[AR] hulpteugel bij het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotos

hulpteugel bij het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 21:16

Tja dit zal misschien een vreemd topic zijn vooral omdat je zowel via google als ruitershops echt niets maar ook echt niets over hulpteugels kan vinden.

Waarom zit er zo'n taboe op een hulpteugeltje bij het mennen ?
Dan kan het een elastiekje zijn, een bijzetteugeltje, een slof of thiedeman.

Bij het rijden onder het zadel zie je zat volwassenen hulpteugels gebruiken. Ik heb het dan over vriendelijk vorm en niet de in de krul trek vorm.

Ik open dit topic niet als rel topic, maar als eventuele discussie en/of tips gericht hoe wat en waarom.

eva92

Re: hulpteugel bij het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:17

Hier vaak zat bij mijn vorige pony een slof voor de wagen gebruikt, pakte dan gewoon 2 longeerlijnen of mijn tandemleidsels.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:21

Wat ik me dan afvraag: wat voor reden zit er bij het mennen om een hulpteugel er op te gooien?
Mijn 4 jarige loopt mooi nageeflijk. Heeft wat tijd gehad omdat ik eerst vond dat hij goed voor de wagen moest en daarna pas ging vragen. Mijn andere 4 jarige ben ik langzaam aan het beleren en biedt het allemaal zelf aan. Die moet ik echt remmen want die loopt d'r eigen nog voorbij.

Waarom zou je er haast bij hebben? Of überhaupt, waarom zou je het bij het mennen willen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:21

Ik denk vanwege het toch iets grotere risico.

Onder het zadel, en het zou fout lopen (paard in paniek ofzoiets) dan zijn de gevolgen toch echt minder groot dan bij het aangespannen rijden.

Bovendien zit je er sneller op (als in dichterbij, dus sneller mogelijkheid om in te grijpen) onder het zadel als aangespannen.

Verder heb je natuurlijk al meer riemen en tuig aangespannen dan onder het zadel, meer risico dat een hulpteugel ergens achter blijft hangen. (Tuig in de knoop, hulpteugel die blijft hangen achter tuigpassantje of zoiets)

Ik ken wel paarden die aangespannen lopen, die in het longeerwerk bijgezet worden.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 21:26

Pluttersput, ik zou eerder denken in de vorm van jezelf iets druk af te nemen. Een hulpteugel hoeft niet direct te betekenen dat dit gebruikt word om je paard in de krul te krijgen. Denk aan scheefheid van de pony en hierbij wat hulp van een teugel.

Shelltje, waarvoor ?

Femke_tweety, dat zou goed kunnen het wat hogere risico. Maar eigenlijk heeft de menner altijd een groom bij (als het goed is en) en die er vlot bij kan wezen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:10

Toch is het -ook voor de evt groom- nog altijd minder snel dan onder het zadel.

Ik zeg ook niet dat het per se nooit zou moeten. Maar hulpteugels zijn -wat mij betreft- voor onder het zadel al iets om heeeeel spaarzaam mee te zijn, en dat geldt aangespannen dubbel.
Aangespannen echt voor kenners, niet omdat iets ff moeilijk is zonder hulpteugel, zeg maar....
En al zeker niet voor een leuk recreatief lopend dier.

(ik rij zowel onder het zadel als aangespannen, en ken dus beide disciplines)

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:20

LS_fotos schreef:
Pluttersput, ik zou eerder denken in de vorm van jezelf iets druk af te nemen. Een hulpteugel hoeft niet direct te betekenen dat dit gebruikt word om je paard in de krul te krijgen. Denk aan scheefheid van de pony en hierbij wat hulp van een teugel.

Shelltje, waarvoor ?

Femke_tweety, dat zou goed kunnen het wat hogere risico. Maar eigenlijk heeft de menner altijd een groom bij (als het goed is en) en die er vlot bij kan wezen.

Pony had altijd heel veel spanning met rijden en was moeilijk nagevelijk te rijden. Pony liep klasse 3 maar wilde echt niet nageven was geheel nagekeken maar mankeerde niks ohz hetzelfde probleem. Uiteindelijk ook gestopt met rijden omdat ze veel te veel spanning had voor de wagen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:22

Wij moeten ons paard wel met list en bedrog optuigen. Hij heeft een halster wat zowel aan het kopstuk los kan als aan de neusriem. We schuiven dat een stukkie opzij en dan krijgt hij het kopstuk over zijn oren en daarvan maken we de keel riem en de neusriem vat. Dan krijgt hij een elastiek met karabijn haakjes over zijn hals/achter zijn oren. Hieraan hangt het bit. Als hij het aangenomen heeft maken we het vast en kan het elastiek weg.
Het is maar een hulpmiddeltje omdat we anders het hoofdstel echt niet op een rustige manier aan krijgen. Hij kan zijn hoofd ook zo vreselijk hoog houden, en als je dan op een krukje naast hem gaat staan denkt hij op zijn minst dat de de duivel himselve bent.
We weten niet wat er met hem gebeurt is voor hij bij ons kwam, maar veel goeds kan het niet geweest zijn.

