[AR] Welk tuig voor (mini Shet (Ideal of Zilco)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Welk tuig voor (mini Shet (Ideal of Zilco)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:01

Hoihoi,

Ik zit er nu toch wel over na te denken om een nieuw tuig aan te schaffen. Nu ik toch weer fanatieker aan het mennen ben met mijn Shetlander (circa. 94 cm) en ik het tuig toch niet helemaal lekker vind liggen, is een beter tuig zeker geen overbodige luxe. :)
Nu zit ik alleen nog ontzettend te twijfelen welk tuig. Het liefst wil ik wel kunststof (maar leer is ook goed), vanwege de onderhoudt, dus ik dacht aan Zilco SL mini, Ideal Eurotech ,Ideal webtech of eventueel het leren tuig van DeLemerij.
Welk tuig raden jullie mij aan (Andere suggesties wbt tuigen zijn ook van harte welkom!)?

(Zie nu dat er een foutje is gemaakt in de titel van het topic, een haakje teveel)
Laatst bijgewerkt door Sardis op 29-03-15 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pacific

Re: Welk tuig voor (mini Shet (Ideal of Zilco)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:09

Ik zelf heb alleen maar ervaring met het Luxe marathon tuig van Ideal en ik kan zeggen dat ik er heel blij mee ben :D. Super degelijk en lekker soepel. Enige puntje is dat er snel 'krassen' opkomen...
Kan het je echter wel aanraden :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:11

RBC tuig? Tuig van de limerij is in zwart niet meer verkrijgbaar.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:13

Pacific schreef:
Ik zelf heb alleen maar ervaring met het Luxe marathon tuig van Ideal en ik kan zeggen dat ik er heel blij mee ben :D. Super degelijk en lekker soepel. Enige puntje is dat er snel 'krassen' opkomen...

Dank voor je reactie! :)

Dat tuig ziet er inderdaad super mooi uit, echter gaat het net wat boven mijn budget, helaas.
Mag ik trouwens vragen hoe vaak je het tuig invet? Of wat je verder doet aan onderhoud om het tuig mooi te houden?

Ik heb overigens een Hca sulky, ik had namelijk wel eens gehoord dat je bij tweewielers geen vaste draagriem kan hebben?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:15

Sardis schreef:
Pacific schreef:

Dat tuig ziet er inderdaad super mooi uit, echter gaat het net wat boven mijn budget, helaas.
Mag ik trouwens vragen hoe vaak je het tuig invet? Of wat je verder doet aan onderhoud om het tuig mooi te houden?

Ik heb overigens een Hca sulky, ik had namelijk wel eens gehoord dat je bij tweewielers geen vaste draagriem kan hebben?

Klopt, dan krijg je ongelijke druk op het schoftje als je op een scheef pad rijdt zeg maar.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:16

m1992 schreef:

RBC tuig ziet er inderdaad ook heel mooi uit en is goed betaalbaar. Heb je daar toevallig ook ervaring mee?
En zoals ik al zei, mijn voorkeur gaat wel licht uit naar kunststof ivm het onderhoud, Ik heb namelijk niet de tijd (en zin :o ) om het tuig elke keer na gebruik schoon te maken en (eventueel) in te vetten.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:17

Citaat:
Klopt, dan krijg je ongelijke druk op het schoftje als je op een scheef pad rijdt zeg maar.

Ah oke, dankjewel. Dan wordt het dus in ieder geval geen Ideal Web tech.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:21

Sardis schreef:
Pacific schreef:

Iedere keer na gebruik maak ik het schoon met een beetje water en zadelzeep en af en toe behandel ik het met lederdressing.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:21

Sardis schreef:
m1992 schreef:

RBC tuig ziet er inderdaad ook heel mooi uit en is goed betaalbaar. Heb je daar toevallig ook ervaring mee?
En zoals ik al zei, mijn voorkeur gaat wel licht uit naar kunststof ivm het onderhoud, Ik heb namelijk niet de tijd (en zin :o ) om het tuig elke keer na gebruik schoon te maken en (eventueel) in te vetten.

