Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
livo schreef:Momenteel zijn wij een welsh a pony aan het betuigen. Vandaag voor het eerst het menhoofdstel omgedaan. Het diet heeft onwijs dikke manen en dus ook voorpluk. Als hij schud met zijn hoofd zakt het hoofdstel over zijn superkleine oortjes. Nu heb ik dit eerder met tweespan grote paarden weleens meegemaakt dat ze elkaar het hoofdstel afschuurden (of bijna dan) . We hadden toen zo'n extra riempje om de nek bevestigd aan het hoofdstel. Ik ken iemand die die dingen verkoopt maar die heeft ze speciaal laten maken en heeft ze enkel voor grote paarden. Dit moet toch ergens voor zo'n kleine gup ook verkrijgbaar zijn? het probleem van kleine oortjes en dikke manen zal toch wel meer voorkomen? Iemand een goed idee hierover?
safina schreef:Ze zouden ze eigenlijk met grotere oren moeten fokken. Het ziet er schattig uit hoor, die kleine oortjes... Maar voor de bruikbaarheid in de sport is het niet erg optimaal.
LdJ schreef:safina schreef:Ze zouden ze eigenlijk met grotere oren moeten fokken. Het ziet er schattig uit hoor, die kleine oortjes... Maar voor de bruikbaarheid in de sport is het niet erg optimaal.
Grotere oren...Doe maar niet hoor!
Citaat:Nou, even off topic: ze zouden ze soms best wat sportvriendelijker mogen fokken. Niet alleen de kleine oortjes, maar ook die smalle neusjes: daardoor soms heel weinig ruimte in de mond.... Het ziet er prachtig uit voor de show, die extreme koppies. Maar ik hoop dat ze bij het fokken goed in het oog blijven houden dat die pony's, naast hun schoonheid, ook nog optimaal moeten kunnen functioneren in de (men)sport.
LdJ schreef:Citaat:Nou, even off topic: ze zouden ze soms best wat sportvriendelijker mogen fokken. Niet alleen de kleine oortjes, maar ook die smalle neusjes: daardoor soms heel weinig ruimte in de mond.... Het ziet er prachtig uit voor de show, die extreme koppies. Maar ik hoop dat ze bij het fokken goed in het oog blijven houden dat die pony's, naast hun schoonheid, ook nog optimaal moeten kunnen functioneren in de (men)sport.
Er zijn niet veel A fokkers die ook voor de sport fokken. Daarnaast heb je erg veel verschil in de types en de hoofdjes. Ik hou niet van een extreem breed hoofd met puntjes als oortjes, de ander is er helemaal weg van. Ik heb zelf een aantal A's getraind voor de wagen met 'normale' oortjes waarbij het hoofdstel prima past, maar alleen voor de zekerheid het vlechtje gelegt werd. Het zal ook wellicht schelen wat voor hoofdstelletjes erom gaan. Wij waren in de tuigsport bezig, waar je vaak veel fijnere leder soorten gebruikt als in de mensport denk ik. Daar heb ik veelal wat 'grovere' hoofdstelletjes gezien.