[AR] Hoefschoenen/ijzers met mennen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe mennen jullie?

Hoefijzers voor
5 (9%)
Hoefijzers rondom
32 (60%)
Hoefschoenen voor
9 (16%)
Hoefschoenen rondom
7 (13%)

Totaal aantal stemmen: 53

Deni11

Hoefschoenen/ijzers met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 19:23

Hoihoi,

Ik ga binnenkort mennen en dan zou ik graag wat bij haar hoeven doen om afslijting te voor komen.

Nu zag ik hoefschoenen en vond dag erg goed eruit zien.
Hebben jullie ervaring ermee? En dan meteen voor en achter of niet?

Hoefijzers heb ik liever niet want heb er negatief over gelezen en het kost wel wat per maand.
Wat vinden jullie hiervan?

En waarom wat wel of niet doen?

Ik hoor het.

mrie

Re: Hoefschoenen/ijzers met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:31

Het hangt vooral af van de ondergrond. Als je altijd van het harde blijft dan kun je ook heel goed zonder ijzers of schoenen. Ht verschil tussen schoenen en ijzers zie ik niet zo. Schoenen gebruik je als je heel erg tegen ijzers bent of omdat er om de een of andere reden geen ijzers er onder kunt hebben.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:39

Ik heb voor die van mij schoenen. Ik had hem eerst op ijzers staan, maar daar reageerde hij heel slecht op, kon hij niet mee over weg. Mijn merrie heeft te kleine voeten voor ijzers, dus daar bleven sowieso alleen maar de hoefschoenen voor over.
Heb nu voor beide de schoenen, en dat bevalt fantastisch :j

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:45

Ik heb mijn pony voor op ijzers gehad omdat hij gevoelig begon te lopen, hier liep hij prima op en was ik erg tevreden over. Maar omdat het inderdaad wat kost en ik het ook weer eens blootvoets wou proberen heb ik ze er in juni af laten halen. Hij kon er niet goed aan wennen en loop inmiddels zelfs weer gevoelig dus nu men ik met hoefschoenen, deze had ik al voordat ik aan ijzers begon. Ik wou toentertijd eens zien hoe hij op ijzers liep ipv hoefschoenen, vandaar de ijzers. Vanmiddag heb ik nog gemend met hoefschoenen om zijn voorhoeven en dat ging echt top, dus voor nu hou ik het bij zijn hoefschoenen. Hij 'belast' voornamelijk voor tijdens het mennen dus vandaar dat ik alleen ijzers/hoefschoenen voor heb en niet rondom.

Edit: ik men trouwens met de Equine Fusion Jogging Shoes
Laatst bijgewerkt door Ayla op 19-08-15 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:46

Mn fjord stond in zn goede tijd rondom op smidjes.hij heeft er lang mee gedaan maar vond ze alles behalve handig en bleven in het zand niet zitten.

Mn shet loopt rondom op equine fusion ultimate.
Blijven op elke ondergrond zitten ook al heeft hij iets smallere als brede hoefjes.
En makkelijk aan te trekken.

Mijn ervaring is dus dat ik equine fusion ultimate schoentjes veel beter vind maar dit kan ook komen omdat mn fjord gewoon een lastig pakketje was betreft zn hoeven.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:47

volg dit even
men sinds kort en ben ook aan het denken om eventueel hoefschoenen te nemen/beslaan.
aangezien ik een mini heb en niet elke smid kleine hoefjes wil beslaan en daarnaast zie ik hem ook liever zonder ijzers.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:35

Bij kleintjes zijn vaak hoefschoenen de fijnste keuze omdat die kleine voetjes lastig te beslaan zijn.

Bij paarden die prima te beslaan zijn hanft het van het doel af.

Mijn eigen pony's heb ik meestal op schoenen lopen (zelfs in de marathon), maar soms ook op ijzers als dat op dat moment de betere keuze is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:37

Geen van allen, een goede bekapper zoeken en dan eens kijken of je hoefschoenen nodig hebt :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:42

Blote voeten, hoefschoenen, ijzers, in feite doet het er niet toe...

Als het paard het maar goed doet met wat hij heeft.

Ik heb gestemd voor ijzers rondom, dat is (helaas) voor mijn paard de beste optie.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:59

ik volg dit ook eventjes, ik men (nog niet) maar rij iedere dag over asfalt, had mijn paard altijd op bloten voeten en ben hier wel een voorstander van omdat ik van mening bent dat ze dan toch de meeste grip hebben maar merk nu dat de hoeven toch te hard slijten. heb haar dus nu maar op ijzers laten zetten maar een alternatief als hoefschoenen spreekt me ook wel aan.

heb dit aan mijn hoefsmid gevraagd maar die was er niet erg over te spreken (wss ook omdat hij hier minder geld aan verdiend) zijn reden was dat hoef schoenen alleen goed zitten vlak na het bekappen maar naar mate de hoeven doorgroeien worden de schoenen te krap.. hoe denken jullie hier over?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:05

Regelmatiger minimaal bijvijlen van de voeten moet het te krap zo oplossen. Voor mij als nodig zometeen ook schoenen. Met altijd buiten met vriendjes heb ik geen zin in afgetrapte ijzers of vriendje met wonden op de kont (meneer springt er nog wel eens op nl). Ook kan ik met schoenen afwisselen tussen wel en niet met blote voeten afhankelijk van genoeg hoef, de omstandigheden en route.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:09

Alle paardjes kunnen zonder ijzers. Hoeven passen zich vanzelf aan qua groeien aan de ondergrond, hoefschoenen kunnen handig zijn om te korte hoeven te voorkomen. Natuurlijk bekappen kan ook al heel wat helpen, dan geld wat @MiiRowiej zegt niet: De hoeven blijven in princiepe de juiste lengte (zelf onderhoud).

