[AR] Koets opknappen (iets goedkoper...)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Koreano__x_

Koets opknappen (iets goedkoper...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 23:39

Ik heb 2 shetlanders ( 82 cm en 78 cm groot) die ik graag voor de koets zou zetten. Na een beetje rondkijken op internet toch iets gevonden. echter wel met enkelspan-lamoen voor d-pony.

Bladveren en schijfremmen zijn aanwezig, banden zijn aan vervanging toe (zijn aan het barsten) en ook zijn en wat roestplekjes.

Ik heb eens prijs gevraagd en daar vertelde ze mij 600 euro voor de koets te laten zandstralen?!!
Is er iemand die tips heeft om dit toch een deel te omzeilen? Ik ben niet thuis in koetsen opknappen en ik had graag mijn geld eerder in een fatsoenlijke lamoen gestoken zodat die aangenaam is voor mijn pony's

Bedankt

(het lukt niet om er nu een foto op te zetten)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:45

Een lamoen/wagen voor een D pony gebruiken voor mini's, hoe ga je dat doen ?

_Koreano__x_

Re: Koets opknappen (iets goedkoper...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 23:51

Een nieuwe lamoen voor laten maken? de koets is tot d-pony. gaat dat helemaal niet?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:55

gemiddelde wagen waar ook een D pony voor past is voor die kleintjes veel te groot en zwaar.

_Koreano__x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 23:57

De koets is wel licht. de lamoen is oud en zwaar maar de koets is enkel 1 bankje op 2 (met bladveren) assen. Als er fatsoenlijke banden onder staan, gaat ze waarschijnlijk nog een stuk makkelijker.

Maar dat toch misschien niet de moeite?

_Koreano__x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 08:30

Iemand die een manier kent voor handmatig ijzer af te schuren en roest vrij te maken?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:32

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een koetsje die voor jouw pony's geschikt is. Ik snap dat je misschien nu heel enthousiast bent over deze en niet langer wilt wachten, maar ik denk toch echt dat dat beter is.

Geloof me er komt vanzelf iets voorbij wat helemaal geschikt is voor jouw pony's :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:38

Ik denk dat niet eens foto's hoef te zien om te weten dat deze wagen waarschijnlijk ongeschikt is voor de pony's.
Het geld wat je in deze wagen zal moeten steken zou ik lekker appart houden.
Er komt vast een beter wagentje op je pad, misschien wel een met een langboom en een lamoen!
Dan kun je enkelspan en tweespan rijden. Ze schelen maar 4 cm in grootte dus dat moet prima kunnen.

Wat ze zeggen ''goedkoop is duurkoop'' gaat ook in de menwagens heel goed op.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:41

FF geduld hebben en wachten tot je iets beters vind, ik zou er niet aan gaan knutselen. uiteindelijk word het toch vaak niet hoe en wat je het hebben wil.
of even door sparen tot je budget iets hoger is. Er zijn zat leuke karretjes te vinden waar echt niet de hoofdprijs voor word gevraagd.
Laatst bijgewerkt door riegje op 21-08-14 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:44

http://www.bokt.nl/markt/ad/279211/recr ... ndera-pony

Zoiets, kost iets meer maar je kunt er denk ik zo mee weg rijden.
Geen geknutsel en gedoe, misschien even de bandjes oppompen...
Als je een wagentje van 400 euro koopt en je moet er nog voor 600 euro aan verbouwen zit je ook aan de 1000 euro.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:47

jorika1986 schreef:
http://www.bokt.nl/markt/ad/279211/recr ... ndera-pony

Zoiets, kost iets meer maar je kunt er denk ik zo mee weg rijden.
Geen geknutsel en gedoe, misschien even de bandjes oppompen...
Als je een wagentje van 400 euro koopt en je moet er nog voor 600 euro aan verbouwen zit je ook aan de 1000 euro.

ja dit is een schitterend karretje, dit is veel wijzer om te doen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 08:50

Er staat tegenwoordig genoeg te koop, even goed rondkijken! Duurkoop is goedkoop, te zwaar of groot rijdt gewoon oncomfortabel..

_Koreano__x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 10:29

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:27

Dat karretje op de foto kun je gerust laten staan.
Keertje een stoeprandje raken en er zit een slag in de velg of er knappen een paar spaken.
Denk ook dat het te hoog en te groot is is voor beide pony's.
Het lamoen aanpassen gaat je een hoop centjes kosten.
Wagentje is ook op leeftijd van wat ik kan zien, hoeveel lagen verf zitten er over de eventuele roest?

als je dan toch een wagentje wil met slechts 1 bankje kijk dan voor een sulky, die staan er zat te koop. ook op de boktmarkt.
Zag er vanmorgen 1 staan voor 350 euro in goede staat, inspannen en wegrijden.

_Koreano__x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:59

Hoe weet je dan dat een koets geschikt is voor 2 mini's? Moet de koets een bepaalde max. breedte,... of zoiets hebben?

