[AR] Men vereniging op zoek naar leden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dingen die belangrijk zijn om lid te worden.

1. kosten
49 (27%)
2. activiteiten (georganiseerde ritten, clinics)
46 (25%)
3. wedstrijden
28 (15%)
4. mogelijkheid om te lessen op de club
49 (27%)
5. overige (graag een reactie met wat)
9 (4%)

Totaal aantal stemmen: 181

ponyparadijs

Men vereniging op zoek naar leden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 18:06

Nu we naast onze rijvereniging en ponyclub ook als menvereniging door het leven gaan zijn leden toch wel welkom.

Wat zijn voor jullie redenen om een bepaalde vereniging te kiezen?

We willen graag voor de menners aantrekkelijk zijn.
Maar gezien we dus nauwelijks ervaring hebben met menners zoeken we input van alle menners

Ook al woon je aan de andere kant van Nederland
Wat heeft jou doen beslissen om bij je huidige vereniging te gaan?

missannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:15

Je hebt pb

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:48

Ik heb voor 1, 2, 4 en 5 gekozen, maar ik bedoelde eigenlijk 1, 3, 4 en 5 :+ Het lidmaatschap zou betaalbaar moeten zijn voor mij (ik betaal €40,- per jaar als niet lessend lid bij mijn vereniging), clinics/ritten zijn leuk maar onderlinge wedstrijden of officiële wedstrijden vind ik persoonlijk leuker. Optie 4 is voornamelijk van toepassing als jullie een binnenbak hebben.. dan is binnen lessen in een groep, voornamelijk in de herfst/winter, erg handig. Als overige zou ik het zelf aantrekkelijk vinden als er buiten de lestijden ook als menner gebruikt kan worden gemaakt van de (binnen)bak.

Lizzzzz

Re: Men vereniging op zoek naar leden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:55

Toen ik op zoek was naar een vereniging, had ik niet de mogelijkheid om 1x per week les te rijden op de verenging. En omdat ik thuis les krijg, heb ik gezocht naar de goedkoopste vereniging als niet-rijdend lid. Wel in dit district, omdat ik wel mee wil doen aan de competitie.

Van welke vereniging ben jij dan? ;-)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:56

ik moet nog lid worden maar
kosten,actviteiten en lessen en als overige of er ook leuke normale mensen bij zitten en geen omhoog gekrulde over de top lieden!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:59

Ik heb net een vereniging gekozen.

In mijn geval was de afstand leidend; maar ik keek wel dan naar verenigingen met een binnenbak waar ik mee kan rijden in de lessen. Dat is voor mij het 'avondje uit' en vind ik gewoon erg leuk en leerzaam.

Maar, ik twijfelde wel van vereniging omdat vereniging verder veel meer wedstrijden organiseert, clinics en veeeel meer menners heeft. Dus misschien stap ik ooit nog over.
De prijs is minder van belang, maar het moet niet absurd zijn natuurlijk.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:59

Toen ik opzoek ging naar een menvereniging was dat voor fijne lessen (goede instructeur was dus een pro), bij voorkeur dichtbij en ook graag een gezellige vereniging. Activiteiten, (onderlinge) wedstrijden, buitenritten, clinics is iets waarmee je ook zorgt dat meer leden elkaar leren kennen en waardoor meestal ook een gezellige sfeer ontstaat. :)
En betaalbaar is ook wel zo fijn. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 19:05

Lessen is voor veel menners wel iets wat mee telt in de keuze zie ik.
Betekend dat dat een vereniging waar men geen lessen kan bieden minder aantrekkelijk is voor menners?

Gezien wij een zogenaamde papieren vereniging zijn is lessen niet iets wat wij bieden.
Wedstrijden, clinics, activiteiten zijn wel dingen die georganiseerd zouden kunnen worden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:16

Ik zou dat als het er verder leuk is niet erg vinden. Je kan dan ook prive lessen elders, maar dan wil ik wel een goedkoper lidmaatschap! :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 19:29

Ik heb geen flauw idee wat de lidmaatschappen bij andere men verenigingen kosten.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 22:28

Ik heb gekozen voor een administratief lidmaatschap bij een menclub. Wij hebben meerdere paarden thuis en dan een avond met eentje op les gaan, betekent dat de rest stilstaat. Daarom hebben wij privéles aan huis. Verder had ik niet zo'n behoefte aan verplichte kantinediensten en dergelijke. Heb ik wel in mijn OHZ tijd gedaan, maar nu is het fijn dat je nergens aan vast zit.

Ik heb wel eens een serie clinics meegepakt. Je hoeft dan niet eens lid te zijn van de betreffende organisatie. Vaak doen ze dan wel dat eigen leden net iets goedkoper uit zijn (20euro bijvoorbeeld en niet-leden 25 euro). Maar dat vind ik dan fijner dan standaard een volledig lidmaatschap betalen, waarbij ik van het merendeel van de investering geen gebruik maak. Dat voelt dan als weggegooid geld. Dus ik zou ook zeker een administratief lidmaatschap aanbieden.

