[AR] Ligt dit aan aan mij, of wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

Ligt dit aan aan mij, of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:57

Een aantal jaar terug zijn mijn moeder en ik begonnen met mennen, voor de lol wel eens waar, maar we wisten niet helemaal waar we mee bezig waren, dus zijn we op menles gegaan. We moesten daarvoor over de weg, dus hebben wij beide binnen een jaar ons menbewijs gehaald. Helemaal netjes dus.
Nu zie ik steeds vaker mensen die zonder enige vorm van kennis de weg op gaan, met gevaar voor eigen leven. Laatst fietste ik langs iemand die de buitensingel zó raar had vastgemaakt dat ik er toch maar even wat van heb gezegd.
Waarom denken mensen dat het een goed idee is om zonder enige kennis van mennen de weg op te gaan?
Je gaat toch ook niet op buitenrit zonder eerst te kunnen rijden, of überhaupt deelnemen aannhet verkeer als je niet helemaal precies weet hoe je je voertuig moet besturen?
Om nog maar te zweigen over de passendheid van het tuig of de conditie van wagen en tuig... Ik zie zelden een wagen met gevarendriehoek op de achterkant, menners die vaak alleen zijn en geen cap dragen.
Laatst zag ik zelfs iemand die geen zweep had en met de leidsels op de kont van haar pony sloeg om hem harder te laten gaan.
Ben ik nou zo'n zeikerd, of rijden er de laatste tijd echt roekeloze 'menners' rond?

ierusju

Re: Ligt dit aan aan mij, of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 11:33

Niemand die er net zo over denkt? :?

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:38

Heb wel het idee dat er inderdaad veel mensen zijn die zodra ze alle benodigdheden hebben, 'dat wel even gaan doen'.... En dan vooral de pennymeisjes uit de buurt.. := Verder heb ik er ook niet heel veel verstand van... :)

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:41

Of wat.

Leef en laat leven, vroeg of laat gaat het een keer mis en opent het de ogen om lessen te nemen of informatie op te doen.
Er valt weinig aan te doen denk ik, behalve tips geven hoe het beter kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:45

Naja, het punt is dat ik hier amper mensen zie mennen :P En degene die mennen ken ik wel :+
Die mennen ook goed en netjes :)

Dus hier er gelukkig geen last van!

Al moet ik wel zeggen, ik heb het echte mennen voornamelijk door buitenritten met mijn verzorgpony geleerd. Ik op de wagen, en de vader van de eigenaar mee. (die vader is de eigenaar van mijn verzorgpaarden en ment al jaaaaren) de eigenaar van de pony heeft er geen verstand van, maar heeft de pony voor zijn kids en als grasmaaier :+
(snap je het nog? :P )

Maar tuig wat niet goed zit, het mennen waarbij de leidsels als 'zweep' wordt gebruikt etc zie ik eigenlijk nooit :)

Echt, het zou toch logisch zijn dat je weet hoe het tuig moet, en waar het voor dient?! Mocht er iets misgaan/kapotgaan onder het rijden, dan kun je er nog wat op inspelen..

Edit: ok ga even taalfoutjes verbeteren.. Mijn mobiel en ik gaan niet samen, haha!
Edit2: volgensmij staat het goed zo :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:51

Even een domme vraag :o Wat is er fout aan leidsels als "zweep" gebruiken? Ik heb het gewoon zo overgenomen van degene van wie ik heb leren mennen, geen idee dat er iets fout mee was :o

Pimpelmees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:53

Ik zie eigenlijk nooit menners, maar je moet op zijn minst toch wel weten hoe het tuig moet!?
Ik men zelf niet hoor maar als ik het zou gaan doen dan zou ik minstens toch wel een paar lessen nemen.

Ook als je op buitenrit bent vind ik dat je wel gewoon je paard onder controle moet kunnen houden. Er zijn niet zo veel paardeneigenaren in mijn buurt dus ik heb het nog nooit gezien maar ik kan het me wel voorstellen. Dan zou ik er ook iets van zeggen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:00

Elke keer als je de leidsels als zweep gebruikt krijgt het paard/de pony een ruk in in de mond, het is namelijk een golfbeweging in de leidsel en die golf gaat door dus tot aan het bit.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:00

Je moet inderdaad weten waar je mee bezig bent als je gaat mennen en het tuig moet passen en goed zitten. Zonder ervaring op (alleen) op pad gaan is echt een slecht plan. Maar dingen als geen zweep mee en met de leidsels op de kont slaan, sjah.... Mijn Belg loopt ook voor de ploeg. Met in 1 hand de leidsels en in de andere hand de ploeg heb ik echt geen hand over voor een zweep. Dus dan tik ik met de leidsels op z'n kont. En voor de kar luistert hij daar ook prima naar. Natuurlijk niet zo hard dat hij er een klap van in z'n mond krijgt, maar het is maar net wat je je paard aanleert. Het is niet volgens de regeltjes, maar het is ook zeker niet gevaarlijk. Dus daar zou ik me echt niet druk om maken.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:02

Grainey schreef:
Elke keer als je de leidsels als zweep gebruikt krijgt het paard/de pony een ruk in in de mond, het is namelijk een golfbeweging in de leidsel en die golf gaat door dus tot aan het bit.

