[AR] Overgang naar bitloos mennen.. wie o wie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fos

Overgang naar bitloos mennen.. wie o wie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 23:53

Heeft er iemand ervaring met de overgang van bit naar bitloos mennen? Ik lees graag ervaringen en adviezen

jisseman

Re: Overgang naar bitloos mennen.. wie o wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 04:15

ik heb bitloos gement met een sidepull. eerst vooral geoefend op het land en met lange teugels lopen later ook op buitenrit. dit ging super! moet wel zeggen dat het met een shetje was waar ik geen geschikt bit voor kon vinden, ze was erg zacht in de mond.
ik ben nu mijn nieuwe shet bitloos aan het beleren omdat het mij goed bevallen was.
dit doe ik met hetzelfde hoofdstel omdat het druk bied op de neus en zijkant van het hoofd en een directe teugelvoering.
1 nadeel maar daar moet je denk ik aan wennen ;) je moet eerder met je handelingen beginnen zoals sturen omdat het bij mijn pony wat langer duurde voordat het doorkwam.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 05:45

Ik gebruik tegenwoordig de bitloze menneusriem van ideal. Heb eerst 1 a 2 keer lange lijnen gedaan en toen ingespannen. Geen enkel verschil. Net zo makkelijk te sturen en minstens net zo veel controle

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 07:06

Dat zijn mooie berichten :) ik heb een Friese merrie van 10 en met rijden ben ik al birloos bezig. Ze reageert er wel nog erg lomp op :( ben bang dat het met mennen ook zo zal zijn. Bedankt voor jullie tips!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:18

Fos schreef:
Dat zijn mooie berichten :) ik heb een Friese merrie van 10 en met rijden ben ik al birloos bezig. Ze reageert er wel nog erg lomp op :( ben bang dat het met mennen ook zo zal zijn. Bedankt voor jullie tips!

Je beseft je dat je met bitloos nog minder te vertellen het dan ohz? Waarom wil je zo graag bitloos mennen? Het is alleen maar extra risico hoor..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:06

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 13:46

Fellow schreef:
Fos schreef:

Je beseft je dat je met bitloos nog minder te vertellen het dan ohz? Waarom wil je zo graag bitloos mennen? Het is alleen maar extra risico hoor..

Omdat ze met bit meer spanning op bouwt en bitloos wel sneller los door haar lijf loopt (onder het zadel dan en tijden longeren) ;)

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 13:46

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:54

Met pony die op eigenlijk elke optoming braaf loopt, heb ik een aantal bit en bitloze optomingen geprobeerd (ook ivm klein mondje) om mee te mennen. Met bit had ik de beste communicatie en daar men ik dus mee (die 2x per jaar dat hij er nog voor gaat, want hij staat eigenlijk stil nu). Conclusie van mij is dat die halve hoefbreedte opzij om langs paaltjes te komen, etc. met bitloos niet fijn wil. Of ik moet trekken, of het gaat mis. Ohz geen enkel probleem, maar daar doe je zeker bitloos 90+% met benen, zit en gewichtshulpen. Geen van die mogelijkheden heb je ter beschikking als je ment.

Fos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 14:06

Daar heb je helemala.gelijk in Tamary. Net die misstap omdat ze niet adequaat genoeg reageert, daar ben ik wat huiverig voor. Ik denk dat ik het voorlopig maar even bij bit hou :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:40

Wat goed dat je de tips zo oppakt! Wijze keuze IMO :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:56

Fellow schreef:
Fos schreef:

Dat is onzin. Als je een bit nodig hebt voor (meer) controle doe je iets verkeerd.

TS met welke optoming rij je? Misschien snapt je paard de optoming gewoon niet en moet je eens een andere bitloze optoming proberen

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:28

Maartje1990 schreef:
Fellow schreef:

Dat is onzin. Als je een bit nodig hebt voor (meer) controle doe je iets verkeerd.

TS met welke optoming rij je? Misschien snapt je paard de optoming gewoon niet en moet je eens een andere bitloze optoming proberen

Pardon? Met een Fries paard dat 'lomp reageert' op zijn bitloze optoming door het verkeer gaan rijden, daar breng je je hele omgeving mee in gevaar. Lekker dan als ie een keer te kletter gaat en je kunt je leidsels niet fatsoenlijk gebruiken. Nee doe mij maar veiligheid dan.

TS, ik vind dat je een verstandige keuze hebt gemaakt. Mocht het nou zo zijn dat ze over een poos wel scherp reageert op bitloos, dan kun je het altijd nog een keer in overweging nemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:45

Zoals ik al aangaf wellicht niet de juiste optoming. En een paard dat aan de kletter gaat maakt niet uit wat je daar aan of in hangt. Desalniettemin kan ik de mijne prima houden als hij eens wat dwarser is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:30

Maartje1990 schreef:
Zoals ik al aangaf wellicht niet de juiste optoming. En een paard dat aan de kletter gaat maakt niet uit wat je daar aan of in hangt. Desalniettemin kan ik de mijne prima houden als hij eens wat dwarser is.

