[AR] Dubbelspan loopt scheef. wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Dubbelspan loopt scheef. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 22:20

Het laatste wat ik wil is ondankbaar of verwend overkomen. Ik wil graag advies, ik ben ook niet trots op de manier waarop de koop gelopen is. Ik wil graag advies over hoe nu verder.

Het begon een tijdje geleden met het plan om weer aangespannen te gaan rijden, ditmaal met een dubbelspan. Ik moet wachten totdat mijn jaarling oud genoeg is om voor de kar te mogen, dus kocht ik twee shetlanders als opvulling voor de tijd. Moeder en zoon zijn 20 en 14 jaar oud, hebben jaren door een dorp in de buurt gereden en werken overal herkend. Als ik de vorige eigenaar mag geloven, liepen ze mooi voor de kar en deden ze het goed. Een tussenpersoon, die heel goed is geweest voor de beestjes in de twee weken dat ze bij haar stonden, verkocht ze voor hem door.

De kar moest nog van de ex-eigenaar komen, de paarden waren inmiddels binnengekomen via de tussenpersoon. Het was voor mij een nieuw project omdat ik nog nooit met een dubbelspan gereden heb. Het ging de eerste keer mis. Dat kan gebeuren, het is ook de eerste keer voor mij. De volgende keer hebben we er direct een mannetje bij gehaald wat er verstand van heeft. Tuig, leidsels... Alles aangepast. Echter liepen de paarden nog steeds niet goed. We hebben toen hulp ingeschakeld van de allereerste eigenaar. (Deze man is overleden, zijn hulp woont vlakbij en weet er veel van, heeft altijd met de paardjes gereden). De paarden liepen weer "als een krant". Het geval is namelijk, dat de rechtse pony helemaal in het tuig hangt naar rechts en de linkse helemaal in het tuig hangt naar links. Toch staan ze echt op hun eigen plek, waar ze al ruim tien jaar lopen. Ik weet niet wat er mis is. Er hebben al meerdere mensen met goed verstand naar gekeken en mee gemend. De allereerste eigenaar zijn hulp (sorry, lekker duidelijk weer) snapt er niks van, de laatste eigenaar is vaag en geeft iedere keer een ander verhaal. (Net zoals dat hij tegen de tussenpersoon zegt dat hij alleen geiten had en tegen mij vertelde dat er laatst twee veulens in zijn kudde lagen, van zijn minipony's.)

Ik zit met mijn handen in het haar. We gaan proberen of ze enkelspan te rijden zijn, maar anders weet ik ook niet meer waar het aan ligt. We willen heel graag dubbelspan rijden. Is iemand bekend met het probleem dat ze zodanig naar de buitenkant hellen dat ze over hun eigen benen vallen? Ze lopen niet zo geweldig als beloofd, maar dit is wel heel raar. Tuig zit nu allemaal als gegoten en de kar is helemaal niet zwaar. Ze hebben hun eigen karretje, waar ze al tien jaar mee lopen. Wie heeft er een goed advies voor mij? Mocht het gewoon niet gaan en het verhaal van alle oud-eigenaren een grote lariekoek te zijn, dan gaan ze terug naar de tussenpersoon, maar graag geef ik deze paardjes nog een kans.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-08-14 05:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

Ymor

Re: Wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:04

Heb je al eens geprobeerd ze om te draaien? Wie weet helpt het..

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:07

staan ze op ijzers? als dat niet zo is en ze hebben altijd op ijzers gelopen is dat het misschien.
Laatst bijgewerkt door Valuna op 29-07-14 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 23:08

Ymor schreef:
Heb je al eens geprobeerd ze om te draaien? Wie weet helpt het..

Dat heb ik inderdaad geprobeerd, maar dan hangen ze wederom helemaal naar buiten.
Ik heb de teugels goed afgesteld en het contact is optimaal.
Bedankt voor je tip.

Valuna schreef:
staan ze op ijzers? of hebben ze altijd op ijzers gelopen en nu niet?

