[AR] Wat voor wagen heb je en wat zou je willen veranderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Wat voor wagen heb je en wat zou je willen veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 08:45

Beste bokkers,

ik ben me aan het verdiepen in de wereld die marathonwagen heet. Binnenkort ga ik namelijk een nieuwe wagen kopen, maar omdat er zoveel te krijgen is, zoveel verschillende opties zijn, vroeg ik me af:

- wat voor wagen heb jij?
- waarom heb je voor deze wagen/ dit merk gekozen?
- wat zou je anders willen als je het over mocht doen (qua opties bedoel ik dan) en vooral waarom zou je dat willen veranderen?

Ik ben heel benieuwd!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:54

In de FAQ veel topics over marathonwagens. De bovenste in de link voldoet wrs aan jouw vraagstelling.

djuulsie

Re: Wat voor wagen heb je en wat zou je willen veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 12:01

Ik wil geen algemene info, ik wil persoonlijke ervaringen :o maar alvast bedankt voor de link

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:12

In deze zorgvuldig geselecteerde topics staan heel veel persoonlijke ervaringen en zeker niet alleen algemene info, maar ik begrijp dat je niet de moeite wilt nemen om ze te lezen. Als je alleen hapklare brokken in je eigen topic voorgeschoteld wil krijgen, houdt het voor mij op :) .

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 12:50

Ik vind dit een rare reactie. Ik vraag toch naar wat mensen die een wagen hebben samengesteld NU aan hun wagen zouden willen veranderen en waarom dan? Ik zie een hoop topics met wat mensen aan een nieuwe wagen willen, maar niet of die mening veranderd als ze er een tijdje mee rijden... toch?

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:11

Ik heb toevallig vorige week een nieuwe 2ehandse wagen gekocht. Daarmee bedonderd op een best knappe manier dat ik er later pas achterkwam. Wij wisten wel de wagenmaker dat is voskamp hall in Eerbeek. Wij zijn met de wagen daarheen gereden en zei hebben ons op super nette wijze geholpen en top service!

Daarbij heb ik gelijk mijn wensen laten vervangen wat ik graag wilde. Het zweng iets lager zodat de pony meer ruimte had om te trekken en niet geblokkeerd werd/word in zijn schouders.
De steunen die je vasthoud in de marathon heb ik laten verlagen omdat ik dit bij een klein wagentje mooier vind, dan hoog, dan worden ze ook ontstabiel. Deze hebben we ook verstevigd.
Aan beide kanten zijn er voetsteunen op gezet etc.

Owja en mijn bokthoogte is verhoogd. Ik heb evt wel foto's van voor en na.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 14:13

Ow leuk Lot! laat maar zien...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:34

Ik heb mijn wagen nu 2,5 jaar, en zou er niks aan veranderd willen hebben. Opties die erop zitten vind ik erg fijn, wel anders dan andere wagens, bijv stoel die je kan verstellen, niet alleen naar voor of achter maar ook schuin, zodat je een nette zithouding hebt, knieën lager dan heupen ipv in luie stoelzit, dat doen we maar tijdens de bosritten en niet tijdens de dressuur, aldus wereldkampioen Boyd Exell. Bokstoel staat iets hoger, maar niet zodat het er lomp op zit zoals bij sommige wagens.

Voetsteunen voor in de marathon voor extra grip. Groom beugel die je kan verstellen aan de bokstoel. Handvaten achterop voor de groom met 2 grepen en touwsysteem zwengen voor optimale vrijheid, en werkt top in zowel marathon als dressuur.

