[AR] Menhoofdstel glijdt makkelijk af....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

livo

Menhoofdstel glijdt makkelijk af....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 20:59

Momenteel zijn wij een welsh a pony aan het betuigen. Vandaag voor het eerst het menhoofdstel omgedaan. Het diet heeft onwijs dikke manen en dus ook voorpluk. Als hij schud met zijn hoofd zakt het hoofdstel over zijn superkleine oortjes. Nu heb ik dit eerder met tweespan grote paarden weleens meegemaakt dat ze elkaar het hoofdstel afschuurden (of bijna dan) . We hadden toen zo'n extra riempje om de nek bevestigd aan het hoofdstel. Ik ken iemand die die dingen verkoopt maar die heeft ze speciaal laten maken en heeft ze enkel voor grote paarden. Dit moet toch ergens voor zo'n kleine gup ook verkrijgbaar zijn? het probleem van kleine oortjes en dikke manen zal toch wel meer voorkomen? Iemand een goed idee hierover?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:00

het hoofdstel vast vlechten doen de meeste mensen die dit hebben zover ik weet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:02

livo schreef:
Momenteel zijn wij een welsh a pony aan het betuigen. Vandaag voor het eerst het menhoofdstel omgedaan. Het diet heeft onwijs dikke manen en dus ook voorpluk. Als hij schud met zijn hoofd zakt het hoofdstel over zijn superkleine oortjes. Nu heb ik dit eerder met tweespan grote paarden weleens meegemaakt dat ze elkaar het hoofdstel afschuurden (of bijna dan) . We hadden toen zo'n extra riempje om de nek bevestigd aan het hoofdstel. Ik ken iemand die die dingen verkoopt maar die heeft ze speciaal laten maken en heeft ze enkel voor grote paarden. Dit moet toch ergens voor zo'n kleine gup ook verkrijgbaar zijn? het probleem van kleine oortjes en dikke manen zal toch wel meer voorkomen? Iemand een goed idee hierover?

Wij vlochten dan om het kopstuk heen. Zo bleef bij ons het hoofdstel zitte.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:06

Wij knippen een klein stukje manen kort op de plek waar het hoofdstel komt
Laatst bijgewerkt door Francii op 31-08-14 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:06

idd, even om het hoofdstel heen vlechten, dan blijft het prima zitten.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 21:10

Ja eromheen vlechten kan maar ik had gehoopt dat het met wegknippen achter de oren al een heel eind opgelost zou zijn...dus heb wat weggeknipt waardoor eromheen vlechten alleen maar lastiger is geworden....daarbij issie momenteel nog niet zo makkelijk op en om de oren (waarschijnlijk schud ie daarom ook) denk dat ik m er voorl mee ga irriteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:29

Met een stukje leren veter de keel- en neusriem aan elkaar bevestigen onder de kaak. Daardoor zit de keelriem wat verder naar voren en schuift e.e.a. ook wat minder makkelijk af. Of had je dat al?

bora

Re: Menhoofdstel glijdt makkelijk af....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:41

Je kunt ook een touwtje aan het kopstuk vast maken en dan net achter het kopstuk een vlechtje maken waarbij je het touwtje mee vlecht

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:45

Hier ook van die heerlijke Welshkes en bij eentje hebben we dit ook :D .
Had eerst een sporenriempje om keel en neusriem bij elkaar te houden, maar dit hielp niet.
Invlechten gaat goed en dit doen we inmiddels meestal ook bij het halster; is een kleine dondersteen.
Wij hebben idd niks weggeknipt of -geschoren, kan me voorstellen dat dit nu lastig is, dan zou ik idd proberen met een vetertje vast te zetten en dit mee te vlechten.
Veel succes!

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:58

Ken het probleem..ik heb ook een stuk manen weggeschoren maar daarmee was het probleem nog niet geheel opgelost, en heb nu een hoofdstel met orenvrijheid en de grootste frontriem erop gezet die er bestaat zo kwam hij net iets verder achter de oren alhoewel ik hem niet 100% krijg want de manenaanzet is zo vreselijk breed dat bij welk hoofdstel ook, het altijd te hoog blijft liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:28

Ze zouden ze eigenlijk met grotere oren moeten fokken. Het ziet er schattig uit hoor, die kleine oortjes... Maar voor de bruikbaarheid in de sport is het niet erg optimaal. :\

Die orenvrij-kopstukken kan je kopen bij loesdau, in Duitsland. Ze bezorgen ook in Nederland geloof ik....

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:37

safina schreef:
Ze zouden ze eigenlijk met grotere oren moeten fokken. Het ziet er schattig uit hoor, die kleine oortjes... Maar voor de bruikbaarheid in de sport is het niet erg optimaal. :\

Grotere oren...:\ Doe maar niet hoor!

Wij deden altijd een smal vlechtje maken met daarin meegevlochten een touwtje waarbij je ook in kan vlechten met naald en draad, zo'n vettouwtje. Dan laten we bovenin een lusje over. Dan kun je het vlechtje om je kopstuk slaan (1 of 2 keer) en dan in/door het lusje een strikje leggen. Wel even minstens 1x in de week opnieuw vlechten, anders heb je een keer een heel vlechtje in je handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:29

LdJ schreef:
safina schreef:

Grotere oren...:\ Doe maar niet hoor!

Nou, even off topic: ze zouden ze soms best wat sportvriendelijker mogen fokken. Niet alleen de kleine oortjes, maar ook die smalle neusjes: daardoor soms heel weinig ruimte in de mond.... Het ziet er prachtig uit voor de show, die extreme koppies. Maar ik hoop dat ze bij het fokken goed in het oog blijven houden dat die pony's, naast hun schoonheid, ook nog optimaal moeten kunnen functioneren in de (men)sport.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:17

Citaat:
Nou, even off topic: ze zouden ze soms best wat sportvriendelijker mogen fokken. Niet alleen de kleine oortjes, maar ook die smalle neusjes: daardoor soms heel weinig ruimte in de mond.... Het ziet er prachtig uit voor de show, die extreme koppies. Maar ik hoop dat ze bij het fokken goed in het oog blijven houden dat die pony's, naast hun schoonheid, ook nog optimaal moeten kunnen functioneren in de (men)sport.