Staan niet op ijzers, hebben ze ook nog niet op gelopen. De smid is geweest en heeft ze weer bijgevijld en geknipt.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:15

Ik zie trouwens ineens dat je dicht bij mij in de buurt woont. Leuk! Probeer ze inderdaad eens enkelspan..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 23:19

Ymor schreef:
Ik zie trouwens ineens dat je dicht bij mij in de buurt woont. Leuk! Probeer ze inderdaad eens enkelspan..

Dan woon je vast bij het mooiste plekje van Utrecht. :)

Inderdaad. Het wordt alleen wel een uitdaging. Ze lopen al 10 jaar onafscheidelijk naast elkaar en hebben niet enkelspan gelopen. Ben benieuwd wat het wordt. Desnoods de anders maar mee aan de hand van iemand anders, wandelend.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:43

Kan het aan de oogkleppen liggen. Dat ze die nu wel hebben en eerder niet, of net andersom?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 00:05

pillow schreef:
Kan het aan de oogkleppen liggen. Dat ze die nu wel hebben en eerder niet, of net andersom?

Ik heb ze nu met oogkleppen lopen, omdat die aan het tuig zaten.
Lastig dat ik dus geen bindende informatie heb van de vorige eigenaren. Geen idee of ze oogkleppen droegen. Probeer het morgen dan gewoon even zonder oogkleppen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:02

Vandaag enkelspan gereden met beide paarden, maar beide flipten volledig... Helaas, ik weet niet wat ik ermee moet.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:04

Wat zonde zeg, een goede instructeur erbij? Lopen ze wel goed aan de longeerlijn bijvoorbeeld?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:06

Die zijn er al bij geweest en begrijpen er ook niets van.
Ik heb de foto's nogmaals goed bekeken en bekeken of ik iets anders doe dan de ex-eigenaren. Datis ook niet het geval.
Longeren lijken ze niet te kennen, lopen de hele tijd naar me toe en lopen niet in de cirkel.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:10

JoopC schreef:
Vandaag enkelspan gereden met beide paarden, maar beide flipten volledig... Helaas, ik weet niet wat ik ermee moet.

Heb je ze al in dubbelspan zonder oogkleppen gereden? Ik heb een shet die scheef voor de kar loopt met oogkleppen. Echt gevaarlijk want hij loopt zo de weg af. Met een gewoon hoofstelletje is loopt ie als een trein.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:11

damian23 schreef:
JoopC schreef:

Heb je ze al in dubbelspan zonder oogkleppen gereden? Ik heb een shet die scheef voor de kar loopt met oogkleppen. Echt gevaarlijk want hij loopt zo de weg af. Met een gewoon hoofstelletje is loopt ie als een trein.

Ja, vanmorgen heb ik zonder oogkleppen gereden, met gewone hoofdstelletjes en hun eigen bitjes...

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:39

zijn de disselriemen niet te strak afgesteld?
gebruik je de zelfde bitten?
afstelling leidsel
kun je wat foto,s plaatsen?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:41

Dit zelfde probleem heb ik een tijdje terug in een topic op bokt gezien.. gebruik de zoekfunctie eens ;)
misschien vind je het zo! :)
was ook betreffende een tweespan mini's

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:44

welsh4span schreef:
zijn de disselriemen niet te strak afgesteld?
gebruik je de zelfde bitten?
afstelling leidsel
kun je wat foto,s plaatsen?

Alles zit als gegoten, bitten zijn zelfs nabesteld, leidsels staan nog bij de merkjes van oud eigenaar, foto's zal ik maken!

