[AR] Voorlees"commando's" vs echte commando's.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Voorlees"commando's" vs echte commando's.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:13

Tijdens mijn dressuurwedstrijden loop ik tegen een klein probleempje aan.
Mijn merrie vindt het lastig onderscheid te maken tussen mijn commando's en het voorlezen van de groom.
Met name de stap en haltmomenten vind mijn merrie nog moeilijk. Als mijn groom tijdens een stapmoment het volgende onderdeel voorleest: "tussen H en E overgang arbeidsdraf", dan draaft merrie-lief meteen aan. Ze hoort tenslotte het woord 'draf' en vertrekt. Heel fijn, dat voorwaartse, meedenkende, maar ik heb natuurlijk liever dat ze alleen vertrekt als ik dat wil.

Hoe doen de meer ervaren menners dat? Zijn de paarden dan beter getraind?
Of fluistert de groom zodat het paard het niet hoort?
Of moet ik codewoorden gaan gebruiken? Overgang arbeids'spaghetti' :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:15

Inderdaad je merrie beter trainen. Ze mag alleen vertrekken op jouw hulp.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:16

Zit de groom achterop? Dan toch zachter proberen te praten. Of andere commando's bijvoorbeeld een versnelling hoger ipv het woord draf.
Of gewoon de proeven uit het hoofd leren. Het zijn er maar 2 dus moet makkelijk te doen zijn. In de B en L deed ik het wel uit mijn hoofd.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:18

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:18

zeer zeker een stuk training. Ik heb mijn paard geleerd op stem commando maar ook been hulp te reageren.
Met stemhulp heb ik der zo geleerd dat ik kan zeggen draf en bijvoorbeeld ene halve volte later het woord "ja" dit woord is voor haar het start sein eerder val ze neit draven.
Natuurlijk heeft ze heel soms wel eens dat ze niet er na luister ma goed we luisteren ook niet elke dag even goed

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:20

Wij gebruiken een voorspeller voordat we het commando geven aan de pony, zodat we gewoon kunnen kletsen over aandraven en wegstappen etc zonder dat de pony reageert. We gebruiken dus voor de pony's een "let op, hier gaat een commando voor jou komen"-woord. Voor ons is dat "en", dus "eeeennnnn, drrrrraf". Om te voorkomen dat ze al op "eeeeennnn" gaat draven (of stappen), oefenen we dat ook. Zes keer "eeeennnn" roepen zonder "draf" of "stap", zodat de pony leert wachten op het daadwerkelijke commando. Werkt perfect!
Een ander woord kan uiteraard ook, al je maar consequent hetzelfde woord gebruikt, als zeg je "fietspomp", boeit echt niet ;)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:22

haffylover schreef:
zeer zeker een stuk training. Ik heb mijn paard geleerd op stem commando maar ook been hulp te reageren.
Met stemhulp heb ik der zo geleerd dat ik kan zeggen draf en bijvoorbeeld ene halve volte later het woord "ja" dit woord is voor haar het start sein eerder val ze neit draven.
Natuurlijk heeft ze heel soms wel eens dat ze niet er na luister ma goed we luisteren ook niet elke dag even goed

Het gaat over mennen. Voor beenhulpen geven vanaf de bok heb je erg lange benen nodig ;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:25

haffylover schreef:

Been wordt vrij lastig, zo vanaf de wagen :+

De groom zit inderdaad achterop en heeft nogal een zware stem, waardoor fluisteren geen optie is.

Training moet inderdaad, we zijn ook nog niet zo lang bezig met mennen. Ik zoek dus eigenlijk vooral iets om het te kunnen oplossen tot we wel zover zijn in de training.

Dat 'let op' ding is wel een goede tip.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:27

mooney schreef:
haffylover schreef:

Het gaat over mennen. Voor beenhulpen geven vanaf de bok heb je erg lange benen nodig ;)

Sorry over heen gelezen.

Maar is niet onmogelijk. Als Ts het paard ook onder zadel rijd kan die prima. Dat is de reden waarom we het mijn hebben aangeleerd voor het mennen en longeren.
Vanaf de bok kan dit het zelfde.

Ik heb het mijn paardje meteen met longeren in dubbele lijnen voor het inrijden geleerd.
ik vroeg de gang en vervolgd door ja en op dat moment gaf ik het sein met de zweep dat die sneller mocht. als ze dit al eerder deed corrigeerde ik haar. Dan weer opnieuw en momenten dat ze uitzich zelf reageerd positief benaderen,

Zo min mogelijk focussen op de fouten veel op de goed.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:31

Het paard reageert op de R in Draf. Wij laten de R weg, Dus overgang arbeids DAF.
Ook de G van Galop laat ik weg, aanspringen linker ahlop
Voor stap gebruiken we langzamer, bij F overgang arbeids langzamer.
Sommige woorden laten we helemaal weg, X ....houden aantal sec .... en paardlengte ....
Dit werkt erg goed.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:31

Wij hadden vroeger ook een amazone op de manege die haar paard veelal op stemhulpen reed. Om tijdens wedstrijden te voorkomen dat paardlief op de commando's van de voorlezer reageerde, sprak deze over 1e gang (stap), 2e gang (draf) en 3e gang (galop).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:34

Kwestie van oefenen.
Mijn jonge pony's doen het ook soms. Maar ze weten donders goed wie er aan het leidsel zit, zeker als ze een paar keer mee geweest zijn.

