[AR] Wat voor verlichting hebben jullie op je kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klarinda

Wat voor verlichting hebben jullie op je kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 12:02

Hoihoi,

Het wordt weer steeds eerder donker s'avonds en ik vroeg me af wat voor verlichting jullie op de kar hebben gemonteerd, zodat je wel goed zichtbaar bent? :)

Ik wil namelijk ook in de avonden kunnen mennen, en wil dan goed verlicht zijn uiteraard!

Groetjes,
Klarinda

Keet

Re: Wat voor verlichting hebben jullie op je kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:05

Zou in ieder geval kijken aan welke eisen je verlichting moet voldoen volgens de wet :)

Ik men niet in het donker :n vind het zelf niet fijn en niet veilig.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:11

Kan uit mijn korte mentijd nog herinneren dat we fietslampjes gebruikte.
Paard had refelecterende been dingetjes om en degene op de kar een reflecterende jasje aan.
Je hebt ook tegenwoordig jasje met lampjes zag ik vorig jaar een ruiter meerijden.

je kan nog een reflecterende driehoek op je kar maken.
(weet niet of dat bij jou kan?

Als de breedte van je kar maar goed duidelijk is met de lampjes.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:12

Als je een cap draagt weet ik zo even niet kan je daar ook nog een lamp op doen.
Aan zo een lampje zit een band die doe je dan om je cap heen.
Daar rijden wij soms mee in de herfst als het gaat schermeren maar dat is gewoon op het paard.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:15

linnie050 schreef:
Kan uit mijn korte mentijd nog herinneren dat we fietslampjes gebruikte.
Paard had refelecterende been dingetjes om en degene op de kar een reflecterende jasje aan.
Je hebt ook tegenwoordig jasje met lampjes zag ik vorig jaar een ruiter meerijden.

je kan nog een reflecterende driehoek op je kar maken.
(weet niet of dat bij jou kan?

Als de breedte van je kar maar goed duidelijk is met de lampjes.

Die driehoek is zelfs verplicht op een wagen op de openbare weg ;) dus hoop dat ze die er al op heeft zitten standaard.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:17

Ik haal het niet in mijn hoofd om in het donker te gaan mennen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:18

Ik gebruik led-fietslampjes.
Heb achter 2 grote op mijn groombeugels zitten en dan 2 kleinere rode lampjes naar achteren gericht op de zijkant van mijn zitting.
Voorkant op mijn wagen op de bomenvangers 2 grote witte led lampjes en 2 kleinere witte lampjes naar voren gericht op de zijkant van mijn zitting.
Op mijn lamoen aan beide kanten op het breedste punt 2 kleinere witte lampjes. Ponylief heeft op hoor frontriem een wit lampje en ze draagt een reflecterende band om haar nek maar ook daaraan een lichtje.

Tevens heeft ze reflecterende beenbanden om met rode knipperende lampjes. Ik draag zelf een reflecterend vest en op mijn cap heb ik naar voren een headlight en aan de achterkant een rood lampje.

Als het koud is heb ik nog een reflecterende deken voor mijn pony en reflecterende lange (en vooral warme) lange chaps aan.

Al mijn lampjes branden trouwens constant, er knippert dus niks, alleen de beenlampjes van mn pony knipperen.

Al een aantal keer complimenten van automobilisten gehad dat ik goed zichbaar was maar niet storend ofzo.

Zelf politie heeft me keer staande gehouden om te vertellen dat ik het super goed begrepen had!

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:02

Super bedankt voor de tips allemaal! :D

Ja die driehoek heb ik er al standaard op zitten :)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 17:04

Ipsilonka schreef:
Ik haal het niet in mijn hoofd om in het donker te gaan mennen.

