[AR] Tweewieler of vierwieler voor D-pony (haflinger)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Tweewieler of vierwieler voor D-pony (haflinger)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 10:11

Dit voorjaar moet er een wagen komen voor mijn nu nog onbeleerde haflinger. Mijn haf voor de wagen zetten staat al heel lang op mijn wish-list en nu ik zelf wegens wat fysieke klachten niet/moeilijk kan rijden zijn mijn andere spaardoelen (nieuw zadel) even van de baan geschoven en staat een tuig+wagen op de 1e plaats.

Ik ben al weken (nee, haha, stiekem al jaren) aan het kijken naar wagens maar ik kom er maar niet uit. Ik neig naar een tweewieler vanwege het gewicht, de handzaamheid en de mogelijkheid om deze achterop een 1,5 paards trailer te vervoeren.

Echter zijn 2-wielers tweedehands bijna niet te krijgen in het formaat dat ik moet hebben voor een haf. Als ze er al zijn, zijn ze zo weinig goedkoper dan een nieuwe dat ik liever een nieuwe met garantie koop. Daar is ook gelijk het grootste nadeel van een tweewieler: de prijs...

Kijk ik naar vierwielers, dan zie ik daar ook weer voor- en nadelen. Een vierwieler ga ik nooit (in de komende 10jr) kunnen vervoeren. We hebben geen 2.000kg trekauto en geen trailer met koetsframe en die gaan er ook niet komen omdat dat gewoon financieel niet haalbaar is. Verder wil ik op stal in de bak gewoon lekker alleen kunnen trainen maar een vierwieler heb ik toch vaak even wat hulp bij nodig. Verder zit ik met opslag en gewicht. Voordeel is dat er veeeeel 2e hands voor een redelijke prijs worden aangeboden. Qua maat meet het in mijn ogen allemaal wat minder nauw met het formaat van de wagen dan bij een tweewieler (die in balans moet en op meerdere punten verstelbaar moet zijn).

Budget bedraagt ongeveer 1.500,- en de wagen moet vooral veilig en degelijk zijn. Mijn doel is: dressuur rijden in de bak en wellicht bosritten en mendurance. Ik heb op stal geen uitrijmogelijkheden dus vandaar de mogelijkheid tot het vervoeren van de wagen. Een Oxer is in mijn ogen geen degelijke en veilige wagen dus die valt af.

Deze wagen spreekt me heel erg aan:
Afbeelding
Maar met een bokkussen erop gaat deze ruim 400,- over het budget.

Deze tweedehands Glinkowski lijkt me ook wel wat maar vind ik erg duur voor een 2e hands tweewieler:
Afbeelding
Prijs bedraagt 1800,- en dus 300,- over het budget.

Deze clever ligt qua prijsklasse wat meer in mijn lijn:
Afbeelding
Prijs is 1350,- maar hoe bevestig ik een bokkussen en hoe is de kwaliteit van deze Clever wagentjes? Kan er maar 1 ervaring over vinden en deze is helaas niet positief.

Denken jullie met me mee? Misschien toch een vierwieler omdat dit betaalbaarder is? Misschien zie ik problemen of oplossingen over het hoofd... :+

Dennis

Re: Tweewieler of vierwieler voor D-pony (haflinger)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:28

Ik zou mijn paard niet in een trailer willen hebben met een wagen op de klep o dat ie hem er dan bij nood nooit uit kan halen. Bij een voorlader heb je dat probleem niet, maar denk dan wel aan het gewicht, de wegligging van je trailer word er niet beter van als je zo een wagen aan de klep hang.

Daarom zou ik toch eerder voor een leuke marathon wagen gaan. Is makkelijker 2e hands te vinden, en op een aanhanger makkeljker te vervoeren (lamoen er af en klaar, een 2wieler is toch een stuk langer o dat je lamoen vast zit, dus moet past imo minder makkelijk op een simpele aanhanger).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:49

Helemaal eens met Dennis; een tweewieler past totaal niet bij wat wij met Janouk doen.
Mijn keuze: een marathon / recreatie wagen: waar je ook gezellig passagiers mee kan nemen, maar ook een dressuurproef, vaardigheid, marathon of mendurance mee kan rijden. Lekker multi functioneel.

Wij hebben lang met 2 auto's gereden (een met trailer en een met aanhanger) of eerst de wagen brengen, dan terug rijden en het paard halen.
Waar een wil is, is vaak een weg :D

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:57

het zitcomfort van de meeste tweewielers is een heel stuk minder, om niet te zeggen slecht, dan bij een 4-wieler.
alleen de luxe tweewieler van hans van der mee zit super comfortabel maar is duur. ik zie ze wel regelmatig tweedehands.
en met een aanhanger kan je prima een 4 wielige koets vervoeren. doen we al jaren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:01

Achter op de klep van een trailer mag toch officieel niet?

