[AR] Ervaringen gezocht: Overstap naar het mennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gwennndolyn

Ervaringen gezocht: Overstap naar het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 09:41

Hallo bokkers!

De afgelopen 2 jaar heb ik tijdens en na het rijden erg last van mijn rechterknie en enkel, vooral tijdens de intensieve springlessen, om pijn te voorkomen stap ik tussendoor met m'n beugels uit ;) . Verder heb ik ook in rust soms steken in m'n knie wat niet pijnlijk is maar zeker niet prettig.

Ik ben er al mee naar de dokter geweest en daar kwam uit dat ik m'n knie niet te zwaar moet belasten omdat er dan heftige blessures kunnen ontstaan... Hierdoor verlies ik steeds meer m'n zin in het rijden en ben ik misschien van plan om aankomend voorjaar na wat menlessen m'n koetsiersbewijs te halen en dan op zoek te gaan naar een leuke pony waar ik mee kan mennen.

Nu is mijn vraag, zijn er meer bokkers die hier ervaring mee hebben en hoe hebben jullie dit ervaren?

AngeliqueB

Re: Ervaringen gezocht: Overstap naar het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:51

Verende stijgbeugels voorkomen ook een boel pijn in de knie en enkel!
Mennen is ook leuk, ik rijd en men met mijn pony maar het is een heel andere discipline, en als rasechte ruiter vind ik mennen leuk naast het rijden, niet als hoofddoel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:54

Ik ben om lichamelijke klachten overgestapt toen ik stopte met mijn verzorgpaard.
Nu heb ik een welsh B en ik vind het onwijs leuk!
Vanmiddag even meer, pb gerust.

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 10:34

AngeliqueB schreef:
Verende stijgbeugels voorkomen ook een boel pijn in de knie en enkel!
Mennen is ook leuk, ik rijd en men met mijn pony maar het is een heel andere discipline, en als rasechte ruiter vind ik mennen leuk naast het rijden, niet als hoofddoel.

Heb ik inderdaad ook al een keer geprobeerd, verschilde wel inderdaad in het rijden alleen in rust neemt dit jammer genoeg niet m'n klachten af :n

Zal kijken of er hier iemand op stal van die beugels heeft en vragen of ik die weer een keer kan lenen om het toch nog even te proberen!

moonfish13 schreef:
Ik ben om lichamelijke klachten overgestapt toen ik stopte met mijn verzorgpaard.
Nu heb ik een welsh B en ik vind het onwijs leuk!
Vanmiddag even meer, pb gerust.

Ik ben benieuwd!
Rijd je ook wedstrijden en wat dan voornamelijk?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:38

Hier ook moeten stoppen vanwege lichaamsklachten. :)

Overstap gemaakt naar het mennen en wat een overstap,
helemaal mijn plezier terug en je geniet toch veel meer zonder enige pijn/last.
Nooit verdrietig geweest dat ik mijn rijpaard(en) moest verkopen.

Ik men nu nog recreatief en eenmaal ik mijn rijbewijs heb, dan begin ik ook met wedstrijden.

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:58

Ik ben met een van mijn pony's ook overgestapt op het mennen, maar dan vanwege de lichamelijke klachten van de pony. En we vinden het allebei super leuk om te doen. (Maar vind het wel ook erg leuk dat ik met mijn andere twee pony's nog wel kan rijden.)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:21

ED -> AR

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:12

Ik heb zo'n zelfde knie probleem, alleen dat is voortgekomen uit een aanrijding 11 jaar geleden. Springen is voor mij daardoor ook niet fijn. Nou moet ik wel zeggen dat dressuur me een stuk beter af gaat doordat je met langere beugels rijdt en daardoor minder druk op je knieën hebt, is mijn ervaring in ieder geval. Het is natuurlijk niet compleet pijnloos, maar wel een stuk aangenamer dan die korte springbeugels. Dus wellicht is dat iets om ook te overwegen?
Mennen doe ik zelf ook. Ontzettend leuk kan ik je vertellen, maar het is wel heel anders dan rijden. Het is een leuke overstap en wellicht een idee om daarnaast een bijrijdpaardje te hebben voor 1 a 2 dagen per week. Dan hoef je het rijden niet helemaal op te geven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:17

Ik rijd geen wedstrijden maar ik train wel zo.
Het doel is om hem in sportconditie te krijgen en een fijne proef te kunnen rijden.
Ik ben echter niet zo wedstrijdproof dus of dat ooit gaat gebeuren?
Mijn pony heeft wel wedstrijdervaring in marathon, vaardigheid en dressuur dus opties genoeg zou je zeggen. :j

Kort gezegd longeer ik, langelijnen en nu dressuren voor de wagen.
Daarbij vrijheidsdressuur en lekker op pad natuurlijk.
Ik was het plezier in de paardensport echt kwijt, dat is weer helemaal terug nu ik gewoon weer lekker echt wat kan doen. :)
Ik mis het rijden ook totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:20

Ik ben ook overgestapt op mennen. Omdat ik te groot werd voor mijn pony en ook omdat ik kamp met knieproblemen.