Nee maar stel dat het nog niet donker is, en je bent een lange rit aan het maken en je moet nog een eind terug en het wordt al schemerig, is het toch fijn dat je wat licht op je kar hebt :)

hi5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:12

Fietslampjes, die doen het prima op de kar. En het paard 'versieren' met reflecterende spullen. Maar echt in het donker zou ik niet gaan rijden

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:02

Nee ik ben niet van plan als het al donker is om dan nog te gaan mennen, maar als je middenin een menrit zit en dan word het schemerig is het fijn om spullen bij de hand te hebben! :D
Dan hoef je ook niet persé voor de schemering thuis te zijn, dat scheelt ook weer! :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:13

Wij gebruikten ook de fietslampjes in combi met reflecterende hesjes, uitrijdeken en beenbescherming.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:06

Bij ons op het werk zijn de koetsen voorzien van voor- en achterverlichting op een auto-accu (omdat de lampen met kaarsen niet duidelijk genoeg zijn). De accu zit in de bok weggewerkt en wordt 's avonds opgeladen voor de volgende dag (mits nodig). Daarnaast hebben we reflectie op de lamoenen, het borsttuig en fietslampjes aan de zijkanten van het hoofdstel.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:53

Hier staan ook nog enkele topics over verlichting tussen.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:47

Crista schreef:
Ik gebruik led-fietslampjes.
Heb achter 2 grote op mijn groombeugels zitten en dan 2 kleinere rode lampjes naar achteren gericht op de zijkant van mijn zitting.
Voorkant op mijn wagen op de bomenvangers 2 grote witte led lampjes en 2 kleinere witte lampjes naar voren gericht op de zijkant van mijn zitting.
Op mijn lamoen aan beide kanten op het breedste punt 2 kleinere witte lampjes. Ponylief heeft op hoor frontriem een wit lampje en ze draagt een reflecterende band om haar nek maar ook daaraan een lichtje.

Tevens heeft ze reflecterende beenbanden om met rode knipperende lampjes. Ik draag zelf een reflecterend vest en op mijn cap heb ik naar voren een headlight en aan de achterkant een rood lampje.

Als het koud is heb ik nog een reflecterende deken voor mijn pony en reflecterende lange (en vooral warme) lange chaps aan.

Al mijn lampjes branden trouwens constant, er knippert dus niks, alleen de beenlampjes van mn pony knipperen.

Al een aantal keer complimenten van automobilisten gehad dat ik goed zichbaar was maar niet storend ofzo.

Zelf politie heeft me keer staande gehouden om te vertellen dat ik het super goed begrepen had!

Zo dat is pas serieus verlicht!
Ben wel benieuwd naar een foto hiervan.

Zijn er zat hier die met een paar banketstaaf lichtjes op pad gaan.. Geen wonder dat automobilisten zich dan kapot schrikken van een onverwachte menner op pad.

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:47

Ik zou in ieder geval zelf een reflecterend hesje aan doen en misschien van die led lampjes van de action die je op meerdere plekken kan monteren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:55

Ze rijden hier overdag mijn paard al voor de kar weg, dus geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om 's avonds op straat te mennen.
Vind het al erg genoeg dat ik onder het zadel door het donker moet.
(om alle benen reflectie stips met ledlichtjes a 5.99 voor set van 4, 2 achter lampjes aan de horze reflectie deken en neuslamp op frontriem en vaak om mijn buitenbeen ook nog stip met ledlichtjes en uiteraard reflectie jasje)

Voor het menbewijs hebben we wel in het donker gemend, was dan met accu op de kar en autolampen achterop en goede lampen voorop. Was dan wel weer op een terrein waar bijna verder niemand kwam.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:31

Ik men ook niet in het donker. De automobilisten verwachten geen aanspanningen in het donker op de weg. Veel te bang dat ze achterop knallen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:27

Hier ook geen verlichting. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in het donker de weg op te gaan. Overal aan 2 kanten sloten met steile kanten. Brrr.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:41

Hoe doen jullie dat dan als de klok een uur terug gaat? En het vroeger donker is?
Alleen in de weekenden mennen en de rest je paard stil zetten?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:16

In de bak met eventueel verlichting. Maar meestal men ik overdag. Ik ga zelden de weg op, aangezien ik geen groom heb.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:20

Meer longeren, meer lange teugelen, minder mennen. Maar ik kom ook weinig de weg op, zeker niet in de schemer.
Wel altijd hesje aan, ook bij super helder weer.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:22

Ik heb inderdaad ook altijd hesje aan als ik buiten rij (of dat nu ohz is of aangespannen; alleen bij marathons niet)

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:41

In een verlichte bak mennen en in het weekend overdag naar buiten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:54