Verschillende pony's in de bak is geen probleem. Maar ook als er verschillende proeven tegelijk voor gelezen worden gaat het prima.

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:41

Als het voor het paard is het woord : "let op + gang." Zo weten ze dat het voor hun bedoeld is, persoonlijk vind ik het woord: "Ja" erg onhandig. Als je vraagt aan de groom of hij zit of bijvoorbeeld drinken mee heeft genomen, en hij antwoord "ja" dan kan je paard voorwaars gaan. Dit hadden onze Haflingers zichzelf aangeleerd en was vervelend en ook gevaarlijk (ze vertrekken altijd erg enthousiast). Aantal keren geoefend met heel vaak "ja" zeggen en nu luisteren ze er niet meer na, zo zou je ook kunnen oefenen met je groom. Als je volhoudt lukt het. We wisselen wel vaak van menner, maar ze luisteren alleen naar diegene die ment. Dus goed oefenen en alles is mogelijk :)

Succes :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 23:17

Ik groom bij mijn stalgenootje. Het lastige is dat ik het paard tussendoor ook wel eens men en hij mijn stem dus ook kent :D . Ik gebruik dus, wat jij in je OP al zegt, codewoorden. "Tussen H en E in arbeidsdinges" en dat soort ongein. Vooral bij het halthouden is het lastig, want wanneer ik begin te praten wil hij al vertrekken. Ik lees dus de opvolgende tekst al vóór het halthouden voor en herhaal dat nog een keer wanneer stalgenootje alweer weggestapt of gedraafd is.
Het is dus als groom een kwestie van codewoorden, zacht praten en goede timing van je commando's als je weet dat het paard reageert.

Sascho

Re: Voorlees"commando's" vs echte commando's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:10

Bij mij is het erg afhankelijk van welke groom ik heb en hoe fanatiek de ponys die dag zijn.

In prenciepe is het geen probleem en luisteren ze gewoon naar mij maar soms als ik een groom mee heb die ze ook wel eens rijd of als ze erg veel zin hebben zeg ik dat van te voren tegen mijn groom.

Wij laten het woord draf gewoon weg, zeggen dus gewoon tussen a en f arbeids, je weet immers wel dat je dan moet gaan draven als je de proef al eens gereden hebt.

Met halthouden idd wat gem zegt, tijdens het halthouden houd iedereen zijn mond haha

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:09

Als ik bij mijn zoontje moet lezen (ik men zelf ook met de pony, dus dan is het voor pony lastiger naar wie hij moet luisteren), zeg ik 1e of 2e versnelling. Werkt prima. Halt wordt dan "stilstaan".

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:21

Wij gebruiken altijd andere woorden zoals maf ipv draf, werkt prima.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:26

Ik gebruik ook altijd *naam paard* let op *commando*. Zonder Let op gebeurt er niks, ideaal. Ik men inmiddels niet meer, maar ze ging tijdens de dressuurwedstrijden onder de man ook mee luisteren naar de lezer, niet handig :=

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:16

Hier is draf idd ook Daf :') maar alleen als 1 van mijn pony's in het span staat die reageert er erg op. Span wat ik nu veel dressuur rijd boeit het beide niet.
Met halthouden telt mijn groom zachtjes tot het aantal secondes. Bijv sgmw is het 8 seconde dus telt tot 7 en dan kan ik rustig ze op laten Letten en dan weg rijden.

Verder niet echt specifiek dingen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:06

Wij hebben met menles geleerd eerst naam paard en dan het commando. Op die manier voorkom je dat er iets gebeurt zonder de naam ervoor. Ook op de ponyclub vroeger onder het zadel werd ons dat geleerd tedoen met longeren ook. Juist om te voorkomen dat ze op alleen de gang al in actie komen en zelfdenkend worden.

Net als klikken met de tong niet te gebruiken omdat iedereen dat doet. Om sneller te gaan gebruik ik het woord door of langzaam als het trager moet.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:39

Maar aanspreken bij de naam voor een gelijke overgang is nogal lastig bij meerspannen, roep je dan eerst alle namen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:40

Tsja ik rijd enkelspan dus daar heb ik nooit over nagedacht. Desnoods dan voorwaarts draf of zoiets.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:03

Ik heb dezelfde commando's bij tweespan voor overgangen.
Moet de een sneller of langzamer zeg ik eerst de naam en dan commando, inmiddels weten ze dan prima dat de ander daar niet op mag reageren. Duurde met nieuwe ernaast wel even voor ie het doorhad maar begint het nu mooi door te krijgen. :j

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:15

ja natuurlijk reageren ze op hun eigen naam, maar als ik een ovegang vloeiend wil laten verlopen gaat er iets mis als ik 1 naam roep haha.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:18

Ik groom met iemand die niet altijd alles even goed kan horen. Dus de A is Appel: afwenden bij Appel ect.
Erg gehoorzaam paard wat ook nog eens snapt wat links en rechts is (En dat ze moet stoppen bij haaien tanden maar dat is een ander verhaal)
Ik moet dus bij het voorlezen het hebben over : Bij Appel naar z'n 2, Cornelis volde 40 meter, Paulus keerwending. Marie naar z'n 1, bij X in z'n vrij (wat bij ons stilstaan is) Maar in de trainingen gebruiken we de normale commando's.
In de hindernis vertellen we het paard welke kant ze op moet en dat gaat perfect, maar dan moet ik dus mijn hoofd houden want ik haal links en rechts door elkaar. Verder zijn de commando's links, rechts, om, helemaal om, doorgaan,en JAH.