Misschien als we ooit hoger willen en dus harde banden nemen dan ook molenrem, maar nu nog niet van toepassing. Heb een hele fijne stabiele wagen met fijne opties, de vorige is weggegaan want had zn beste tijd gehad, maar deze helemaal precies hetzelfde laten maken. :j

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 18:10

Ik ben mijn merrie aan het beleren en ze heeft er nu 1 keer voor gelopen.
Deze wagen heb ik tweedehands gekocht http://i1106.photobucket.com/albums/h37 ... 54f3ec.jpg
Hij is precies wat ik zocht, het enigste wat er nog gaat veranderen aan is de hard rubberen wielen vervangen voor luchtbanden.
En het lamoen wordt opnieuw met de tijd gestraald.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:52

Ik heb een marathonwagen laten bouwen door hans van der mee.
we hebben er 16 jaar geleden onze eerste wagen laten bouwen. Super wagen. Die is nu verkocht omdat we geen grote paarden meer hebben.
we hebben een onafhankelijk geveerde tweewieler, ook h.van der mee.
en nu dus onze pony-marathonwagen, ook onafhankelijk geveerd. Allemaal super fijne wagens. Je kan precies aangeven wat je wilt, hoe hoog en breed je hem wilt , welke bokkussens, noem maar op.
wij zijn dus helemaal tevreden met deze wagens. Hij heeft ook vaak tweedehands marathonwagens.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:53

Aan de hand waarvan bepaal je dat dan? En is t bij niemand zo dat ze t achteraf toch liever anders hadden gewild?

Of misschien beter gezegd: wat zou je anders nemen op een nieuwe wagen?

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:38

Ik had eerst een clever wagen (foto), maar die was eigenlijk voor een tweespan bedoeld en veelste zwaar. Zeker als je serieus wedstrijden wilt rijden. Aangezien ik geen tweede pony heb en de langboom in de opslag lag, heb ik bij mijn nieuwe wagen gekozen voor een enkelspan. Je kan altijd nog een andere voorkant met langboom erbij kopen, maar in mijn geval was dat compleet nutteloos omdat er maar 1 menpony is. :P Stel mijn kar wordt ooit ingeruild of tweedehands verkocht, dan kan ik de koper altijd naar de bouwer verwijzen om de wagen tweespan geschikt te maken.

Mijn huidige kar heb ik 8 maanden (een Ergonomic van Kraay). Deze is redelijk simpel: een schijfremmen, luchtvering rondom (een uitkomst - want bladveren op een hobbelende weiland is al eigenlijk niet te doen met een slechte rug en dan was ik nog niet eens de marathon in gegaan), voetsteuntjes, groombeugel langs de stoel en twee kleine beugeltjes schuin voor. Het lamoen is nu poedercoat (of iets in die trant). Hoewel ik echt tevreden ben over mijn wagen is dat het enige minpuntje. Ik rijd veel en er komen nu al slijtplekken op het lamoen (als in de lak is foetsie). De volgende keer zou ik voor RVS gaan. Eerlijk gezegd ben ik nu al aan het sparen voor een nieuw lamoen. O:) Sommigen kiezen voor een buitenbuis van RVS, maar ik vond de overgang van de lak dan vrij breekbaar en aangezien ik toch een dressuurmuts blijft vond ik een gelakte buitenbuis met zilveren bies toch wel sjiek staan. Bij deze kar rijd ik ook met een touwzweng. Daarnaast heeft mijn pony meer ruimte door de afzonderlijke lamoenstokken dan bij mijn vorige wagen. Ook een pluspunt. Verder is het juiste gewicht heel belangrijk. Je paard/pony moet niet alleen maar aan het trekken zijn, maar ook kunnen bewegen voor de kar.

Hopelijk heb je wat aan deze input! :)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:41

Wij hebben ongeveer 2,5 jaar geleden een 2e hands marathonwagen gekocht via een bokker. Van het merk Poland Carriages;
Deze wagen heeft luchtvering.. Euhmm ja en rvs lamoenstokken.
Ik zou op een nieuwe wagen graag een onafhankelijk telescoop lamoen willen, beugels aan de zijkant van de stoel, langere treeplank (maar denk dat de opbouw van een andere wagen al meer treeplank geeft dan dat ik nu heb, deze stoel staat namelijk ver naar achter) En misschien een molenrem, al heb ik daar nog nooit mee gereden, dus weet ik ook niet of ik dat nou echt mis..
En ik zou mn stoel willen kunnen verschuiven, dat er nog iemand naast me kan zitten zeg maar..

