[AR] Zit mijn tuig zo goed ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SternPhoto

Zit mijn tuig zo goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 16:14

Ik heb een paar mensen laten komen voor m'n tuig om die goed te zetten. En vast te zetten.

Maar om het zeker zeker te weten wilde ik het van hier ook horen of t goed is.

Afbeelding

Afbeelding

Tips oid mag altijd gegeven worden. Het is een kleine vierwieler ongeremd.
De lichtogen zitten voor de stoppennen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:16

Dat is van deze foto's niet goed te zeggen. om dit goed te kunnen beoordelen zijn foto's van de zijkant nodig.

JoyCiej007

Re: Zit mijn tuig zo goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:41

Bij voorkeur inderdaad het liefst foto's van de totale aanspanning vanaf de zijkant genomen. Op basis van deze foto's is het lastig te zeggen. Wel lijkt het lamoen te lang aan de voorzijde (kan in de hals prikken bij wendingen), lamoen zou aan de achterzijde wat breder mogen en juist aan de voorkant wat smaller.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:57

Je strengen zitten aan het lamoen vast zitten ipv aan een spoorstang. Misschien verstandig om eerst het een en ander te leren over tuigen en rijden voor je de weg opgaat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:59

Interessante manier van je strengen vastzetten aan de wagen. Ik geloof niet dat dat ooit zo gezien heb.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 18:24

Dit is de engste plek waar ik ze kon vast maken. De mensen die zijn geweest die wat verstand hebben zeiden ook dat ze daaraan vast konden.
Lamoen is idd wat te lang wordt volgend jaar een stukje kleiner gemaakt.

Zal volgende week even een foto van de zijkant maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:33

Bij ons zitten de strengen met snelkoppelingen vast, zodat in geval van een ongeval of paniek je het paard snel los krijgt van de koets.

Op jouw manier zit je paard vast aan de wagen en krijg je in geval van paniek je paard niet los.

Geen menvereniging in de buurt waar je les kan krijgen van een goede meninstructeur, die helpt met aanpassingen aan je wagen te maken die veilig zijn voor jou en jouw paard?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:37

Mijn strengen zitten ook vast aan de wagen maar welcmet klipjes zeg maar. Kqn dus zo los gemaakt worden als dit nodig is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:37

Op deze manier zou ik in ieder geval niet met de kar op pad te gaan.
De strengen horen met veiligheidssluitingen aan de zweng vast.
Op deze manier zal je de pony nooit los krijgen in geval van paniek.

De strengen kunnen nu ook niet meebewegen met de bewegingen van de pony. Zit strak vast aan het lamoen.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:52

Je strengen horen aan een spoorstang. Hij heeft dan meer vrijheid in de borst met lopen.
Ook voor de veiligheid is het idd beter. Nog belangrijker, zorg dat je een mes bij je hebt om hem in geval van nood los tesnijden.

De mensen met verstand, zoals jij ze noemt zou ik ruilen voor mensen die minder verstand hebben maar beter weten hoe het hoort.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:56

SternPhoto schreef:
Dit is de engste plek waar ik ze kon vast maken. De mensen die zijn geweest die wat verstand hebben zeiden ook dat ze daaraan vast konden.

Broek zit te hoog, en zoals hij nu vastzit aan het lamoen; werkt deze niet als rem.
De repen zitten niet goed vast en de buiten singel zit te los.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:58

Brainless schreef:
SternPhoto schreef:

Broek zit te hoog, en zoals hij nu vastzit aan het lamoen; werkt deze niet als rem.
De repen zitten niet goed vast en de buiten singel zit te los.

Dit plus de strengen die zo echt niet vast gemaakt hoort te worden. Het schoftje en borsttuig kan vanaf deze foto ook niet worden beoordeelt. Ben ook wel benieuwd wat voor wagen er achter hangt?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:31

Zover ik kan zien zit de broek qua hoogte wel prima, maar zouden de oogjes van het lamoen beter verder naar voren kunnen dus ff eentje erbij laten lassen.

Strengen kunnen zo echt niet, zover ik kan zien zit er niet eens een zwengetje aan.. :?

Verder zou je het van de zijkant moeten zien om commentaar te kunnen geven wbt tuig..

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:40

Ik zal dinsdag even een foto maken van de zijkant en de wagen die wordt in het voorjaar de bok naar beneden gezet. Persoonlijk vindt k m nu te hoog. Ook komt er dan aan de bovenkant een zwengeltje op waar de strengen aan vast komen te zitten maar voor nu is dat even geen optie. ( ga amper met de wagen op stap). Maar de ringetjes voor de broek waar die doorheen zit moeten dus naar voren ? Gaat dat op het to do list

Ik heb dit eigenlijk standaard in m'n rugzakje mee.
- halster + touw
- vlindermes
- hoeven krabber

Dingen die ik nog meer mee moet nemen ?

(Ben zelf verzorgster geen eigenaar btw)

Menverening zit hier niet. Daarom op Mp een adv gezet en daarop reactie gekregen.
Persoonlijk wilde ik liever een sulky Maarja wie ben ik helaas.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:40

Met de strengen zo aan de wagen is de enige plek waar wat kan bewegen het borsttuig. Of te wel tijdens het lopen van jouw pony schuurt die van links naar rechts.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:44

Dat zwarte ding beweegt wel van links naar rechts. Z'n borst ligt stil zover ik dat zie.

