[AR] Mennen en dressuur rijden, gaat dat samen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mennen en dressuur rijden, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:39

Hallo,

Ik heb een 12 jarige fries die altijd 4 span heeft gelopen voor ze bij ons kwam.
Ik rijdt nu nog recreatief, maar wil uiteindelijk wat meer de dressuur in.
We hebben best wel wat problemen gehad, maar we hebben nu goed les en gaat het steeds beter.
We waren lang op zoek naar een goed bit, omdat ze alleen met d'r hoofd omhoog liep en heel erg sterk is.
We zijn bij een ongebrokken D-trens uitgekomen omdat ze ook altijd 4 span heeft gelopen. We hadden het idee dat ze gebroken te druk vond. Ik kan ook erg druk zijn met mijn handen.
Nu naar veel lessen zakt ze lekker en is ze heel erg ontspannen tijdens het rijden. (Op haar streken naar)

Maar nu wil mijn vader met haar mennen. Natuurlijk hartstikke leuk, maar ik ben bang dat ze dan hard in de mond wordt. Ze is afgelopen zondag weer voor het eerst voor de kar geweest en donderdag en vandaag merkte ik erg veel verschil in het rijden. Ze is harder in de mond en minder goed aan het been.
Nu zijn we sinds een tijdje echt serieus aan het rijden en merk ik dat haar conditie erg slecht is. Dit wordt door het mennen beter zegt men. Maar is het wel een goede combinatie, mennen en dressuur wedstrijden?

romyloverrr

Re: Mennen en dressuur rijden, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:41

Ik rijd een halfinger die het NK vaardigheid met mennen heeft gewonnen en ondertussen ook nog m dressuur liep. Ging prima dus!

Nu doe ik nog dressuur met hem, maar hij loop ook voor de koets, gaat prima hier!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:43

Waarom zou ze volgens jou harder in dr mond worden?

Wat is jouw argumentatie daarvoor?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:48

Als ze netjes gereden worden voor de wagen is het geen enkel probleem, het is juist zelfs een mooie aanvulling!
Mijn pony's lopen tot ZZ niveau voor de wagen en lopen juist kinderlesjes onder het zadel. Gaat prima naast elkaar.

Maar als ze met harde hand (heeft dus met de menner te maken, niet perce met wagen of soort bit) gereden worden en lekker scheef mogen lopen voor de wagen zal je er wel nadeel van kunnen ondervinden.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:49

Het kan wel dat ze harder in de mond worden maar dat hoeft niet. Het moet zonder extreem veel druk ook kunnen. Menles heb je dan wel echt nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:50

Onali schreef:

Vanwege het men bit. De tandarts heeft dat een keer gezegd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:51

AmoorM schreef:
Onali schreef:

Vanwege het men bit. De tandarts heeft dat een keer gezegd.

Dan probeer je een ander menbit, ook hierin heb je keuzes.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:53

Ik ken een paard dat elke week voor de kar loopt maar ook Z2 dressuur start, kan dus prima!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:55

Als je tijdens het mennen rustig in je hand bent, ook stemcommandos gebruikt en dus niet enkel in die mond zit te trekken is dat prima te doen.
Mijn fjord, over het algemeen gezien als niet de paarden met de zachtste mondjes, rijd ik met een Liverpool in de wagen (oké nu minder bij gebrek aan koets maar vroeger toen hij ingereden werd onder het zadel wel wekelijks) en met een dubbelgebroken D trensje voor dressuur en we starten daar ook wedstrijden mee.

We gaan ook naar het strand met datzelfde D trensje dus hij is echt lekker zacht in de mond.

Je maakt een paard alleen maar hard als je zelf hard bent.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:57

Ik heb een x het ZZz gewonnen de dag na dat het paard een oefenmarathon had gelopen.
Harde mond wordt gemaakt door hand aan de leidsels.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 17:01

Ik rij een gelderse merrie die ook voor de koets dressuur/vaardigheid loopt. Dit doet ze in het Z en ik start nu L2 en ben haar aan het klaarmaken voor het M.
Ik merk wel dat ik onder het zadel heel goed aan de souplesse moet blijven werken, met name in de schouder. Harde mond heeft ze niet, ik rij haar gewoon op een dubbelgebroken trensje

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 20:20

Echt onzin dus.

Dressuur onder het zadel gaat prima samen met mennen: je kan trouwens ook uitkomen in het mennen dressuur. Het gaat heel goed samen en je kan zo je paard heel veelzijdig trainen en spieropbouw en training doen.

Genoeg voorbeelden van paarden die het in de dressuur onder het zadel en voor de koets goed doen.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 20:21

ambre schreef:

Amen!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:00

Grote onzin dat het niet zou kunnen :D . En als de ruiter en menner zacht in de handen blijven is er totaal geen probleem.