Hoezo direct niet de juiste optoming? Niet elk paard is geschikt voor bitloos, en in mennen komt het met bit al moeilijker door ivm afstand, dus met bitloos al helemaal een stuk minder.

Elk paard is anders, gelukkig is de eigenaar verstandig genoeg en kent ze haar paard goed genoeg om het veilig te houden en de juiste keuzes te maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:14

Sorry maar volgens mij is jou/jullie ergaring met bitloos (mennen) minimaal. Optoming kan een wereld van verschil zijn. Ene paard reageert beter op een sidepull terwijl een ander juist weer beter loopt op een kaakgekruisde optoming, om maar wat te noemen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:45

Datzelfde geldt voor bitten. Niet elk menpaard loopt goed op een simpele rechte liverpoolstang. Er zijn talloze (men)bitten, TS vindt vast wel een geschikt exemplaar waar zij en haar paard zich fijn bij voelen als ze (nog) niet bitloos wil omdat dat niet goed voelt.

Ik heb zelf helemaal niets met bitloos mennen overigens. Maar ieder zijn ding. Ik vind het in de meeste gevallen onverantwoord en dat je jezelf in gevaar wil brengen vind ik prima, maar er zijn nog meer weggebruikers die je ook in gevaar brengt. Maar dat is een andere discussie en daar gaat dit topic niet over.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:53

Hier ook echt niet voor bitloos mennen...
Wij hadden een rechte stang en dat was voor haar niet prettig. Nu n stang met boogje en mevrouw loopt erg fijn.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:54

Maartje1990 schreef:
Sorry maar volgens mij is jou/jullie ergaring met bitloos (mennen) minimaal. Optoming kan een wereld van verschil zijn. Ene paard reageert beter op een sidepull terwijl een ander juist weer beter loopt op een kaakgekruisde optoming, om maar wat te noemen.

ik heb geen ervaring met bitloos, maar jij lijkt mij is al dat soort topics nogal vervelend aanwezig. Ook bij natuurlijk bekappen viel me dat ook al op. Hiermee bedoel ik dat je totaal niet van je mening afwijkt en deze nogal doordramd. Ook lijkt eht of je niet wil inzien dat voor sommige paarden die manieren nu eenmaal niet gaan werken.
Een paard dat zelfs onder het zadel (waar je het meeste met je lichaam doet) niet correct reageert op bitloos, lijkt het me dat dat bij mennen zeker niet het geval zal zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:10

Nogmaals, ik denk dat de meeste hier die negtief reageren wbt bitloos mennen weinig tot geen ervaring hier mee hebben. Dat is ook prima, maar ik vind het vreemd om het dan meteen als gevaarlijk(er) te bestempelen.

Ook wbt moeilijk bitloos onder het zadel blijf ik bij hetzelfde. Andere optoming kan echt een verschil maken. Overigens, ook al lijkt dat misschien niet zo, ik ben echt niet anti bit, ik rij zelf ook af en toe bitloos en zou met bit mennen als dat nodig zou zijn. Ik ben echter geen voorstander van bitloos (mennen) meteen als zijnde gevaarlijk oid af te schuiven, zeker als je er weinig/geen ervaring mee hebt.

Ts. Ik hoop dat je je ook realiseert dat de negatieve opmerkingen wbt bitloos mennen komen van mensen die hier dus geen ervaring mee hebben (hun goed recht maar wel iets om je te realiseren). Misschien kun je lid worden op de facebookpagine van paardnatuurlijk en je vraag daar eens stellen? Er zijn daar namelijk meerdere die bitloos mennen (met verschillende optomingen).

Edit voor ts hier 2 foto's waar je denk ik ook goed kunt zien dat ik prima kan sturen en m goed onder controle kan houden (hij deed op de 2e foto ook een beetje lastig).
Afbeelding

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:47

Volgens mij heeft TS aangegeven dat ze voorlopig nog even met bit blijft mennen. Respecteer haar beslissing gewoon :)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:51

Ik men ook bitloos met mijn shetje. Heb het haar zo geleerd.

Waarom kun je een pony/paard niet op minimale hulpen zonder bit leren rijden? :? (Aan de mensen die pro-bit zijn)
Mijn ervaring is dat dit perfect gaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:14

Jelleee schreef:
Volgens mij heeft TS aangegeven dat ze voorlopig nog even met bit blijft mennen. Respecteer haar beslissing gewoon :)

Doe ik ook zeker maar heb het idee dat haar beslissing is gebaseert op negatieve opmerkingen van mensen die geen ervaring hebben met bitloos mennen.

Daarnaast heeft ze het over voorlopig met bit dus wellicht heeft ze dan in de toekomst nog iets aan mijn tips :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:16

Oké, dan begreep ik je post verkeerd.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:19

Ik zie een neusriem die ontzettend omhoog getrokken wordt, wat mi de werking negatief beïnvloedt.
En ik zie veel spanning op je handen, ik weet niet of dat een momentopname is, maar een constant aangespannen neusriem is mi ook niet de bedoeling....
Ik rij gewoon met bit, en dan heb ik toch een stuk minder spanning op mijn handen dan dat ik hier zie....