[AR] nieuwe startpas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia_86

nieuwe startpas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 18:04

Voor wie het nog niet had gezien. Ik zag op de KNHS site dat er een nieuwe startlicentie komt, voor sommige komt dit stuk voordeliger uit, voor andere wat minder voordelig. Was benieuwd wie er blij mee zijn. Het is op zich wel leuk als je meerdere paarden hebt je nu maar één startlicentie nodig hebt. Je kan bijv tweespan en 2 x enkelspan. :

Startlicentie mennen

Bij het mennen wordt de startpas per 1 januari 2016 omgezet in een startlicentie. Met deze startlicentie kun je wedstrijden rijden in de onderdelen mennen dressuur, mennen vaardigheid en samengesteld mennen.

Welke startlicenties zijn er?
Vanaf 2016 is er een startlicentie mennen voor een periode van 12 maanden, 1 maand of 1 week.
•Met de startlicentie voor 12 maanden kun je een onbeperkt aantal paarden en pony’s starten. Belangrijk is dat voor ieder span (bij dressuur en vaardigheid) of paard (samengesteld mennen) nog wel een gratis startpas wordt aangevraagd in Mijn KNHS. De handeling blijft dus hetzelfde, alleen is de startpas voor het paard of span nu gratis. Dit is nodig om via Mijn KNHS in te schrijven en de wedstrijdresultaten te kunnen registreren. Een startlicentie voor 12 maanden wordt automatisch verlengd.
•Startlicenties voor 1 maand of 1 week gelden altijd voor één span en worden niet automatisch verlengd. Je kunt op ieder gewenst moment weer een nieuwe licentie aanvragen en bepaalt dus zelf wat de ingangsdatum is.

Ik wil mijn startpas verlengen. Wat moet ik doen?
Actieve startpassen worden automatisch omgezet naar een startlicentie. Voor een verlenging hoef je dus niets te doen.

Ik wil in 2016 een startlicentie aanvragen
Nieuwe startlicenties voor 2016 kunnen vanaf 1 december 2015 worden besteld in MijnKNHS.nl. Zet de ingangsdatum dan op 1 januari 2016 of later.

Wat kost een startlicentie?
De tarieven van de startlicenties staan in de KNHS Tarievenlijst.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:08

Voor de echte enkelspanners met 1 paard is het zo'n 20,- duurder per jaar, het is te overzien, maar veel zien alleen maar startpas prijs en de nieuwe prijs.
Paardensport kosten zijn weg, heffings/behandelingskosten gaan eruit.

Voor anderen die meerdere starten word het voordeliger, 1 licentie op een menner en alles mogen starten.

Ik met een mapje vol startpassen en een rekening die van ruim 300,- naar 108,- uiteraard erg blij mee.

Degen ohz met meerdere starts zijn juist hier het echte haasje..
Hopelijk brengt knhs snel wat meer duidelijkheid hoe of wat.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:25

Wij hebben 3 startpassen, 2 aangespannen en 1 onder het zadel en moeten nu per jaar ruim 130 euro EXTRA gaan betalen, terwijl we er niets extra's voor terug krijgen. Bedankt KNHS, kan nu op zoek naar een andere hobby. Al die leuke berekeningen kloppen ook niet, want hier in het gezin 3 startpassen dus het "voordeel" van aftrekkosten P&S is er dan al 2x niet.

Dit is leuk voor mensen die met meer paarden starten, maar alle mensen die maar met 1 starten betalen minstens 25 euro (maar eigenlijk 53, want in overzicht staat P&S maar die krijg je niet meer, dus die kosten mag je ook niet meenemen) extra. Hoe willen ze dan de sport ooit toegankelijker maken. Mennen is al niet goedkoop.
De opmerking dat je dan flexibeler kunt zijn. Met 1 paard ben je weinig flexibel hoor. Veel mensen kunnen niet meer dan 1 paard betalen, of hebben er gewoon geen tijd voor.

En onder het zadel is het ook geen grap. Forse verhoging en als je daar meerdere paarden start .......