Ja die heb ik zelf :)
Onderhoud hoeft heel weinig, 2 x per jaar helemaal uit elkaar en invetten. Verder elke keer na rijden even met een vette doek langs de delen die je pony raken. Zo vertelde de tuigenmaker van dit merk mij hoe ik het het beste kon doen. Ik vind het erg mooi tuig en je kunt werkelijk alles combineren van 3 maten dus je hebt altijd een perfect passend tuig.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:24

m1992, Klinkt goed! Onderhoud valt dus ook heel erg mee. Heb je het op maat laten maken? Ik zag zojuist dat dat bij Ruitersport Benjamins kan. :)

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:34

Ik heb zelf het Zilco Sl Sport tuig. Is een heel fijn tuig en na 2 jaar intensief gebruik nog bijna geen gebruikssporen. Dit tuig heeft een antomisch borststuk wat erg prettig zit. Verder maak ik hem maar 1 keer in de maand schoon, gewoon met water.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:36

lobkew schreef:
Ik heb zelf het Zilco Sl Sport tuig. Is een heel fijn tuig en na 2 jaar intensief gebruik nog bijna geen gebruikssporen. Dit tuig heeft een antomisch borststuk wat erg prettig zit. Verder maak ik hem maar 1 keer in de maand schoon, gewoon met water.

Is dat tuig, denk je, niet te groot voor een Shetlander van 94 cm? Ik hoorde namelijk ook dat het borststuk vrij ruim valt. Verder ziet het er inderdaad wel super uit!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:39

Sardis schreef:
lobkew schreef:

Is dat tuig, denk je, niet te groot voor een Shetlander van 94 cm? Ik hoorde namelijk ook dat het borststuk vrij ruim valt. Verder ziet het er inderdaad wel super uit!

Mijn shet is 92 cm en ik ben ook heel benieuwd of het sporttuig hem zou passen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:39

Ik heb het kunststoftuig van Imperial Riding en dat ziet er na 5 jaar nog steeds uit als nieuw. Even afspuiten na het rijden en soms een beetje auto cockpitspray of autoshampoo erop. Nooit meer leer voor mij. Ik heb ook een HCA sulky en geen losse draagriemen. Er zijn zelden tuigen waarbij de draagriemen mooi door het schoftje glijden en met zo'n lichte sulky vind ik het totaal overbodig

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:40

Zilco valt heel klein. Mijn slanke grote maats shetten paste het shetlandermaatje voor geen meter

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:41

Ik heb zelf een smalle shetlander van 1.03, wij hebben een aantal dingen op het kleinst zitten, maar ook zat in het midden. Of het borststuk gaat passen durf ik niet te zeggen, zou er echt aan liggen hoe de pony gebouwd is. Bij mijn pony past het netjes maar moet het echt niet groter. Het tuig is trouwens erg ruim verstelbaar.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:52

Napie, bedoel je dit (http://www.maasduinenservice.nl/Imperial_riding_Kent) tuig?
Hmm.. Dus als ik toch voor een Zilco zou gaan dus liever een maatje groter?

lobkew, Ik denk dan toch dat hij net een slagje te groot wordt, of eigenlijk niet perse te groot, maar ik ben vooral bang voor de pasvorm van het borsttuig.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:08

Dat is hem inderdaad. Ik heb het dubbelspan en daar losse lichtogen en leidsel bij besteld en rij er nu enkelspan mee

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:19

Napie schreef:
Dat is hem inderdaad. Ik heb het dubbelspan en daar losse lichtogen en leidsel bij besteld en rij er nu enkelspan mee

Ziet er wel heel fijn uit! Het is alleen wel flink over mijn budget heen... Mijn budget ligt max. rond de 450,00.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:35

Sardis schreef:
Napie schreef:

Ziet er wel heel fijn uit! Het is alleen wel flink over mijn budget heen... Mijn budget ligt max. rond de 450,00.

