vlag.
Dus neem in elk geval menles (liever nog: haal je koetsiersbewijs) en vraag hulp bij het beleren van je pony.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:13

Bij een kennis ging het helaas bijna fataal, een hele grote kar sloeg bijna om..........en dat was eens maar nooit meer, ze durfde niet meer en ze moest echt urenlang bijkomen liggend op de bank.........en die menner hoefde nooit meer terug te komen.............een drama.

Doe het maar fijn onder begeleiding en neem eerst goed les en kan je het ook gaan vragen en die kan het je weer voordoen hoe en wat je doen moet in zulke gevallen.

Er gebeuren helaas steeds vaker en meer ongelukken met de karren en of menwagens...........de paarden worden steeds minder goed voorbereid, opgeleid..........en er zijn gewoon te veel dingen waar ze van schrikken............zoals grote wapperende feesttenten, grote mensenmassa's en noem maar op.....het zijn en blijven paarden/ ponys.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 22:18

@laulau hoe kwam het dat je over de kop ging :oo

@ragdollcat het topic gaat over hoe te handelen bij een Ophol geslagen paard voor de wagen en niet over beleren.
Ik kon er idd ook niks over vinden, vandaar dit topic. Het duurt nog 2 jaar voor het zover is hoor en ik ben ook wel van plan om lessen te nemen, maar vooronderzoek kan geen kwaad.

@balance, tuurlijk gaat het WEL een keer gebeuren :P alles gaat vroeg of laat een keer verkeerd dus we zullen heus een keer zandhappen. Niet erg hoor, je leert met vallen en opstaan ;) maar dan Ist wel handig om te weten wat je KUNT doen, of ervaringen te delen om zoiets tor een goed eind te brengen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:23

ik denk dat het heel erg van de situatie afhankelijk is. Zit je op een rustig pad zonder uto's en weinig kronkels zou ik even laten gaan en hopen dat ie stpt. Zit je in het verkeer zou ik proberen ergens tegenaan te rijden denk ik. (ik men niet, onder de man 'gewoon' paard omtrekken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:26

Het ging ook over hoe te handelen en dat je het beter kan gaan vragen aan mensen die er verstand van hebben.......want er gebeuren zoveel ongelukken...........het gaat hier om op hol geslagen dieren en dat ben ik aan het vertellen............veel mensen klooien maar wat aan.......en daar heeft het beleren ook mee te maken bij zowel persoon als bij het dier.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:28

Ik vind het geweldig dat je je al gaat voorbereiden. Het kan helemaal geen kwaad om er eens naar te vragen hier.
Ik las wel eens in de mensport een verhaaltje van een menner wiens paard onrustig werd tijdens een parade.
Een man zag het paar springen voor de kar, liep er op af en haalde een touwtje uit zijn zak waarmee hij het oor van het paard vastbond aan het hoofdstel.
Twee belangrijke prikkels tegelijk geven dus. Het paard was vanaf dat moment gericht op zijn ene oor en kalmeerde.
Maar goed. Ook dan weer. Je zou een touwtje bij je moeten houden en zeker weten dat die prikkel niet zo belangrijk wordt dat hij helemaal het apezuur krijgt :D.
En dan gaat het over voorkomen. Dus ws weer offtopic.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:28

Wat je kunt doen is denk ik geheel afhankelijk van de omgeving waarin je rijdt. Op een landweggetje met sloten aan twee kanten lijkt het me niet handig om een pony/paard naar de kant te sturen, terwijl dit bij een hek een goede oplossing kan zijn. Overigens mennen wij bewust zonder oogkleppen, zodat je in geval van een noodbeweging naar links of rechts minder kans heb dat je in de sloot komt, omdat het paard zelf de sloot kan zien. Ik heb al eens een pony met kar vol kinderen uit de sloot moeten vissen (pony schrok van witte belijning op het wegdek); ik weet vrij zeker dat ze uit de sloot was gebleven als ze geen oogkleppen had gehad.

Rij je in het bos en heb je de ruimte, dan kun je ze soms beter even laten lopen en daarna terugnemen. Dat heb ik wel eens gehad (jagers, bedankt!); omdat ik wist dat het pad erg lang was, kon ik de pony laten lopen en daarna 'pompend remmen' (hand sluiten, bij iets reactie weer hand ontspannen en zo door tot je het tempo weer onder controle hebt).