Hulpteugels bij het rijden daar doen we niet aan, hoewel het wel verleidelijk geweest is. We hebben voor een goede instructeur en heel veel tijd gekozen. Hij is nu anderhalf jaar bij ons en heeft pas zijn eerste wedstrijdje gelopen... Zonder jagen komen we er ook.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:32

Scheefheid los je imo niet op met hulpteugels, maar met gerichte oefeningen en beweging.
Druk af nemen van jezelf, hoe bedoel je dat? Ik heb bij die van mij lekker contact, niks teveel in mijn handen. Als dat niet zo is zijn dat ook dingen waar je aan moet werken, en dan niet met een hulpteugel..

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:35

ik heb zelf een korte tijd een martingaaltje om gehad met het mennen bij mijn pony.
hij vond het zooo ontzettend leuk als hij een zandpad zag dat hij de kop in de lucht gooide.
nadeel is dat hij dan niet meer fatsoenlijk te mennen viel, en zijn spangenoot helemaal gek van m werd.

toen hij na 2 keer mennen doorhad dat het hoofd niet om hoog hoefde, en hij een blije spangenoot had heeft hij het nooit meer geprobeerd.
nu men ik al minimaal 2 jaar zonder geklier of gekke dingen.

ik vind dat als het gebruik van een hulpteugel niet gevaarlijk is, en het er voor zorgt dat het voor jou en het paard beter is. waarom zou je het dan niet doen ?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:58

Ik zie hier ook wel eens dat de leidsels niet door de leidselsleutels gehaald worden, maar door de lichtogen. Sommige paarden hebben daar in de training baat bij, bij het zoeken naar de ontspanning.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:25

Bedankt allemaal! Ook voor de PBtjes voor van de mensen die hier niet durven te reageren in het openbaar ivm bokt!

Mijn pony is ook snel een erg gespannen pony, hij is erg snel en snel onzeker. Hij duikt weg op rechts, hij is bang op links de druk aan te nemen en als je hem daarop probeert te rijden word hij rennerig. Daarom rijden we hem op rechts en geven we rechts mee wanneer hij het goed doet. Echter heb ik zelf reuma en is voor mij zelf een hulp teugeltje wel prettig om zelf wat minder druk te hebben en de pony toch beter te kunnen gaan rijden.
Ik rijd hem voornamelijk buiten, of op de parkeerplaats lekker rondjes draven. :)
Pony is al gemasseerd en nagekeken, het is puur angst om t bit aan te nemen.

Hij hoeft van mij niet in de krul te lopen, daar hoef ik geen hulp teugel voor te hebben als ik wil dat hij naar beneden loopt krijg ik hem daar echt wel. Maar ik rijd graag uit ontspanning. En gezien hij snel spanning opbouwd is een hulpteugeltje misschien wel fijn.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:42

En een ander bitje? Hier rijd ik mijn gevoelige pony vaak op een appel trensje voor de wagen

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:49

Hulpteugels bieden geen veiligheid en garantie. Een goede africhting biedt de meeste veiligheid en garantie dat je rit goed gaat.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:41

Wat ik me dan afvraag ls, waarom niet helemaal terug naar de basis? Eerst zorgen dat hij op de grond het bit aanneemt. Ik vind het in dit geval een beetje klinken als: ik heb haast om hem er voor te krijgen, dus ik zetten er voor en leer hem dan alles wel. Imo is het voorwerk heel belangrijk, en t klinkt alsof dat hier een beetje overgeslagen is..

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:01

Alles behalve dat PLuttersput, en de grond is goed. Ik heb voldoende ervaring en veel grondwerk gedaan. Maar dat terzijde ga ik me niet verdedigen hier op bokt. ;)
Dit is geen topic voor kritiek maar gewoon een VRAAG waarom er ohz bijv wel hulpteugels gebruikt worden en bij het mennen niet, simpel zat.
Daarvoor is het topic geopent.

(En ik merk dat veel bokkers bang zijn om in het openbaar te reageren want je wilt niet weten hoeveel PB's ik heb ontvangen van menners die een hulpteugel gebruiken, ook hogerop in de sport die er thuis eens mee trainen. Zou toch een schande zijn al het niet besproken mag/kan worden zonder aangevallen te worden. )
Ik heb alleen mijn reden aangegeven waarom ik evt zou willen proberen.