Maar van t voorjaar de eigenaar is namelijk op vakantie tot feb. Dan worden de dingen gedaan die gemaakt moeten worden. Tot die tijd blijft de wagen staan.
Heb er nu op staan
Bok naar beneden
Zwengertje
Broek lusjes naar voren plaatsen.
Lamoen inkorten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:01

Als alles zo zit zou ik niet meer met de kar weggaan tot alles is opgelost. Het is niet veilig, het tuig zit niet goed op je pony en niet goed aan de kar. De meeste dingen zijn wel gezegd eigenlijk.

Strengen niet goed vast, broek te hoog of te strak of beiden dat is alleen goed te zien van de zijkant en hij zit verkeerd vast aan de lamoen, buitensingel veel te los, lamoen te lang, te smal achter en te breed voor.

En wat ik nu zie, is de broek wel een broek? Het lijkt eerder een borststuk of een longeersingel gezien de ogen en de breedte aan de linkerkant. Zit het tuig niet gewoon verkeerdom dat de broek aan de borstkant zit of is deze later er los bijgekocht.

Ik weet niet welke "deskundige" je geholpen heeft maar die zal even een paar lessen mennen nodig hebben dan. :x

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:20

SternPhoto schreef:
Ik zal dinsdag even een foto maken van de zijkant en de wagen die wordt in het voorjaar de bok naar beneden gezet. Persoonlijk vindt k m nu te hoog. Ook komt er dan aan de bovenkant een zwengeltje op waar de strengen aan vast komen te zitten maar voor nu is dat even geen optie. ( ga amper met de wagen op stap). Maar de ringetjes voor de broek waar die doorheen zit moeten dus naar voren ? Gaat dat op het to do list

Ik heb dit eigenlijk standaard in m'n rugzakje mee.
- halster + touw
- vlindermes
- hoeven krabber

Dingen die ik nog meer mee moet nemen ?

(Ben zelf verzorgster geen eigenaar btw)

Menverening zit hier niet. Daarom op Mp een adv gezet en daarop reactie gekregen.
Persoonlijk wilde ik liever een sulky Maarja wie ben ik helaas.

Hoe vaak je met een menwagen de weg op gaat, maakt niet uit. Veiligheid voor alles! Zoals er nu mee gereden wordt, is mijn advies: niet meer doen tot alles op een veilige manier is aangepast.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:24

karuna schreef:
Als alles zo zit zou ik niet meer met de kar weggaan tot alles is opgelost. Het is niet veilig, het tuig zit niet goed op je pony en niet goed aan de kar. De meeste dingen zijn wel gezegd eigenlijk.

Strengen niet goed vast, broek te hoog of te strak of beiden dat is alleen goed te zien van de zijkant en hij zit verkeerd vast aan de lamoen, buitensingel veel te los, lamoen te lang, te smal achter en te breed voor.

En wat ik nu zie, is de broek wel een broek? Het lijkt eerder een borststuk of een longeersingel gezien de ogen en de breedte aan de linkerkant. Zit het tuig niet gewoon verkeerdom dat de broek aan de borstkant zit of is deze later er los bijgekocht.

Ik weet niet welke "deskundige" je geholpen heeft maar die zal even een paar lessen mennen nodig hebben dan. :x

Aii inderdaad, nog eens goed gekeken en dat denk ik ook.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:40

Meid, ga er alsjeblieft niet meer mee de weg op!
Überhaupt niet meer mee rijden zo!
Zelf weet ik ook niet helemaal precies hoe het moet, maar ik zie
wel dat dit niet goed is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:24

@Karuna
Jeeh je hebt gelijk.
De borst is als broek gebruikt..... :(

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 16:19

Ik heb m zo nieuw gekocht in de winkel de staart riem zit ook gewoon aan vast. ??

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:30

Ik vraag me dan af wat er als borsttuig gebruikt is.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat degene met "verstand van zaken" niet heel erg ervaren is helaas.

Voordat je zaken aan de wagen gaat aanpassen, zou ik eerst het tuig eens goed leggen, samen met iemand die er wel echt verstand van heeft.

Klinkt misschien een beetje ongelukkig maar het is allemaal voor je eigen veiligheid, en dat van de pony uiteraard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:32

Dan is hij in de winkel verkeerd in elkaar gezet of geleverd met verkeerde onderdelen. Als het idd het borststuk is wat als broek is gebruikt hoort de riem die door de staartriem heengaat over de hals heen en het stuk achter de billen voor de borst. Kan best dat wat nu als borststuk wordt gebruikt een rechte smallere riem is zonder gespen en maatverstelling.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:37

palousa_boy schreef:
Ik vraag me dan af wat er als borsttuig gebruikt is.

Volgens mij is er geen borsttuig.
Ik zie niks in de manenkam hangen. Borsttuig wordt nu idd als broek gebruikt en daardoor zitten de strengen en broekriem zo vaag.