[AR] mentuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blitz84

mentuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 15:24

Het zal hier vast en zeker een vaak gevraagd worden.Maar aan gezien ik er niet meer uit kom stel ik toch de vraag.
welke mentuig merken vinden jullie nu goed?

Ik heb heb een leuke pony en ze staat nu ook erg leuk voor de kar waar het niet dat mijn mentuig brak. Het tuig is op dus moet ik op zoek gaan naar een nieuw tuig.
Een vriendin bood haar tuig aan wat in zeer goede staat is maar het past niet op mijn pony.

Nu heb ik besloten om voor een heel nieuw tuig te gaan. Ik heb al flink gegoogeld en daar vind je vele soorten en maten. Wil binnen kort eens langs een menwinkel gaan. Maar ik geloof al snel wat een verkoper zeg en zal vast met het duurste van het duurste naar huis gaan. Helaas is mijn portemonnee niet echt geschikt voor een tuig van 1000,00
Echter weet ik ik ook dat goedkoop ook duur koop is. Vandaar mijn vraag hier voor mede menners.

IK ben op zoek naar een tuig wat goed is voor recreatief mennen met namen in de bossen

alvast bedankt voor het antwoorden

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:48

Ik heb 10 jaar geleden een nieuw Luxe marathontuig van Ideal aangeschaft en dat gebruik ik nog steeds. Het wordt intensief gebruikt, al die jaren zeker 4 x per week. Met mijn vorige paarden ook een paar keer ongeluk mee gehad, toen was er wel kleine reparatie nodig, maar het is dus zeer degelijk en ziet er nog steeds netjes uit.

Edit: ik rij dressuur en vaardigheid en sinds 2012 ook marathons.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 21-09-14 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Michellette

Re: mentuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:50

Hier ook fan van Ideal.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:38

Hier een kunststof Ideal Eurotech tuig, weinig poetswerk dus. Ben er erg tevreden mee, men gewoon recreatief.

marlon2292

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:54

Hier ook een Ideal tuig. Heb er nog nooit echt problemen mee gehad. Lekker soepel leer. Ik men ook recreatief en af en toe een onderlinge wedstrijd

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:04

Wij gebruiken op het werk sinds jaar en dag Ideal (leder) tuig. Een keer hebben we voor twee paarden een kunststoftuig gekocht om te testen, maar binnen twee weken waren we daar al helemaal klaar mee. Voor deze paarden is dan ook weer leder tuig besteld. Nu praat ik hier over trekpaarden, dus wellicht is het wel prettig voor kleinere/slankere paardjes. Mijn vader heeft (privé) een aantal jaar geleden bij ROS in Nistelrode een tuig gekocht (door de eigenaar van ROS zelfgemaakt) en dat tuig werkt nog steeds fantastisch. Het heeft dezelfde kwaliteit als Ideal, echter het kost bijna de helft minder. De eigenaar heeft ervaring met tuig maken, omdat hij zelf jaren in de mensport heeft gezeten en alle voors- en tegens heeft afgewogen en de daaruit vloeiende pluspunten in zijn eigen tuig verwerkt heeft. Wie weet kun jij daar ook goed slagen! ;)

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:08

ik heb een enkelspan van der wiel tuig en een dubbelspan iIdeal tuig.
Het van der wiel tuig is echt superieur aan het ideaal tuig op alle vlakken, maar de prijs is er ook naar...

Een gewoon enkelspan tuig van ideal zit rond de 700€ als ik me niet vergis. Dit is ook op alle vlakken superieur aan alle goedkopere tuigjes. Ik zou zeker nooit lager gaan in kwaliteit dan een ideal tuig.
Een tuig van 350 zit er mss hetzelfde uit, maar er wordt ergens op bespaard volgens mij...

veiligheid voor alles

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:12

Voor je gaat kijken kan je je bepaalde dingen afvragen. Hoe ben je met je spulletjes? Als je klaar bent neem je je tuig dan af of hang je het zo weg. Hoe vaak vet je het in? Mijn volgende tuig is echt een kunsstof tuig, geen gezeur meer met onderhoud alleen afspoelen. Maar hoe reageert je tuig op temperaturen?? Mijn spul hangt in de schuur, onverwarmd en nu dus langzaam droog, dus snel schimmel... wat doet temp met een kunststoftuig heeft dat invloed?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:09

Hier ook het luxe marathontuig van Ideal met ergonomisch borststuk. Zalig tuig in gebruik, mooi soepel leer.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 00:52

Hier Zilco tuigen en Ideal

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:20

Ik heb een enkel en dubbelspantuig van ideal. Zeer fijne tuigen.
ik heb ook een zilco enkelsspan, maar vind de leren ideal tuigen toch fijner.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 01:04

Een iDeal tuig heb je al voor zo'n €200 -300 tweedehands. Ik heb zelf de webtech en 2 marathon luxe. Alles 2e hands en allemaal prima kwaliteit. De webtech is wat minder mooi omdat dat nylon is maar veel handiger in onderhoud.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:37