Ik heb mijn Ideal tuig eens bij de MHS gekocht met 15 % korting, betaalde toen €470 o.i.d. Dus met een beetje geluk en goed zoekwerk... ;)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:38

Citaat:
Ik heb mijn Ideal tuig eens bij de MHS gekocht met 15 % korting, betaalde toen €470 o.i.d. Dus met een beetje geluk en goed zoekwerk... ;)

Misschien komt er met een beetje geluk binnenkort weer korting haha. :) Dat zou wel fijn zijn ja. Mocht dat er heel toevallig inderdaad komen, dan zou ik ook eventueel een Euro tech kunnen kopen, of bevalt deze minder dan de Luxe marathon?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:40

Ik heb geen idee, heb geen Eurotech gehad. Ik heb voor de luxe marathon gekozen puur omdat ik die veel mooier vind :o

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:56

Napie schreef:
Zilco valt heel klein. Mijn slanke grote maats shetten paste het shetlandermaatje voor geen meter

Dat ben ik toch niet met je eens hoor.

Op mijn A Welsh van 1.18 (wel eens waar wel nog heel smal; jong) heb ik ook de Zilco SL Sport; en die is op de meeste punten gewoon goed, en sommige zelfs ruim (zoals de singel(s) en rugriem). Had je niet de SL mini variant?

Nouja ik heb dus de SL sport; materiaal is erg fijn als je het mij vraagt; sterk en heel makkelijk schoon te maken. Wat ik nadelig vind:
- de kussens onder het schoftje zijn niet zoals 'normale' zilco aan te passen, en in mijn geval is het schoftje te breed.
- de strengen kunnen niet van het borsttuig af, ontzettend onhandig met een HCA sulky
- het hoofdstel vind ik niet zo denderend. Dun rottig neusriempje die niet lekker blijft zitten, keelriem dondert altijd uit het hoofdstel en de pasvorm is ook niet van je het, vindt ik.

De empathy borst is op mijn pony wel erg fijn, maar als dat niet goed past, werkt het alleen maar averechts. Dus zou ik niet zomaar aanschaffen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 22:04

Toydoll schreef:
Napie schreef:

Dat ben ik toch niet met je eens hoor.

Op mijn A Welsh van 1.18 (wel eens waar wel nog heel smal; jong) heb ik ook de Zilco SL Sport; en die is op de meeste punten gewoon goed, en sommige zelfs ruim (zoals de singel(s) en rugriem). Had je niet de SL mini variant?

Nouja ik heb dus de SL sport; materiaal is erg fijn als je het mij vraagt; sterk en heel makkelijk schoon te maken. Wat ik nadelig vind:
- de kussens onder het schoftje zijn niet zoals 'normale' zilco aan te passen, en in mijn geval is het schoftje te breed.
- de strengen kunnen niet van het borsttuig af, ontzettend onhandig met een HCA sulky
- het hoofdstel vind ik niet zo denderend. Dun rottig neusriempje die niet lekker blijft zitten, keelriem dondert altijd uit het hoofdstel en de pasvorm is ook niet van je het, vindt ik.

De empathy borst is op mijn pony wel erg fijn, maar als dat niet goed past, werkt het alleen maar averechts. Dus zou ik niet zomaar aanschaffen.

Als ik een tuig van Zilco koop, wordt het waarschijnlijk wel de Zilco SL mini, mocht deze te klein zijn, da overweeg ik misschien dit tuig, met het risico dat het borstblad misschien niet past, maar als het wél past lijk dat mij wel erg fijn voor het paard, het moet gewoon maar goed passen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 22:06

Pacific schreef:
Ik heb geen idee, heb geen Eurotech gehad. Ik heb voor de luxe marathon gekozen puur omdat ik die veel mooier vind :o

Vind ik eigenlijk ook hoor :Y) Maar ja, het scheelt ook gelijk weer meer dan 100,00 en een hoop onderhoud. :j