[img][img]http://i20.photobucket.com/albums/b237/Silenkai/Mobile%20Uploads/2014-08/IMG-20140803-WA0008.jpg[/img][/img]

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:47

Tja, als ik het geld had voor nieuw..
Maar ik heb laatst best leuke 2e hands wagen gekocht.
En dan moet je soms wat water bij de wijn doen.

Wat zou ik eraan veranderd willen zien, vnl dat ie lichter zou zijn van gewicht.
Andere kleur en lucht ipv blad veren.
Voor de rest niet veel, heb gekozen voor een wagen waar je wedstrijden mee kan rijden, maar ook nog wel leuk mee met wat mensen naar het bos kan.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:53

Ik had op mijn Clever wagen een molenrem. Alleen zat deze achterop, dus niet te gebruiken voor mij als menner (alleen met groom in de (mini)marathons). Tegenwoordig worden ze er eerder opgebouwd als voetpedaal. Op zich is het voor een enkelspan ook niet heel relevant (alleen een hoop extra gewicht ;) zeker voor een pony). Je kan 'm in de dressuur gebruiken om de kar minder snel te laten scharen bij het achterwaarts gaan, maar als je je paard goed over twee handen rijdt, moet dat ook geen probleem zijn.

Owja bij mijn huidige wagen zit ook een groomstoeltje. Eigenlijk hoort die bij de menwagen van mijn vader, maar omdat we toch hetzelfde type hebben (en lakkleur), zet ik 'm om voor de DR+VH in het samengesteld mennen. Vind het iets prettiger als het gewicht van mijn groom in het midden zit (al zit het in het geval van een stoeltje wel iets meer naar achter i.p.v. boven het wiel/de as).

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:43

Ik heb gewoon een simpele sulky voor een prikkie gekocht.
Ding is geroest, onder de beschadigingen ect. Heb expres voor een tweewieler gekozen omdat ik niet wist of mijn pony echt voor de kar zou gaan. (ivm beleren wat in het verleden fout is gegaan). Wilde ik gewoon een karretje waarvan het me niet zou uitmaken of er meer beschadigingen aan zouden komen. Makkelijk was op te bergen en niet veel ruimte in beslag zou nemen.
Nu gaat het zo goed, dat ik het bankje wil vervangen. Krijg last van mijn rug, dus zou de rugleuning wat breder willen hebben. De sulky krijgt een likje verf, wordt blauw. De bankjes worden denk ik bruin (zelfde kleur als het tuig).

En misschien voor in de toekomst een HCA sulky :o Maar daar mag ik thuis nog niet over praten ha ha. Eerst maar kilometers maken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:31

ik heb een excellent sulk gehad. Gecombineerde bladveren en luchtvering zorgte voor een fijne ligging. Wel heb ik later een bokkussen gekocht om beter overzicht te hebben.
Ik ben helemaal fan van de voskamp wagens, die zou ik graag voor Elvis hebben op den duur. Verder zijn afzondelijke bomen ook erg handig en lijkt dit ooj prettiger voor het paard. Ga gewoon veel wagens proberen, erop zitten en voelen. Let naast het gewicht ook zeker op de rolweerstand. Een zware wagen met weinig rolweerstand, welke natuurlijk afhankelijk is van de ondergeond, trekt makkelijker dan een lichte met veel weerstand. Succes en ik ben heel benieuwd welke wagen het wordt!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:00

Ik heb een clever cob marathon wagen. Dacht de Uno. Fijne wagen maar zou toch graag een andere betere stoel willen(meer steun en vering) en luchtvering. Ben rugpatient en kom nog wel eens gebroken van de kar en anders wel de dag erna.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:07

Ik laat momenteel een wagen naar wens maken, tenminste voor wat er binnen mijn budget past.
Als ik een veel groter budget zou hebben, zou ik ook voor RVS gekozen hebben, maar dat heb ik nu dus niet.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 07:46

Iedereen bedankt voor de reacties.