Ik vind het juist een interessant iets waarom wel waarom niet. :)
En t gaat niet om mijn pony of iets. ;)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:09

Ik denk ook vanwege de veiligheid, je bent er een stuk minder snel bij als er iets misgaat. Misschien telt het verleden ook wel een beetje mee. Het trekken begon vooral met koudbloeden (denk aan ploegen op het land) en die zijn vaak wat koelbloediger en daardoor hebben ze ook minder snel een hulpteugel 'nodig' (ookal heeft in mijn ogen geen elkel paard een hulpteugel nodig).
Bij Arabieren in het tuig wordt wel eens een hulpteugel gebruikt, laatst zag ik nog een foto van een Arabier in het tuig met een martignaaltje, dit was overigens wel een saddleseat-Arabier.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:19

Denk dat je daar wel een punt heb!
Bij arabieren zie je een martinggaal idd vaker. Die lopen hoogbloedig vaak met t hoofd hoog en helpt ze net wat meer.

Ik ben ook van mening dat een paard geen hulp teugel nodig heeft bij goed rijden van de ruiter en/of menner. Maar daarin tegen komt dat het in mijn ogen wel eens gebruikt word voor het gemak van de mens. Heb wel eens een kind van krap 10 met een slofteugel zien rijden, pony moest van ouders met het hoofd laag, en dat lukte zonder (nog) niet, daar stond me de bek van open..

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:22

Ja klopt, vaak nemen mensen de tijd er niet voor om iets rustig rijtechnisch op te lossen. Gelukkig zie je bij het mennen daarom minder hulpteugels :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:52

Het is ook geen aanval en jij hoeft je niet te verdedigen hoor :) het was mee dat het mij zo in de oren klonk, en dan zou ik me dus afvragen waarom de basis dan niet eerst goed zou moeten zijn ipv er een hulpteugel aan plakken.
En ergens blijf ik me dat afvragen. Maar dat terzijde. Om in het kader van de discussie te blijven anders geformuleerd: waarom zou je een hulpteugel er aan hangen als hij het bit nog niet accepteert? Persoonlijk denk ik niet dat het daar beter van wordt, en dan vraag ik me af waärom je dat zou doen.
Maar ik ben dan ook van mening dat een hulpteugel meer niet dan wel gebruikt zou moeten worden.mdus vandaar mijn vraag ;)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 23:14

juliedo24 schreef:
Ja klopt, vaak nemen mensen de tijd er niet voor om iets rustig rijtechnisch op te lossen. Gelukkig zie je bij het mennen daarom minder hulpteugels :)

Ik zag laatst iemand op les die had haar leidsels zij haar pony aan de zeikant van de singel aan t tuig vast. (dus zijwaarts) en leek dus meer slof.
Pony liep gewoon met zijn hoofd hoog, ik snapte het nut er ook niet van. En dit is waarom ik vragen kreeg en het topic opende. :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:15

Hulpteugel is alleen maar een rijtechnisch (of mentechnisch) probleem verdoezelen. Zowel voor het rijden als het mennen vind ik het niets en ben dus blij dat dit bij het mennen vrijwel niet wordt gebruikt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:55

Het zou mij niets verbazen als hulpteugels juist ontstaan zijn in de mennerij.
Kijk eens bij naar alle soorten 'opzet teugels' vroeger, ver vroeger gebruikt om de paarden met hun hoofd hoger te laten lopen omdat men 'dat mooi vond' en/of in de draverij omdat ze dan harder kunnen draven, in de aangespannen sport om die knieen kwijt te kunnen die ze zo hoog opgooien

Het is denk ik meer dat 'dressuur' voor de koets nog niet zo ver/oud is, en met de over het algemeen scherpere bitten een valse krul veel makkelijker te bereiken is, dat er minder snel naar een hulpteugel gegrepen wordt dan onder het zadel.

Niet dat ik niet denk dat het nuttig kan zijn hoor, maar daarom zie je het minder denk ik.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:49

Nog nooit hulpteugel nodig gehad met mennen.
dus hier geen praktijk ervaring met hulpteugels bij het mennen.

eigenlijk is het enige dat wij wisselen lengte kinketting, en laten zakken leidsels in de stang als een paard zich erg sterk maakt, en dat schuiven tijdens het werk weer terug naar de standaard uitgangspositie. Ze lopen alle 3 op standaard liverpool met rechte stang. Streven is bij ons zo licht mogelijk te sturen met minimale druk en fijne aanleuning

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:52

Toydoll schreef:
Het zou mij niets verbazen als hulpteugels juist ontstaan zijn in de mennerij.
Kijk eens bij naar alle soorten 'opzet teugels' vroeger, ver vroeger gebruikt om de paarden met hun hoofd hoger te laten lopen omdat men 'dat mooi vond' en/of in de draverij omdat ze dan harder kunnen draven, in de aangespannen sport om die knieen kwijt te kunnen die ze zo hoog opgooien

Het is denk ik meer dat 'dressuur' voor de koets nog niet zo ver/oud is, en met de over het algemeen scherpere bitten een valse krul veel makkelijker te bereiken is, dat er minder snel naar een hulpteugel gegrepen wordt dan onder het zadel.

Niet dat ik niet denk dat het nuttig kan zijn hoor, maar daarom zie je het minder denk ik.

Dat zou ook kunnen inderdaad. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Leer je nog eens wat :)