[AR] Mendurance met Shetlander, hoe het beste trainen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xjamilla

Mendurance met Shetlander, hoe het beste trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 16:36

Hallootjes!

Alweer een hele tijd geleden kwam ik mendurance tegen op internet. En bleef maar rondspoken in mijn hoofd.
Maar nu weet ik het zeker, Dit gaan we een keer proberen!
Maar nu dus het trainen. ik heb echt geen idee hoe te beginnen met trainen. als we gaan mennen is het altijd een rondje van rond de 8-10 km en vooral draf. maar hoe kan ik dit het beste uitbouwen?
Op internet kwam ik trainingsschema's tegen voor endurance maar niet voor mendurance. En lijkt mij dat dit toch een andere aanpak is?

Pony,
Eino
nog hengst
90cm.

Uiteindelijk wil ik toch 2 span gaan rijden. En komt er ook een kar en pony bij maar vond dat ik me er al veel verder in kon gaan verdiepen en Eino in ieder geval alvast kan gaan trainen.

En nee dit is geen bevlieging maar een wel overwogen keuze :+

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:47

Hoe vaak men je met de pony? Als je slechts 1 keer in de week een rondje maakt is het erg weinig.
Men je toch zeker 4a5 keer in de week heeft je pony al een lekkere basis conditie.
Probeer je rondje geleidelijk groter te maken. Ook stap is onderdeel van de training. Wissel af, stukje stap, stukje draf, klein galopje, stukje stap, enz. enz.
En met stap bedoel ik niet lange leidsel en loop maar, maar lekker schouders eronder en doorstappen.

Heb je een vrije dag en is het mooi weer maak er een relax tochtje van van een uur of 5 met een pauze tussendoor voor mens en dier.
Emmertje water mee voor pony en een versnapering voor jezelf en je groom.
Dag erna vrij of korte arbeid is aan te raden na zo'n tocht. Geef je pony ook tijd om te herstellen.

xjamilla

Re: Mendurance met Shetlander, hoe het beste trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 16:53

Dankje voor je vlugge reactie! nu is het 3/4 keer in de week maar vaker kan makkelijk.
Pony is echt harder werken, en al vaker gezegd dat we dag weggaan en ergens gaan rijden maar ben echt een ei wat dat betreft en denk dan dat hij dat niet aankan :')

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 17:07

Raak verdwaald ben je makkelijk 5 uur onderweg :')

Nee zonder gekheid, lekker vaak mennen en ook longeren niet voor de conditie maar voor de correcte rugspieren

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 18:05

Haha dat zou wat zijn.
Maar ik heb in ieder geval weet wat tips!
Zal hem vd week ook maar is scheren. Ziet er uit Nu

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:07

Ik ben verdwaald geweest in t bos O:)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:08

ik volg even, wil hetzelfde met mijn shetlander bereiken. Weet ook niet goed waar te beginnen. Een uur door het bos houden we vol, maar hoeveel uur moet hij vol kunnen houden of gaat het om snelheid?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:13

Informeer maar eens bij Barney1978. Zij is inmiddels klasse 3 startgerechtigd met haar tweespan shetten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:21

Heel stiekem ben ik ook geinteresseerd aan het raken, maar eerst voornamelijk voor een impuls om te kijken of het wat is.
Misschien dat je daar mee kunt beginnen TS? Nadat je zijn conditie wat hebt opgebouwd.

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 18:39

timokyana, Voor een impuls? ik snap niet precies wat je bedoelt. impuls gewoon wel maar niet in deze zin :P

NdV74 Bedankt zal ik zeker gaan doen!

Pelryo het gaat over een aantal kilometer die je binnen een bepaalde tijd moet afleggen. als ik het goed zeg 27,5 KM in klasse I maar het aantal uur weet ik zo niet meer.

Anke98 Ohoh! dan stuur ik vriendlief maar op pad die weet nog heen pad of weg en is in no time verdwaald :P

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:41

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:42

Leuk, ik ga ook even volgen! Ik wil ook met mijn shet mencurance gaan doen :j!

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 18:46

Ooh zo! Ja zou kunnen. ook paar keer met de shetlander men ritten mee rijden om zijn conditie te peilen.

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 18:46

Kyraties, Leuk! vond dit te uitkomst om toch iets sportiefs met mijn shet te doen.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:51

Ja, vind ik ook! Mijn shetlander kan nu 10 km aan een stuk door draven en stukken galopperen. Wat voor een sulky of andere wagen heb je?