Helaas nu met alles moeten stoppen omdat pony te oud is...

Mijn pony vond het erg leuk, ik ook wel, helemaal iets anders en geen last vd knie!
Liefst zou ik toch weer rijden, maar dat kan met haar niet. Met mn knie ben ik bezig en mag binnenkort naar de orthopeed. Hoop in de toekomst wel weer te kunnen rijden.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:26

Vriendin van mij is met haar pony gaan mennen nadat ze op haar 16e een scooter ongeluk had. Ze is nu 30 en ment 2span en is net tweede geworden bij de nl kampioen schappen!! Super top en gave sport.

Ik als dresuurmiep voel me heel onzeker als ik men. Ben niet een met de combinatie. Dat zie je bij mijn vriendin helemaal niet terug.

Maar je moet jezelf echt afvragen of je wilt overstappen en eens goed op een rijtje zetten wat je op geeft en wat de verandering voor gevolgen heeft. Ander materiaal andere pony kosten etc. Maar ook op wedstrijd, je kan niet alleen en wil je dressuur rijden of marathon?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:28

Hier vanwege rugklachten en daardoor niet meer kunnen en durven te rijden over gestapt naar t mennen En wil niks anders meer

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:30

Het ligt eraan hoe.
Simpel een stal kost niet meer of minder.
Ik heb mijn pony met tuig en wagen overgenomen en dan ben je gelijk klaar. :+
Qua extra kosten, een trailer met koetsframe is handig, verdomd handig.
Verder heb ik een pony en die eet niet zoveel als een paard, ook qua supplementen.
Een ponybox scheelt hier ook 40 euro tegenover een paardenbox.
Hij is nu verhuisd en staat in een uitloopstal, dat kost niet meer als een gemiddelde paardenbox huren in mijn geval.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:33

Ik ben ook overgestapt naar het mennen, ik wil niks anders meer. waar woon je? Anders mag je wel keertje komen uitproberen.
Ik rij wedstrijden en ook lekker buiten ritjes. Nadat mijn Gelder met pensioen was er een shet bij gekocht. In eerste instantie om ermee te wandelen enzo. Maar al snel wilde ik meer. Toen koetsiersbewijs gaan halen en erna gaan mennen.

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 20:07

Wow, wat een reacties dankjewel allemaal!

Maaik schreef:
Het is een leuke overstap en wellicht een idee om daarnaast een bijrijdpaardje te hebben voor 1 a 2 dagen per week. Dan hoef je het rijden niet helemaal op te geven.

op het moment rijd ik er al een paard bij voor een stalgenoot, die zou kan ik dan als het goed is kunnen blijven rijden 1/2 dagen in de week.
En verder de langere beugels helpen meestal wel iets maar houd ik toch jammer genoeg een steek in m'n knie aan over... Waarschijnlijk is er een aantal jaar terug ook iets niet helemaal goed gegaan nadat ik tegen een staander aan kwam met springen..

Patricia_86 schreef:
Ik ben ook overgestapt naar het mennen, ik wil niks anders meer. waar woon je? Anders mag je wel keertje komen uitproberen.
Ik woon in Lelystad!

Alice13 schreef:
Maar je moet jezelf echt afvragen of je wilt overstappen en eens goed op een rijtje zetten wat je op geeft en wat de verandering voor gevolgen heeft. Ander materiaal andere pony kosten etc. Maar ook op wedstrijd, je kan niet alleen en wil je dressuur rijden of marathon?
[/quote]
Zelf heb ik op het moment geen eigen paard dus die hoef ik ook niet verkopen (gelukkig). Ik kan dan wel als het goed is 1 van de 2 die ik nu rijd gewoon blijven rijden dus rijden stopt dan niet helemaal in het begin.
In het begin wil ik mij focussen op de dressuur en misschien later ook marathon omdat dat mij ook heel erg interessant lijkt. Bedankt voor de tip! Zal als ik tijd heb alles inderdaad even op een rijtje zetten, voor- nadelen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:57

Ik ben ook bijna geheel overgestapt van rijden naar mennen. Ik vind het erg leuk! Rijden ook wel maar het rondjes rijden in de bak was ik over het algemeen na 15 minuten al zat. Buiten rijden vind ik heerlijk, maar alleen op een bomproof paard. Vroeger stapte ik op ieder paard, nu toch echt niet meer zomaar.

