ik ben echt zon leek op het gebied van mennen maar.... ik zal het eerst uitleggen.
iets meer dan een half jaar geleden werd ik verliefd op ginoh. een welshxcob ruin van 3 jaar. hij is erg leergierig en snel verveelt, hij wil erg snel een stapje verder en verder in zijn ontwikkeling. ginoh heeft echter niet zon leuk verleden gehad en dat uit hij op bepaalde manieren. dingen die achter hem gebeuren die hij niet kan zien vind hij erg spannend (hier word overigens aan gewerkt momenteel). hij kan niet tegen mannen hier word hij zenuwachtig van en zet het graag op het rennen. vreemde mensen is een probleem maar als je vrouw bent en je best doet maak je een kans bij hem. als hij je eenmaal vertrouwt is hij een harde werker.
nu ben ik vorig jaar september begonnen met zadelmak maken en in rijden. alles heel rustig. hij pakte alles heel goed op alleen toen we de eerste keer los gingen kregen we een ongeluk. rustig in stap deden we wacht bochtjes. nog 1 bochtje en dan stop ik, dacht ik nog. hij verloor een beetje zijn evenwicht en wankelde tegen het stroomdraad aan. hier stond geen stroom op maar een grote paniek volgde en door zijn bokken draaide hij zijn hoofd zo dat hij de zweep zag. toen ging het mis. hij stopte zijn hoofd tussen zijn voorbenen en met de neus tegen de singel aan bokte hij aan een stuk door. ik kon er 2 uitzitten maar de 3e ging met zo veel kracht dat ik over het draad vloog de wei in en op mijn rug terecht kwam. een stabiele wervel breuk tot gevolg. ik kroop naar hem toe en trok me op maar opstijgen ging niet meer, ik heb hem uitgestapt.. ik kruipend over de grond en hij naast me. pas op stal trok ik me opnieuw op en zadelde hem af heb hem gevoerd en toen naar het ziekenhuis. gebroken wervel dus.
nu enige tijd verder wou ik weer beginnen maar de nieuwe foto's van mijn rug deden anders beslissen. een ander moest hem dus voor mij inrijden. ik had iemand er bij gehaald die dit professioneel doet als werk en zij kwam met haar vader. echter wel vertelt van zijn fobie voor mannen dachten hun dat het wel zou lukken. toen ze opstapte stond hij goed stil maar ik zag zijn spanning en dat dit niet zou gaan zoals ik vooraf al had vertelt. hij rende weg voor de man en keek gespannen naar wat er op zijn rug zat, hij bokte haar zonder pardon er vanaf en ze durfde er ook niet meer op. voor mij duidelijk dat ik dit klusje zelf moest klaren want met vreemde mensen zou dit niet werken. ik ben nog wel even opgestapt om te kijken of het er nou echt aan zou liggen dat hij mij kent en hun niet maar hij was super braaf. echter kan ik het risico niet lopen dat hij mij er af gooit. dan zit ik namelijk voor altijd in een rolstoel. dus over een half jaar kan ik weer, maar hij verveelt zich nu en ik zou graag wat doen.
toen dacht ik aan mennen. maar ik weet er echt niks vanaf. ik zou heel erg graag eens bij iemand komen uit de buurt (Winterswijk) die het me kan leren. hoe een paard het aan te leren, waar te beginnen, wat heb je nodig, waar moet je op letten enzovoorts. ik wil me inlezen, langskomen, kijken, na doen, alles leren dus en ik heb alle tijd want ik kan voorlopig toch niet rijden.
mijn vraag dus, wie heeft er tips, kan mij uitleg geven, weet misschien wel goeie boeken om te lezen en uit te leren ( graag incl plaatjes daar ben ik gek op haha) weet hoe te beginnen of woont zelfs in de buurt om me eens uit te nodigen.
als je dit hele verhaal gelezen hebt