Rijden jullie er ook allemaal wedstrijden mee? of alleen recreatief?

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:04

Ik heb sinds 4 jaar deze wagen van De Lemerij:

Afbeelding

Volgens fabrieksopgave weegt de wagen 220 kg, niet zwaar dus, en hij rolt ook licht. De wagen is luchtgeveerd en het bokkussen kan verplaatst worden.
Als ik dressuur rijd of een buitenrit in mijn eentje, dan staat het kussen in het midden van de bok. Daar zit ik zelf het liefst: recht midden achter mijn pony. Maar als mijn dochter of iemand anders gezellig mee gaat op buitenrit zet ik het kussen desgewenst naar rechts, zodat diegene naast me kan zitten.

Ik ben erg tevreden over deze wagen en zal hem niet snel inruilen.
Maar toch, als ik nu een nieuwe wagen zou kiezen dan zou die RVS rondom hebben. De lak van de randen van mijn wagen raakt nl. best beschadigd (met roestplekjes tot gevolg), met name daar waar het lamoen tegen de voorkant leunt als dat omhoog staat als de wagen niet gebruikt wordt.
En ook het zwarte lamoen ziet er inmiddels niet meer mooi uit. Dat zou ik dan graag ook in een versie hebben die niet zo vatbaar is voor kaal worden en roesten.

Maar verder is dit echt een prima, fijne wagen die heerlijk rijdt!

EDIT: Ik rijd voornamelijk recreatief, lekker buiten. Maar zo nu en dan doe ik ook wel eens een dressuur-/vaardigheidswedstrijd. En dit jaar heb ik voor het eerst ook meegedaan met een mendurance-wedstrijd, en dat ga ik zeker vaker doen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 10:36

Mooie wagen Marja! Zoiets zoek ik ook ongeveer, maar je raadt dus RVS aan, omdat dat minder snel beschadigd, klopt dat?

Wat heb je voor deze wagen betaald als ik vragen mag? Mag natuurlijk ook per PB :o

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:13

om roest bij beschadiging te voorkomen, is mijn wagen,( van der mee) verzinkt onder de lak. beschadigd minder snel en nooit roest.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:40

Heb toch wel een puntje gevonden wat ik veranderd zou willen hebben. Groomstoeltje zou ik meer óp de wagen willen ipv erachter want het gewicht hangt dan stuk achter de wielen en laat de wagen (uit)slingeren als je met meer tempo een bocht wilt nemen. De nieuwere wagens van Lemerij/Kraaij hebben wel mooier het stoeltje meer boven de wielen geplaatst. Bij mij kan dat niet, tenzij de groom de knieën in de nek moet leggen. Dus gebruik ik hem niet meer en vind ik toch wel jammer, staat net ff sjieker.

RVS is toch zeker wel een aanrader als je het geld hebt, blijft de wagen ook langer mooi. Ook wel afhankelijk wat je ermee doet natuurlijk, rijd je alleen in bakken dressuur, of rijd je marathons of buitenritten door water ed.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:43

djuulsie schreef:
Mooie wagen Marja! Zoiets zoek ik ook ongeveer, maar je raadt dus RVS aan, omdat dat minder snel beschadigd, klopt dat?

Wat heb je voor deze wagen betaald als ik vragen mag? Mag natuurlijk ook per PB :o

Het is geen geheim, hoor. :)
Ik heb er 4 jaar geleden nieuw ca. Euro 3.000,= voor betaald.

Oh, en er zit ook nog een boom voor 2-span bij. :)