Bij een sulky kun je omslaan wel proberen te voorkomen, door naar binnen te gaan hangen (eigenlijk net als een groom doet op een vierwieler). Dus bij een bocht naar links ook naar links leunen.

Verder ben ik het ook wel met Ragdollcat eens; door een pony goed te beleren en al veel rare fratsen uit te halen zonder dat er een kar achter hangt, kun je veel ellende voorkomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:31

Ik vind het heel goed dat je hier nu al mee bezig bent door erover te denken hoe te doen bij een op hol geslagen dier met een kar erachter..........Want je hoort en leest hier eigenlijk niet veel over.

Ik zou het echt niet weten...............

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 22:35

Als een paard echt op hol slaat, is er geen tijd meer om een touwtje aan z'n oor te knuppen :P

Even off topic : ik ben voornemens om zelf eerst de basis van het mennen onder de knie te krijgen van een gediplomeerd instructeur. Als ze oud genoeg is, wil ik haar 'zelf' onder begeleiding van een professionele beleerder 'laten' beleren. Ik zal in het begin dus zeker alles onder begeleiding doen.
Nu jullie dat weten, graag weer on topic ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:38

Weet je, het hangt van de situatie af. Als je de ruimte hebt en je kan veilig door, laat lekker gaan en probeer rustig terug te nemen. Komt er iets op je af wat je in gevaar kan brengen, zowel jij het als het jou, dan probeer te stoppen met alles wat je kan.
Maar op het moment zelf handel je waarschijnlijk instinctief. Je kan je daar volgens mij niet op voorbereiden, je moet dan gewoon kijken hoe een wat.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:40

Wij hadden een ervaren rot voor de sulky mee en deden vaak ritjes.
Muisstil op straat en ineens ging ze aan de kletter zonder aanleiding.
Met GEEN mogelijkheid te stoppen.
Uiteindelijk heb ik onbewust vriendinnetje van de sulky geduwd, schampte we een aanhanger en kantelde.
Ik knalde eraf en pony stond op een knalde tegen een nieuwe minicooper aan om vervolgens tussen een hele dikke bmw en de bosjes tot stilstand te komen omdat de sulky bleef steken.
Ik had er niet aan moeten denken zeg ...
auto's stonden overigens geparkeerd.
Prijskaartje was 4500 Euro maar gelukkig waren wij op butsen en plekken na Nog heel.
Rest is maar materiaal.

Was dus even een voorbeeld dat je ze niet altijd kan stoppen.
Altijd een risico, zorg dat je goed ervaren bent en de handleiding kent en de pony ook.
Ga er in ieder geval niet vanuit dat het gebeurd maar er kan altijd iets gebeuren.
Dat is onder het zadel ook :j
Ik heb overigens nooit meer gemend en de pony verkocht en de (gerepareerde) spullen ook.
Mij niet meer gezien

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 22:44

Ik ben nu al wel rustig aan met haar bezig hoor. Ik poets en knuffel veel :D en ik wandel met haar, vaak kleine stukjes omdat ze nog jong is en niet zoveel concentratie vermogen heeft. Gisteren heb ik een longeersingel gekocht en die heeft ze vandaag om gehad en toen ben ik met haar naar de berm gelopen van het erf zodat ze met singel om even kon eten. Tijdens het gaatje voor gaatje aangingen kreeg ze elke keer brokjes, dus ben wel heel rustig bezig wat dingetjes aan te leren. Ook in de bak over een zeiltje lopen en ze krijgt soms een muts over d'r oren ( feestmuts met d'r 1e verjaardag en kerstmuts met kerst) dus zo ongemerkt leert ze al best veel.
Verder doe ik geen inspannend werk met haar zoals longeren ofzo want daar is ze toch echt nog te jong voor. Maar wil als ze aan de longeersingel gewent is een begin maken met lange lijnen, gewoon rechte lijnen. Als ze ouder is wil ik haar dus echt lange lijnen (echt dressuur oefeningen) en voor de kar hebben. Nu in de winter is het even wat minder omdat het snel donker is, maar als het weer lichter word, ga ik ook weer langs de weg wandelen, allemaal voorwerk, zodat het daadwerkelijke beleren straks makkelijker zal gaan en ze al een hoop gewent is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:46

Ragdollcat schreef:
Er gebeuren helaas steeds vaker en meer ongelukken met de karren en of menwagens...........de paarden worden steeds minder goed voorbereid, opgeleid..........en er zijn gewoon te veel dingen waar ze van schrikken............zoals grote wapperende feesttenten, grote mensenmassa's en noem maar op.....het zijn en blijven paarden/ ponys.