Je mag toch geen dingen achter aan een aanhanger hangen?

ik zie het mensen wel doen.... Maar volgens mij mag het niet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 14:02

Dank voor de reacties!! :)

Vervoeren met sulky achterop alleen met een trailer met voorlader uiteraard. Anders zou ik dat zelf ook niet aandurven. Ik kan me overigens niet voorstellen dat een goede paardentrailer uit balans raakt doordat er een tweewieler van ong 100kg achterop hangt. Hans v/d mee zou dergelijke constructies niet maken als ze niet geschikt zouden zijn. Een verlengde dissel met een hele marathonwagen voorop kan toch ook?

Janouk, en Dennis, wat zijn de voordelen van een vierwieler t.o.v. een tweewieler behalve de prijs? Die kan ik mezelf gewoon even niet zo goed voor de geest halen.

Ik zie alleen maar nadelen in een vierwieler maar misschien moet iemand mij gewoon even uit de tunnelvisie tweewieler halen :') Vierwieler:
- moeilijk te vervoeren (wij hebben geen 2e auto die iets kan trekken (fiat 500)
- zwaarder
- lastiger opslaan/stallen
- lastiger met beleren
- kan scharen/omvallen
- minder handzaam voor een fysiek beperkte menner (dit klinkt wel heel zwaar, maar het is vooral dat ik mezelf met een bijv. zwangere buik niet een zware marathonwagen uit de hooischuur trekken of met rugklachten o.i.d.)

Een tweewieler lijkt me zoveel makkelijker maar ik ken niemand behalve shet-menners die met een tweewieler mennen. Misschien zie ik het gebruik van een tweewieler ook wel te rooskleurig in...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:22

Een 2wieler zal altijd wat blijve schommelen, een 4wieler zit oor je zelf daarom fijner en rustiger. Een 2wieler moet echt goed in evenwicht zijn. Een fijn rollende 4wieler is imo niet lastiger klaar te zetten en op te ruimen dan een 2wieler. En weegt het comfort van een hele rit op tegen klein ongemak bij opruimen? Zeker met een lijf wat niet helemaal mee werkt is het tochwel van belang dat je fijn op je wagen kan zitten.
Ik heb beide, maar kwa opslaan maakt het weinig verschil, ivm de lengte van eem 2wieler.

Ook een 2wieler kan om, scharen niet, maar heb al heel veel pony's betuigd (2 en 4wieler ), maar het maakt weinig verschil voor mij.

Ik rij met shetten en heb voor de dressuur een fijne lichte wagen nodig in de hogere klasses. Daarom heb ik een 2wieler, maar zou liever voor een 4wieler gaan.

Ik denk dat het wel een rede heeft waarom er meer mensen met een 4wieler rijden.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:42

Zoals al een beetje aangegeven, met een tweewieler voel je iedere beweging van je paard. En op langere ritten ga je , je daar echt aan irriteren.
ik heb tweewielers gehad en na een paar maanden al spijt dat ik hem gekocht had. Toen een fijne marathon recreatiewagen. Wat een verschil!
ik heb nu nog steeds een marathonwagen en een luxe tweewieler van hans v/d mee.
als je daarmee rijdt voelt dat super. Hij heeft o.a.geveerde bomen en daardoor voel je geen beweging van het paard. Heerlijk relaxt zitten. Er zijn ook ander wagenbouwers die tweewielers aanbieden met "geveerde " bomen maar die komen kwa comfort niet in de buurt van de van der mee wagens.
zoek een goed geveerde 4 wieler zou ik zeggen. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven en ik weet uit mijn en andere hun ervaring dat je spijt krijgt van een tweewieler.
en kijk uit met poolse wagens. Succes ermee.

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 19:42

Ik heb met mijn shet van 82cm altijd met een 2wieler gereden omdat een vierwieler gewoon te zwaar was. Heb nu een shet van 1.02m en heb nu zowel een vierwieler als een sulky. De vierwieler zit gewoon heerlijk. Heb zelf ook niet zo'n geweldig lichaam en met de vierwieler merk ik daar vrij weinig van, met de 2wieler die ik had had ik altijd na een minuut of 15 al last van mijn rug. Heb er nu een hca sulky bij voor als ik ergens ga rijden met een zware bodem.

Jij hebt een haf langer, die kunnen iets meer trekken dan een shet, dus zou zeker voor een vierwieler gaan. Zit gewoon voor jezelf veel lekkerder en geen gezeur met afstellen als je iemand mee neemt op de wagen.