Er zijn niet veel A fokkers die ook voor de sport fokken. Daarnaast heb je erg veel verschil in de types en de hoofdjes. Ik hou niet van een extreem breed hoofd met puntjes als oortjes, de ander is er helemaal weg van. Ik heb zelf een aantal A's getraind voor de wagen met 'normale' oortjes waarbij het hoofdstel prima past, maar alleen voor de zekerheid het vlechtje gelegt werd. Het zal ook wellicht schelen wat voor hoofdstelletjes erom gaan. Wij waren in de tuigsport bezig, waar je vaak veel fijnere leder soorten gebruikt als in de mensport denk ik. Daar heb ik veelal wat 'grovere' hoofdstelletjes gezien.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:08

Hier iemand met een Welsh die helaas ervaring heeft met afschuivend hoofdstel.

Jaren met pony en hetzelfde hoofdstel gereden en nooit problemen gehad. Enkele maanden geleden is het dan toch een keur gebeurt. En ik moet eerlijk zeggen dat ik dit nooit meer wil meemaken. Pony ervandoor zonder stuur en rem, op stem reageerde ze niet meer. Was ik blij dat ik een stevige, stabiele kar er achter had en dat het in het bos gebeurde, ver weg van alle auto's. Enkel materiële schade, maar had wel heel fout kunnen aflopen.

Dus vanaf toen: vlechtje en sporenriempje tussen kaakriem en neusriem. En ik ben op zoek naar een fijner hoofdstel dat beter past.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 16:27

Ik zal vanavond eens met een vlechtje achter mijn weggeknipte stukje proberen (ohw wat heb ik daar nu spijt van)....maar ben bang dat t niet afdoende is....het is echt twee keer schudden en het ding hangt ernaast... dus dan ligt ie nog steeds niet stabiel denk ik...maargoed we zullen zien

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:33

Je kan het ook proberen met een riempje tussen de neusriem en de keelriem. Die trek je op die manier als het ware naar elkaar toe, waardoor het hoofdstel niet zo goed meer kan "openen" om af te kunnen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:33

Zoals eerder gezegd een vlechtje maken vlak achter het weggeschoren stukje. Door het vlechtje bij de aanzet van het haar een stevige veter heentrekken, één uiteinde van de veter onder het kopstuk door en dan strikken met het andere uiteinde.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 16:37

Dank Sammie18...ik zal eens even zien welke schoenen ik van veters ga ontdoen ;-)

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:59

Het kan ook een stuk touw zijn wat je gebruikt bij het vlechten

Als je goed op deze foto kijkt zie je bij beide pony's een vlechtje zitten. zit gewoon glad sisaltouw door
Afbeelding

Nienkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:08

Wat ik heb gedaan bij een haflinger (t zelfde probleem) is een stukje leer van het kopstuk wegsnijden achter de oren. Zeg maar een half maantje ter hoogte van de oren zodat het mooi om de oren heen zit en daardoor kan het hoofdstel minder snel glijden. Daarnaast zou ik inderdaad ook een vlechtje maken of riempje tussen neus en keelriem.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:08

Wij hebben er ook last van. Als oplossing hebben wij een stukje manen weggeschoren, een vlechtje aan het bakstuk vast en een riempje tussen de keelriem en neusriem.
En dan nog hebben we er eentje die het hoofdstuk over z'n oren krijgt... :')

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:33

Hier ook idd stukje manen achter oren weg. En ook nog sporenriempje tussen keel en neusriem, je zou nog kunnen vlechten idd, dan kan het bijna niet mis gaan.. maar je zult ze er altijd bij hebben die er tovenaars mee zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:29

LdJ schreef:
Citaat:

Er zijn niet veel A fokkers die ook voor de sport fokken. Daarnaast heb je erg veel verschil in de types en de hoofdjes. Ik hou niet van een extreem breed hoofd met puntjes als oortjes, de ander is er helemaal weg van. Ik heb zelf een aantal A's getraind voor de wagen met 'normale' oortjes waarbij het hoofdstel prima past, maar alleen voor de zekerheid het vlechtje gelegt werd. Het zal ook wellicht schelen wat voor hoofdstelletjes erom gaan. Wij waren in de tuigsport bezig, waar je vaak veel fijnere leder soorten gebruikt als in de mensport denk ik. Daar heb ik veelal wat 'grovere' hoofdstelletjes gezien.

Ik ben ook niet weg van die extreme koppies. Vooral als de ogen ook nog uitpuilen, korte hoofdjes, flink concaaf profiel en als het tegenzit snurken ze daardoor ook nog. :+ En dan wil men ze 'in showconditie' ook nog erg graag behoorlijk vet zien. Het lijkt wel of ze de rasbeschrijving per abuis hebben verwisseld met die van de mopshond. :D :D :D

Maar goed hoofdstel scheelt zeker. Als je ook nog tips hebt voor een goed hoofdstel voor mijn sectie C-'mopsje': Ik hou me aanbevolen! (heb er elders een topic over geopend een poosje terug)

livo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:28

Nou vandaag alleen het gewone hoofdstel om gehad met longeren maar durfde nu voor het eerst het halster er bij omweg te doen en het bleef goed zitten...morgen menhoofdstel proberen. Ik had gewoon een stukje strotouw gepakt....wordt er niet luxer van maargoed het werkt wel