@TS ben wel benieuwd bij welke NoordHollandse vereniging je dan rijdt. O:)

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 07:22

Wat ook belangrijk is voor de keuze is de locatie van de vereniging. Als je elke week les hebt ga je niet heel ver reizen. Ik tenminste niet. Wat voor mij ook belangrijk is,is de sfeer op de club en de mogelijkheid om vrij te rijden in de binnenbak.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 07:38

Wat ik ook belangrijk vind bij een vereniging is dat de bak het hele jaar goed te berijden is.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 07:47

Ik denk dat voor veel menners een grote bak (het liefst 40-80) een gigantische pre is omdat de wedstrijden in dat formaat bak verreden worden.
Verder is het denk ik erg leuk als er pionnen oid aanwezig zijn zodat er op vaardigheid geoeffend kan worden.

Wij hebben thuis een 30-60 bak maar die is voor 2span klasse m eigenlijk echt al te klein.

Verder praat je over de binnenbak.. hoe groot is die? Want als deze standaart 20-40 is zou het voor ons al totaal geen zin hebben.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 08:16

De menvereniging waar ik lid van ben ligt op een uur rijden met de trailer, maar toch blijf ik lid en blijf ik wekelijks daarheen rijden :)

Waarom ik de vereniging zo fijn vind?
- Grote 40 x 80 baan (kan in de winter zwaar liggen maar is bijna altijd berijdbaar)
- Wekelijkse lessen met een goeie instructeur: Je kan je inschrijven voor een vaste lesgroep die 3u per week lest (max. 8 personen per groep maar meestal draait het rond de 4 à 5)
- Ritten: maandelijks of tweemaandelijks (dit hoeft voor mij niet zo, daarvoor zou ik het niet laten om bij de club te komen)
- Weekendje weg: Tweemaal per jaar is er een georganiseerd weekend (dit is wel heel fijn, maar geen vereiste)
- Mogelijkheid tot privélessen
- Lidgeld: Een niet-lessend lid betaalt 25€, een lessend lid 500€ (dat klinkt heel veel maar het komt neer op 10€ per les)
- Oefenwedstrijdje: 1x per jaar (ook niet echt een vereiste)

Wat ik dus het fijnste vind aan de vereniging? De instructeur, de bak en de lessen :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 09:23

_Marjola schreef:
@TS ben wel benieuwd bij welke NoordHollandse vereniging je dan rijdt. O:)

Ik rij bij geen enkele vereniging want ik rij helemaal niet.
Maar ik doe het wedstrijd secretariaat en het leden secretariaat van Soc. RV de Vennen.

Wij zijn wat men een papieren vereniging noemt.
Wij hebben geen accommodatie
Dus lessen en gebruik maken van een bak behoren bij ons niet tot de mogelijkheden,
Voor onze (nu nog alleen dressuur) wedstrijden gebruiken we de accommodatie van LR & PC de Beemster Ruiters
Waar dan wel lessen gevolgd kunnen worden en waar ook men wedstrijden zijn.

Gezien wij van een paar leden het verzoek kregen of ze ook een men startpas konden aan vragen zijn wij ook men vereniging geworden.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:32

Heb gerageerd, momenteel geen paard ed. Maar zou vooral meedoen aan wokshops/clinis, wedstrijden en ritten.

Misschien is het ook helpend als er 1 of 2 wagens te leen zijn voor de lessen?
Vervoer voor beginnende menners is soms wel nog een puntje.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:42

@TS/ponyparadijs - Okay, ik dacht door je onderschrift dat je actief OHZ start. :)

Je uitleg over de vereniging zet het één en ander wel in perspectief. Ik gok dat de leden die nu gevraagd hebben om een menstartpas/menvereniging het prima vinden dat ze geen les krijgen en geen andere handige voorzieningen hebben zoals vrij rijden in een binnenbak.

Als je je menvereniging wilt laten groeien met aanwas van buitenaf, dan kan je denk ik alleen concurreren met verenigingen die administratief lidmaatschap bieden (volgens mij is De Berkenruiters dan je grootste/dichtbijzijnste concurrent), omdat het niet in de aard van jullie vereniging zit om lessen e.d. te bieden (of willen jullie een uitzondering maken voor de menvereniging?). Door het aanbieden van een menwedstrijd of openbare clinics ga je ook niet snel wisselen van vereniging. Voor de plezierritjes bestaat al de vereniging van het aangespannen paard. Hun thuisbasis ligt in Berkhout. Dus deze optie biedt ook niet veel vernieuwing.

Ik denk dat het erop neerkomt wat jullie doelstelling is. Bij welk minimum aantal leden vinden jullie de extra organisatie e.d. van een menvereniging de moeite waard, want ik kan mij voorstellen dat het toch weer werk voor jou/jullie meebrengt. Er zijn bv. weinig wedstrijdmenners bij de Beemsterruiters en Amethyst in Wijdewormer biedt volgens de site nog een menvereniging aan, maar ze organiseren al jaren geen wedstrijden meer. Eerlijk gezegd ben ik ook geen menners van hun vereniging tegengekomen in het NHse wedstrijdcircuit. Wedstrijden rijden in het mennen is een grote investering: het is niet even een trailer achter je auto hangen en gaan zoals OHZ. Je hebt hulp nodig, een speciale trailer of zelfs een tweede auto met aanhanger. Daarom is het aantal fanatieke wedstrijdmenners in NH - die dan ook ergens anders starten dan de eigen vereniging - erg klein.