Als je een vierwieler hebt met een goede rolweerstand dan is het ook niet zo zwaar om hem bv in en uit de schuur te halen. Maar dat is een kwestie van testen hoe zwaar hij trekt als je bij een wagen gaat kijken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 12:30

Iedereen nogmaals dank voor de reacties, daar heb ik wat aan!

Dennis, omdat iedereen het doet is voor mij nog nooit een reden geweest om het ook te doen. Als er een sport is waar men zit vastgeroest in oude gewoontes dan is het wel de paardensport, maar ik snap je punt. :)

Hieke_81, het gewicht van de tweewieler is ook niet voor mijn haf hoor, maar puur voor mijn eigen gemak. Die haflinger kan wel trekken... :+

Dingogirl, ik snap dat je het maar 1x kan uitgeven, daarom ben ik juist bang dat ik spijt ga krijgen van een 4-wieler omdat ik deze niet kan meenemen en lastig kan opslaan.

Edit: waarom oppassen met poolse wagens? Bijna alles maken ze tegenwoordig toch in Polen? Lemerij, Kraay, Excellent etc.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:38

deze wagens zijn in verhouding redelijk goedkoop. ze roesten snel bij beschadigingen en de kwaliteit van het gebruikte matriaal is vaak minder. zo heb ik zelf ooit ervaren, ( en al vaak gehoord), dat de remschijven op een gegeven moment vast gaan zitten. dit merk je niet meteen dus je paard moet steeds zwaarder trekken. we hebben ooit alle remmen en remklauwen uit elkaar gehaald, schoongemaakt en twee weken later zat alles weer vast.
en de reden dat veel koetsenverkopers poolse wagens verkopen is logisch. er is meer aan te verdienen. inkoop is goedkoper als van een duitse of hollandse wagen.
ik heb alleen nog wagens van van der mee. die worden verzinkt onder de lak dus nooit roesten. prima service als er iets is. en mijn oudste wagen van hem is 17 jaar oud, nog zeer mooi in de lak en uiteraard nergens roest. pas verkocht voor nog 1/3 van de aankoop prijs, dus erg waardevast.

maar mij lijkt dat je van iedereen genoeg goede uitleg hebt waarom je beter een 4 wieler kunt kopen.
maar je zult het zelf ervaren als je iets gekocht hebt of het een goede keuze was of niet.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 23:56

Opslag 2 wieler en 4 wieler is even veel ruimte, een 2 wieler is door het vaste lamoen net zo lang, al dan niet langer, als een 4 wieler zonder lamoen...

Ik zou, zeker vanwege het comfort, ook voor een 4 wieler gaan!

Heb altijd een 4 wieler gehad en wilde er een 2 wieler bij voor naar het strand enzo, maar rij toch veeeeeel liever met mijn 4 wieler!

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:43

Ik was ook aan het kijken en twijfelen tussen een 2 of 4 wieler maar ga toch voor de 4 wieler. Jij geeft aan dat je denkt dat een twee wieler fijner is met inspannen, maar ik vind dat juist niet omdat ik het redelijk zwaar vind om zo'n tweewieler op te tillen, heb ik liever een lamoen van een vierwieler.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:38

Ik denk dat zowel een vierwieler als een tweewieler hun voor en nadelen hebben.
Tweewieler komt heel erg nauw met het in balans zetten, daar moet je goed rekening mee houden, als je veel afwisselt met alleen rijden en iemand meenemen moet je steeds de balans afstellen.
Bij een vierwieler heb je dat weer niet.

Ik heb nu een vierwieler, maar stap dit jaar juist over naar een tweewieler voor mijn tinker.
Omdat die voor mijn situatie veel makkelijker te vervoeren is.
Maar die ik wil zit een heel eind boven je bedrag. Maar dan weet ik voor mezelf dat ik (hopelijk) de beste en comfortabelste voor zowel mezelf als mijn paard heb.

Succes met het maken van je keuze.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 09:07

Ga je voor een Hans van der Mee Tinker_sally?

