[AR] Ben ik alleen of.......(prijzen opleiding menpony)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DeclanandMe

Ben ik alleen of.......(prijzen opleiding menpony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 22:38

Ben ik alleen of vinden jullie de prijzen om een pony op te leiden tot menpony ook zo duur? :?

Ik was eens aan het rondhoren om mijn shetlandmerrietje te laten betuigen, en om een beide samen daarna in tweespan te krijgen. Mijn ruin is al in het tuig.

Maar prijzen van 170euro/week (training en stalling) zijn geen uitzondering. Stel dat mijn merrietje op 1 maand op training staat en dan 1a2weken twee pony's op training...dan ben ik een kleine maandwedde kwijt!

Hebben jullie ook zoveel betaald? En zijn dit gangbare prijzen? Of zijn dit prijzen van de topper?
Mijn ambitie is wat in het bos wandelen, en eventueel wat toertochten meerijden. Wedstrijden ect zijn echt niet mijn ding :o

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)*

ruitje

Re: Ben ik alleen of.......(prijzen opleiding menpony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:43

Dat is nog geen 25 euro per dag, als je het zo bekijkt kan het niet eens uit voor degene die het doet :)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:39

Geen idee waar je woont, maar wij hebben onze shet hier heen gebracht,dat is prima bevallen :http://paardvriendelijkbetuigen.jouwweb.nl/

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:45

ruitje schreef:
Dat is nog geen 25 euro per dag, als je het zo bekijkt kan het niet eens uit voor degene die het doet :)

€24,29 om precies te zijn, dan zijn ze per dag ongeveer 2 á 3 uur bezig (zeg eens 2,5) dan verdienen ze €9,71 per uur..

En dan heb je ook nog niet het stro, voer e.d. kosten gehad. En de tijd van het uitmesten voeren enz. Vaak zijn ze ook nog met z'n tweeën bezig, dus deel dan die 9,71 nog maar Door 2.

als je het zo bekijkt lijkt het meer op vrijwilligers werk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:48

Ik snap je punt, maar wanneer je het uit gaat rekenen houden ze er echt niks aan over.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:49

Ik snap je wel inderdaad. Mijn pony staat nu ook in opleiding bij beleerder, heb er ook veel afgebeld, nu had ik nog wel dingen die belangrijker waren dan de prijs maar idd 170 per week ben ik ook zeker tegengekomen. Ik was daar ook redelijk verbaast door.

Ik had eerder zo'n 100 verwacht. Natuurlijk als je het uitrekent is het geen vetpot voor die mensen, dat begrijp ik ook wel, en ik had het er dan ook wel voor over; heb de beleerder ook echt niet gekozen op het bedrag.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:52

mavantos schreef:
ruitje schreef:

€24,29 om precies te zijn, dan zijn ze per dag ongeveer 2 á 3 uur bezig (zeg eens 2,5) dan verdienen ze €9,71 per uur..

En dan heb je ook nog niet het stro, voer e.d. kosten gehad. En de tijd van het uitmesten voeren enz. Vaak zijn ze ook nog met z'n tweeën bezig, dus deel dan die 9,71 nog maar Door 2.

als je het zo bekijkt lijkt het meer op vrijwilligers werk.

Ik ben het wel met je eens (!), maar 2 a 3 uur is wel beetje overdreven, met die jonkies ;-) dat zou de mijne niet eens volhouden. Denk dat ze die ook heel vaak maar half uurtje heeft

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:55

Nou TS. dat vind ik niet veel hoor, ik heb iets van €300 moeten ophoesten voor een week :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 00:57

Ja tuurlijk, ze rijden heus geen 2 uur, maar er gaat nog verzorging aan vooraf! Vergeet dat niet, even borstel eroverheen, dekens wisselen als ze die om hebben, als ze klaar zijn misschien wel even de voetjes doen, als ze een keer wondje hebben deze wassen, met zweetdekens in de weer ed. Daar gaat onbewust nog veel tijd in zitten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 01:12

Dat is inderdaad ook zo, verzorging etc kost ook veel tijd.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 01:16

Het is idd duur, vooral als je het in de winter wilt doen, want dan betaal je ook heel wat aan stalling.
Ik beleer alleen in de zomermaanden paarden en pony's voor mensen, want dan lopen alle paarden en pony's bij ons 24/7 buiten (tenzij het echt heel slecht is, maar dat risico is voor mij).
Per dag ben je zeker +/- 1,5 uur met een paard of pony bezig, maar omdat de stalling ons bijna niks kost doe ik het voor 75 euro per week.
Maar in de winter is alle gewoon meer werk, en ben je zeker 2 tot 2,5 uur per dag bezig incl voeren, mesten en alles.

DeclanandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 10:09

Vanuit het standpunt van de trainer had ik het natuurlijk ook wel bekeken. En als je dan de gangbare stallingsprijzen ect eraf trekt, dan kom je idd rond de 20euro/training uit. Net echt de vetpot voor hen.
Maar als ik voor mezelf spreek is 1000euro veel geld...waar ik lang voor moet sparen....