KingYasFenn schreef:
Dit zelfde probleem heb ik een tijdje terug in een topic op bokt gezien.. gebruik de zoekfunctie eens ;)
misschien vind je het zo! :)
was ook betreffende een tweespan mini's

Sorry, die kon ik zo snel niet vinden toen ik zocht.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:46

maakt uiteraard niet uit ;)
ik zal eens neuzen of ik hem terug vind..
stonden ook foto's in etc. en volgens mij ook een oplossing..
misschien kan je dan herkennen en oplossen :)
weet alleen niet meer precies hoe de TS het toen noemde.. dus even met woorden knutselen in de zoekfunctie, maar moet lukken vind ik ;)

pff.. kan hem echt niet meer vinden..
misschien is het praktisch als je je titel zo aanpast dat mensen meteen je probleem begrijpen..
zo heb je meteen dat de mensen die doelbewust komen lezen en dus echt kunnen helpen hier terecht komen :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 22:23

KingYasFenn schreef:
maakt uiteraard niet uit ;)
ik zal eens neuzen of ik hem terug vind..
stonden ook foto's in etc. en volgens mij ook een oplossing..
misschien kan je dan herkennen en oplossen :)
weet alleen niet meer precies hoe de TS het toen noemde.. dus even met woorden knutselen in de zoekfunctie, maar moet lukken vind ik ;)

pff.. kan hem echt niet meer vinden..
misschien is het praktisch als je je titel zo aanpast dat mensen meteen je probleem begrijpen..
zo heb je meteen dat de mensen die doelbewust komen lezen en dus echt kunnen helpen hier terecht komen :)

:)
Ah, balen, maar bedankt voor de moeite!
Ik verander te titel even, dankjewel!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 00:05

Wij hebben een shet dubbelspan van 22 en 16 jaar, vanaf hun derde naast elkaar gelopen,3 maal hippiade kampioen geworden, waren we laatst in de vaardigheid, hingen ze ieder naar een kant, nog nooit eerder gebeurt. Alles klopte, was zoals we het altijd hadden. Momenteel doen ze het nog iets. Wij denken dat het te maken heeft met de rangorde, die van 22 was altijd de baas, die ander volgde blindelings. Nu neemt echter die van 16 de leiding over in de wei, is nu natuurlijk wat sneller en nog jonger. Dat geeft conflicten, die van 22 pikt dat maar niet zomaar en natuurlijk ook niet oor de wagen.
Zij wist precies hoe het allemaal moest
We hebben hetzelfde al gehad met die van 22 en haar zoon van 19 liep ook altijd super en opeens ieder een kant op, we konden niet meer foutloos door geen poortje komen, ze hadden gewoon ruzie voor de wagen. Ze waren op momenten onbestuurbaar. Zoonlief is ondertussen de baas en als we hier op een buitenrit gaan gaat het best wel redelijk, zo nu en dan een onenigheidje, maar dan disselen ze bijna niet af, maar in de vaardigheid blijft het een strijd tussen die twee, moeders wil dan de baas zijn, we hebben de startkaart dus ook maar afgemeld. De merrie van 22 was altijd de leider nu moet ze dat door haar leeftijd eigenlijk uit handen geven, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.
Ze lopen met zijn drieën in de wei en ook daar is die wisseling van leiderschap duidelijk te zien, als er een andere pony bijkomt gaat nu onze ruin van 19 aan deze pony even duidelijk maken dat hij toch echt de baas is, vroeger deed zijn moeder dit, die staat nu rustig te kijken hoe zoonlief het regelt, dat vind ze ondertussen dus wel goed. Maar die vaardigheid is haar ding, dat laat ze zich nog niet afnemen.
Ik zou ook maar eens kijken wie er bij jou de leider is en of de jonge dit probeert over te nemen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 00:09