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 18:53

Ik zit nu op de zelfde afstand als jou haha ook zonder stappen voornamelijk draf.
Ik heb nu een geremde sulky. Maar wil er binnenkort een shet bijkopen en 4 wiel wagen

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:44

Leuk dat jullie overwegen mendurance te starten. Ook ik ben sinds juni dit jaar met mijn shet gestart. Hij is 1.08 en vanwege de pilot dat je mag rijden op een sulky zonder groom was dit voor ons een mooie manier om is te starten. Het was zo een succes dat we inmiddels 3 wedstrijden goed hebben uitgereden. Zondag in Teteringen zelfs 1ste geworden van de impuls en klasse 1 met een gemiddelde snelheid van 12,97 waar de max 13 km per uur is op een afstand van 28,3 km. Dus het is zeker mogelijk om met je shet deze sport te rijden. Eigenlijk ben ik begonnen met gewoon recreatieve ritten te rijden. Je bouwt de aantal km uit maar de snelheid komt later pas. Zelf men ik niet elke dag maar doe dan ook longeren, wandelen en vrijspringen. Gewoon een basisconditie opbouwen en luisteren naar je pony. Voor mij was er een groot leermoment dit jaar ik reed vooral in pieken hard galloperen en dan weer rustige en dan weer hard hiermee reed ik hem veel sneller leeg en merkte ik op de andere 2 wedstrijden dat hij echt moe werd. Zondag heb ik geprobeerd om alles in een constante draf te rijden hij was zo fit en liep echt als een dieseltje zelfs na het missen van mijn groompunt (grooms konden het niet vinden)

Tip bouw eerst het aantal keer van mennen en andere dingen met hem uit. Dan de afstanden waarvan 1 rit langer is. Rijden jullie de afstanden van bijv 25 km dan kan je proberen je snelheid monotoon steeds met stukken te verlengen.

In mijn onderschrift staat een foto verslag van mijn eerste wedstrijd. Wellicht leuk om te bekijken hoe zo een dag in elkaar steekt.

Voor meer en beter advies kan je barney en napie op bokt even benaderen.

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 19:33

L_Rivaldo, Ten Eerste gefeliciteerd!
Ik wist helemaal niet dat je zonder groom mocht rijden. alles wat ik er over las was dat er een groom bij moest zijn :') Dan word het al weer leuker om iets te gaan doen met enkelspan! want vond 2 mensen trekken en dan z'n afstand niet re"el. Is het wel verstandig of haalbaar om het met een pony van 90cm te gaan doen? Alles wat ik zie is toch zeker wel 1m of groter.

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:45

Gaaf dat je mendurance wil starten met je shet! :D

Ik ben vorige maand in Onstwedde voor het eerst gestart in de impulsklasse met mijn shetlander van 93 cm. Ik vond het prima te doen met een pony van die grootte, mijn pony mist alleen nog wat impuls als er geen andere paarden in de buurt zijn en we waren ook een eindje verkeerd gereden dus de minimale snelheid hebben we niet gehaald, maar lol hebben we zeker gehad. :)
Qua conditie kunnen die kleintjes het makkelijk aan als je ze goed getraind hebt en flink koelt tijdens de wedstrijd, die van mij kwam met een van de laagste hartslagen van alle deelnemers over de finish, zelfs de dierenarts was er verbaasd over.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:48

Bedankt ben echt heel trots op hem!

Met een pony van 90 cm geen idee dit verschilt per pony. De mijne heeft echt een looplust van zich zelf maar wat heb je te verliezen? Je rijd gewoon een impuls, haal je het niet binnen de tijd? Heb je wel een mooie rit gereden en doe je ervaring op waar je aan kunt werken toch?

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 19:52

Pfoe gelukkig er zijn nog meer kleintjes! haha
Leuk dat het goed is gegaan, Hoe zit jou trainingsschema er ongeveer uit?
Die van mij heeft impuls genoeg gelukkig. het enigste wat die kent is vooruit. Alleen zijn hengst zijn zit in de weg dus hij moet ook nog gecastreerd worden ondanks dat hij al 11 is.

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 19:53

L_Rivaldo schreef:
Bedankt ben echt heel trots op hem!

Met een pony van 90 cm geen idee dit verschilt per pony. De mijne heeft echt een looplust van zich zelf maar wat heb je te verliezen? Je rijd gewoon een impuls, haal je het niet binnen de tijd? Heb je wel een mooie rit gereden en doe je ervaring op waar je aan kunt werken toch?

Ja dat is zeker zo! nog even goed trainen en dan gaan we dat zeker eerst een paar keer proberen! En dan eerst enkelspan proberen. :)

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:05

Ik had in juni al meegedaan aan paardenvierdaagse (iedere dag 20 tot 25 kilometer) met mijn shet, en daarvoor hebben we een aantal maanden zo'n twee a drie keer per week getraind met regelmatig een langere rit ertussen (zo'n 16 kilometer). In de zomer en voor de mendurance heb ik wat minder fanatiek getraind (1 a 2 keer per week) in verband met tijdgebrek, maar als ze eenmaal zo'n conditie hebben onderhouden ze die kennelijk ook wel makkelijk. ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:13

Lindy reed je epe? die heb ik ook nog gereden.

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:18

Ja, ik heb inderdaad Epe gereden. Volgens mij heb ik jou nog wel zien rijden daar. :P