Heb inmiddels twee Shetlanders en ben onwijs gek op ze, ze zijn ontzettend vrolijk en daarnaast over het algemeen lekker koel in het koppie maar er zit wel leven in. Precies wat ik zoek eigenlijk. Heerlijk zorgeloos door het bos crossen is echt genieten! Verder kun je qua sport ook alle kanten op in het mennen. Dressuur, vaardigheid, marathon maar bijvoorbeeld ook mendurence. Ik woon in Emmeloord en je bent welkom om eens een rondje mee te rijden hoor.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:32

Ik rijd en men. Ik vind beide leuk maar het rijden is toch echt wel veel meer mijn ding. Als ik een gedwongen keuze bv moest maken tussen de 2 zou ik geen seconde twijfelen en voor het rijden gaan. En ik ben ook een echte enkelspan menner. Ik doe wel dubbel ook, bij gelegenheid, maar ik vind enkel veel fijner. Ik heb ook samengestelde (men)wedstrijden gereden maar lig er nu tussenuit vanwege een val van mijn paard waarbij ik mijn rug gebroken heb. Ik denk er nu aan om dressuur/vaardigheid te starten. Maar dat is ook net het leuke bij jullie in Nederland (ikzelf ben van Belgie) dat jullie zo veel disciplines hebben om te mennen.

Qua aanschaf zit je natuurlijk wel een stuk duurder bij mennen dan bij rijden, tenminste wanneer je toch veilig en comfortabel tuig en koets wil. Daar zou ik dan ook niet op besparen, zeker niet op de veiligheid maar vermits je toch wat lichamelijke klachten hebt, is een comfortabele koets een aankoop waar je geen spijt van gaat hebben.

Persoonlijk vind ik mennen wel een stuk gevaarlijker dan rijden. Laat je daarom aub goed begeleiden en adviseren.

Veel succes verder!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:27

Hier ook overgestapt. Dan wel niet helemaal voor lichamelijke klachten.
Maar met rijden had ik ook altijd last van mijn knieën die sloegen op slot leek het wel. Westernzadel, dressuur of veelzijdigheid maakten niet uit. Ook de sprenger bow balance beugels hielpen iets, maar ook daarmee last ervan.
10 Jaar terug ben ik begonnen met rijden en in de begin periode ook een keer meegeweest met dat paardje voor de kar. Was gelijk verkocht.
Ik riep toen al dat als ik de keus had ik zou stoppen met rijden en over zou gaan op mennen.
Januari 2013 mijn eigen paard gekocht, een tinker. De eerste 2 jaar alleen met haar gereden.
Maar ik ben met rijden een gigantische zenuwpees, en dat wist ik altijd al.
Het fjordje waar ik op heb leren rijden was hier niet gevoelig voor, de haflinger die ik daarna ging rijden al veel meer. En mijn tinker is super gevoelig hierop.
Na veel lessen ging het steeds beter. De stress/zenuwen bleven, maar ik kon ook genieten.
In juli 2014 heb ik haar zachtjes aan leren wennen aan het tuig, en hulp ingeschakeld voor het voor de kar zetten. Ze was hier zo makkelijk in dat we denken dat ze het haast al heeft gedaan vroeger.
We zijn 2x op vakantie geweest. 1x weekend loon op zand en 1x midweek naar de epe.
En daar kwam de grootste ommekeer in epe. De 3de dag stapte ik af in de pauze en kon wel janken van de pijn. Zo zeer deden mijn knieën en dan moest ik nog 2 dagen. Toen heb ik tegen mezelf gezegd, nooit meer.
November vorig jaar heb ik mijn zadel en alle toebehoren voor het rijden verkocht. Alleen het hoofdstel heb ik nog.
Na flink sparen en het geld van mijn zadelverkoop heb ik een superdeluxe geveerde tweewieler kunnen kopen, dit jaar is er een kunststof tuig gekomen en zo hoop ik jaren vooruit te kunnen.

Over de ommezwaai kan ik niet meer zeggen dan dat het voor ons de beste keuze ooit is geweest.
Het laatste jaar zijn we als team zoveel gegroeid. Sally wordt stoerder, heeft meer plezier in het werk en ziet er super uit.
Ik heb de angst niet die ik onder het rijden had en durf met volle teugen van haar te genieten.
We kunnen alleen op pad, waar ik voorheen altijd met een bepaald stalgenootje ging anders ging ik niet.
Tuurlijk hebben we ups en downs. Laatst had ik een dip in het vertrouwen tussen ons maar met het gelijk inschakelen van deskundige hulp 2x zijn we daar weer sterker uitgekomen.