Ah, op die manier, dat dacht ik al :) Niet dat ik nu met superveel contact rij bij dat paard, maar ik snap dat het erger kan zijn dan het voor mij op de bok lijkt. Weet ik dus ook weer nu :)

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 12:06

Iolanthe schreef:
Even een domme vraag :o Wat is er fout aan leidsels als "zweep" gebruiken? Ik heb het gewoon zo overgenomen van degene van wie ik heb leren mennen, geen idee dat er iets fout mee was :o

Je paard krijgt een ruk in de mond iedere keer dat je dat doet.
Wat er ook gebeurt is dat iedere keer als jouw paard een pas maakt (welke gang dan ook) je leidsels automatisch op en neer gaan. Als er nog een wind staat gebeurt dit nog erger. Dan kan jouw paard dus denken dat jij steeds zegt dat ie harder en harder moet, terwijl jij dit helemaal niet wil. Zo onstaan dus ongelukken ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:10

Hier in de regio zijn de menners wel degelijk goed op de hoogte van de zaken, dus geen ervaring met onkunde op de weg in dit geval. Maar ik zie wel regelmatig hetzelfde probleem opduiken onder het zadel...mensen die hun paard amper kunnen besturen en dan met zo'n pad erop ( geen idee hoe het noemt, vervanging van een zadel dus ) en bitloos over de weg koersen...op goed geluk komen ze dan een landje tegen waar ze gedraaid en gestopt geraken... :=

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:14

Ik maak me er ook weleens zorgen om. Mennen is velen gevaarlijker dan gewoon rijden en toch zie ik zeker in het bos veel mensen die er toch eigenlijk geen kennis van hebben. Of paarden die "gewoon voor de lol" eens voor de kar gezet zijn. Laatst zag ik zelfs iemand langs de weg in z'n eentje op de bok, geen cap, leidsels los en op d'r smartphone := .

Het zou leuk zijn als er wat meer locaties waren waar je kan leren mennen en ook je bewijs kan halen!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:30

Mijn opa gebruikte de leidsels ook toen hij vroeger op het land werkte met de paarden, maar ondertussen zijn de inzichten wel heel erg veranderd. De cowboys deden het ook :).
Wij hebben bij het koetsiersbewijs een demonstratietje gezien van wat de invloed van zo'n leidsel kan zijn in de mond. Wij werden ook direct afgestraft als we het deden, paardonvriendelijk noemde die instructie het. Ben er toen erg van geschrokken, want ik deed het ook (van opa geleerd :)), maar heb het toen ook nooit weer gedaan.
Heeft verder niets met gevaarlijk te maken, ook al mis je natuurlijk wel het contact met het bit op het moment dat je met de leidsels tikt/slaat.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:34

Ja, en toch hebben we allemaal een moment nodig dat we leren.
Ik ben ook op mijn bek gegaan in het begin, ik knoopte m'n tweespan ook verkeerd aan elkaar en liep toen dwars weg. Je dénkt dat je het goed doet, maar dat doe je niet.
Je leert van de momenten dat iemand als TS tegen je zegt; joh, dit zit niet.

Maar ik betaal ook geen 800 voor een menbewijs. Dat is twee keer het aankoopbedrag van mijn dubbelspan. Daaag.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:09

iemand met genoeg logisch verstand van paarden en intresse en kennis kan prima met zijn paard gaan mennen.
en een menbewijs is geen papiertje waardoor je ineens alles weet.
wij mennen al 25 jaar met allerlei paarden en pony's en hebben gewoon om het te hebben, ons menbewijs gehaald zo'n 10 jaar geleden.
dat deden we met onze eigen ( super brave) paarden. ook andere cursisten reden met onze paarden.
die hebben allemaal hun papiertje gehaald. maar dan begint het pas! de examinator zei dat de meeste cursisten geluk hadden met zulke brave en makkelijke paarden te kunnen rijden, maar jullie moeten niet denken dat je nu met ieder paard de weg op kunt. en zo is het maar net.
een jong paard of onzeker of druk paard mennen is heel wat anders.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:17

Ik begrijp inderdaad dat je je daaraan stoort, maar zo stoor ik me ook aan ruiters die buiten rijden zonder dat ze hun paard maar een beetje onder controle hebben. Ik denk inderdaad niet dat zo'n papiertje je alles leert, maar ik denk wel dat het goed zou zijn als er iets meer voorlichting kwam over de gevaren van buiten rijden. Toen ik 14 was reed ik ook al 8 jaar waarvan ik 5 jaar een eigen pony had en 2x pw privéles, maar toen ik in de vakantie mijn vriendin haar pony bij moest rijden kwam ik toch ook met een motor in botsing ondanks dat ik dacht dat ik de pony wel aankon :( weet nu wel beter en ga nooit meer zomaar met vreemd paard naar buiten!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:30