Onze A pony wordt onder het zadel gereden door mijn zoontje, en door mij bij dressuur en vaardigheid voor de wagen gebruikt. Zoonlief rijdt inmiddels L1 en ik Z. Mijn paard reed ik vroeger in de M1 (is ook Z1 geweest) en rijdt aangespannen ZZ dressuur, Z vaardigheid en klasse 3 marathon.

Onder het zadel wordt alles hier met dubbelgebroken bitje gereden. Aangespannen loopt de pony ook op dubbelgebroken en paard op liverpool met tongvrijheid en losse scharen.

Verder is mijn ervaring dat het elkaar aanvult. Het mennen zorgt ervoor dat het onder het zadel fijner gaat, en andersom. Ook de afwisseling is juist leuk voor pony of paard. Ik zeg: vooral doen!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:20

Wat ben ik blij met al die reacties!
Maar jullie rijden wel op een gebroken bitje?
Ik ben over gestapt op ongebroken trens omdat dit beter bij haar past omdat ze juist voor de kar heeft gelopen. Met een gebroken bitje werd ze erg onrustig.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:28

Ik rij met een wat zwaarder en anatomisch gevormd dubbelgebroken D trens. Een gewone dubbelgebroken watertrens vond ze niet prettig, is te bewegelijk

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:40

Ik reed met dubbelgebroken of met st&tr.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:43

ambre schreef:

Dat dus.

Ik rij en men ook, rij zwarte met dubbelgebroken ringentrens en men met liverpool
Fjord rij ik met enkelgebroken ringentrens en men met een bokkebitje.

Waar je paard het fijnste op loopt moet je natuurlijk even uitproberen, kan om diverse redenen voor haar fijner zijn om ander bit te hebben. Dus even tijd investeren om dat uit te zoeken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:44

Ik denk dat het prima kan zolang je niet te hoog niveau dressuur wilt rijden. Trekken = stuwen en dat is precies wat je niet wilt bij dressuur.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:45

Gewoon rijden met het bit waar ze het fijnst op rijd. Hier is dat op dubbelgebroken, maar dat is gewoon per dier verschillend. Maar je moet niet met een scherper bit gaan rijden omdat er met het mennen een stand in ligt. Dat is niet nodig.

En niet te hoog dressuur maakt niet uit. Het is dat mijn lichaam het niet meer aankon, anders had ik gewoon Z kunnen gaan rijden hoor.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:29

saskiakefie schreef:
Ik denk dat het prima kan zolang je niet te hoog niveau dressuur wilt rijden. Trekken = stuwen en dat is precies wat je niet wilt bij dressuur.

Intermediair 1 heb ik gereden met het paard waar ook mee gemend werd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:53

saskiakefie schreef:

Waar baseer je het op? Ik ken genoeg paarden die z dressuur mennen, maar ook z2 dressuur rijden.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:59

Ik rij een fries x andalusier die in het twee span loopt voor de marathon wagen en de menner zegt steeds dat hij blij is dat ik het paard dressuurmatig rij omdat hij fijner aan de hulpen staat en makkelijker te sturen is in het parcours. Zijn tweespan maatje word niet gereden en alleen gelongeerd en die is een stuk stugger. Nu is dat bij deze twee ook per paard verschillend want zijn maatje is een lipizaner en een paard met een enorm zwaar verleden ..... ik zou zeggen geef je vader lekker de kans om te mennen en ga jij lekker dressuurmatig aan de gang.
En fries heeft van zich zelf erg veel looplust dus misschien kun jij juist zorgen voor de rust en gehoorzaamheid van je paard.

Succes .....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:04

Hier nog een ruiter.

Wordt regelmatig met de merrie gemend.
Wordt met zachte hand + volle mannenstem gemend. Daar doet ze het prima op.

Wel rijdt ik met een ongebroken bitje.
Na veel kijken, passen en meten, heb ik met een deskundige hier over gehad.
"ze is ongebroken gewent vanuit het mennen, waarom zou je niet met ongebroken rijden? Zonder hefboomwerking?"

Loopt ze prima op.

Hard in de mond?
Gewoon veel met de benen en zit.
Veel buigen door middel van voltes groter en kleiner, veel figuren.... en vooral "door" het lichaam rijden.
Zodat ze soepel en los wordt.

Anders gaat ze als een houten plank door de hoeken en wendingen een.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:14

maralyn schreef:
Veel buigen door middel van voltes groter en kleiner, veel figuren.... en vooral "door" het lichaam rijden.
Zodat ze soepel en los wordt.

Anders gaat ze als een houten plank door de hoeken en wendingen een.

Maar dat komt dan niet perse door het mennen. Als ik men, moet mijn paard dressuurmatig net zo soepel, lenig, met juiste stelling en buiging lopen als onder het zadel hoor. Ik krijg instructie van amazones, zij hebben geen kaas gegeten van mennen. Maar dat doet er ook niet toe, dressuur is dressuur.