Hoefijzers hebben heel erg veel nadelen, slecht werkend hoefmechanisme, slechte grip, hoef kan niet goed uitzetten, hoef groeit gedwongen in een bepaalde positie: komt alleen maar ellende van.

Zoek een goede NB, koop als het nodig is hoefschoenen :). Succes!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:11

Hier lopen ze allemaal zonder ijzers, en zolang het zo gaat, blijft dat zo. :j
Pony's wel op ijzers gekocht; was dus eerste tijd ff goed opletten maar ze zijn nu echt super sterk.

Mocht ik voor trajecten over de weg op wedstrijden toch last krijgen zal ik ook kijken naar hoefschoenen.
Maar over de weg ed gaat super, alleen bijv heel kiezelig pad is wat minder, dan willen ze wel eens beetje gevoelig gaan lopen. Maar dat los ik op door dan maar even te stappen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:47

Jaren blootsvoets voor de wagen gereden, maar nu ik vaak over grind moet heb ik voor zijn voorvoeten toch schoenen gekocht.
Heel tevreden mee, ik kan hem beschermen als dat nodig is en zo niet dan kunnen de schoenen gewoon uit.
Hier loopt hij op Cavallo's

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:23

Ik heb voor mijn tinker hoefschoenen rond om.
Alleen tijdens een galopje voor de wagen moet ik na die tijd kijken of hij alle schoenen nog om heeft.
Ben al een paar keer terug gereden en 1 keer was ik er echt een kwijt en heeft het hele bos hier vol gehangen met "gezocht: Hoefschoen" ;) (wel weer gevonden)

Ik vraag mij altijd wel af hoe die mensen het doen zonder schoenen. Ik heb dus nooit met ijzers gereden en 1 keer in de week 2 km heen en 2km terug naar de menles gaat prima maar ik maak ook tochten van +30km en dat lukt je echt niet op alleen blote voeten.

HansGrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 02:33

ik heb ook beide shetjes op hoefschoenen rondom lopen .We maken 3 keer per week een flinke tocht met de koets . Ik heb verschillende soorten hoefschoenen .IK heb de easyboot epic ..de cavallo s en de equine fusion ultimate . Iedere hoefschoen is anders in gebruik en gemak.
Maar ik zal NOOIT meer een van mijn ponys op ijzers laten lopen .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 10:30

Hier heb ik alles blootvoets lopen.waarvan 1 met buitenrijden echt schoenen nodig heeft.dus ieder paard kan zonder ijzers/schoenen ja als ze op de weide lopen maar helaas niet altijd onder het zadel.
ik heb voor al mijn pardjes/pony,s schoenen liggen en ik gebruik ze alleen als ik het nodig vind.je kunt ze oom mee nemen en later nog aan doen of anders om natuurlijk. Ik ga met mijn span pony,s nu niet meer met schoenen rijden omdat ze ze niet nodig hebben ook niet als ik over de weg ga,ik rij wel niet iedere dag.finne schoenen vind ik de renegades.hoop dat ze deze ook in kleinere mt gaan maken

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:00

Oz (15 jaar) heeft nog nooit ijzers gehad, sterker hij heeft nog nooit een hoefsmid van dichtbij gezien. Ik doe het al 11 jaar zelf :D soms hoef ik jaren niets te doen afgelopen april moets ik even helpen. Regelmatig over ruw asfalt draven zorgt voor Oz een goede en voldoende bijhouding.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 11:03

Alex is al sinds vorig jaar november niet meer geweest door het vele lopen en nu ook mennen over het asfalt. Maar toch vind ik zijn hoeven nu te kort worden. Welke hoefschoenen en welke maat zijn geschikt voor een shetlander die tussen de 83 en 86 cm zit?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:04

Fennadev schreef:
Alex is al sinds vorig jaar november niet meer geweest door het vele lopen en nu ook mennen over het asfalt. Maar toch vind ik zijn hoeven nu te kort worden. Welke hoefschoenen en welke maat zijn geschikt voor een shetlander die tussen de 83 en 86 cm zit?

Bij shet kom je vaak bij de schoenen die ze in kleine maten hebben easyboot bv

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:13

Heeft iemand misschien een foto van zijn shet met van die hoefschoenen?
Ik ga intensiever mennen met mijn shetlander, maar ben bang dat ze dan te hard gaan slijten..
Maar hij staat 24/7 buiten en swinters word de wei erg nat, ben bang dat hij dan ijzers kwijt raakt.
Daarbij heeft hij nog lichte voedernijd en wil toch voorkomen dat er een een schop krijgt van hem met ijzers..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:36

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:54

In mijn profiel staat een foto van mn shet voor de wagen met zn schoenen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:00

Ik men met hoefschoenen vooralsnog alleen voor; welsh A

Het liefst heb ik altijd alles blootvoets maar helaas ging dat met hem voor gewoon niet en dus in eerste instantie 2 schoenen aangeschaft omdat ik er verder helemaal geen ervaring mee heb, dus wil het eerst goed testen. En daarbij is het vooralsnog voor achter niet nodig, mocht ik langere afstanden over asfalt gaan rijden koop ik er gewoon 2 bij!

Ik ben er tot nu toe zeer tevreden mee!!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:21

cinniz123 schreef:
In mijn profiel staat een foto van mn shet voor de wagen met zn schoenen.

Heb even gekeken maar vind het lastig te zien..
Wat een ontzettend leuke pony's heb je in je profiel staan!!