Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Joaltijd schreef:Als ze ook hard over de weg galoppeerd zou ik er even een persoon met ervaring bij halen. Een menpony hoort netjes te luisteren naar de menner en zeker niet in volle galop weg te lopen.
Is ze door personen met ervaring in beleren beleerd en hebben jullie in het mennen ook enige ervaring?
martine12h schreef:Joaltijd schreef:Als ze ook hard over de weg galoppeerd zou ik er even een persoon met ervaring bij halen. Een menpony hoort netjes te luisteren naar de menner en zeker niet in volle galop weg te lopen.
Is ze door personen met ervaring in beleren beleerd en hebben jullie in het mennen ook enige ervaring?
Ze luisterde op het gebied wel gewoon netjes alleen het stoppen is een probleem, ik heb ervaring in mennen, en ze is eerst door iemand beleerd en ik heb nogsteeds begeleiding
Hilary schreef:goede begeleiding lijkt me hier inderdaad erg belangrijk. Verder: wat voor tuig heb je, past dat goed en is het goed afgesteld? Wat voor kar heb je, hoe zwaar is die (incl. passagiers) en is de kar goed afgesteld? Daar kun je je namelijk lelijk in vergissen, en ook al is het een Shetlander en zijn die erg sterk, er zit toch echt een maximum aan.
Joaltijd schreef:Als ze ook hard over de weg galoppeerd zou ik er even een persoon met ervaring bij halen. Een menpony hoort netjes te luisteren naar de menner en zeker niet in volle galop weg te lopen.
Joaltijd schreef:Ze bedoelt dat het stoppen een probleem is als: 'Ze stopt en wil niet meer verder'
Ik zou goede hulp zoeken en met hem/haar trainen in de bak. Een menpaard moet betrouwbaar zijn en voordat ze niet normaal voor de wagen kan lopen (dus niet stoppen, stevig doorgalopperen etc) zou ik niet de weg opgaan. Ik hoef geen nieuws over een menster die onder de wagen is gekomen op VN.
martine12h schreef:Joaltijd schreef:Ze bedoelt dat het stoppen een probleem is als: 'Ze stopt en wil niet meer verder'
Ik zou goede hulp zoeken en met hem/haar trainen in de bak. Een menpaard moet betrouwbaar zijn en voordat ze niet normaal voor de wagen kan lopen (dus niet stoppen, stevig doorgalopperen etc) zou ik niet de weg opgaan. Ik hoef geen nieuws over een menster die onder de wagen is gekomen op VN.
Even een vraagje hoor, maar wat is VN? En verder wil ik eens een sulky uitproberen of het dan toch aan de zwaarte van de kar licht, en voordat ze niet normaal luisterde ben ik niet vanplan om de weg op te gaan
Lukasje schreef:Eerste vereisten zijn uiteraard dat de wagen niet te zwaar is, het tuig correct afgesteld, de pony lichamelijk in orde en de rit aangepast aan de conditie/kunnen van de shet. Indien daaraan voldaan, mag je niet toelaten dat ze uit zichzelf stopt. Ik denk dat een goede begeleiding hier noodzakelijk is.
Hopelijk vind je snel een oplossing!
martine12h schreef:mingming schreef:Laat haar anders ook eens checken door een dierenarts. Mijn pony deed dit ook (onder het zadel) en haar achter knieën bleken op slot te springen.
De dierenarts moet binnenkort toch komen, laat ik haar wel even controleren
martine12h schreef:mingming schreef:Laat haar anders ook eens checken door een dierenarts. Mijn pony deed dit ook (onder het zadel) en haar achter knieën bleken op slot te springen.
De dierenarts moet binnenkort toch komen, laat ik haar wel even controleren
martine12h schreef:Even een vraagje hoor, maar wat is VN? En verder wil ik eens een sulky uitproberen of het dan toch aan de zwaarte van de kar licht, en voordat ze niet normaal luisterde ben ik niet vanplan om de weg op te gaan
martine12h schreef:Aan de zwaarte van de kar twijfel ik nog aan, ga daarom eens kijken om een sulky uit te proberen. Het tuig is correct afgesteld maar ze is nog niet op conditie (overgewicht) maar soms stopt ze na 2 meter van ons huis, en bedankt , ik hoop ook dat er een oplossing is!
Hilary schreef:martine12h schreef:Aan de zwaarte van de kar twijfel ik nog aan, ga daarom eens kijken om een sulky uit te proberen. Het tuig is correct afgesteld maar ze is nog niet op conditie (overgewicht) maar soms stopt ze na 2 meter van ons huis, en bedankt , ik hoop ook dat er een oplossing is!
Heb je misschien een foto van pony met tuig en kar?
Vergis je niet in een sulky, ook die moeten goed worden afgesteld, anders drukt er veel gewicht op de rug van de pony via het schoftje.