Als je tweedehands wilt kopen, dan is het aan te raden het tuig zeer aandachtig na te lopen. Vaak is het tuig al dusdanig aan slijtage onderhevig (op de "zwakke", niet direct opvallende punten), dat je er niet lang plezier van kunt hebben. Je moet met tweedehands tuigen een beetje mazzel hebben. Uiteindelijk loop je kans dat je in dit geval alsnog moet uitwijken naar nieuwe onderdelen of zelfs een heel tuig moet vervangen. Dat maakt het dan uiteindelijk nog duur(der) en in dat geval kun je het beste kijken/doorsparen voor een wat duurder, maar wel nieuw tuig met garantie. ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:42

Shenavillie dat is echt niet waar hoor. Misschien als je een tuig koopt met de kwaliteit van een kartonnen doos maar de ideal tuigen zijn echt wel van degelijke kwaliteit. Mijn webtech heb ik dus tweedehands en gebruik ik ondertussen al een aantal jaar

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:07

Meestal wordt een tuig verkocht omdat er een andere maat, ander merk of ander materiaal voor in de plaats wordt aangeschaft.
Mijn zilco's en ideal die ik nu weg doe, zijn gemiddeld 10 keer gebruikt.
Mazzelaar die het net zoekt...vrijwel nieuwtuig voor minder dan de nieuwprijs.

Ligt er veelal aan hoe tuig onderhouden is, als het al jaren ergens in de schuur of op zolder ligt, is het wellicht uitgedroogd. Dan gaat het idd sneller kapot.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:27

Ik heb ook naar volle tevredenheid het (lethertech) tuig van ideal.
Maar pony. Is super. Maar heb het pas een jaar.
Goed onderhouden is wel nodig met leer, maar dat is met elk leren tuig.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:31

Ik heb zilco sl sport en Ideal luxe maraton tuig enkel en tweespan

blitz84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:26

Bedankt voor de reacties.Het is zeer interessant te lezen wie wat vind van welk tuig.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:32

Op onze paarden liggen ideaal marathon tuigen. Super fijn tuig, na 2 jaar intensief gebruik zijn alleen de borststukken aan de binnenkant kapot aan het gaan. Maar dat had wss voorkomen kunnen worden met beter onderhouden (dus niet alleen voor n wedstrijd :o )

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:08

Ik heb altijd ( katoenen) onderleggers onder mijn tuigen. Zo heb je geen beschadigingen of slijtage aan het leer en ook zweet werkt minder in op het tuig.
1 ideal tuig is al zo'n 10 jaar oud en ziet er nog zeer netjes uit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:27

Ik heb ong 1,5 jaar geleden mijn Imperial riding marathontuig verkocht en een ideal webtech tuig voor terug gekocht.

Het eerste tuig was van leer, mooi, soepel en ook een hele mooie pasvorm. 2e hands gekocht in nieuwstaat destijds.
De reden om over te stappen was het onderhoud en het gewicht.

Minpunten aan mijn webtech tuig: ik vind de pasvorm van het schoftje niet zo mooi en mijn lamoen ogen pleuren nog wel eens op de grond bij het uitspannen omdat bij het loshalen(snelsluitingen) die gesp nog wel eens los gaat. En er zat geen geschikt hoofdstel bij dus heb van alles extra moeten aanschaffen.
De leidsels vind ik tot een bepaald punt fijn. Het leer is erg stug en wil met veel insmeren niet echt soepel worden. Het stuk wat je in je handen hebt is wel erg fijn (springteugel idee met rubber doorweven).

Verder ben ik er blij mee. Ik spoel het zo af en tot nu toe is het schimmel bestendig.
Ik ben gewoon niet iemand die een duur leren tuig waard is want ik pleur het ook zo op de grond :o

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:14

Ik heb een leder enkelspan tuig, Excelsior, gekocht bij horseshopinternational. Rij hier nu 1,5 jaar intensief mee. Vind het een erg fijn tuig, soepel. Destijds voor 399 nieuw gekocht. Maar goed schoonhouden, netjes opbergen, en vetten is het halve werk!

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:51

Ik heb een Zilco SL Mini, heek tevreden over! Ook over de service van Zilco.
Hiervoor Ideal gehad. Leer is niet mijn ding, en het kunststoftuig van Ideal was voor mij te stug (minishet).

Equina07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:35

Ideal, zeker een aanrader!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:41

Hier alleen maar Ideal.
Leathertech cognac voor de wedstrijden, mooi soepel, chic.
Webtech voor enkelspan training, heerlijk tuig, niet duur, en heel makkelijk in onderhoud (heb de nieuwe versie dus kunststof onderlegd en niet die leer onderlegde)
Eurotech voor tweespan, ziet er heel netjes uit, makkelijk in onderhoud, en veel mensen vragen of het nou leer of kunststof is. Vind het enkelspan tuig wel (te) stug, maar met tweespan verander je zga bijna niks dus toptuig. En heel stevig.

Overigens heb ik zga altijd onderleggers onder het tuig van Ideal zelf. Ziet er top uit, en verdeeld de druk mooi.

Heb ook zilco gehad voor m'n tinker, ook heel fijn tuig, in mooi bruin kunststof.

Ik rijd zowel wedstrijden als recreatief.