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 09:12

_nelleke_ ja :D

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 09:15

Mijn zus heeft voor haar Fjord een HCA tweewieler, met stoeltje. Ontzettend fijn ding om mee te rijden! Het enige nadeel is dat je er enkel alleen mee op weg kunt. Maar ze zijn ook verkrijgbaar met bankje. Hoe comfortabel dit zit durf ik niet te zeggen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 09:27

Tinker_sally, wat gaaf! Heb je 'm al binnen (ik kwam net je oude topic tegen) of heb je 'm net besteld? Ben erg benieuwd welke uitvoering je hebt en hoeveel je daar ongeveer aan kwijt bent (mag ook per pb :) )

Kenyada, is dat de HCA met dat trekkerstoeltje? Echt een trainingswagentje. Die ken ik ja maar die vind ik echt te basic voor het geld wat je ervoor betaald.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:06

Ha ts,
Je hebt rugklachten en wil een 2 wieler ???????
Alle 2 wielers die ik ken en heb zitten echt enorm slecht voor je rug, de bomen bewegen van voren en die beweging gaat door naar je stoel, dat vind ik lastig.
Een 2 wieler slaat ook om, kont van het paard onder de boom en om licht tie.
Klopt dat ze minder ruimte innemen in de schuur, de 2 wielers staan omhoog en de 4 wielers moet je toch op 4 wielen laten staan.
Ik gebruik wel vaak een 2 wieler, ik heb een beleer kar staan, en een trick track, / voorwagen waarmee ik de aanhangwagen trek en kunstmest strooi enz. Voor die tricktrak kan een welsje en een trekpaard trekt er ook nog mee. Maar het zit slecht !!
Zelf heb ik een aantal koetsjes, helaas geen marathon wagen,
Ik zou een lichte 4 wieler nemen en een motor aanhanger of zo ombouwen onder de 750 kg inclusief wagen. Dat mag achter bijna elke auto met trekhaak.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:08

voor jezelf en je paard is een vierwieler aangenamer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 10:38

Ik heb overigens geen rugklachten, maar mijn haflinger heeft zo'n extreem korte rug dat ik nooit een goed formaat zadel kan vinden voor mijn kont. In een te klein zadel zit ik geforceerd met een te holle rug en krijg ik steeds lage rugklachten. In combinatie met zijn enorme formaat in de breedte werkt het gewoon niet lekker. Heb nu een tijd niet gereden en m'n 'rugklachten' zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. :+

Voor zadels hoef ik nu geen advies, geloof me, ik heb alles van barefoot tot WOW gehad en getest en geen van allen is een fijne oplossing.

Gezien ik een men-achtergrond heb valt mijn keuze nu toch op inspannen ipv weer een ander zadel proberen.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:52

Nee nog niet besteld. Planning is in mei proefrit te gaan maken en dan bestellen.
Kan ik nog wat sparen en heb ik vakantiegeld. Weet ik wat mijn budget is.
De tweewieler begint bij 2875,--
Zoals ik hem wil komt hij op 4100,-- euro.
Maar denk dat hij nog duurder uit gaat vallen omdat ik er nog een aantal dingen extra op wil.
Vind het wel fijn dat als blijkt dat mijn budget dan niet toereikend is er ook nog dingen achteraf op gemaakt kunnen worden.

Het hangt bij mij vooral van de proefrit af.
Mijn nerrie moet er fijn mee lopen en ik moet er na een paar uur nog fijn op zitten.
Al denk ik dat als ik ervaringen op bokt erover lees dat geen probleem gaat zijn.

Ben me ervan bewust dat het heel veel geld gaat zijn voor een tweewieler. Maar met uitzicht op de toekomst is een tweewieler voor mij de enigste oplossing.
Ik geen geen zware auto onderhouden die die speciale mentrailers kan trekken. Tweewieler komt aan de klep te hangen later.
En dan wil ik persoonlijk de comfortabelste die er is.

Succes met het maken van een keuze.
Ik heb ook heel lang lopen dubben en toen ik eenmaal een aantal wagens over had ben ik met vriendin dagje door Nederland gegaan om alles te bekijken.
Laat je weten waar je keuze op is gevallen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 18:16

Dank voor je reactie Tinker_sally. Juist de redenen die jij noemt zijn voor mij een reden om te kiezen voor een tweewieler. Jammer dat half bokt hier dan weer over valt. :+

Het enige punt is dat ik nu geen wagen heb dus dat ik op zich wel wil sparen voor een v/d mee maar dan kan ik volgend jaar pas aan de slag met m'n pony. Bovendien vind ik een onbeleerde haf beleren met een gloednieuwe van der mee ook een beetje decadent dus vandaar de opties in mijn OP.

Zo kan ik goed zien of het mennen voor beide leuk is zonder dat ik gelijk enorme kosten maak. De combi moet wel gewoon veilig zijn, dat is het allerbelangrijkste.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:20

Welke wiel inch maat en zithoogte is gangbaar voor een haflinger ?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 18:30

Bokhoogte van ongeveer 125/130 lijkt me prima. Misschien kan lager ook nog wel. Pony is rond de 143.

Inchmaat is afhankelijk van het model van de wagen. Ik geloof niet dat daar per ce een standaard in is. Vind voor het oog een 25 inch wel mooi op een tweewieler.