De accommodatie van de Beemsterruiters is trouwens top voor menners. Vaardigheid op het zand, een minimarathon in de grote buitenbak en tijdens de avondwedstrijden liggen er twee mooie 30x60 dressuurbanen naast elkaar en is er nog genoeg ruimte om los te rijden. 40x80 zal niet nodig zijn, want het is geen omgeving om een SGW te organiseren. Dus als je daar bv. 1x in het jaar een wedstrijd organiseert (in het groene seizoen) dan maak je daar zeker menners in NH blij mee.
Laatst bijgewerkt door _Marjola op 07-11-15 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:03

ponyparadijs schreef:
Ik heb geen flauw idee wat de lidmaatschappen bij andere men verenigingen kosten.

Heel toevallig sprak ik net een uur geleden iemand die dus lid was bij amethyst en daar koste het 230? maar dan wel elke week les. Ik zou dan zodra ik mn eigen trailer heb, idd kiezen om daar dan lid te worden

edit ik zie dan zaanse ook nog tot de optie's behoort, ook les en nog dichterbij ook
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 07-11-15 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:10

Ojajoh schreef:
ponyparadijs schreef:

Heel toevallig sprak ik net een uur geleden iemand die dus lid was bij amethyst en daar koste het 230? maar dan wel elke week les. Ik zou dan zodra ik mn eigen trailer heb, idd kiezen om daar dan lid te worden

De meeste verenigingen hebben op hun site wel een contributie overzicht. Even googlen en je weet zo hoe je in de markt staat.

Op de site van het mendistrict West staat een lijst met verenigingen (hoewel die niet helemaal up-to-date is). http://www.mendistrictwest.nl/menverenigingen.html

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 11:15

_Marjola dus leden wordt een 'probleem'
Maar een wedstrijd organiseren zou wel in de smaak vallen?

Weet je het is niet zo dat de vereniging niet bestaat zonder menners hoor.
Maar ik dacht eens te informeren wat gewild wordt bij menners.

Wat betreft men lessen is het met betrekking tot de accommodatie die we niet hebben niet echt te realiseren.
Dan zouden we moeten kijken of we iets met 1 van de leden kunnen regelen.
Die geeft namelijk ook wel lessen en heeft een eigen stal.
Zou een vereniging dan interessanter zijn?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:20

ponyparadijs schreef:
_
Die geeft namelijk ook wel lessen en heeft een eigen stal.
Zou een vereniging dan interessanter zijn?

absoluut :j

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:28

Altijd slim om te informeren! De mensport is een hecht clubje - iedereen kent iedereen - en de menwedstrijdsport heb ik sympathieker ervaren dan OHZ.

Een wedstrijd organiseren op die locatie zou ik interessant vinden (al is het voor mij ook maar 35min naar de beemster, dus ik ben misschien licht bevooroordeeld ;)). Alleen moet je tactisch inplannen. Als er 2 menwedstrijden in NH op dezelfde dag zijn, concurreren ze elkaar stuk. Dat was dit jaar wel te merken. Plus onbekend maakt onbemind. Aangezien menners jullie nog niet kennen (qua organisatie: de personen, hoe verloopt een dag, worden de prijzen snel uitgereikt etc.) moet je niet tegelijk met de oude bekende staan ingepland of bv. de NHse dressuur en vaardigheid competitie. Dan komt je wedstrijd niet van de grond.

Zo te horen aan de bovenstaande reacties vinden de meesten menlessen (en het verenigingsgevoel daar omheen) wel belangrijk. Voor mijzelf is dat minder relevant zoals ik al eerder aangaf. Maar smaken verschillen. :) Als diegene een 20x60 bak heeft, dan is het maximum aantal deelnemers wel 3 per les. Anders rijd je alleen maar in een treintje achter elkaar.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 11:33

Dat de men wereld zo hecht is heb ik wel al begrepen ja.
En wat betreft een wedstrijd moeten we dat natuurlijk even binnen het bestuur bespreken.
En dan met de Beemster Ruiters bekijken wat er mogelijk zou zijn.

Voor de men wedstrijden hebben wij qua pionnen ook niets.
Dus dan moet ik toch even bekijken wat er voor nodig is.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:54

Goh, ik wist niet dat menverenigingen zoveel kunnen bieden eigenlijk. Mijn ervaring hier in het zuiden is dat er vooral veel recreatieve menners zijn, die geen wedstrijden rijden en de agenda is gevuld met tochten. Veel kilometers, koffie en gezelligheid. Maar geen les en ook geen accommodatie, lidmaatschap kost maar 20 euro per jaar. Veel menverenigingen zijn niet aangesloten bij de KNHS. Dus de reden dat ik bij mijn huidige club zit is simpelweg de kans om KNHS lid te kunnen worden. Maar les ed moet ik buiten de club halen.