Blijkbaar moet er een hypotheek afgelost ofzo.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 10-11-15 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:27

Ik vind het wel fijn dat het abbonement van Paard- en Sport er uit gaat want ik heb geen tijd om het te lezen terwijl ik er wel voor betaal :P Alleen vraag ik me af wat er voor mij veranderd, dit jaar mijn (enkelspan) startpas aangevraagd en daar hoef ik verder toch niets mee te doen? Uit het mailtje begreep ik dat de startpas gewoon verlengd word en ik gewoon kan blijven starten met hetzelfde nummer etc.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:29

Zijn de kosten voor enkelspanner niet veel meer gestegen? In het lijstje van 2015 staat een startpas enkelspan mennen als 34,50. Dus dan is het 75 euro meer?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:47

Klopt, je hoeft niets te doen, alleen fors meer betalen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:48

Toydoll schreef:
Zijn de kosten voor enkelspanner niet veel meer gestegen? In het lijstje van 2015 staat een startpas enkelspan mennen als 34,50. Dus dan is het 75 euro meer?

zijn kosten vanaf oktober. normaal betaalde je 48

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:52

Gefactureerde kosten aan het lid Eenmalig 2015 2016 Voordeel
Abonnement Paard&Sport € 32,50
Verlenging startpas/licentie € 48,00 € 108
Heffing en behandelingskosten € 3,35
Betaling aan de KNHS € 83,85 € 108 € -24,15

Dit lijstje klopt in de vergelijking dus niet.
Abonnement P&S zou je niet mee moeten rekenen, want die verdwijnt, dan zijn de verschillen dus groter. 2015 53,35
2016 108

verschil -54,65

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:53

Ze maken er een bijzondere rekensom van, als ik de dame van de KNHS op facebook moet geloven.

voor de standaard wedstrijd ruiter:
2015:Je hebt een abo van € 80,00 dat voorheen verplicht verhoogd werd met het abo op P&S = € 112,50
2016:Je hebt een abo van € 108,00, krijgt geen P&S meer maar wel vier keer per jaar een ander (ongevraagd) blad.

€ 4,50 verschil en een enorme bezuiniging op de kosten voor de P&S. Ben benieuwd wat voor blad er voor in de plaats komt. Hoe dan ook krijg je nu een nieuw tijdschrift in de maag gesplitst, alleen kan je nu niet meer zien hoeveel (of hoe weinig) daarvoor door de KNHS betaald wordt en is de werkelijke prijsstijging niet duidelijk te krijgen. Waarom is dit goedgekeurd op de ledenvergadering :+ Wat mis ik waardoor ik het nog geen briljant idee vind?

Mijn voorkeur had gehad: mik dat stomme verplichte abonnement eruit en zet het tarief voor de startpas gewoon op € 80,00.

Dennis

Re: nieuwe startpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:44

Ik ben er wel blij mee. Ik heb nu 2 enkelspan passen. Maar zou graag eens 2span starten, of met mijn oude wedstrijd pony in het ZZ.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:46

tine10 schreef:
Toydoll schreef:

zijn kosten vanaf oktober. normaal betaalde je 48

Dan is het nog steeds het dubbele??? Dat is toch geen normale prijsstijging?

Vind het flink duur allemaal, en wat krijg je voor 100 euro, punten registratie?!?!?! Zeker nog een hypotheek aftelossen ja, die KNHS.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:51

Aangezien ik volgende gezinslid ben, had ik geen Paard&Sport in mijn kostenplaatje zitten. Bij mij is het gat dus een stuk groter naar de nieuwe prijs.

Ik snap dat ze de mensen die met meer paarden starten tegemoet willen komen, maar dan hadden ze ook een speciale licentie kunnen aanbieden: 1tje voor de "meervoudige" starter en 1tje voor de menner met maar 1 span.

Dat deze dure licenties niet voor meerdere disciplines geldt, vind ik ook een minpunt. Ik ben blij dat ik de twee sporten (mennen en ohz) niet combineer.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:59

Wel duur om paard te rijden/ wedstrijd te rijden zeg phoee!!

Wat ik niet snap is dat je er niets voor hoeft te doen als je geen paard en sport meer wilt?
Hoe weten hun dat dan?

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:03

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als hierboven..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:06

Wie is er blij mee.... behalve degenen met meer paarden of pony's (die kunnen voor hetzelfde geld 4 combi's rijden: 2 x enkelspan, tweespan en tandem), ook diegenen die beleren, trainen en verkopen voor anderen. Zij kunnen een paard wedstrijd-klaar maken, ervaring laten opdoen op wedstrijdterrein en verkopen.
Verder ga ik er vanuit dat de insteek van de KNHS is dat de menwedstrijden drukker bezet gaan worden, maar of dit idd de hoeveelheid startpas-opzeggingen van de enkelspanners voor volgend jaar compenseert, vraag ik me af.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 21:09

@Iris, famke
Omdat niemand de PS meer krijgt :)* maar daarvoor in de plaats een ander blad

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:14

Gewoon een ordinaire forse prijsverhoging, zat er wel in natuurlijk. Ze gaan steeds meer samenwerken met de FNRS en dan is het monopolie volledig en kun je vragen wat je wilt. Vooral zo doorgaan dan kun je wachten op nieuwe paardensport bonden, domme actie!