Jorika1986: zijn sulky's niet moeilijk(er) af te stellen? Hier kan je ook geen dubbelspan mee rijden, toch?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:10

HAR -> AR

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 17:42

Je moet kijken naar hoe hoog je zit op de bok, en het gewicht van de te trekken wagen. Zit je te hoog, dan rijdt het niet fijn, is de wagen te zwaar is het ook niets. Vaak zijn wagens redelijk hetzelfde qua spoorbreedte. Er zijn goede tips gegeven!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:32

Je kan hoog of laag springen, dit gaat gewoon never nooit niet passen, óók niet met een ander lamoen, Ja, als pasen en pinksteren op 1 dag vallen. daar heb je zelfs eigenlijk de foto van de betreffende wagen niet voor nodig. Een wagen die geschikt is voor een D pony kan nooit voor mini's passen. Ik zeg niet gauw 'nooit' of 'altijd', maar in dit geval..................

Daarbij is goedkoop duurkoop en al helemaal in de mensport.

Ik mag hopen dat je deze wagen niet al gekocht hebt? Zo ja, dan heb je helaas echt een énorme miskoop gedaan.
Iets meer rondkijken en informeren was dan in ieder geval wel verstandig geweest. Kun je zelf wel mennen, en zijn je pony's wel beleerd?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:37

ben je überhaupt bekend met het mennen?
dat ding op de foto is een concourswagen, daar moet je niet de straat mee opgaan.
Enne dat is ook niet de juiste maat voor een shet. Ik zeg niet doen!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:40

nou, om nou te zeggen dat je met een concourswagen de straat niet mee op moet gaan is óók wat overdreven.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:45

Een sulky moet je inderdaad even afstellen maar als hij eenmaal goed staat hoef je er niets meer aan te doen.
Of je nou een week gaat schuren, schilderen en knutselen, of je stelt een sulky af...Tja.
Tweespan met een sulky kan wel. Er is een sulky verkrijgbaar waar een langboom voor kan, weet alleen niet welke dat is.
De wagen die je op het oog hebt zit denk ik ook geen langboom bij.

Een koets geschikt voor mini's, niet te hoog qua bokhoogte en te zwaar in gewicht. Geen auto of fiets banden maar ''brommer banden''.
Dan heb je voldoende stevigheid maar toch weinig rol weerstand.
Geremd is handig maar niet persee nodig.
Het onderdoor kunnen draaien is een absolute must!
Vering is altijd lekker, blad, torsie of lucht doet er niet toe, als het maar werkt...

Voor de rest. kleurtje, ach... alles went!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:54

Toch ben ik nog steeds niet kapot van het idee van een 2span voor een sulky, al heb ik er zelf nooit mee gereden. Lijkt mij een hele vreemde verdeling van evenwicht en (trek)kracht.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:02

Ik zou niet beginnen aan het opknappen van een dergelijke wagen eerlijk gezegd. Heb je hem al gekocht?

@Joycie: Ik ben ook niet zo'n fan van concourswagens als goedkope optie ipv een recreatie wagens, die dingen zijn gewoon niet zo sterk en stabiel. Ken ook wel iemand die daardoor een flink ongeluk heeft gehad. Nooit is misschien overdreven, als ie nu in tiptop conditie was en paste zou ik ook denken rij er een tijdje mee en spaar door als je echt intensief wilt gaan mennen maar geld steken in zo'n wagen is zonde imo.

EDIT: Ik moet trouwens zeggen dat ik een dergelijke concourswagen nog bijna nooit in dubbelspan heb gezien, ik vraag me sowieso af hoe makkelijk het is om dan het lamoen te vervangen met een langboom, omdat de bevestiging van het lamoen ook anders is als bij de meeste wagens, de buizen van het lamoen lopen immers door naar de assen?

_Koreano__x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 09:22

Bedankt allemaal voor de reacties! Weer een hoop bijgeleerd. Ik weet dat ik niet genoeg van ken, en daarom vraag ik het liever ook even. ik wist gewoon niet dat er zoveel bij kwam kijken. Hier in de buurt waar ik woon is er niet echt heel veel om koetsen te doen en blijkbaar ben ik geen krak in het zoeken van veel informatie op het net :o

Ik heb mijn pony's nog niet voor een koets gezet en ben nu met hen lange lijnen werk aan het doen om ze te leren sturen en stoppen. Het is ook helemaal niet onmiddellijk de bedoeling om ze in te spannen. Ik dacht gewoon op tijd een koets aan te schaffen zodat als er nog wat schilderwerk ofzo aan was, ik er 'alle tijd van de wereld' voor had.

Ik blijf nog even rondkijken en sparen dan :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:24

_Koreano__x_ schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties! Weer een hoop bijgeleerd. Ik weet dat ik niet genoeg van ken, en daarom vraag ik het liever ook even. ik wist gewoon niet dat er zoveel bij kwam kijken. Hier in de buurt waar ik woon is er niet echt heel veel om koetsen te doen en blijkbaar ben ik geen krak in het zoeken van veel informatie op het net :o

Ik heb mijn pony's nog niet voor een koets gezet en ben nu met hen lange lijnen werk aan het doen om ze te leren sturen en stoppen. Het is ook helemaal niet onmiddellijk de bedoeling om ze in te spannen. Ik dacht gewoon op tijd een koets aan te schaffen zodat als er nog wat schilderwerk ofzo aan was, ik er 'alle tijd van de wereld' voor had.

Ik blijf nog even rondkijken en sparen dan :)

Wijs besluit! Lekker blijven sparen als je zeker geen haast hebt.