'Roekeloze menner' meld zich! :D
Karretje gekocht en het welshje ervoor gezet. Ging prima! Vriendin en ik idd geen ervaring beide, en geen cap. Wel heel veel plezier, zeker de pony had de tijd van zn leven!
Dus leven en laten leven :)

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 03:56

Wanneer kennis word gemeten naar het dragen van een cap, de leidselvoering, de prijs van tuig en wagen, het hebben van een groom of het hebben van een bewijs, dan meld ik mij ook als roekeloze menner.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 10:51

demug schreef:
Wanneer kennis word gemeten naar het dragen van een cap, de leidselvoering, de prijs van tuig en wagen, het hebben van een groom of het hebben van een bewijs, dan meld ik mij ook als roekeloze menner.

De prijs maakt mij niks uit, zolang alles maar past en veilig zit. Een missende broek en geen goed werkende rem zie ik als 'niet in goede conditie'

Ik snap best dat niet alle menners een menbewijs hebben, maar als je goed les hebt, dan is dat ook niet altijd nodig, lijkt me.
Maar ik heb het voornamelijk over mensen die ook zonder een keer les te hebben gehad de weg opgaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:59

"Ik zie zelden een wagen met gevarendriehoek op de achterkant, menners die vaak alleen zijn en geen cap dragen. "
Hey dat ben ik! :')

Pony is zelf beleerd samen met een bokker, beide niet heel veel ervaring maar de pony is super braaf. We zijn vanaf dag 1 het bos in geweest. Mooi rechte stukken pakken, daar hoefden we btw de weg niet over.

Ik cross ook zo het centrum door met die pony, geen probleem. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:56

ierusju schreef:
demug schreef:

De prijs maakt mij niks uit, zolang alles maar past en veilig zit. Een missende broek en geen goed werkende rem zie ik als 'niet in goede conditie'

Ik snap best dat niet alle menners een menbewijs hebben, maar als je goed les hebt, dan is dat ook niet altijd nodig, lijkt me.
Maar ik heb het voornamelijk over mensen die ook zonder een keer les te hebben gehad de weg opgaan.

Ik ken genoeg mensen die echt super kunnen mennen en nooit les hebben gehad.
En ja mijn opa; heeft geen cap, nooit les gehad, vaak alleen op de kar, geen driehoek, oud boerentuig en "slaat" met de leidsel op de kont van het paard.
En toch heeft hij zonder problemen heel veel paarden voor de kar beleerd (vroeger zelfs gewoon alleen, zonder hulp), en kan hij super rondrijden.

Daarnaast hebben sulky's en geen broek en geen rem, en toch is dat geen probleem.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:19

Ondertussen wordt het verkeer steeds drukker, automobilisten, motoren en andere weggebruikers houden steeds minder rekening met paarden/pony's op de weg of zijn gewoon niet op de hoogte van het feit dat een paard/pony kan schrikken.
Komen er steeds meer ongelukken met aanspanningen in het nieuws, (waar het waarschijnlijk al 100 maal goed gegaan is, maar ja die ene keer, je zou het zo graag terugdraaien), soms zelfs met dodelijke gevolgen, voor het paard, menner, bijrijder of andere weggebruiker.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:46

Grainey, geen idee of er meer ongelukken gebeuren, maar met al die smartphones is het wel sneller op het internet telezen.
Als je met een aanspanning het verkeer ingaat is het wel van belang dat zowel paard als menner de qualiteit hebben om dat ook veilig tedoen en daar mankeert het nog wel eens aan. Verder kijken dan de neus van het paard, inzicht in het verkeer en vooral gezond verstand zijn vaak ver tezoeken en dan maar roepen dat anderen geen rekening houden met.
Ik vraag me dan ook af het de zelfde mensen zijn die aan het missen van een cap de kennis van een menner afmeten.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:54

Ik heb 2 jaar geleden een shet gekregen en een kar, was van een oude man die al 14 jaar met die shet mende.
Ik kende er niets van. Toen die man overleed vroegen ze of ze de kar en pony mochten lenen voor de begravenis.
Geen probleem, maar ik kan niet mennen. Jan Jordans zou de kar rijden. Die is nedelands kampioen met tuigpaarden. Dus die vroeg: rijd je een stukje mee. Ja natuurlijk. Zo ben ik aan me lessen gekomen, elke week 1. Alles volgens regels: driehoek achter op de kar, zweep in de hand, alleen over een cap heb ik hem nog nooit gehoord.
Daar heb ik toen 10 lessen van gehad, en nu bel ik hem nog wel eens als ik ergens mee zit of niet weet hoe ik het op moet lossen.