Volgens mij kostte een startkaart op het eind iets van 45 euro, moet je eens kijken wat je nu betaalt in die paar jaar is dit wel een hele forse prijsstijging. Bij die startkaart zat ook geen P&S, dat is weer makkelijk voor het vergelijk met nu :D goed je hebt nu geen startcoupons meer nodig maar volgens mij waren die niet zo duur.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:49

_Marjola schreef:
Aangezien ik volgende gezinslid ben, had ik geen Paard&Sport in mijn kostenplaatje zitten. Bij mij is het gat dus een stuk groter naar de nieuwe prijs.

Ik snap dat ze de mensen die met meer paarden starten tegemoet willen komen, maar dan hadden ze ook een speciale licentie kunnen aanbieden: 1tje voor de "meervoudige" starter en 1tje voor de menner met maar 1 span.

Dat deze dure licenties niet voor meerdere disciplines geldt, vind ik ook een minpunt. Ik ben blij dat ik de twee sporten (mennen en ohz) niet combineer.

ik ben ook volgend gezinslid en deze kosten maakte ik dus ook niet.
gelukkig had ik al bedacht om volgend jaar 2 pony's te starten anders had ik ook echt me startpas opgezegd vind het te gek voor woorden deze kosten!!
misschien moet ik maar handel gaan doen in de pony's dan kan het er misschien uit....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 22:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:08

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:30

Euforie schreef:
tine10 schreef:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100010578075070

KNHS Actiepunt

Actie tegen verhoging van knhskosten!

Deze persoon zit aan het limiet en kan geen vrienden meer accepteren.

Eerlijk gezegd gaat een nep-persoon aanmaken op Facebook niet veel helpen (edit: dit zeg ik vanuit mijn werkachtergrond in de social media wereld). Ook het delen van de foto die rondgaat heeft volgens mij weinig nut. De initiatiefnemers hadden beter een fanpage kunnen maken (geen limiet op likes). Of beter: een fatsoenlijke petitie opgestart.

Zo te merken weet de KNHS ook even niet wat ze moeten doen met de online kritiek als ik naar hun eigen Facebookpagina kijk. Het blijft opvallend stil.

@Gem Over het "drukker bezette wedstrijden" argument >> Volgens mij is de KNHS vergeten dat we uiteindelijk maar 1 trailer of vrachtwagen hebben om al het spul mee te nemen. ;) Zeker bij de DR+VH wedstrijden komen geen luxe vrachtwagens te voorschijn, zoals wel het geval is bij de SMW's. Ik heb ook niet het idee dat het de opzeggingen gaat compenseren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:49

Ik heb zomaar het idee dat de D+V op termijn verdwijnt omdat er niet voldoende aanwas van onderen meer komt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:25

Zelf juich ik het alleen maar toe. Ben zelf wat meer kwijt, maar per saldo is het voor de leden van de 3 verenigingen binnen de aangespannen sport een stuk voordeliger geworden.
Ik moet meer dan 7 startpassen hebben wil het voor mij voordeliger zijn, en met 3 a 4 kom ik er niet aan. En helaas worden de kosten voor het KNHS lidmaatschap bij deze 3 verenigingen ook direct bij de leden verhaald en niet door de vereniging zelf, dus mijn gratis lidmaatschap ivm mijn bestuursfunctie gaat ook niet meer op voor die afdracht. Maar al met al zijn de leden hier een stuk voordeliger uit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 01:50

Neoenlight licht eens toe, waarom mensen voordeliger uit zijn?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:55

Voor ons is het veel duurder met een enkelspan pony, die ook onder het zadel wordt gestart.
Van 48 euro naar 108 euro en ook geen Paard en Sport meer, dat ik overigens ook leuk vond om te lezen.
Plus nog een startkaart onder het zadel dus plus 108 plus 20 euro lid KNHS plus startkaartlid bij rijvereniging plus menvereging lid. Voor dat geld kan ik nog een haflinger aanschaffen.

Voorlopig hebben wij alle startkaarten opgezegd. Eerst maar eens kijken hoe alles zich gaat ontwikkelen.
Zo jammer dit. We rijden vooral dressuur vaardigheid. Ik heb zomaar het idee dat dit de doodsteek is voor D/v wedstrijden.
Want voor die 108 euro kan je ook maar weinig starten binnen 50 km.

Ruiters kunnen elke week starten als ze willen binnen 20 km