Stalgenootjes zien het verschil tussen ons ook. Ik persoonlijk stap nooit meer op een paard, dat is me de stress en zenuwen die ik had daarmee niet meer waard.

Rijden is wel stukken makkelijker, je kan over veel meer paden, je bent sneller op pad en het is gewoon goedkoper.
Heb nooit menlessen gehad en ook niet in het bezit van koetsiersbewijs.

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:19

m1992 schreef:
Heerlijk zorgeloos door het bos crossen is echt genieten! Verder kun je qua sport ook alle kanten op in het mennen. Dressuur, vaardigheid, marathon maar bijvoorbeeld ook mendurence. Ik woon in Emmeloord en je bent welkom om eens een rondje mee te rijden hoor.

Dat heerlijk zorgeloos door het bos crossen lijkt me ook heerlijk! wat ik wil gaan doen op wedstrijden weet ik verder nog niet want alles lijkt me super leuk! Oh dat zou heel leuk zijn! Zit zelf ook op school in Emmeloord dus as ik een keer vroeg uit ben laat ik het wel weten ;)

En bedankt allemaal voor de reacties! Had inderdaad al op internet gezien dat het zeker niet goedkoop is, maar ben ook echt niet van plan te bezuinigen. Ik ga binnenkort weer proberen meer te werken zodat ik alvast een flinke spaarpot kan opbouwen!
Vanaf maart krijg ik met school men lessen met zz paarden die al super veel ervaring hebben. Verder wil ik kijken of ik m'n blokstages bij een men stal kan gaan doen. Iemand hier ervaringen met stallen waar ze mennen, misschien ook alleen met pony's?

En wat doen jullie nog meer in de training behalve voor de kar lopen?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:28

Dat is goed hoor! Stuur me dan maar een pb.

Het is inderdaad wel prijzig. Ik zou zeker in een keer doorsparen voor goed tuig en een goede comfortabele wagen. Mennen is wel wat gevaarlijker dan rijden vind ik, dus je spullen moeten sowieso in orde zijn :)

Ik doe naast het enkel en dubbelspan mennen ook longe werk. Bijvoorbeeld aan de dubbele longe en werken met balkjes. Voor de wagen rijd ik in het bos of rijd ik wat dressuur.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:49

Qua training doe ik naast het mennen dus het rijden. Vooral de dressuur onder zadel komt de dressuur in de koets ten goede. Longeren doe ik zelf niet zo vaak maar wanneer het rijden weg valt, is longewerk aan de dubbele longe wel interessant. Vermits ik toch regelmatig dressuurmatig bezig ben, vind ik buiten/bosritten ter afwisseling ook erg belangrijk.

Moest je nog vragen hebben, PB gerust hoor.

gwennndolyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 21:20

Ik ga morgen met mijn ouders even rond de tafel. Misschien dat daar nog wat vragen naar boven komen dan stuur ik een pb!

Nogmaals heel erg bedankt allemaal alvast voor de info, had het niet verwacht hoogstens een paar reacties, haha

EDIT: type fout

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:31

Jup, hier altijd fanatiek ohz gereden, gesprongen, dressuur, eventing.
3,5 jaar geleden de overstap gemaakt, en heb nooit spijt gehad, mis m'n vorige paard zeker wel, maar ik beleef zoveel plezier aan mennen.

Mennen is verslavend. :D

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:35

Ik reed ook altijd paard, en zo af en toe nog wel eens pak ik een lesje mee. Mijn eigen pony kan ik helaas niet meer fanatiek berijden. Vroeger ben ik wel eens met mijn lesgever meegegaan op de koets, en dit vond ik ook erg leuk. Ik kwam een leuke tweedehandse sulky tegen en heb deze gekocht voor onze shetter. Sinds dien ben ik wel een beetje verslaafd geworden en heb ik het men virus te pakken :o We doen eigenlijk verschillende dingen, soms zet ik een parcourtje uit in de wei met pionnen, de andere keer dressuurmatig aan de slag en zo af en toe lekker door het bos heen! Naast het mennen longeer ik de pony nog zodat ze ook wat afwisseling heeft. Ik merk dat mijn shet er ook plezier in heeft, want zodra ze ingespannen staat wordt ze ook super fanatiek, het lijkt wel alsof ze nooit moe te krijgen is voor de kar haha :) Wedstrijden lijkt me ook nog hartstikke gaaf om ooit te kunnen rijden, helaas heb ik daar nu niet de juiste begeleiding en middelen voor. ( Zie trouwens dat je best dicht in de buurt woont bij mij)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:38

Geen ervaring met je klachten.
Wel een paard wat sinds een half jaar ook voor de wagen loopt. Ontzettend leuk! Wij wisselen dan wel veel af met rijden/mennen maar ik vind het even leuk!