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:18

Maartje1990 schreef:
Nou TS. dat vind ik niet veel hoor, ik heb iets van €300 moeten ophoesten voor een week :+

Ik kwam ook bijna op dit bedrag uit.
Bovenstaande rekensommen zit je echt onder de 10 euro per uur.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:18

Kun je niet naar een boer in de buurt stappen? Die doen dat vaak voor een klein prijsje en verrekte goed ook.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:19

Ik ben geen menner, dus ik heb geen flauw idee wat er verder gevraagd wordt maar als je het puur zakelijk en realistisch bekijkt is het spotgoedkoop. Wat ruitje al zegt: dit kan amper uit voor de trainer en is in feite nauwelijks meer dan vrijwilligerswerk. Snap dat het voor jou een hoop geld is, maar ik vind dit dus eerder heel weinig :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:21

Ik vind dat heel normaal. Als onze pony's beleerd gaan worden, wordt dat ook à 195€/week. Een kennis van ons heeft als africhtingstarief 615€/maand, die zit echt al aan de onderkant van de markt (zadelmak maken).

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:24

Hier was het 450 euro voor een maand training. Dit was ex. stalling.

Tja het is prijzig in een keer, maar ga je het per dag berekenen, dan is het een kleine 15 euro per dag. Ze zijn dan ruim 2 uur per dag met je paard bezig. En ze hebben natuurlijk ook hun mentuig en kar. Die van mij heeft het lamoen destijds verbogen, daar kreeg ik geen extra kosten voor. Zit er allemaal bij in gecalculeerd. Als je het zo weer kijkt valt het mee.

Ook ik ben gewoon een lekkere recreatieve menner (al zit ik er meer op, dan erachter)

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:33

Volgens mij is het goedkoper om een pony te kopen die betuigt is.
Of anders iemand die aan huis komt die jou helpt het te doen?

Beleren onder het zadel is ook vaak zo prijzig. Maar dat zie je niet altijd terug in de vraagprijs van een paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:39

En je moet maar zo denken..............een goed afgericht en opgeleid menpaard is 'goud' waard.

Als je dat afschrijft over 15 jaar menplezier, dan vallen de kosten reuze mee. Je kan beter investeren in een goede opleiding, dan een 'beun' je paard laten beleren met alle gevolgen van dien.

oedsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:47

Weet niet waar je woont maar T&H stables beleren ook kleintjes voor de wagen
Super adres en niet duur

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:12

Een betuigde kopen is goedkoper. Maar fijn betuigde pony's moet je wel goed naar zoeken.
Maar mensen willen ook voor een fijn betuigde pony vaak weinig betalen is mijn ervaring (krijg je een bod van 200 euro op een merrie die ZZ loopt, maar ook zo braaf is dat ze bixie voor de wagen loopt, tja, dat gaat imo nergens over).

Het is een hoop geld, dat ben ik meteen met je eens. Maar duur is het niet, beleerder verdient er echt geen dikke boterham aan. 15 tot 20 euro per sessie waarbij je al met z'n 2en moet zijn is zeker geen vetpot.

Een instructeur thuis laten komen kan natuurlijk ook, maar ook dan ben je weinig goedkoper uit denk ik.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:53

Mizora schreef:
Een kennis van ons heeft als africhtingstarief 615€/maand, die zit echt al aan de onderkant van de markt (zadelmak maken).

Dat is niet onderkant van de markt hoor.

Mijn rijpaard is maand op training geweest (inrijden + doorrijden) bij een bekende ruiter, grote stal, voor 450 per maand.
Maar goed, ik snap best dat het tegen de 600 kan kosten hoor.

DeclanandMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 23:27

@ oedje: ik ben van België, omgeving Antwerpen, dus dat is al een eindje!

Ik heb net gehoord dat Bruno Taverniers misschien ook nog paarden/pony's beleerd. Ik ga daar ook nog eens horen. Dat is maar een kwartiertje rijden. En die heeft ook een serieus palmares in de mensport.

Verder ga ik eerst met mijn vader samen (die heeft vroeger nog met haflingers op onze hobbyboerderij gemaaid, hooi gekeert ect.....) onze merrie wat laten wennen aan het tuig, longeren en lange teugel. En dan hulp zoeken bij het eigenlijke inspannen.

De merrie heeft al enkele veulens gehad op een stoeterij aan de kanten van Maastricht. Daar zijn ze enkel in de hand geweest voor de veearts en smid. Verder vrijheid en blijheid in de grote kudde. Dus ze is niet echt veel gewoon. Nu na een 2 tal maanden is ze al veel makkelijker in omgang, maar ze hangt heel erg aan mijn ruintje. En ze zoek in stress situaties echt zijn steun op. Ze staan samen op stal/paddock. Dus ik zou ze liever samen houden, om voor haar het wat makkelijker te maken. En ze samen inspannen, met de ruin als ervaren leermeester en steun-toeverlaat.
moeilijk, moeilijk.....maar we komen er wel uit :j
En jullie tips en bedenking zijn heel welkom :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:34

Ik betaal 20 euro per x voor mijn paard.
Daar zit geen stalling bij; ik loop er elke x heen, paar honderd meter.
En dan spreek je van 10-15 minuten dat de beleerder per x met mijn paard bezig is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:42

Ik heb 150 per week betaald voor het beleren voor de wagen incl. stalling.
Het is keurig gedaan, dus vind ik het in mijn geval zeker niet te duur (al weer 2 jaar terug).
Liever goed maar iets duurder, dan goedkoop en verprutst.
En als je uitrekent wat het dan kost.. ze deden hem 5 x per week (niet in het weekeind), valt het uur tarief best wel mee. (geef toe dat ik het uiteraard veel geld vond, maar was dus de moeite waard)