Jup en als er dan mensen zijn die wel flink veel schriktraining doen met een menpaard is dat gemeen. Barry Hook is op youtube wel terug te vinden (liep hier ook een topic over), engelse trainer die heel veel doet met op enge dingen trainen met betuigen. Als ik zie wat die ook uit NL aan paarden krijgt weet ik dat ik bij het gros van de NL menners niet op de kar stap.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:48

In die volgorde zijn we met de shet van een vriendin ook begonnen. Beetje wandelen, obstakeltraining, singeltje om, wennen aan het tuig, dubbele langel lijnen, oefenen naast de kar en oefenen met inparkeren tussen de bomen, etc. Uiteindelijk zijn we nu vijf jaar verder en loopt ze lekker voor de kar.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 23:01

Onder het zadel kun je je paard omtrekken of tegen een hek zetten of op een volte sturen,maar met een kar erachter gaat dat niet zo makkelijk

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:01

Ontzettend goed bezig! Ik heb zelf een mini voor een sulky lopen. Hij is wel eens gaan rennen, in de polder waar bijna niemand komt. Heb hem dan ook laten rennen (kent de weg rende zelf richting huis) zodra het kon heb ik geprobeerd weer controle te krijgen over zijn tempo. Ook een keer meegemaakt dat er zo ontzettend leuk een vrouw met een mega hond (lijkt op een beer) aan kwam. Paard lief is slechts 76 cm en de hond was nog groter en breder dan mn mini, hij is veel gewend dit vond hij eng. Alles gaat goed rijd er voorzichtig op af laat die vrouw dr hond los en zo op mijn paard afstormen! Gevolg paard op de vlucht en ik sla om met sulky en al en geen idee hoe maar werd er nog een paar meter achteraan getrokken. Paardlief stopte gelukkig zelf daarna. Gelukkig alles oke maar wat een schrik zeg! Het erge was een week daarna kom ik die vrouw weer tegen laat ze dr hond weer los lopen!
In de bebouwde kom zou ik hem proberen "klem" te rijden om ongelukken proberen te voorkomen

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:06

Ik ben geen menner maar het lijkt mij dat je gewoon tegen je paard moet praten om te kalmeren en vooral zelf in banen proberen te sturen en als er ruimte voor is rustig terug nemen zo niet echt vol op de rem

Denk ik hoor geen ervaring met mennen maar met normaal rijden komt het daar ook ongeveer op neer toch?

O en misschien voor je eigen vertrouwen een keer proffesionele schriktraining?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:07

Ik heb het meerdere keren meegemaakt dat het span aan de kletter gaat. Natuurlijk zorg je altijd voor een goed passend tuig (met broek) en een goed geremde wagen. Als ze aan de kletter gaan blijf je rustig. Ga vooral niet schreeuwen of gillen. Als er ruimte is dan laat het even lopen en neem dan pompend terug aan de leidsels. Ook pompend remmen. Dat werkt beter dan vol in de ankers hangen en vol op de rem trappen. Als je kunt is het fijn om los land op te zoeken waar hij uit kan rennen, maar dat is meestal niet mogelijk. Mocht je echt op een gevaarlijke situatie afrennen, dan moet je kiezen uit twee kwaden. Dus dan is omtrekken of tegen een boom parkeren nog altijd beter dan een gevaarlijke weg op rennen of vol het publiek in. Als je iemand naast je op de bok hebt, kun je deze persoon vragen om een klap op de leidsels te geven zodat het paard dit nog extra in de mond voelt, maar dat doe je alleen in uiterste nood. Verder kun je alleen proberen door zelf rustig te blijven je paard ook te kalmeren.
Mocht je paard uit baldadigheid aan de kletter gaan, dan zou ik zorgen dat je veel ment in de buurt van losgewerkte landbouwgrond en dan op het moment dat hij weer gaat, hem eens flink laten pezen op dat land. Dit moet je echt alleen doen bij een paard wat er een spelletje van maakt.
Verder is het belangrijk om je paard goed verkeersmak te maken voordat je ermee de straat op gaat. En ga nooit alleen op pad.