Grainey schreef:
Wij hebben een shet dubbelspan van 22 en 16 jaar, vanaf hun derde naast elkaar gelopen,3 maal hippiade kampioen geworden, waren we laatst in de vaardigheid, hingen ze ieder naar een kant, nog nooit eerder gebeurt. Alles klopte, was zoals we het altijd hadden. Momenteel doen ze het nog iets. Wij denken dat het te maken heeft met de rangorde, die van 22 was altijd de baas, die ander volgde blindelings. Nu neemt echter die van 16 de leiding over in de wei, is nu natuurlijk wat sneller en nog jonger. Dat geeft conflicten, die van 22 pikt dat maar niet zomaar en natuurlijk ook niet oor de wagen.
Zij wist precies hoe het allemaal moest
We hebben hetzelfde al gehad met die van 22 en haar zoon van 19 liep ook altijd super en opeens ieder een kant op, we konden niet meer foutloos door geen poortje komen, ze hadden gewoon ruzie voor de wagen. Ze waren op momenten onbestuurbaar. Zoonlief is ondertussen de baas en als we hier op een buitenrit gaan gaat het best wel redelijk, zo nu en dan een onenigheidje, maar dan disselen ze bijna niet af, maar in de vaardigheid blijft het een strijd tussen die twee, moeders wil dan de baas zijn, we hebben de startkaart dus ook maar afgemeld. De merrie van 22 was altijd de leider nu moet ze dat door haar leeftijd eigenlijk uit handen geven, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.
Ze lopen met zijn drieën in de wei en ook daar is die wisseling van leiderschap duidelijk te zien, als er een andere pony bijkomt gaat nu onze ruin van 19 aan deze pony even duidelijk maken dat hij toch echt de baas is, vroeger deed zijn moeder dit, die staat nu rustig te kijken hoe zoonlief het regelt, dat vind ze ondertussen dus wel goed. Maar die vaardigheid is haar ding, dat laat ze zich nog niet afnemen.
Ik zou ook maar eens kijken wie er bij jou de leider is en of de jonge dit probeert over te nemen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, dit is er eentje waar we verder mee kunnen! *\o/*
Het zoontje is bij mij dus de baas, en die schopt de boel ook kapot als het 'm niet meer zint. Moederlief was vrijwel altijd al onderdanig, dus verschil zit er niet in.
Mijn hengst en merrie die ik al had voordat deze er waren krijgen er hard van langs van deze zoon en hij trekt moeder constant in de bescherming. Hij vertoont haantjesgedrag voor de kar én in de wei, moeder blijkt het allemaal prima te vinden. Staat een beetje dood voor zich uit te kijken...

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:58

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 16:12

Dankjewel! Hierbij lopen de paarden alleen helemaal naar binnen, bij mij precies de andere kant op. Vandaag tweespan weer opgepakt en het ging iets beter! Hopelijk gaan we de goede kant op.

Ook inmiddels de titel aangepast. ;)

damian23

Re: Dubbelspan loopt scheef. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:31

Had je ze deze keer omgedraaid?

Chiave

Re: Dubbelspan loopt scheef. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:25

Nee, wederom op eigen plek.

Heb ze vanmiddag meegegeven aan een vriend van ons, een ervaren menner en boer.
Ik kreeg ze kaarsrecht terug die avond. Bleek dat hij goed aan het tuig heeft liggen sleutelen en de kar iets verbouwd heeft. Er is dus weldegelijk bij de tweede eigenaar iets gebeurd, wat weten we niet. Vanavond heb ik heerlijk gereden, gewoon weer zoals het hoort.
Hopelijk houden we dit vol, stond al op het punt ze te verkopen, maar gelukkig is het deze kant opgegaan.
We zijn er nog niet, maar ik ben heel erg opgelucht met dit resultaat!
Ontzettend bedankt voor de tips allemaal!

Heb direct wat foto's gemaakt (ze hebben zomereczeem, maar we werken hard aan het herstel met nieuwe medicijnen en zeep) :

Afbeelding
Afbeelding

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:33

Nu ik jou leidsels zie vind ik het ook niet zo raar dat ze scheef lopen. Ze liggen er voor geen meter goed op. Je leidsels moeten bij de hals kruizen.
Dus rechter leidsel op rechter pony door alle leidsel ogen en dan naar rechterkant van linker pony.
Bij linker pony ook de leidsels door alle leidsel ogen en dan naar linkerkant van rechter pony. Dan moet het al beter gaan.

Ik zal morgen kijken of ik een goeie foto heb waarop je het kunt zien. Zit nu op mijn telefoon.